Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2023/24
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Teknologi A
|
Lærer(e)
|
Kristine Horn Rosenberg, Reza Farzin
|
Hold
|
E2022 TI/z (E1z TI, E2z TI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
PENSUM TEKNOLOGI B
Igennem hele perioden har bogen ”Teknologi – en håndbog” dannet rammen for de projekter eleverne har arbejdet med:
Frandsen, K., Funch, S. & Heide, S. (ukendt) Teknologi – en håndbog. 3. udgave. Praksis – Nyt teknisk forlag
Der er blevet suppleret med følgende litteratur afhængig af projektforløb:
Gringer, N., Johansson, G. Ø. & Friis, A. (2021). Fødevareteknologi, en introduktion til procesteknik og produktion i fødevareindustrien.
* Kapitel 3: Forståelse af fødevareproduktion i et holistisk perspektiv (s. 7-16). Polyteknisk forlag
Jeppesen, M.M., Henriksen, L. B. & Routhe, H.W. (ukendt). Projektarbejdet – teknologi og teknikfaget. Systime
* Kapitel 2: Opstart af projekt
* Afsnit 6.1: Miljø
* Afsnit 6.2.5: Tekniske tegninger
* Afsnit 6.3: Diagrammer
* Kapitel 11: Kilder
Larsen, Peter (2022). Problemer og teknologi. 4. udgave. Systime
* Kapitel 2.1 Ideudvikling
* Afsnit 3.3 Bæredygtighed
* Retningslinjer for miljøvurdering
Moe et al. (ukendt). Kommunikation og it A. Kapitel 5.3 Minerva- modellen & Kapitel 5.5 Mosaic-modellen. Systime
Pommer, K., Bech, P., Wenzel, H., Caspersen N. og Olsen, S. I. (2001) Miljønyt Nr. 58 2001 Håndbog i miljøvurdering af produkter - en enkel metode. Bilag B (side 175-185). Miljøstyrelsen
Vinther, N. & Birk, T. (ukendt). GEOdetektiven - casebaserede forløb i naturgeografi. Praxsis forlag
* Kapitel 5. Hvordan bliver byer bæredygtige? (side 81-105)
ANDET:
* Virksomhedsbesøg ved Orkla Care, Ishøj (kosttilskud)
* Virksomhedsbesøg ved Sagres/Heineken, Lissabon (ølbryggeri)
* Observation i felten: Seks bæredygtige bydelsprojekter (ved Islands brygge, Kbh)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Test af instruks og produkt - Proces
Proceskøkken: Vingummi og modellervoks
* Test og forbedring af af instruks
* Sensorisk test af produkt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt: Gårdhave med et budskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bæredygtig byudvikling
Vi kommer omkring følgende:
* Brundtlandrapporten
* Social, miljø og økonomisk bæredygtighed
* Vugge til vugge princippet
* Vugge til grav princippet
* Lineær økonomi
* Cirkulær økonomi
* varmeø-effekt (blå og grønne rum)
Tur til indre københavn hvor 6 bæredygtige bydele besøges (observation) og vurderes i forhold til social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
Der rundes af med gruppevis præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Miljøvurdering I
Miljøvurdering
I skal foretage en livscylus vurdering af forskellige produkter og herigennem få erfaring med MEKA skema og LCA i forhold til et produkts miljøpåvirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,02 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
NEXT Cup
NEXTCup har til formål at give eleverne kompetencer i entreprenørskab og innovationsdidaktik gennem opbygning af handle-, formidlings-, og samarbejdskompetence samt kreativitet.
Inden den afsluttende finale den 2. november hvor eleverne dyster om den bedste bæredygtige idé, vil der være et Start-up, Kick-off og pitch arrangement.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO3 - Modellering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,04 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
NEXT Cup
NEXTCup har til formål at give eleverne kompetencer i entreprenørskab og innovationsdidaktik gennem opbygning af handle-, formidlings-, og samarbejdskompetence samt kreativitet.
Inden den afsluttende finale den 2. november hvor eleverne dyster om den bedste bæredygtige idé, vil der være et Start-up, Kick-off og pitch arrangement.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Miljøvurdering II
Miljøvurdering
I skal foretage en livscylus vurdering af forskellige produkter og herigennem få erfaring med MEKA skema og LCA i forhold til et produkts miljøpåvirkning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,02 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Teknisk tegning
Vi træner at kunne lave tekniske tegninger i 3D og 2D, både i hånden og med Fusion360
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,07 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
PROCES: Snack
Virksomhedsbesøg ved Orkla Care i Ishøj
+ projektforløb med udvikling af snack med særlige gavnlige komponenter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Snack - opskrift og indkøbsliste
|
14-02-2024
|
Snack - flowdiagram for proces
|
01-03-2024
|
Snack - næringsdeklaration
|
06-03-2024
|
Snack - teknologianalyse
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39,07 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt teknologi B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60,2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538944",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538944",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538944"
}