Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Design B
|
Lærer(e)
|
Ditte Juul Nilsson
|
Hold
|
E2023 De/vt VF (E2vt De VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jagtvej 69
Forløbet beskæftiger sig med genstandsområdet design af fysiske omgivelser, med særligt fokus på design af udearealer, og har til formål, at eleverne lærer metoder og terminologi indenfor området. Forløbet har haft særlig fokus på stedsteori, herunder fænomenologiteori. Eleverne har skulle re-designe Jagtvej 69 med særligt fokus på klimatilpasning og stedsspecificitet. Forløbet har desuden haft tværfaglige elementer, når eleverne har arbejdet med den historiske kontekst med særligt fokus på erindringshistorie.
Fokuspunkter:
-research og inspiration (herunder stilhistoriske nedslag i historicisme, dekonstruktivisme og samtidsdesign og -arkitektur (efter 2015), ekskursion til DAC, for at se udstillingen 'Aware')
- undersøgelser af brugerne og konteksten (field-research på Jagtvej 69, samt desk-research; bl.a. klimatilpasning.dk)
- ideudvikling
- skitsering
- modellering i målfaste modeller (1:100)
Faglige mål:
- sætte designløsninger i kritisk historisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv og i denne forbindelse:
- reflektere over selvvalgte aspekter i design- og arkitektureksempler fra udvalgte designhistoriske perioder
- analytisk sammenholde designeksempler fra forskellige perioder
- reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
- visuelt og mundtligt formidle og reflektere over designprocesser og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
- bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer samt mellem det kendte og det endnu ukendte
Litteratur:
Historien om Ungdomshusets kamp for overlevelse: https://www.youtube.com/watch?v=FPK6KPE5zng
Porse, Line og Andersen, Bonnie: TAP. Teori, analyse og praksis i billedkunst, s. 241-244
Busk og Yde Design og Arkitekturbogen, "Stedet": https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Appdesign
MATERIALE:
Porse, Line Højgaard og Vølund, Stine: Interaktionsdesign i undervisningen, Det ny Forlag, 2024, s. 14-24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Moderne folkedragt
Inspireret af nationale klædedragter fra forskellige dele af verden og udstillingen STOLT på Danmarks Designmuseum, sigter forløbet mod at undersøge, hvordan man kan skabe en (moderne) egnsdragt, der afspejler Vestegnens kultur og som kunne bruges til særlige lejligheder. Eleverne har haft fokus på både form (i fh.t. kroppen), funktion, kommunikation og æstetik.
I forløbet undersøges klædedragter fra andre kulturer (pakistansk, kurdisk, japansk), for at finde ud af, hvordan beklædning, kultur og national identitet hænger sammen.
Derudover er der i forløbet fokus på research og idégenerering på flere måder, samt på materialer og æstetik. Ydermere har vi arbejdet med hovedgreb.
Faglige mål:
- forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter
- visuelt og mundtligt formidle og reflektere over designprocesser og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
- anvende forskellige strategier til generering af designidéer og konceptudvikling
- undersøge et designproblem ud fra et kulturelt, historisk og samfundsmæssigt udgangspunkt og ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- detaljere et designprojekt eller et væsentligt element i et designprojekt
- arbejde iterativt
- præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt
- bevæge sig bevidst mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer samt mellem det kendte og det endnu ukendte
- anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamenspræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540868",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540868",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540868"
}