Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Wing-Sei Kam Halskov
|
Hold
|
E2023 Ma/p (E1p Ma, E2p Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Lineær sammenhæng
Ligninger (skæringspunkt mellem to lineær funktioner inkl. regningsarternes hierarki og reduktion)
ligning og graf for en lineær sammenhæng
Lineær sammenhæng ud fra to punkter
Funktionsbegreber som Definitionsmængde, værdimængde, Nulpunkter, fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema (maksimum og minimum)
Stykkevis lineær funktioner
Lineær regression
korrelationskoefficient, R
determinationskoefficient (forklaringsgrad), R^2
residual
residualplot
GeoGebra
uligheder og dobbeltuligheder
kap. 2 i Matematik C hhx, Systime
Emneopgave: lineær funktioner
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave- Lineær
|
19-11-2023
|
Emneopgave-Lineær
|
20-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,02 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Lineær programmering (LP)
funktioner i to variabler
anvendelse af Lineær programmering (optimering værktøj)
niveaulinjer
kriteriefunktion
ligningerne for begrænsningerne
polygonområde
maksimering/minimering kombination af x og y
kap. 7 (undtagen kap. 7.4) i Matematik C hhx, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
27-11-2023
|
Emneopgave-Lineær programmering
|
18-12-2023
|
Emneopgave-lineær programmering
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,07 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
ugrupperede og grupperede observationer (Maple, B-niv. kap12+13)
stolpediagram/søjlediagram
Pindediagram
Trappediagram
hyppighed
frekvens
kumulerede hyppighed
kumelerede frekvens
outliers
variationsbredde
typetal
boksplot
størrelse
mindst- og størsteværdi
median
øvre og nedre kvartil (kvartilsæt)
middelværdi
varians
spredning
histogram
sumkurve
fraktiler
SO-opgaven er en del emneopgaven i matematikdelen (sammenhæng mellem sumkurven og Lorenzkurve
kap. 5 i Matematik C hhx, Systime
kap. 2 i matsamf, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave-deskriptiv statistik
|
05-02-2024
|
Emneopgave-deskriptiv statistik
|
06-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,09 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
eksponentielle funktioner
eksponentielle udvikling
bestemmelse af forskrift
eksponentielle ligninging inkl. logaritmeriske regneregler
fordoblings- og halveringskonstant
Modellering - regression, forklaringsgrad og residualplot
(Maple B-niv. kap. 7.3)
kap. 3 i Matematik C hhx, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave-eksponentiel
|
24-03-2024
|
Emneopgave-eksponentiel
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Finansiel regning
Finansiel regning
rentes regning
annuitetslån
annuitetsopsparing
fremtidsværdi og nutidsværdi af annuitet
rentefod
termin
ydelse
amortisationsplan
restgæld
kap. 4 i Matematik C hhx, Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23,09 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier og polynomier
polynomier
parabel
forskriften for 2.gradsfunktion
toppunkt
rødder/nulpunkter
symmetriakse/linje
toppunktsformel
diskriminant
koefficienternes betydning for grafen
andengradsligninger
funktionsanalyse
anvendelse af 2.gradspolynomium i virksomhedsøkonomi mht. funktioner for afsætning, omsætning, omkostning og overskuddet
Kap.6 fra Matematik C HHX (Systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
emneopgave_2grad
|
15-09-2024
|
emneopgave_2grad
|
15-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Modellering
Hvilke funktionstype er den bedste model?
Regression
Kap.2+kap.9 i Matematik B HHX (Systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
emneopgave modellering
|
07-10-2024
|
emneopgave modellering
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning og optimering
Differenskvotient
Sekant
Differentialkvotient, inkl. symboler og af højere orden
Tretrins-reglen
Kontinuitet
Differentiabilitet
Funktionsanalyse
ekstremaer
monotoniforhold
Fortegnsvariation
Regneregler inkl. for sammensatte funktioner, potensfunktioner, eksponentielle funktioner
Tangentbestemmelse
Vendetangent
Optimering: maksimering og minimering (minimering af materialer og maksimering af produkt - bæredygtighed)
kap.3+kap.4+kap.5 i Matematik B HHX (Systime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs kap. 3.1+3.2+3.3+3.4 i Matematik B HHX, systime.dk om differentialkvotient, sekant, kontinuitet og differentiabilitet
-
læs kap. 3.5 i Matematik B HHX
-
læs kap. 3.6+3.7 i Matematik B HHX om differentiation af 2.gradsfunktion og af polynomium
-
Vi starter timen med en Kahoot-test. Hvis man ikke deltager, får man 0point
-
1.Vi starter timen med en Kahoot-test. Hvis man ikke deltager, får man 0point
-
2.øvelse 3.6.2a + 3.6.3 + 3.6.6 i kap. 3.6 i Matematik B HHX, som skal også afleveres.
-
3. læs kap.3.8 i matematik B HHX
-
differentialkvotient.docx
-
1. Kahoot
-
1. genlæs kap. 4.1+4.2 i Matematik B HHX
-
monotoniforhold.docx
-
forberede om Lineær programmering til matematikkens dag d. 14 november
-
1) mini test i differentiation, 5 min.
-
I skal øve på lineær programmerings opgave, idet det er jer, der skal formidle opgaven
-
legoklodser_LP.pptx
-
1. gennemgang af matematikprøve
-
mens I laver opgaver indenfor emnet, er der karaktersamtaler
-
sammenhæng_mellem_f_f'.docx
-
1. arbejdsark,sammenhæng_mellem_f_f'.docx .
-
gennemgang af optimeringsopgaven i kap. 4.7 inkl. øvelse 4.7.1
-
1. øvelse 4.4.1
-
matematiktest i differentialregning
-
1. øvelse 4.7.2 i matematik B HHX
-
I skal arbejde videre med jeres emneopgaven.
-
Forsvar af emneopgaven, individuelt
-
julehygge
-
6januar.docx (arbejdsark)
-
Vi mødes i klasselokalet kl. 12.05 til afkrydsning inden I skal til valgfags tam tam, så I har et sted at opbevare jeres tasker og jakker
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
aflevering1
|
30-10-2024
|
aflevering1
|
30-10-2024
|
aflevering2
|
10-11-2024
|
aflevering2
|
10-11-2024
|
emneopgave optimering
|
15-12-2024
|
emneopgave optimering
|
17-12-2024
|
aflevering3
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
kombinatorik+Sandsynlighed og statistik II
Udfald
udfaldsrum
Stokastisk (tilfældig) eksperiment
Sandsynlighed, P (probability), a-priori-sandsynligheder (på forhånd – teoretiske sandsynligheder)
Frekventiel sandsynlighed
Sandsynlighedstabel
Hændelser
Komplementær
fællesmængde og foreningsmængde
sandsynlighedsfelt
sandsynlighedsfunktion
betingede sandsynlighed
stokastiske afhængighed og uafhængighed
kombinatorik
Multiplikations princip
Fakultet
stokastisk variabel
sandsynlighedsfordeling
fordelingsfunktion
normal- og binomialfordeling
Pivottabel
hypotestest (nul- og alternativ hypotese)
konfindensinterval
signifikansniveau
Chi i anden
Goodness of fit test (suppl)
kap.6+kap.7+kap.8 i Matematik B HHX (Systime.dk)
kap. 9.1 i plus 2 hhx (eux - Sustime.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
aflevering3
|
14-01-2025
|
aflevering4
|
30-01-2025
|
aflevering4
|
16-02-2025
|
øvelse 8.2.1
|
25-02-2025
|
emneopgave sandsynlighed
|
06-03-2025
|
emneopgave sandsynlighed
|
06-03-2025
|
aflevering5
|
12-03-2025
|
aflevering5
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repition
Repitere pensumet.
Studietur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering6
|
19-03-2025
|
Aflevering6
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamensprojekt + repitition
Der afsættes 10 timers vejledningstimer til eksamensprojekt.
Efter afleveringen i Netprøver.dk (pdf), fortsættes repititionsperioden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540199",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540199",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540199"
}