Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Birkerød Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Susanne Vestergaard Knudsen
|
|
Hold
|
2025 bk/pq (1pq bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Billedkunst introduktion - landskab og natur
1.. Introduktion til billedkunst – natur
Formalanalysens grundlæggende begreber introduceres gennem fælles gennemgang af udvalgte værker fra kunsthistorien og enkelte visuelle eksempler fra dagligdagen.
Eleverne afprøver løbende de formelle virkemidler gennem egen praksis (foto, tegning, collage, maleri).
Endelig introduceres eleverne kort for impressionismen og ekspressionismen som kunsthistoriske perioder, med fokus på farvebrug og malemåde.
Praktisk arbejde:
- En frugt gengives på mange forskellige former med forskellige materialer: ”Cirkeltræning” med 4 stationer: blyant (”naturalistisk” med lys og skygge), blyant (diffus uden kontur med kruseduller, kryds eller lign), akvarel, oliekridt.
- Kompositionsfotos: fokus på statisk/dynamisk samt selvvalgt udpræget komposition.
Hvordan kan fotografiets komposition understrege billedets fortælling/udsagn?
- Rum: perspektivtegning med 1 forsvindingspunkt.
- Rumgengivelse: Collage opbygget ud fra 3 tilfældigt trukne begreber om, hvordan man kan skabe illusion af 3-dimensionalitet på en 2-dimensionel flade.
- Farveøvelser: arbejde med brækkede farver, farvens mættethed og valør gennem kopiering med akrylmaling af lille farvecollage.
- Impressionistisk landskabsmaleri i akrylmaling (impressionistisk fortolkning af fotografi).
- Ekspressionistisk landskabsmaleri i oliekridt (fri fantasi og fortolkning).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Krop og kropsidealer
2.. Krop og kropsidealer
Diskussion af kropsidealer i det moderne samfund som optakt til besøg af Muskelsvindsfonden, som med arrangementet PÆRFEKT sætter fokus på samfundets snævre normer, og hvordan vi kan udfordre disse.
Eleverne prøver at tegne croquis.
Efterfølgende laver eleverne ud fra croquistegningerne en visualisering ud fra problemstillingen: ”Kampen om den perfekte/pærfekte krop”.
Kort præsentation af begreberne ”Nude og Naked” med eksempler fra kunsthistorien.
Praktisk arbejde:
- Skitsetegninger af andre elever.
- Croquistegninger med nøgenmodel.
- Visualisering: ”Kampen om den perfekte/pærfekte krop”.
A4 format, valgfri teknik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Das Unheimliche
Teoretisk og praktisk arbejde med begrebet "Das unheimliche" - bl.a. ud fra værker af Pippilotti Rist, Julie Nord, Tabaimo og værker.
Begrebet anvendes både til installationer og to dimensionelle værker.
Praktisk arbejde:
Individuel undersøgelse af begrebet "Das Unheimliche" i eget praktiske arbejde, i selvvalgt teknik (tegning, maleri, farveblyant).
Der skal indgå arkitektur i værket, gerne eget hus, værelse, lejlighed..
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Vanitas og memento mori
Vi undersøger stilleben som genre kunsthistorisk set, med fokus på barokkens stilleben og vanitasmotiver.
Repetition af billedanalysens centrale begreber:
- Formalanalyse (komposition, farver, rum osv.),
- Betydningsanalyse (f.eks. ikonografisk analyse, afkodning af symboler m.m.)
- Socialanalyse (Baggrunden for værkets tilblivelse, værkets virkning på samfundet, indskrivning i den historiske samtid).
Vi ser også eksempler på, hvordan samtidskunstnere arbejder med vanitasmotivet.
Praktisk arbejde:
- Iscenesat fotografi med en moderne version af et vanitasbillede, som afspejler egen tid og kontekst.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Installationskunst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Politisk kunst - og The fourth Plinth
Forløb om politisk kunst og samfundsengegeret kunst, herunder installationskunst i det offentlige rum.
Om magthavernes propagandistiske brug af kunsten, og om samtidskunstens debatskabende værker.
Politisk kunst gennem tiden
Denne del af forløbet handler om hvordan kunsten igennem tiden har spillet en rolle politisk. Desuden diskuteres kunstnerens rolle i forbindelse med kunstværkernes tilblivelse.
- Kunsten som propagandamiddel for samfundets magthavere. Kunstneren må til en vis grad underlægge sig bestillerens ønsker.
- Kunsten som middel for kunstnerens personlige tolkning af politiske begivenheder og en måde at sætte fokus på bestemte begivenheder. Kunstneren får større autonomitet.
- Samtidskunsten bliver debatskabende. Kunstner, værk og beskuer påvirker hinanden i samtidskunsten, og kunstneren er helt autonom.
The fourth Plinth, Trafalga Square i London.
Den centrale plads i London har statuer af general Nelson og to andre nationale britiske helte. En rytterstatue og to personer i stor skala. Pladsen dyrker det nationale. Oprindeligt var planen, at der skulle være 4 skulpturer, og der blev lavet 4 store sokler. Den sidste skulptur blev aldrig til noget af finansielle grunde (The fourth Plinth). Siden 1999 har skiftende samtidskunstnere lavet skulpturer til plinten. Værkerne er stedsspecifikke. De er lavet til lige præcis dét sted - formelt og indholdsmæssigt.
Værkerne skaber debat på forskellig vis. de handler om nationale problemstillinger og om alment menneskelige, moralske og etiske problemstillinger.
Efter en undersøgelse af af pladsen, laver eleverne deres eget bud på en skulptur til "the fourth Plinth".
Praktisk: lav en model af en skulptur til The Fourth Plinth i London.
Materialet skal have en vigtig betydning for dit skulpturs betydning og debatskabende funktion.
Det er ikke modellens materiale, men det materiale, som skulle anvendes til den rigtige skulptur, hvis den skulle placeres på soklen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71579456158",
"T": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71579456158",
"H": "/lectio/52/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71579456158"
}