Holdet 1g3 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Birkerød Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annette Weiss Garne
Hold 2025 DA/g3 (1g3 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Taler der forandrer verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Taler der forandrer verden

Grundforløbet er elevernes første møde med danskfaget i gymnasiet, og da Birkerød Gymnasium, HF, IB og Kostskole i høj grad er en international skole, integreres det globale perspektiv i dette allerførste danskfaglige forløb. Eleverne arbejder i grundforløbet med taler, der forandrer verden. Formålet med forløbet er dels at introducere eleverne til retorikken og de fagbegreber, der knytter sig til den del af faget, men dels også at præsentere eleverne for forskellige taler, der lægger op til forandring. Derudover er det et mål, at eleverne skal trænes i at formulere holdninger og meninger alt efter kommunikationssituation.

Eleverne præsenteres mere generelt for danskfaget og skal reflektere over, hvordan vi arbejder i dansk – og hvorfor. Dernæst introduceres eleverne til retorikkens verden, hvor de især lærer om Ciceros retoriske pentagram, og via småøvelser øver sig i at forholde sig til, hvornår kommunikation er vellykket, og hvad man skal tage højde for, når man tilrettelægger og gennemfører en tale. De efterfølgende moduler har hver deres faglige fokus – fx talegenrer, stilistik, appelformer – ligesom hvert modul har et tematisk og et aktuelt fokus knyttet til forløbets overskrift 'taler', der forandrer verden. Et modul handler om klima, et andet handler om køn og kultur osv. Eleverne afprøver ii hvert modul deres viden gennem analysen af en tale med et bestemt tema. Gennem småøvelser trænes eleverne i at fremsætte forskellige argumenterende pointer og udvikle deres personlige stemme. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave, hvor eleverne – ud fra deres nye viden og ud fra feedback og processkrivning skal skrive en tale, der fremføres for klassekammerater.

Forløbet integrerer følgende faglige mål for Dansk A – at eleverne skal kunne:
·      udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
·      beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
·      dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
·      anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
·      anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
·      analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
·      demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet integrerer følgende kernestof fra læreplanen for Dansk A – nemlig:
·      sproglig analyse, fortolkning og vurdering
·      retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
·      produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag,
·      kommunikationsanalyse

Materiale:
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019
Den norske helse- og omsorgsminister Bent Høies tale til ungdommen, AftenPosten 27. april 2020
Greta Thunbergs tale på Christiansborg Slotsplads, 25. maj 2019  
John F. Kennedy: Ich Bin ein Berliner, 1963


+ diverse sekundærtekster og PowerPoint-præsentationer om retorik, talers opbygning, argumentation, stilistik osv.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studiemodul 1 19-08-2025
Tale 20-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer