Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Mads Jansen
|
Hold
|
E2023 ps/1 STX VF (E2g ps/1 STX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvordan lærer vi?
I forløbet har vi set nærmere på hvad der gør at man lærer noget. Der har i forløbet især været fokus på alle aspekter af læring, men vi er især gået i dybden med motivation, digitaliseringens problemer og hukommelsesteori
Kernestof:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Opfyldte faglige mål
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske (ift. temaet)
Begrebsliste
Multilagermodellen:
- Sansehukommelsen
- Arbejdshukommelsen
-- Central dirigent
--- Auditiv kanal
--- Visuel kanal
- Langtidshukommelse
Langtidshukommelsens opdeling
- Eksplicit afdeling
-- Semantisk lager
-- Episodisk lager
- Implicit afdeling
-- Procedurelager
-- Sanselager
-- Emotionelt lager
Selektiv opmærksomhed
Delt opmærksomhed
Automatiske processer
Switchtasking
Dopamin
Godden og Baddeleys forsøg
Mnemoteknikker
Dobbeltkodede
interfererer
Ledetråde (cues)
Digital amnesi
Ikke-motivation
Ydre motivation (to typer)
Indre motivation
- Kompetence
- Tilhørsforhold
- Autonomi
Bandura:
- Kontekstafhængig motivation
- Mestringsfornemmelse
Piaget:
- Assimilation
- Akkomodation
Blooms taksonomi
Kahnemans dobbeltprocesteori:
- System 1 tænkning
- System 2 tænkning
Zonen for den nærmeste udvikling (Vygotsky):
- Aktuelle udviklingszone
- Stilladsering
Sidetal
PsykC: ca. 22,5 sider
Psykologiens veje: ca. 4,5 sider
Kernestof i alt: 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ung i en tid med sociale medier
I forløbet har vi beskæftiget os med unges identitetsdannelse i en tid med sociale medier og set på nogle af de udfordringer der kan møde en. I forløbet har eleverne på egen hånd skullet formulere problemstillinger til et givet casemateriale og selv udvælge relevant teori
Kernestof:
- identitet og personlighed
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Opfyldte faglige mål
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske (ift. temaet)
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
Begrebsliste
Giddens:
- Senmoderne samfund
- Adskillelse af tid og rum
- Refleksivitet
- Refleksivt projekt
- Narrativ identitet
Gergen:
- Samhandling
- Samflydelse
- Performance
Ungdomsperiode
Identitetsdannelse
Arena
Ansigtsløs kommunikation
Stress
- Akut stress
- Kronisk stress
o Fysiske symptomer
o Psykiske symptomer
o Adfærdsmæssige symptomer
- Konsekvenserne ved kronisk stress
Krav-kontrol modellen
Anstrengelse-belønning-ubalancemodellen
Copingstrategier:
- Aktiv coping
- Passiv coping
- Problemfokuseret coping
- Følelsesorienteret coping
Afhængighed:
- Individuelle faktorer der kan lede til afhængighed
- Sociale faktorer der kan lede til afhængighed
Teorien om den modningsmæssige ubalance:
- Det socio-emotionelle netværk
- det kognitive kontrolnetværk.
Sidetal
PsykC: ca. ca. 23,5 sider
Kernestof i alt: 23,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens betydning
I forløbet har vi arbejdet med hvordan barndommen har betydning for menneskets udvikling og hvordan man på den ene side kan være reslient overfor dele af af sin opvækst og på samme tid være mærket af den. I forløbet har der været fokus på at få metode med og se på hvordan teorier kan være modsatrettede i deres forklaring
Kernestof:
Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
tilknytning, sårbarhed og resiliens
Opfyldte faglige mål
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske (ift. temaet)
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- – demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
Begrebsliste
Fire typer af omsorgssvigt:
- Vanrøgt
- Fysiske overgreb
- Psykiske overgreb
- Seksuelle overgreb
Børns reaktioner på omsorgssvigt:
- Kontaktforstyrrelser'
- Depression
- Dissociation
- Forsinket udvikling
- De overdrevent veltilpassede eller voksne børn
- Hyperaktiv og destruktiv
- Ansvar, skyld og hemmeligholdelse
Gentagne negative erfaringer
Sårbare børn
Mælkebøttebørn
Resiliens
Kauai-undersøgelsen:
- Kønnet forskel
- risikofaktorer
- resiliensfaktorer
-- hos barnet
-- i miljøet
- Før-tilknytning (0-2 mdr.)
-- Tilknytningsadfærd
- Begyndende tilknytning (2-7 mdr.)
- Selektiv tilknytning (7-24 mdr.)
-- Separationsangst
-- Genkalde
- Tryg base
-- Udforskningsadfærd <--> Tilknytningsadfærd
Mary Ainsworth fremmedsituationstest (11-18 måned):
- Tryg tilknytningstype
- Utryg-undgående tilknytningstype
- Utryg-ængstelig tilknytningstype
- Utryg-desorganiseret tilknytningstype
Cindy Hazan og Philip Shaver Tilknytningsstile i voksenlivet:
- Trygge voksne
- Utryg-ængstelige voksne
- Utryg-undgående voksne
THOMAS OG CHESS:
- 9 TEMPERAMENTSTRÆK:
-- Aktivitetsniveau
-- Regelmæssighed
-- Nærmende/undvigende
-- Tilpasningsevne
-- Reaktionstærskel
-- Reaktionsstyrke
-- Humør
-- Distraktion
-- Opmærksomhed
- Typer af børn:
-- Lette børn
-- Besværlige børn
-- Langsomme børn
Jean Piaget:
- Kognitive skemaer
- Assimilation
- Akkommodation
- Den sensomotoriske fase (0-2 år)
-- Cirkelreaktioner:
--- Primære cirkelreaktioner
--- Sekundære cirkelreaktioner
--- Tertiære cirkelreaktioner
-- Mentale repræsentationer
-- Objektpermanens
Sidetal
Psykologiens veje: ca. 29 sider
Kernestof i alt: 29 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gruppernes betydning
I dette lidt for korte forløb har vi nået rundt om nogle af de centrale socialpsykologiske teorier, men vi har desværre pga. modulmangel ikke nået kernestoffet om stereotyper mm. på en uddybende måde (lidt med Muzafer Sherif og stereotyper men jeg savnede at komme ordenligt i dybden med det. Jeg ville også gerne have nået omkring mobning på digitale platforme mm. men igen var der modulunderskud
Kernestof:
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
stereotyper, fordomme og diskrimination (til dels kun ud fra RKT teorien)
Faglige mål opfyldt i forløbet
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske (ift. temaet)
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger (ift. mobning)
– vurdere betydningen af sociale faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Begrebsliste
Muzafer Sherifs definition af en gruppe
Primær- og sekundærgrupper
Formelle og uformelle grupper
Referencegrupper og medlemsgrupper
Indgrupper og udgrupper
Kun Solomon Aschs konformitetsforsøg
Muzafer Sherifs Robbers cave forsøg
- den realistiske konfliktteori (RKT)
Tajfels minimalgruppeeksperiment
Mobning:
- Definition af mobning
- Individpsykologisk forklaring
-- Mobber: aggressivt reaktionsmønster
-- Mobbeoffer: særtræk
-- Mobbeoffer: passive mobbeoffer
-- Mobbeoffer: provokerende mobbeofre
- Socialpsykologisk perspektiv
-- Gruppepres
-- Deindividualisering
-- Anførere og medløbere
- Stereotyp
-- social perception
-- logiske fejlslutninger - generalisering
-- illusorisk korrelation
Sidetal
Psykologiens veje: ca. 25 sider
Kernestof i alt: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540863",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540863",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540863"
}