Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Kruse Kaysen
|
Hold
|
E2024 bi/b GIF (E1b bi GIF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv (inkl. intro til biologien)
Livets forudsætninger, celler (prokaryot og eukaryot), organeller og cellestrukturer, cellemembranen og transportprocesser ind og ud ad cellen
herunder diffusion og osmose
Forsøg:
Mikroskopi af bladceller
Osmoseforsøg med kartoffelstave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og fordøjelse
Kulhydrater, proteiner, fedtstoffer, mineraler, vand, fordøjelsen - herunder fordøjelsessystemets opbygning, mekanisk og kemisk nedbrydning - næringsstoffernes optagelse, appetitregulering samt livsstil og sundhed - herunder diabetes type II.
Dokumentarfilm: "Hvad er værst: Fedt eller sukker?"
(BBC - Horizon: "Fat versus Sugar")
Øvelse:
Blodsukkermålinger (Optagelse af kulhydrat-holdige fødevarer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og træning
Motion, kondition og energiproduktion, blodkredsløbet, lungernes opbygning og funktion, hjertets opbygning og funktion, kroppens blodkarnet, blodtryk, kroppens muskler, muskelfibertyper, aerob og anaerob energiproduktion, maksimal arbejdskapacitet og puls samt blodmængdens fordeling i hvile og under arbejde.
Øvelse:
Dissektion af hjerte-lungesæt fra gris
Puls- og blodtryksmåling i siddende og stående position
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex, hormoner og ønskebørn
Pubertet, kønshormonernes rolle (inkl. overordnede/releasing hormoner), mandens og kvindens kønsorganer, sekundære kønstræk, menstruationscyklus, samleje og befrugtning, hanlige og hunlige gameter (kønsceller) og produktionen af disse, prævention, kønssygdomme (SOS).
Ufrivillig barnløshed og kunstig befrugtning, etik, fosterundersøgelser, kromosomundersøgelser, abortformer og grænser for valg af abort i Danmark.
Opgave i fosterudvikling og prævention undervejs i forløbet (mundtlige fremlæggelser).
Øvelse: Mikroskopiering af mundhuleskrab (og planteceller)
Fokus på epithelcellerne og de meget mindre bakterier, som man af og til er heldige med at finde, når man farver med methylenblåt...
Øvelse: Find jeres "lidelsesfæller" - hvem har fået den samme Seksuelt Overførte Sygdom (SOS) som dig selv - der er blevet uddelt 5 i alt, så find jeres makkere...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
På opdagelse i generne
Kromosomer, DNA, cellens livscyklus, arvematerialet indeholder gener, proteinsyntesen, genetik og genetiske egenskaber, vi er alle forskellige - herunder celledelingstyper (mitose og meiose) samt fejl undervejs i disse.
Øvelse:
Blodtypebestemmelse via Eldonkort i AB0 og Rhesus-systemet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
Økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, primærproduktion, fotosyntese, respiration, nedbrydning, omsætning i jorden, energiomdannelse, kulstofkredsløbet, drivhuseffekt.
Økologi i vand, særligt med fokus på næringsstofforurening (eutrofiering) og landbrugets rolle samt søens onde cirkel og diverse strategier for genopretning af forurenede vandmiljøer (med dødt organisk materiale og/eller næringsstof-) samt rensningsanlæggenes centrale rolle i spildevandsrensning.
OBS: Til dette forløb benyttes økologiafsnittet i Biologi til tiden!
Øvelse:
Makroindex (vandhulsundersøgelse) med laboratorie-undersøgelse til sidst af vanddyr via stereolup
Stivelsesdannelse i bladceller
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OPGAVE i BLODTYPER - 1b GIF - løsninger.doc
-
På opdagelse i generne (7) meiose og mutationer s.196-203.pptx
-
Frøsig, Hede, Jørgensen, Pauludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 196-203
-
Biologi til tiden s.118-125 - skov, mark og land.pdf
-
Egebo, Paluda-Müller, Torp, Ussing: Biologi til tiden 2. udg., Nucleus; sider: 118-125
-
Økologi intro - i skoven og på marken.pptx
-
fødekæder og energistrømme 1j 2023.pptx
-
Grp. næringsstoffernes omsætning i jorden BTT s.124-125.docx
-
BPP = NPP + R
-
fødekædetyper - græsning og nedbrydning
-
Biologi til tiden s.126-140 - hav, sø og vandløb.pdf
-
Øv.-vejl. Undersøgelse af dyrelivet i en sø & bestemmelse af den økologiske vandkvalitet.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541422",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541422",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541422"
}