Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Maria Walander
|
|
Hold
|
2025 sa/g9 (1g9 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ulighed i velfærdsstaten
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Cepos_ Problemet med fattigdom i Danmark er kraftigt overvurderet - Altinget.pdf
-
Cevea - ulighed skal bekæmpes ved roden.docx
-
Interviewguide til interview med hjemløs Vanløse 21.docx
-
Hus Forbi maj 2025 - undervisning.docx
-
Hvornår er man fattig? | Samfundsfag på tværs
-
Hvordan kan økonomien påvirkes? | Samfundsfag på tværs
-
Gini-koefficient.pdf
-
Hvad er ulighed? | Samfundsfag på tværs
-
Kan det virkelig være rigtigt, at postnummeret skal afgøre, hvordan børn klarer sig?
-
Berlingske - Kønskvoter i erhvervslivet - Nina Smith advarer mod gyldne skørter og symbolpolitik.docx
-
Cheføkonom: Vi skal gøre op med indkomstefterslæbet, som møder kvinder, der får børn
-
Husk at have besvaret arbejdsspørgsmålene til gini-koeficienten fra sidste modul (26/8 - se under "præsentation")
-
Den geografiske faktor. Weekendavisen 30. december 2022 (1).pdf
-
Cheføkonom_ Vi skal gøre op med indkomstefterslæbet, som møder kvinder, der får børn.pdf
-
Universiteterne er delt op i mænd og kvinder: Se kønsfordelingen på alle landets uddannelser
-
Nyt studie - Du tjener flere penge, hvis dine forældre laver det samme som dig.docx
-
Pierre Bourdieu | Samfundsfag på tværs
-
Social arv i Danmark | Samfundsfag på tværs
-
2.5.1: Anthony Giddens - aftraditionalisering og individualisering | VORES SAMFUND
-
Pierre Bourdieu og Basil Bernstein.pptx
-
2.2 Kender du typen? | Samfundsfag på tværs
-
Minervalmodel - Undersøgelse af livsstil.docx
-
Livsstil | Samfundsfag på tværs
-
Læs lektierne til dagens emne: Ulighed i sundhed, samt sørg for at have formuleret 3 udsagn til værdier i Minervamodellen og interviewet tilsvarende 3 personer (kan være familie, venner, elever...).
-
Hvilke forskelle er der på danskernes levevis? | Samfundsfag på tværs
-
Sundhedsvæsenets blinde plet | SUNDHED - FORLØB TIL SAMFUNDSFAG
-
Arbejdsspørgsmål til artiklen fra Mandag Morgen.docx
-
25 reformer på 25 år bidrager til historisk høj ulighed - Mandag Morgen.pdf
-
Analyseskema til sammenligning af ideologierne (rep.).doc
-
Liberalismen: troen på frihed | Samfundsfag på tværs
-
Konservatismen: troen på traditioner | Samfundsfag på tværs
-
Ideologiernes betydning i dansk politik | Samfundsfag på tværs
-
Socialismen: troen på lighed | Samfundsfag på tværs
-
Eduard Bernstein og den demokratiske socialisme | Samfundsfag på tværs
-
Private sundhedsforsikringer | SUNDHED - FORLØB TIL SAMFUNDSFAG
-
De forskellige skattesatser
-
2.5 Hvordan kan velfærden skabes og fordeles? | Samfundsfag på tværs
-
Tre typer af velfærdsmodeller | Samfundsfag på tværs
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71569587109",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71569587109",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71569587109"
}