Holdet E2022/2023 in/blandet VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Lars Pinholt
Hold E2022/2023 in/blandet VF (E2+3g in/blandet VF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Introduktion til innovation
Titel 2 2. Grundbegreber
Titel 3 3. Tre former for bæredygtighed
Titel 4 4. Entreprenørskab
Titel 5 5. Samarbejde
Titel 6 7. Udvikling og vurdering af ideer
Titel 7 8. Brugerdreven innovation
Titel 8 9. Procesmodeller i innovation
Titel 9 10. Diffusion
Titel 10 11. At arbejde med strategi
Titel 11 12. Forretningsmodeller
Titel 12 14. Forretningsplan og økonomi
Titel 13 Eksamensprojekt - Innovation
Titel 14 15. Entreprenørskab på samfundsniveau
Titel 15 16: Innovation i tiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Introduktion til innovation

1.1 Hvorfor skal du lære om innovation?
1.2 Definition af innovation
1.3 Invention, innovation og diffusion
1.4 Innovationstragten og pentathlon-modellen
1.5 Innovationsfaglige udfordringer og -løsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2.4 10-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Grundbegreber

2.1 Kreativ destruktion
2.2 Radikal og inkrementel innovation
2.3 Grader af innovation
2.5 Værdibegrebet
2.6 Pain, job, value proposition og jury
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2.8 Innovationsformer i detailhandlen 17-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Tre former for bæredygtighed

3.1 Bæredygtighed p200
3.2 Økonomisk bæredygtighed p237
3.3 Social bæredygtighed p238
3.4 Miljømæssig bæredygtighed og cirkulær økonomi p239
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Entreprenørskab

4.1 Entreprenør og iværksætter p241
4.2 Forskellige former for entreprenørskab p242
Entreprenørskab p248
Intraprenørskab p249
Socialt- og miljømæssigt entreprenørskab p250
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer p251
4.3 Syv arketyper p245
4.4 Innovationskompetence p247
4.5 Entreprenørskab, virksomhed og netværk p246
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuel opgave af opgave 3.11 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Samarbejde

5.1 Hvad er et team? p208
5.2 Teamets fem udviklingsfaser p209
5.3 Team- og ledelsesroller p210
Teamroller i et innovationsprojektforløb p212
Adizes ledelsesroller p213 Info
5.4 Konflikttrappe og konfliktløsning i team p214 Info
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 7. Udvikling og vurdering af ideer

7.1 At få ideer p217
7.2 Kilder til ideer p218
7.3 Tre perspektiver på ideudvikling p219
7.4 Divergens og konvergens p223
7.5 Ideudviklingsmetoder p224
7.6 Idevurdering p225
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 7.2 17-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 8. Brugerdreven innovation

8.1 Brugerdreven innovation, fire tilgange p299
8.3 Metoder og teknikker til undersøgelse af brugere p301
Produkttest p307
Personas og brugerrejser p309 Info
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 9. Procesmodeller i innovation

9.1 Tre tilgange til innovationsprocesser p291
9.2 Innovationsprocesser baseret på causation p292
Den kausale innovationsmodel p325
9.3 Innovationsmodeller baseret på effectuation p294
Sarasvathys effectuation model p324
9.4 Mix mellem effectuation og causation p295
Designprocesmodellen p296
Lean startup-metoden p297
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 10. Diffusion

10.1 Diffusion af innovation p255
10.2 Diffusion på brancheniveau p256
PLC kurve og teknologisk S-kurve p257
Gæringsmodellen p258
Innovationslivscyklus for en radikal innovation p259
10.3 Adoptanter p260
10.4 Faktorer, der hæmmer og fremmer diffusion p261
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 11. At arbejde med strategi

11.1 Virksomhedens strategiske arbejde p281
11.2 Vision, mission, mål og SWOT p282
11.3 Værdikæden p283
11.4 Konkurrencestrategier p285
11.7 Tre innovationsstrategier p288 Info
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 12. Forretningsmodeller

12.1 Forretningsmodeller p311
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 14. Forretningsplan og økonomi

14.1 Formålet med en forretningsplan p264
14.2 Indholdet i en forretningsplan p265
14.3 Budgetter p266
Etableringsbudget p271
Driftsbudget p272
Likviditetsbudget p273
14.4 Finansiering p270
Crowdfunding p274
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 14.2, 14.3 og 14.7 (reward-Crowfunding) 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamensprojekt - Innovation

I et samarbejde med Vallensbæk kommune ifb. med deres iværksætteruge uge 15 - 2025 har gymnasieeleverne skulle forberede et forløb på 2 undervisningsmoduler á 45 minutter i hvert modul til 8. klasses folkeskoleelever på 3 skoler i Vallensbæk kommune

I modul 1 skulle de klæde eleverne fagligt på - altså undervise dem i BMC modellen og pakke det ind i innovativ handling, der fangede elevernes indlæring

I modul 2 skulle gymnasieleverne være folkeskoleelevernes konsulenter, der kunne hjælpe folkeskoleeleverne med råd og vejledning, da folkeskoleeleverne nu selv skulle bruge den faglige viden fra modul 1 til selv at udfylde deres eget BMC ark for netop deres iværksætterprojekt, som de arbejdede med i Vallensbæk kommune

Hej Lars
Tak for et godt møde og din store fleksibilitet!

Her får du praktisk info om det vi aftalte på mødet:

Dine studerende kommer på besøg som gæsteundervisere på Vallensbæks 3 skoler - Tirsdag d. 8. april i tidsrummet 8.30 – 10.15
Deres opgave bliver at introducere BMC for vores 8. klasser – og derefter være sparringspartnere og hjælpe elevgrupperne med at udfylde en BMC med udgangspunkt i den ide, eleverne har arbejdet med fra om mandagen.


Info om vores skoler og klasser:

• Pilehaveskolen, Horsbred 197A, 2625 Vallensbæk  
Her er tre 8. klasser – så der er brug for 3 grupper studerende fra dig (ca. 9 studerende)

• Vallensbæk Skole, Idræts Alle 5, 2625 Vallensbæk
Her er to 8 klasser – så der er brug for 2 grupper studerende fra dig (ca. 6 studerende)

• Egholmskolen, Egholmvej 19, 2665 Vallensbæk Strand
Her er fire 8. klasser – så der er brug for 4 grupper studerende fra dig (ca. 12 studerende)


Jeg sender mere baggrundsinfo til dig om vores iværksætteriuge i de nærmeste dage 😊



Med venlig hilsen

Steen Liljegren
Udviklingskonsulent
Center for Børn og Unge


  
Vallensbæk Kommune Telefon: 4797 4000
Vallensbæk Stationstorv 100 Direkte/Mobil: +4547974006 / +4551489098
2665 Vallensbæk Strand E-mail: sl@vallensbaek.dk

________________________________________
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vallensbæk skole - eksamensopgave 25-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 15. Entreprenørskab på samfundsniveau

Dette kernestof er meget sparsomt gennemgået jf. Covid-19 bekendelsesordningen:

15. Entreprenørskab på samfundsniveau p176
15.1 Økonomisk velstand p227
15.2 Tre drivere bag økonomisk velstand p228
15.3 Måling af innovative aktiviteter p229
15.4 Porters diamantmodel p230
15.5 Velfærdsstaten og konkurrencestaten p231
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 15.3 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 16: Innovation i tiden

16.1 Kvindelige iværksættere
16.2 Teknologisk udvikling og GAI
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 15.3 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer