Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Arn Rytter Jensen, Henrik Engholm Jacobsen, Morten Eskildsen, Sophie Lehn Brand
Hold 2024 nf/q (1q nf, 1q nf-bi, 1q nf-bi-skriv, 1q nf-bi-øv, 1q nf-ke, 1q nf-ke-skriv, 1q nf-ke-øv, 1q nf-ng, 1q nf-ng-skriv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Findes der natur i Danmark?
Titel 2 Projekt praktik forløb 1
Titel 3 Forløb 2: Hvordan løser vi klimakrisen?
Titel 4 Forløb 3: Bliver du hvad du spiser?
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Findes der natur i Danmark?

I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Findes der natur i Danmark?".  Herunder kommer vi ind på fælles emner som  biodiversitet, økologi,  landbrug, stofkredskredsløb, stoffer i naturen, vandmiljø, vandforurening og vandrensning.  

Undervejs i forløbet besøger vi det konventionelle landbrug "Kotel Hillerød" og undersøger Kolleråd å i nærheden for at se på, hvordan landbruget påvirker naturen.

Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Findes der natur i danmark?". Her går eleverne særligt i dybden med at undersøge det lokale naturområde "Dumpedalen" og diskuterer om det kan betragtes som "ægte" natur.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

BIOLOGI

Kernestof:
. Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet. 

Forsøg:
- Fotosyntese 
- Mikroskopering 
- Vandløbsfauna index 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

NATURGEOGRAFI

Kernestof:
- Jordens og landskabernes processer 
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed 

Forsøg:
- Overfladevand
- Jordbunden i Dumpedalen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

KEMI

Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem 
- Kemiske bindingstyper og tilstandsformer 
- Kemiske reaktioner 
- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse

Forsøg:
- Observationsforsøg
- Vandrensningsforsøg

Vigtige fagbegreber:
- Oktetregel/ædelgasregel
- Ionforbindelse
- Molekyle
- Bindingstyper
- Polære og upolære molekyler
- Let- og tungtopløselige salte
- Fældningsreaktion
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Overfladevand 02-09-2024
Kemijournal 1: Observationsforsøg 03-09-2024
Mikroskopi af celler 19-09-2024
Jordbunden i Dumpedalen 10-10-2024
Kemijournal 2: Vandrensningsforsøg 13-10-2024
BTB Fotosyntese og respiration 17-10-2024
Powerpoint til fremlæggelse prøveeksamen NF 25-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Projekt praktik forløb 1

Dette er et 2 dages projektpraktikforløb, som har fokus på hvilke naturvidenskabelige uddannelser man kan tage efter sin HF. Vi ser på, hvilke professioner uddannelserne fører til og hvordan disse professioner bidrager til samfundet. I den forbindelse ser vi især på, hvordan professionerne biddrager til at opfylde FN’s verdensmål og lærer herunder om begrebet "bæredygtighed".

Vi får på dag 1 besøg uddannelserne i Hillerød - herunder:
- Skovskolens to ingeniøruddannelser
- KEA - bygningsingeniør
- KP - læreruddannelses - naturvidenskabelig linje
- Laborant og miljøteknolog
Eleverne melder sig selv på de uddannelser de gerne vil høre om.

På dag 2 laver eleverne projektarbejde i grupper om de forskellige uddannelser og forbereder en "uddannelsesbazar" om de naturvidenskabelige uddannelser for hinanden
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Hvordan løser vi klimakrisen?

I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Hvordan løser vi klimakrisen?".  Herunder kommer vi ind på fælles emner som  energiproduktion, kulstofkredsløb, fossile brændstoffer, klimaforandringer, bæredygtighed og bioethanol som alternativ energikilde.

Undervejs i forløbet besøger vi med naturgeografi og kemi Vestforbrændingen, hvor vi lærer om bæredygtigt ressourceforbrug og energiproduktion.

Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Hvordan løser vi klimakrisen"?

-----------------------------------------------------------------------------------------

BIOLOGI

Kernestof:
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse (energiproduktion)
- Genetik og DNA’s rolle
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer 

Forsøg:
- Spytamylase og temperatur

Vigtige fagbegreber:
- Kulstofkredsløb
- Genetik
- Mikrobiologi
- Bioteknologi og enzymer
- Bioethanol til energiproduktion
- Biodiversitet

-----------------------------------------------------------------------------------------------

NATURGEOGRAFI

Kernestof: 
- Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer 
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme 

Forsøg:
- Albedo
- Klimavidner
- Bioethanol
- Journal om forbrændingsanlæg

Vigtige fagbegreber:
- Klima/-zoner
- Strålingsbalance
- Kulstofkredsløb
- Energi-sektoren

----------------------------------------------------------------------------------------

KEMI

Kernestof:
- Kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner 
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer,

Forsøg:
- Forbrændingsreaktioner
- Gæring af bioethanol

Vigtige fagbegreber:
- Drivhusgasser
- CO2-molekylet
- Fossile brændstoffer, forbrændingsreaktioner
- Carbonkredsløb
- Carbonhydriders opbygning og navngivning
- Mængdeberegning
- Bioethanol
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Albedoopgave 26-11-2024
Gruppe-ønsker 28-11-2024
Kemijournal 3: Forbrændingsreaktioner 02-12-2024
Klimavidner 05-12-2024
Spytamylase og temperatur 12-12-2024
Bioethanol gæring 13-01-2025
Kemijournal 4: Bioethanol gæring 13-01-2025
Journal om Forbrændingsanlæg 23-01-2025
Kemijournal 5: Forbrændingsanlæg 23-01-2025
NF-klimaprojekt skriftligt produkt 1q 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 61 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Bliver du hvad du spiser?

I dette forløb arbejder de tre fag tværfagligt parallelt med emnet "Bliver du hvad du spiser?". Vi har fokus på kost og folkesundhed fra hver af de tre fags perspektiver.

--------------------------------------------------------------------------------------

BIOLOGI

Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning 
- Organsystemers opbygning og funktion (lunger, fordøjelser, blodkredsløb) 

Forsøg:
- Kostanalyse 
- Peakflow, Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk
- Veneklap forsøg

Vigtige fagbegreber:
- DNA
- Genetik
- Enzymer
- Fordøjelsessystemet
- Kostrådene
------------------------------------------------------------------------------------------

NATURGEOGRAFI

Kernestof:
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed 
- Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden. 

Forsøg:
- Befolkningspyramider 
- Livsstilssygdomme og diabetes 

Vigtige fagbegreber:
- Folkesundhed
- KRAM-faktorer
- Demografi
- Globale/Regionale forskelle

--------------------------------------------------------------------------------------------

KEMI

Kernestof
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed 
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration 
- Organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse 

Forsøg:
- Titrering af mavesyre
- Fedt i chips

Vigtige fagbegreber:
- Koncentrationsberegning
- Organisk kemi
- Fedtstoffer/triglycerider
- Protein
- Kulhydrat
- Blandbarhed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemijournal 6: Titrering af mavesyre 03-03-2025
Kost analyse McD 15-03-2025
Øvelse: Befolkninger og befolkningspyramider 23-03-2025
Kemijournal 7: Fedt i chips 31-03-2025
Undersøgelse af blodtryk og puls 10-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer