Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Arn Rytter Jensen, Henrik Engholm Jacobsen, Morten Eskildsen, Sophie Lehn Brand
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf, 1q nf-bi, 1q nf-bi-skriv, 1q nf-bi-øv, 1q nf-ke, 1q nf-ke-skriv, 1q nf-ke-øv, 1q nf-ng, 1q nf-ng-skriv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Findes der natur i Danmark?
I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Findes der natur i Danmark?". Herunder kommer vi ind på fælles emner som biodiversitet, økologi, landbrug, stofkredskredsløb, stoffer i naturen, vandmiljø, vandforurening og vandrensning.
Undervejs i forløbet besøger vi det konventionelle landbrug "Kotel Hillerød" og undersøger Kolleråd å i nærheden for at se på, hvordan landbruget påvirker naturen.
Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Findes der natur i danmark?". Her går eleverne særligt i dybden med at undersøge det lokale naturområde "Dumpedalen" og diskuterer om det kan betragtes som "ægte" natur.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
. Økologi, herunder samspil mellem arter, mellem arter og deres omgivende miljø samt biodiversitet.
Forsøg:
- Fotosyntese
- Mikroskopering
- Vandløbsfauna index
----------------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Jordens og landskabernes processer
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Forsøg:
- Overfladevand
- Jordbunden i Dumpedalen
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof:
- Grundstoffernes periodesystem
- Kemiske bindingstyper og tilstandsformer
- Kemiske reaktioner
- Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg:
- Observationsforsøg
- Vandrensningsforsøg
Vigtige fagbegreber:
- Oktetregel/ædelgasregel
- Ionforbindelse
- Molekyle
- Bindingstyper
- Polære og upolære molekyler
- Let- og tungtopløselige salte
- Fældningsreaktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Overfladevand
|
02-09-2024
|
Kemijournal 1: Observationsforsøg
|
03-09-2024
|
Mikroskopi af celler
|
19-09-2024
|
Jordbunden i Dumpedalen
|
10-10-2024
|
Kemijournal 2: Vandrensningsforsøg
|
13-10-2024
|
BTB Fotosyntese og respiration
|
17-10-2024
|
Powerpoint til fremlæggelse prøveeksamen NF
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projekt praktik forløb 1
Dette er et 2 dages projektpraktikforløb, som har fokus på hvilke naturvidenskabelige uddannelser man kan tage efter sin HF. Vi ser på, hvilke professioner uddannelserne fører til og hvordan disse professioner bidrager til samfundet. I den forbindelse ser vi især på, hvordan professionerne biddrager til at opfylde FN’s verdensmål og lærer herunder om begrebet "bæredygtighed".
Vi får på dag 1 besøg uddannelserne i Hillerød - herunder:
- Skovskolens to ingeniøruddannelser
- KEA - bygningsingeniør
- KP - læreruddannelses - naturvidenskabelig linje
- Laborant og miljøteknolog
Eleverne melder sig selv på de uddannelser de gerne vil høre om.
På dag 2 laver eleverne projektarbejde i grupper om de forskellige uddannelser og forbereder en "uddannelsesbazar" om de naturvidenskabelige uddannelser for hinanden
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Hvordan løser vi klimakrisen?
I dette forløb arbejder de tre fag biologi, naturgeografi og kemi parallelt med emnet "Hvordan løser vi klimakrisen?". Herunder kommer vi ind på fælles emner som energiproduktion, kulstofkredsløb, fossile brændstoffer, klimaforandringer, bæredygtighed og bioethanol som alternativ energikilde.
Undervejs i forløbet besøger vi med naturgeografi og kemi Vestforbrændingen, hvor vi lærer om bæredygtigt ressourceforbrug og energiproduktion.
Vi slutter af med et tværfagligt projekt, hvor eleverne arbejder med problemstillinger indenfor forløbets overordnede problemformulering: "Hvordan løser vi klimakrisen"?
-----------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
- Bioteknologiske metoder og deres anvendelse (energiproduktion)
- Genetik og DNA’s rolle
- Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer og enzymer
Forsøg:
- Spytamylase og temperatur
Vigtige fagbegreber:
- Kulstofkredsløb
- Genetik
- Mikrobiologi
- Bioteknologi og enzymer
- Bioethanol til energiproduktion
- Biodiversitet
-----------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Forsøg:
- Albedo
- Klimavidner
- Bioethanol
- Journal om forbrændingsanlæg
Vigtige fagbegreber:
- Klima/-zoner
- Strålingsbalance
- Kulstofkredsløb
- Energi-sektoren
----------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof:
- Kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer,
Forsøg:
- Forbrændingsreaktioner
- Gæring af bioethanol
Vigtige fagbegreber:
- Drivhusgasser
- CO2-molekylet
- Fossile brændstoffer, forbrændingsreaktioner
- Carbonkredsløb
- Carbonhydriders opbygning og navngivning
- Mængdeberegning
- Bioethanol
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Albedoopgave
|
26-11-2024
|
Gruppe-ønsker
|
28-11-2024
|
Kemijournal 3: Forbrændingsreaktioner
|
02-12-2024
|
Klimavidner
|
05-12-2024
|
Spytamylase og temperatur
|
12-12-2024
|
Bioethanol gæring
|
13-01-2025
|
Kemijournal 4: Bioethanol gæring
|
13-01-2025
|
Journal om Forbrændingsanlæg
|
23-01-2025
|
Kemijournal 5: Forbrændingsanlæg
|
23-01-2025
|
NF-klimaprojekt skriftligt produkt 1q
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
61 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Bliver du hvad du spiser?
I dette forløb arbejder de tre fag tværfagligt parallelt med emnet "Bliver du hvad du spiser?". Vi har fokus på kost og folkesundhed fra hver af de tre fags perspektiver.
--------------------------------------------------------------------------------------
BIOLOGI
Kernestof:
- Biologiske makromolekyler og deres biologiske betydning
- Organsystemers opbygning og funktion (lunger, fordøjelser, blodkredsløb)
Forsøg:
- Kostanalyse
- Peakflow, Vitalkapacitet
- Puls og blodtryk
- Veneklap forsøg
Vigtige fagbegreber:
- DNA
- Genetik
- Enzymer
- Fordøjelsessystemet
- Kostrådene
------------------------------------------------------------------------------------------
NATURGEOGRAFI
Kernestof:
- Naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
- Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Forsøg:
- Befolkningspyramider
- Livsstilssygdomme og diabetes
Vigtige fagbegreber:
- Folkesundhed
- KRAM-faktorer
- Demografi
- Globale/Regionale forskelle
--------------------------------------------------------------------------------------------
KEMI
Kernestof
- Kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- Organiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
Forsøg:
- Titrering af mavesyre
- Fedt i chips
Vigtige fagbegreber:
- Koncentrationsberegning
- Organisk kemi
- Fedtstoffer/triglycerider
- Protein
- Kulhydrat
- Blandbarhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemijournal 6: Titrering af mavesyre
|
03-03-2025
|
Kost analyse McD
|
15-03-2025
|
Øvelse: Befolkninger og befolkningspyramider
|
23-03-2025
|
Kemijournal 7: Fedt i chips
|
31-03-2025
|
Undersøgelse af blodtryk og puls
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159553554",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159553554",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65159553554"
}