Holdet E2024 En/b GIF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Peter Brian Hogg
Hold E2024 En/b GIF (E1b En GIF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Tradition and Modernity (EKSAMEN)
Titel 2 2 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 3 Black and White: Unity or Division? (EKSAMEN)
Titel 4 The English and the World (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Tradition and Modernity (EKSAMEN)

Tradition and Modernity -EKSAMEN

Eleverne trænes i dette forløb i følgende faglige mål:
a) forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner,
b) læse engelske tekster meningsfyldt op,
c) beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
d) give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af et kendt emne på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk,
g) analysere og fortolke litterære tekster,
h) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge,

I forløbet læses genren "Short Story" med henblik på at opøve elevernes evne til at foretage en close-reading funderet analyse af noveller.

KERNETEKSTER:

'They Sold My Sister' af Leteipa Ole Sunkuli (Kenya, 1989)
'The Bonfire' af Ken Saro-Wiwa (Nigeria 1995)
'The Mark of Vishnu' af Kushwhat Singh (India 1983)
'Dusk Over Atlantic Wharf' af Susmita Bhattacharya (2006)

Andet materiale:

Film: 'Gandhi' Dir. Richard Attenborough, 1982)

Opslagsværker:
MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
MinLæring 'Do it, Write'
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
Merriam Webster Thesaurus: https://www.merriam-webster.com/thesaurus
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
'Fejlstøvsugeren'


Novellerne foregår i  Kenya, Nigeria, Indien og endelig foregår en i Storbritannien (Dusk over Atlantic Wharf)

Tematisk fokus i forløbet er, hvordan traditionsbundne opfattelser af tilværelsen kommer i konkurrence og konflikt med mere moderne opfattelser af tilværelsen. I de forskellige noveller findes repræsentanter for de forskellige synspunkter - om det gælder tvangsægteskab, individuel fortagsomhed vs. overtro eller et arrangeret ægteskab og om at finde sig til rette i en britisk kontekst.

Som supplerende stof og med henblik på at give et indblik i imperiets ud- og afvikling har holdet set filmen "Gandhi".

Både mundtligt og skriftligt skal forløbet give eleverne en forståelse for tekstanalyse af fiktionstekster.  Der arbejdes særligt med summary og characterisation - både mundtligt og skriftligt.  Både skriftligt og mundtligt er der arbejdet med en eksamensopgave "Dusk over Atlantic Wharf" lige som eleverne er blevet introduceret til Point-Example-Explanation- princippet, når de skriver engelsk.

Eleverne skal opnå en bevidsthed om konventioner for summary-skrivning og karakteristik,  og giver en sammenhængende opgavebesvarelse. Grammatisk arbejdes der med et bredt udsnit af grammatikken, dels ved oversættelse og ved fejlsætninger fra elevernes egen sproglige produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 The American Dream (EKSAMEN)

Temaet beskæftiger sig med USA og hvad det betyder at være amerikaner. Vi arbejder med begrebet 'The American Dream' for at undersøge nogle amerikanske værdier og den amerikanske selvopfattelse. Der vil være fokus på forskellige aspekter af USAs historie og kultur, især i forbindelse med immigration, den amerikanske 'gun culture', begrebet 'frihed' og rige og fattige i USA.

Eleverne kommer også til at følge og arbejde med det amerikanske præsidentvalg.

Det skriftlige arbejde vil fokusere på skriveprocessen og arbejde med strukturen og stilleje i forskellige tekstformer.

Tekster: Fra 'In Other Words: Grundbog til hhx', Pia Ballegaard Hansen og Lisbeth Kjær Carlson, Gyldendal, 2014.

'American Land', (Song), Bruce Springsteen and Jon Landau, 2012. Side 90.
'I Can', (Song), Nas, 2002. Side 94.
'Like Mexicans' (Short Story) Gary Soto, 1984. Side 98.
'Remarks by the President on Reducing Gun Violence' (Speech), Barack Obama, 3 April, 2013. Side 103.

Film: 'Spanglish' (Dir. James L. Brooks, 2004)

Opslagsværker: MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
Merriam Webster Thesaurus: https://www.merriam-webster.com/thesaurus
'Fejlstøvsugeren'
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. Dusk Over Atlantic Wharf 24-10-2024
EN opgave 4 Video presentation 28-11-2024
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Black and White: Unity or Division? (EKSAMEN)



Forløbsbeskrivelse: I dette forløb læses tekster, som relaterer sig til  forholdet mellem hvide og sorte i USA.
Eleverne skal opnå et kendskab til de historiske relationer mellem sorte og hvide i USA og kampen for racernes lighed. Eleverne skal kunne analysere, hvordan disse er blevet fremstillet i forskellige medier (taler, film, non-fiktion) og kunne diskutere  relationerne mellem hvid og sort i nutidens  USA.

I forløbet anslås den besværede relation  mellem sorte og hvide i det 1960ernes sydlige USA med filmen "Mississippi Burning", som behandles og kontekstualiseres med arbejdspørgsmål og klassediskussion. KKK's perspektiv inddrages ved teksten "An Interview with C.P. Ellis".

Herefter arbejder eleverne med retorik og brugen af stilistiske virkemidler i taler. Der læses taler fra prominente skikkelser i forskellige perioder:  Lincolns Gettysburg Address (1863), Kings I Have a Dream (1963). Kursisterne får også mulighed for at lave en analyse af novellen "Scary Movies" (stx A, 1997).

I forbindelse med filmene  "Mississippi Burning" og Malcolm X reflekterer  kursisterne over relationen mellem sort og hvid i USA i et historisk perspektiv. Dette suppleres med Martin Luther Kings "I Have a Dream" tale, som er behandlet med et dobbelt fokus: Både som tale med de stilistiske træk, den opviser, og som dokument med referencer til væsentlige begivenheder i amerikansk historie.  I forbindelse med Malcolm X og Martin Luther King reflekteres over disse to borgerrettighedsforkæmperes forskellige syn på sameksistensen mellem sorte og hvide.



KERNETEKSTER:

Abraham Lincoln: Gettysburg Address (Tale, 1863)
Martin Luther King: 'I Have a Dream' (Tale, 1963)
'Scary Movies' (Short story af Stephen Amidon, 1997)
Studs Terkel interview 'C.P. Ellis' (American Dreams Lost and Found, 1983)


Andet materiale:
Film: 'Mississippi Burning' (dir. Alan Parker, 1988)
Film: 'Malcolm X' (dir. Spike Lee, 1992)
MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
MinLæring 'Do It. Write'
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
Joshua Holland 'The American Dream, or a Nightmare for Black America?' (Internet article, http://www.alternet.org)
'Fejlstøvsugeren'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
5 Mississippi Burning and US values 23-01-2025
Opgave 6 rhetorical analysis 28-02-2025
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The English and the World (EKSAMEN)

Forløbet har fokus på kolonitiden og det culture clash der opstod, briternes rolle og koloniernes rolle, Storbritannien i dag og på hvilken måde forskellige befolkningsgrupper i dag er påvirket af kolonitiden. Særligt har vi arbejdet med sproglig analyse. Eleverne har også arbejdet meget med at researche information. Vi har arbejdet med analyse af non-fiction tekster; afsender, modtager, omstændigheder, sprog, emne, intention og retoriske virkemidler. Yderligere har vi arbejdet med identitet og national identitet som begreber, plus engelsk som lingua franca.

Tekster: (alle tekster er udvalgt i Daugaard og Andersen: Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Gyldendal 2014)
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (short story 1938)
Niall Ferguson 'Empire: How Britain Made the Modern World' (excerpt historical non-fiction, 2003)
John Lennon and Yoko Ono 'The Luck of the Irish' (song text,1972)
Bono, 'In Ireland, Tuesday's Grace' (Article, 2010, New York Times)
Shane Meadows: This is England (feature film 2006)
Oxford Advanced Learners Dictionary
Merriam Webster Thesaurus: https://www.merriam-webster.com/thesaurus
Merriam Websters Dictionary
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/
MinLæring grammatik (digital)
MinLæring 'Do It, Write'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
7 C.P. Ellis assignment 20-03-2025
8 Analysis 10-04-2025
EN opgave 9 Exam prep 08-05-2025
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer