Holdet E2022 TI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2023/24
Institution NEXT
Fag og niveau Teknologi A
Lærer(e) Kristine Horn Rosenberg, Reza Farzin
Hold E2022 TI/z (E1z TI, E2z TI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 PENSUM TEKNOLOGI B
Titel 2 Test af instruks og produkt - Proces
Titel 3 Projekt: Gårdhave med et budskab
Titel 4 Bæredygtig byudvikling
Titel 5 Miljøvurdering I
Titel 6 NEXT Cup
Titel 7 SO3 - Modellering
Titel 8 NEXT Cup
Titel 9 Miljøvurdering II
Titel 10 Teknisk tegning
Titel 11 PROCES: Snack
Titel 12 Eksamensprojekt teknologi B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 PENSUM TEKNOLOGI B

Igennem hele perioden har bogen ”Teknologi – en håndbog” dannet rammen for de projekter eleverne har arbejdet med:

Frandsen, K., Funch, S. & Heide, S. (ukendt) Teknologi – en håndbog. 3. udgave. Praksis – Nyt teknisk forlag

Der er blevet suppleret med følgende litteratur afhængig af projektforløb:

Gringer, N., Johansson, G. Ø. & Friis, A. (2021). Fødevareteknologi, en introduktion til procesteknik og produktion i fødevareindustrien.
*   Kapitel 3: Forståelse af fødevareproduktion i et holistisk perspektiv (s. 7-16). Polyteknisk forlag

Jeppesen, M.M., Henriksen, L. B. & Routhe, H.W. (ukendt). Projektarbejdet – teknologi og teknikfaget. Systime
*   Kapitel 2: Opstart af projekt
*   Afsnit 6.1: Miljø
*   Afsnit 6.2.5: Tekniske tegninger
*   Afsnit 6.3: Diagrammer
*   Kapitel 11: Kilder

Larsen, Peter (2022). Problemer og teknologi. 4. udgave. Systime
*   Kapitel 2.1 Ideudvikling
*   Afsnit 3.3 Bæredygtighed
*   Retningslinjer for miljøvurdering

Moe et al. (ukendt).  Kommunikation og it A. Kapitel 5.3 Minerva- modellen & Kapitel 5.5 Mosaic-modellen. Systime

Pommer, K., Bech, P., Wenzel, H., Caspersen N. og Olsen, S. I. (2001) Miljønyt Nr. 58 2001 Håndbog i miljøvurdering af produkter - en enkel metode. Bilag B (side 175-185). Miljøstyrelsen

Vinther, N. & Birk, T. (ukendt). GEOdetektiven - casebaserede forløb i naturgeografi. Praxsis forlag
*   Kapitel 5. Hvordan bliver byer bæredygtige? (side 81-105)

ANDET:
*   Virksomhedsbesøg ved Orkla Care, Ishøj (kosttilskud)
*   Virksomhedsbesøg ved Sagres/Heineken, Lissabon (ølbryggeri)
*   Observation i felten: Seks bæredygtige bydelsprojekter (ved Islands brygge, Kbh)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Test af instruks og produkt - Proces

Proceskøkken: Vingummi og modellervoks
* Test og forbedring af af instruks
* Sensorisk test af produkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Projekt: Gårdhave med et budskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bæredygtig byudvikling

Vi kommer omkring følgende:

* Brundtlandrapporten
* Social, miljø og økonomisk bæredygtighed
* Vugge til vugge princippet
* Vugge til grav princippet
* Lineær økonomi
* Cirkulær økonomi
* varmeø-effekt (blå og grønne rum)

Tur til indre københavn hvor 6 bæredygtige bydele besøges (observation) og vurderes i forhold til social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.

Der rundes af med gruppevis præsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Miljøvurdering I

Miljøvurdering

I skal foretage en livscylus vurdering af forskellige produkter og herigennem få erfaring med MEKA skema og LCA i forhold til et produkts miljøpåvirkning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,02 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 NEXT Cup

NEXTCup har til formål at give eleverne kompetencer i entreprenørskab og innovationsdidaktik gennem opbygning af handle-, formidlings-, og samarbejdskompetence samt kreativitet.

Inden den afsluttende finale den 2. november hvor eleverne dyster om  den bedste bæredygtige idé, vil der være et Start-up, Kick-off og pitch arrangement.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SO3 - Modellering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,04 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 NEXT Cup

NEXTCup har til formål at give eleverne kompetencer i entreprenørskab og innovationsdidaktik gennem opbygning af handle-, formidlings-, og samarbejdskompetence samt kreativitet.

Inden den afsluttende finale den 2. november hvor eleverne dyster om  den bedste bæredygtige idé, vil der være et Start-up, Kick-off og pitch arrangement.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Miljøvurdering II

Miljøvurdering

I skal foretage en livscylus vurdering af forskellige produkter og herigennem få erfaring med MEKA skema og LCA i forhold til et produkts miljøpåvirkning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,02 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Teknisk tegning

Vi træner at kunne lave tekniske tegninger i 3D og 2D, både i hånden og med Fusion360
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,07 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 PROCES: Snack

Virksomhedsbesøg ved Orkla Care i Ishøj
+ projektforløb med udvikling af snack med særlige gavnlige komponenter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Snack - opskrift og indkøbsliste 14-02-2024
Snack - flowdiagram for proces 01-03-2024
Snack - næringsdeklaration 06-03-2024
Snack - teknologianalyse 11-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39,07 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer