Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Lars Pinholt
|
Hold
|
E2022/2023 in/blandet VF (E2+3g in/blandet VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introduktion til innovation
1.1 Hvorfor skal du lære om innovation?
1.2 Definition af innovation
1.3 Invention, innovation og diffusion
1.4 Innovationstragten og pentathlon-modellen
1.5 Innovationsfaglige udfordringer og -løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2.4
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Grundbegreber
2.1 Kreativ destruktion
2.2 Radikal og inkrementel innovation
2.3 Grader af innovation
2.5 Værdibegrebet
2.6 Pain, job, value proposition og jury
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2.8 Innovationsformer i detailhandlen
|
17-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Tre former for bæredygtighed
3.1 Bæredygtighed p200
3.2 Økonomisk bæredygtighed p237
3.3 Social bæredygtighed p238
3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi p239
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Entreprenørskab
4.1 Entreprenør og iværksætter p241
4.2 Forskellige former for entreprenørskab p242
Entreprenørskab p248
Intraprenørskab p249
Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab p250
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer p251
4.3 Syv arketyper p245
4.4 Innovationskompetence p247
4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk p246
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Individuel opgave af opgave 3.11
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Samarbejde
5.1 Hvad er et team? p208
5.2 Teamets fem udviklingsfaser p209
5.3 Team- og ledelsesroller p210
Teamroller i et innovationsprojektforløb p212
Adizes ledelsesroller p213 Info
5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team p214 Info
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
7. Udvikling og vurdering af ideer
7.1 At få ideer p217
7.2 Kilder til ideer p218
7.3 Tre perspektiver på ideudvikling p219
7.4 Divergens og konvergens p223
7.5 Ideudviklingsmetoder p224
7.6 Idevurdering p225
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7.2
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8. Brugerdreven innovation
8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange p299
8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere p301
Produkttest p307
Personas og brugerrejser p309 Info
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9. Procesmodeller i innovation
9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser p291
9.2 Innovationsprocesser baseret på causation p292
Den kausale innovationsmodel p325
9.3 Innovationsmodeller baseret på effectuation p294
Sarasvathys effectuation model p324
9.4 Mix mellem effectuation og causation p295
Designprocesmodellen p296
Lean startup-metoden p297
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
10. Diffusion
10.1 Diffusion af innovation p255
10.2 Diffusion på brancheniveau p256
PLC kurve og teknologisk S-kurve p257
Gæringsmodellen p258
Innovationslivscyklus for en radikal innovation p259
10.3 Adoptanter p260
10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion p261
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
11. At arbejde med strategi
11.1 Virksomhedens strategiske arbejde p281
11.2 Vision, mission, mål og SWOT p282
11.3 Værdikæden p283
11.4 Konkurrencestrategier p285
11.7 Tre innovationsstrategier p288 Info
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
12. Forretningsmodeller
12.1 Forretningsmodeller p311
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
14. Forretningsplan og økonomi
14.1 Formålet med en forretningsplan p264
14.2 Indholdet i en forretningsplan p265
14.3 Budgetter p266
Etableringsbudget p271
Driftsbudget p272
Likviditetsbudget p273
14.4 Finansiering p270
Crowdfunding p274
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 14.2, 14.3 og 14.7 (reward-Crowfunding)
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt - Innovation
I et samarbejde med Vallensbæk kommune ifb. med deres iværksætteruge uge 15 - 2025 har gymnasieeleverne skulle forberede et forløb på 2 undervisningsmoduler á 45 minutter i hvert modul til 8. klasses folkeskoleelever på 3 skoler i Vallensbæk kommune
I modul 1 skulle de klæde eleverne fagligt på - altså undervise dem i BMC modellen og pakke det ind i innovativ handling, der fangede elevernes indlæring
I modul 2 skulle gymnasieleverne være folkeskoleelevernes konsulenter, der kunne hjælpe folkeskoleeleverne med råd og vejledning, da folkeskoleeleverne nu selv skulle bruge den faglige viden fra modul 1 til selv at udfylde deres eget BMC ark for netop deres iværksætterprojekt, som de arbejdede med i Vallensbæk kommune
Hej Lars
Tak for et godt møde og din store fleksibilitet!
Her får du praktisk info om det vi aftalte på mødet:
Dine studerende kommer på besøg som gæsteundervisere på Vallensbæks 3 skoler - Tirsdag d. 8. april i tidsrummet 8.30 – 10.15
Deres opgave bliver at introducere BMC for vores 8. klasser – og derefter være sparringspartnere og hjælpe elevgrupperne med at udfylde en BMC med udgangspunkt i den ide, eleverne har arbejdet med fra om mandagen.
Info om vores skoler og klasser:
• Pilehaveskolen, Horsbred 197A, 2625 Vallensbæk
Her er tre 8. klasser – så der er brug for 3 grupper studerende fra dig (ca. 9 studerende)
• Vallensbæk Skole, Idræts Alle 5, 2625 Vallensbæk
Her er to 8 klasser – så der er brug for 2 grupper studerende fra dig (ca. 6 studerende)
• Egholmskolen, Egholmvej 19, 2665 Vallensbæk Strand
Her er fire 8. klasser – så der er brug for 4 grupper studerende fra dig (ca. 12 studerende)
Jeg sender mere baggrundsinfo til dig om vores iværksætteriuge i de nærmeste dage 😊
Med venlig hilsen
Steen Liljegren
Udviklingskonsulent
Center for Børn og Unge
Vallensbæk Kommune Telefon: 4797 4000
Vallensbæk Stationstorv 100 Direkte/Mobil: +4547974006 / +4551489098
2665 Vallensbæk Strand E-mail: sl@vallensbaek.dk
________________________________________
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vallensbæk skole - eksamensopgave
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
15. Entreprenørskab på samfundsniveau
Dette kernestof er meget sparsomt gennemgået jf. Covid-19 bekendelsesordningen:
15. Entreprenørskab på samfundsniveau p176
15.1 Økonomisk velstand p227
15.2 Tre drivere bag økonomisk velstand p228
15.3 Måling af innovative aktiviteter p229
15.4 Porters diamantmodel p230
15.5 Velfærdsstaten og konkurrencestaten p231
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 15.3
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
16: Innovation i tiden
16.1 Kvindelige iværksættere
16.2 Teknologisk udvikling og GAI
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 15.3
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540864",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540864",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540864"
}