Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lotte Balslev Vest
|
Hold
|
2024 id/v (1v id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate!
I dette forløb skal eleverne lære de basale tekniske færdigheder som fx forhånd og baghåndskast, scooper og hammerkast samt gribefærdigheder. _De skal også arbejde med bevægelse uden disc og placering på banen i forhold til medspillere. Derudover arbejdes der med forsvarsposition og angrebsvariationer samt spillets regler, taktik og spilforståelse. Der bliver undervist både kønsintegreret og kønsadskilt. Målet er at klassen kan spille en kamp hvor spillet flyder og alle kan deltage aktivt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kaste/gribe - løbe og forstå spillet.
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Badminton
Eleverne skal opnå basale tekniske færdigeheder i grundslag, som fx drop, netdrop, clear, server, baghånd, og benarbejde og så taktisk forståelse i forhold til både single og doublespil.
Teoretisk arbejdes der med sundhed som emne, hvor vi bl.a. arbejder med sundhedsdefinitioner, KRAM, søvn, spiseforstyrrelser og fysisk aktivitet blandt børn/unge.) Derudover laver eleverne deres eget sundhedsinterview og interviewer et familiemedlem om dennes viden om og forhold til sundhed. Endelig laver de netdoktor.dk´s og yubio´s sundhedstest.
Der læses: s.13-30 i yubio om sundhed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
Eleverne skal opnå basale tekniske færdigheder ved fx baggerslag, fingerslag, underhåndsserv og smash. De skal også få en forståelse for spillets taktiske side, opstilling på banen, spilmuligheder og bevægelse på banen.
Der spilles ikke med 1-hæver el. 2-hæversystem.
Teoretisk arbejdes der med idrætspsykologi og især holdsportens psykologi.
(Gyldendals idrætspsykologi, kap.1 og 8, s.95)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop - Laban
Eleverne skal lære egenfærdigheder inden for dansegenren hip hop med centrale begreber som bouncing, shuffle, jacking, poses og koreografibegreber med fokus på Laban bevægelsesteori også. Derudover skal de lære om hip hoppens historie, udtryk,
Endelig skal de lave deres egen koreografi til en delvist selvvalgt hip hop sang.
Der læses:
- Yubio, kap. 33, s.1076- 1092 og Idrættens organisering: s.1098-1101.
- Idræt B - idrætsteori: s. 73-83
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157950930",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157950930",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65157950930"
}