Birkerød Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Birkerød Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Henrik Engholm Jacobsen, Marcell Petersen, Sophie Lehn Brand
Hold
2024 nf/p (
1p nf
,
1p nf-bi
,
1p nf-bi-skriv
,
1p nf-bi-øv
,
1p nf-ke
,
1p nf-ke-skriv
,
1p nf-ke-øv
,
1p nf-ng
,
1p nf-ng-skriv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: Findes der natur i Danmark?
Titel 2
Projekt praktik forløb 1
Titel 3
Forløb 2: Hvordan løser vi klimakrisen?
Titel 4
Forløb 3: Bliver du hvad du spiser?
Titel 5
Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: Findes der natur i Danmark?
I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Findes der natur i Danmark?". Herunder kommer vi ind på fælles emner som biodiversitet, økologi, landbrug, stofkredskredsløb, stoffer i naturen, vandmiljø, vandforurening og vandrensning.
Undervejs i forløbet besøger vi det konventionelle landbrug "Kotel Hillerød" og undersøger Kolleråd å i nærheden for at se på, hvordan landbruget påvirker naturen.
Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Findes der natur i danmark?". Her går eleverne særligt i dybden med at undersøge det lokale naturområde "Dumpedalen" og diskuterer om det kan betragtes som "ægte" natur.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
. Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Forsøg:
- Fotosyntese
- Mikroskopering
- Vandløbsfauna index
----------------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Jordens og landskabernes processer
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Forsøg:
- Overfladevand
- Jordbunden i Dumpedalen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem
- Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
- Kemiske reaktioner
- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg:
- Observationsforsøg
- Vandrensningsforsøg
Vigtige fagbegreber:
- Oktetregel/ædelgasregel
- Ionforbindelse
- Molekyle
- Bindingstyper
- Polære og upolære molekyler
- Let- og tungtopløselige salte
- Fældningsreaktion
Indhold
Kernestof:
Kompendium 1 - Vand.pdf
Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 117-125, 129-140
Tekst om Håndtering af overfladevand.pdf
Begrebsafklaring - Er der natur i Danmark.docx
Grundbogstekst om Jordvand og grundvand.pdf
Observationsforsøg.docx
Carboncyklus.pdf
Grundbogstekst - Glacialmorfologi og istidslandskaber.docx
Grundbogstekst - Tunneldale.docx
Kompendium 2 - Vand.pdf
Grundbogstekst - Vandforurening.pdf
Vandrensning forsøgsvejledning og journal.docx
Fotosyntese og respiration.doc
Opgave om jordbunden i dumpedalen 2.docx
Grundbogstekst - Glacialmorfologi og istidslandskaber.docx.pdf
Grundbogstekst - Tunneldale.docx.pdf
Supplerende stof:
Slides
Opgave 1
Læseopgave
Opgave 2
Opgaveark 1 - forløb 1.docx
Kemi intro.pptx
Opgave
Tekst
Afsnit
Læseopgave.docx
Slides_ Afstrømning - over jorden og under(1).pptx
Opgave om håndtering af overfladevand.docx
Spørgsmål til i dag 119-125
Arbejdsspørgsmål om jordvand og grundvand.docx
Vand er polært 1p.pptx
Magrethe-skål.docx
Slides - Hvad er dumpedalen(1).pptx
Opgave om jordbunden i dumpedalen 1.docx
Nogle saltes opløselighed i vand ved 20°C.
Opløsning af salt i vand - animation
Slides - Forurening(1).pptx
Arbejdsspørgsmål - vandrensning.docx
Åen uden tekst
Skema til hjælp: Let- og tungtopløselige salte
Slides - Hvad er dumpedalen 2.pptx
1P Vandrensning og vandkvalitet - gruppearbejde.docx
Grundbogstekst - Vandforurening (2).pdf (geografibog)
Afsluttende opgave om vand 1.docx
Afsluttende opgave om vand 2.docx
Spildevandsrensning - animation
1P Afslutning af forløb 1 projekt.docx
Powerpoint - 1P intro til prøveeksamensprojekt NF.pptx
Forslag til kemibilag forløb 1.docx
Figurer fra bogen
Begrebsafklaring - Er der natur i Danmark.docx
Fremlæggelsesplan forløb 1 - 28 oktober.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Overfladevand
31-08-2024
Kemijournal 1: Observationsforsøg
03-09-2024
Fotosyntese
04-10-2024
Jordbunden i Dumpedalen
10-10-2024
Kemijournal 2: Vandrensningsforsøg
13-10-2024
Findes der natur i Dumpedalen?
25-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Projekt praktik forløb 1
Dette er et 2 dages projektpraktikforløb, som har fokus på hvilke naturvidenskabelige uddannelser man kan tage efter sin HF. Vi ser på, hvilke professioner uddannelserne fører til og hvordan disse professioner bidrager til samfundet. I den forbindelse ser vi især på, hvordan professionerne biddrager til at opfylde FN’s verdensmål og lærer herunder om begrebet "bæredygtighed".
Vi får på dag 1 besøg uddannelserne i Hillerød - herunder:
- Skovskolens to ingeniøruddannelser
- KEA - bygningsingeniør
- KP - læreruddannelses - naturvidenskabelig linje
- Laborant og miljøteknolog
Eleverne melder sig selv på de uddannelser de gerne vil høre om.
På dag 2 laver eleverne projektarbejde i grupper om de forskellige uddannelser og forbereder en "uddannelsesbazar" om de naturvidenskabelige uddannelser for hinanden.
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 2: Hvordan løser vi klimakrisen?
I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Hvordan løser vi klimakrisen?". Herunder kommer vi ind på fælles emner som energiproduktion, kulstofkredsløb, fossile brændstoffer, klimaforandringer, bæredygtighed og bioethanol som alternativ energikilde.
Undervejs i forløbet besøger vi med naturgeografi og kemi Vestforbrændingen, hvor vi lærer om bæredygtigt ressourceforbrug og energiproduktion.
Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Hvordan løser vi klimakrisen"?
-----------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse (energiproduktion)
- Genetik og DNA’s rolle
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
Forsøg:
- Spytamylase og temperatur
Vigtige fagbegreber:
- Kulstofkredsløb
- Genetik
- Mikrobiologi
- Bioteknologi og enzymer
- Bioethanol til energiproduktion
- Biodiversitet
-----------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Forsøg:
- Albedo
- Klimavidner
- Bioethanol
- Journal om forbrændingsanlæg
Vigtige fagbegreber:
- Klima/-zoner
- Strålingsbalance
- Kulstofkredsløb
- Energi-sektoren
----------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof:
- Kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer,
Forsøg:
- Forbrændingsreaktioner
- Gæring af bioethanol
Vigtige fagbegreber:
- Drivhusgasser
- CO2-molekylets opbygning
- CO2 og kulsyres påvirkning af pH
- Fossile brændstoffer
- Fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
- Redoxreaktioner
- Carbonkredsløb
- Carbonhydriders opbygning og navngivning
- Alkaner, alkener og alkyner
- Mængdeberegning
- Bioethanol
- Kulhydrater - hydrolyse og kondensation
- Destillation
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 13-15, 101-109, 141-147, 149-153, 162
Kompendium Klimaforløb kemi.pdf
Grundbogstekst - Fugtighed .pdf
Grundbogstekst - Skyer.pdf
NF Indstråling og refleksion(1).docx
Øvelser om forbrændingsreaktioner vejledning og journal.docx
2.3.1 Strålingsbalancen | Naturgeografiportalen
2.3.5 Jordens albedo | Naturgeografiportalen
Opgave - Førstehåndsvidner til klimaforandringerne.docx
Redoxreaktioner 1p.pptx
Grundbogstekst - Kulstofkredsløbet-2.pdf
7.2 Begrænsede oliereserver | NaturgeografiGrundbogen C
Enzymer | Biologi i udvikling
Grundbogstekst - Majs mod poppel.pdf
Kompendium 2 - uddrag af I gang med kemi.pdf
Bromelin i Ananas.doc
Vejledning - Fremstilling af bioethanol 2025 HEJ og SOL.docx
1. Lektion - Bærerdygtighed(2).pptx
Journalark - Vestforbrænding.docx
Bioethanol _ I gang med kemi.pdf
Mængdeberegning på reaktioner.pptx
Sexologi - det biologiske_Pixibog_BG.pdf
Supplerende stof:
Slides - Hvad er klima og hvad er problemet.pptx
Opgave - Hvad er klimaproblemet .docx
Episode 1: Global Warming, Its All About Carbon | Krulwich Wonders | NPR
How to Make Petrol or Gas from Crude Oil.
Slides - Klima og ITK.pptx
Arbejdsspørgsmål - Klima og ITK.docx
Arbejdsark om CO2 og andre drivhusgasser.docx
Mikroskopering af celler.doc
Slides - Nedbørsmønstre.pptx
Arbejdsspørgsmål - Nedbør, fugtighed, skyer og fronter.docx
Padlet 1p.jpeg
Destillation af råolie - figur
Slides - Strålingsbalancen og albedo(1).pptx
NF Klimazoner(1).pptx
NF Arbejdsspørgsmål om klimazoner.docx
Genetiske grundbegreber.pptx
Nedarvning.pptx
figur48.jpg
Opgave - Repetition af vigtige figurer.docx
Slides - Repetition og Bangladesh.pptx
Slides - Kulstofkredsløbet(2).pptx
Opgave - Kulstofkredsløbet.docx
Slides - Dannelsen af olie og gas.pptx
oil_gas_dk
Opgave - Dannelsen af olie og gas.docx
Opgave - Ressourcer og reserver.docx
Bioethanol.pptx
Arbejsspørgsmål til enzymer pædagogiske hjemmeside.doc
Slides - Bioethanol - en god ide_.pptx
Opgave 2 - Bioethanol.docx
Tekster til opgaven.pdf
PadletBioethanol
Mikroorganismer.pptx
1p affald - intro.pptx
Genbrug af affald - padlet
Opgave - Affaldshåndtering.docx (arbejd selv i grupperne - skal være klar til 2. modul i morgen)
Opgave
Miniprojekt
Grupper
Ekskursion vestforbrænding 1p.docx
Klimaprojekt 2025 - 1p.docx
Skriftligt produkt guide.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Albedoopgave
22-11-2024
Mikroskopering
29-11-2024
Kemijournal 3: Forbrændingsreaktioner
02-12-2024
Klimavidner
05-12-2024
Bioethanol gæring
13-01-2025
Kemijournal 4: Bioethanol gæring
13-01-2025
Journal om Forbrændingsanlæg
23-01-2025
Kemijournal 5: Forbrændingsanlæg
23-01-2025
NF-klimaprojekt skriftligt produkt 1p
06-02-2025
1 gens nedarvning
07-02-2025
Bromelin i Ananas
07-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 3: Bliver du hvad du spiser?
I dette forløb arbejder de tre fag tværfagligt parallelt med emnet "Bliver du hvad du spiser?". Vi har fokus på kost og folkesundhed fra hver af de tre fags perspektiver.
--------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Organsystemers opbygning og funktion (lunger, fordøjelser, blodkredsløb)
Forsøg:
- Kostanalyse
- Peakflow, Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk
Vigtige fagbegreber:
- DNA
- Genetik
- Enzymer
- Fordøjelsessystemet
- Kostrådene
------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
- Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Forsøg:
- Befolkningspyramider
- Livsstilssygdomme og diabetes
Vigtige fagbegreber:
- Folkesundhed
- KRAM-faktorer
- Demografi
- Globale/Regionale forskelle
--------------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- Organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg:
- Titrering af mavesyre
- Fedt i chips
Vigtige fagbegreber:
- Koncentrationsberegning
- Syrer og baser (mavesyre og syreneutraliserende medicin som eksempler)
- Syrebasereaktioner
- Titreringskurve
- pH-indikator
- Organisk kemi
- Fedtstoffer/triglycerider
- Glycerol og fedtsyrer
- Mættet og umættet fedt
- Cis- og trans-fedt
- Protein
- Aminosyre
- Kulhydrat
- Mono-,di- og polysakkarider
- Polaritet og blandbarhed
- Hydrofile og hydrofobe grupper samt 1:4 reglen
Indhold
Kernestof:
Lone Als Egebo, Paul Paludan-Müller: BIOLOGI TIL TIDEN, Nucleus; sider: 19-34, 36-44
Nigeria kan ende med større befolkning end Kina i år 2100.pdf
Arbejdsspørgsmål om Kina og Nigeria.docx
Film: En syg forskel
Sundhed.dk - syreneutraliserende medicin
Ø_Kost analyse McD v2.docx
Titrering af mavesyre NF 1p.docx
Verdens største befolkning risikerer snart at skrumpe.pdf
Kompendium kemi - Bliver du hvad du spiser.pdf
Undersøgelse af blodtryk_ny.docx
ø_Åndedrættet.docx
Øvelse - Befolkninger og befolkningspyramider.docx
NF forsøgsvejledning - Fedtindhold i chips.docx
Livsstil | Samfundsfag på tværs
Hvilke forskelle er der på danskernes levevis? | Samfundsfag på tværs
Slides - Livstilssygdomme opsamling.pptx
image.png
Konsekvenskort.docx
Lektier
Repetitionsoversigt NF-kemi.docx
Opgave - resten af modulet
1pq eksamen NF 2025.pptx
Skriftligt produkt guide.docx
Grupper og emner 1p NF-projekt - foreløbige valg
Supplerende stof:
Slides - mad og levetid.pptx
Opgave - mad og levetid.docx
Slides - Hvorfor dør vi_(1).pptx
Opgave - En syg forskel.docx
Team Danmarks energiberegner
Slides - Den demografiske transitionsmodel.pptx
Opgave 1 - Den demografiske transitions faser.docx
Opgave 2 - Kinas demografi.docx
Blodkredsløbet.pptx
Figurer og fagbegreber fødevarekemi.docx
Slides - Befolkningspyramider.pptx
Opgave - om befolkningspyramider.docx
Arbejd selv 1p fedtstoffer.docx
Fordøjelsen.pptx
Slides - Minervamodellen og KRAM.pptx
Spørgsmål - Minervamodellen og KRAM.docx
Hjertet og blodkredsløbet.pptx
Fedt i chips - teori.pptx
Hydrofil og hydrofob.pptx
Oplæg om livsstilssygdomme 1p.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kemijournal 6: Titrering af mavesyre
06-03-2025
Kostanalyse
21-03-2025
Øvelse: Befolkninger og befolkningspyramider
26-03-2025
Kemijournal 7: Fedt i chips
31-03-2025
Puls, blodtryk og lunger
11-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
1pq eksamen NF 2025.pptx
Geografi Begreber og figurer - Er der Natur i Danmark_.pptx
Skriftligt produkt guide.docx
Geografi Begreber og figurer - hvordan løser vi klimakrisen.pptx
Geografi Begreber og figurer - Bliver du hvad du spiser_.pptx
Lektier
Findes der natur i Danmark_bio_opsamling.pptx
Hvordan løser vi klimakrisen_bio_opsamling.pptx
Bliver man hvad man spiser_bio_opsamling.pptx
Repetitionsoversigt NF-kemi.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159537759", "T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159537759", "H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159537759" }