Holdet E2k ks HF (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution NEXT
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Kasper Popp Enevoldsen, Martin Christoffer Svane Frei, Torben Vestergaard
Hold E2024 ks/k HF (E1k ks HF, E1k ks/hi HF, E1k ks/re HF, E1k ks/sa HF, E2k ks HF, E2k ks/hi HF, E2k ks/re HF, E2k ks/sa HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og identitet i det senmoderne samfund
Titel 2 Enkeltfagligt: Religion i det senmoderne samfund
Titel 3 Intro til historie i KS
Titel 4 Enkeltfagligt forløb - Demokrati og styreformer
Titel 5 Forløb#6 fællesfagligt det gode samfund
Titel 6 Fællesfagligt - Det gode samfund - Religion
Titel 7 Fællesfagligt forløb - Det gode samfund - Historie
Titel 8 Enkeltfagligt forløb HO -  Iran og kvinder
Titel 9 Islam og migrationer
Titel 10 Fællesfagligt forløb - Migration
Titel 11 Forløb#5
Titel 12 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og identitet i det senmoderne samfund

Enkeltfaglige forløb, efterår 2024

Samfundsfag - Køn og identitet i det senmoderne samfund.
I dette enkeltfaglige forløb har vi arbejdet med, hvordan køn og identitet hænger sammen i det senmoderne samfund. Vi har arbejdet med, hvordan køn kan forstås som en social konstruktion - at kønsnormer og kønsroller er noget individet socialiseres til fra barndommen, fx gennem voksnes valg af tøj, legetøj og adfærdsregulering. Konkret har vi undersøgt, hvad der sanktioneres som maskulint og feminint, og hvordan brud på konventionelle kønsnormer ofte bliver mødt af negative sanktioner, herunder vold, trusler og hadforbrydelser. Vi har ligeledes set på ligestillingsproblematikker, hvor det er tydeligt at køn på forskellig vis gør en forskel: uddannelse, løn, barsel og levetid. Sideløbende har vi arbejdet med, hvordan vilkårene for identitetsdannelse har forandret sig fra det traditionelle, over det moderne til senmoderne samfund. Vi har her særligt haft fokus på, hvordan mulighederne for at udfylde en mandlige og kvindelige identitetsformer har forandret sig og på nogle områder har udvidet mulighederne til flere forskellige identitetspositioner. Teoretisk har vi arbejdet med Anthony Giddens' og Thomas Ziehes begreber til at forstå disse forandringsprocesser. På den måde har vi også forsøgt at indfange de usikkerheder, der er forbundet med identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Metodisk har vi arbejdet med forskellene mellem kvalitativ og kvantitativ empiri og med forskellen på teori og empiri.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Enkeltfagligt: Religion i det senmoderne samfund

Introduktion til Religion i Det senmoderne samfund - herunder buddhisme.
Først en introduktion til religion som fag, herunder begreberne:
myte
ritual, overgangsritual (Van Genneps analyseskema)
offer
bøn
indefra/udefra
Ninian Smarts model.
Så tog vi fat i, hvad der kendetegner religion i dag. At mennesket er mere fritstillet til at søge en mening, da der ikke længere er enighed om, hvad der er det rette, Det er mere som et religiøst supermarked, hvor det enkelte individ kan pille det ned af hylderne, som passer en. Her er Google-buddhisme og New Age også blevet introduceret.
Den klassiske buddhisme er blevet præsenteret med toning imod den tibetanske buddhisme.
Vi  har talt om de tre grundpiller: Buddha ("Den oplyste"), Dharma (læren) og Sangha (klostervæsnet). Vi har talt om karma, Samsara, Den gyldne middelvej, De fire ædle sandheder, Den otteledede vej, Bodhi og Nirvana.
Og de buddhistiske retninger: Hinayana, Mahayana og Vajrayana.
Af rituelle praksisser: bedeflag, bedemøller og glidefald.
Fokus på Dalai Lama: Visdommens ophav, statsoverhoved og åndelig leder - med ham boddhisattva-begrebet.
Til slut blev Kristian Leth og Christian Stadil præsenteret som søgende og undersøgende nulevende danskere. Stadil også med vægten på sit firma-karma, og her Vestens fortolkning af Østens religion.

Materialer:
Benarestalen (kopi)
Den 2. dimension: sæson 1, afsnit 5 på DR2. Kristian Leth møder buddhisten Kim Feirup, 2013, 28:48 min.
Nirvana og Gerningerne (kopi)
Himlen over Danmark - Buddha og milliardæren. DR- Dokumentar, 2015,  28 min.
Horisont, Buddhisme i dag, Ahle m.fl. Gyldendal 2013 s. 260-264
Religion C (kompendium), Madsen m.fl., Systime, s. 11-12, 15-17, 20.
Religiøs identitet i det senmoderne samfund (kompendium) fra KS-bogen, Madsen el.al. Columbus 2015, s. 44-56


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Intro til historie i KS

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Enkeltfagligt forløb - Demokrati og styreformer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#6 fællesfagligt det gode samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fællesfagligt - Det gode samfund - Religion

RELIGION
Det gode samfund - fællesfagligt

I religion ligger vores fokus på kristendommen. Det handler især om næstekærlighed og diakoni.
Til at begynde med tager vi fat i, hvad diakoni (tjeneste) egentlig er. Vi vender os mod skabelsen og syndefaldet i 1. mosebog: hvorfor mennesker har behov for Gud/Jesus. Vi ser på lignelsen "Helbredelsen af den lamme" og "Den fortabte søn", hvor tilgivelsen er i fokus. Vi ser på et uddrag af Bjergprædikenen, hvor Jesus radikaliserer jødernes Lov og gør den umulig at overholde. Viser at mennesket har brug for nåde og tilgivelsen igennem troen på Gud/Jesus.
Fortællingen om "Den barmhjertige samaritaner" læses også, og vi vægter næstekærligheden højt her, og den vender vi tilbage til lidt senere med forskellige vinkler på: Hvem er min Næste?"
Her bruger vi udsendelsen fra DRTV med Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge?" (2018). Marie Krarup, der udtaler, at den syriske flygtning ikke er hendes næste, Kim Hartzner, der rejser ud for at hjælpe flygtninge i nød, og Theodor Jørgensen, som ikke mener, at kristendommen har patent på næstekærlighed.
Ved et besøg i Avedøre kirke, fik vi også vendt netop diakoni og næstekærlighed i dagens Danmark.
Vi har talt om Jesus og Etik (kopi), set en kort film om Reformationen, beskæftiget os lidt med kirkens hovedretninger, og så har vi set 5 skarpe om Jesus og 5 om Kristendommens danske historie.
Til slut ser vi på folkekirkens dåb som et kultdrama og overgangsritual - kigger på dåben synoptisk og ud fra ritualbogen.

Begreber:
Kristus (Messias - den salvede)
Treenighed (Fader, Søn og Helligånd)
monoteisme
Det dobbelte kærlighedsbud: Du skal elske Herren din Gud og din Næste som dig selv
Den gyldne regel: "Alt hvad I vil at mennesker skal gøre imod jer, det skal I også gøre imod dem". (Matt. 7,12)
Diakoni
Næsten
Dåb, som kultdrama og overgangsritual
Nadver
Lignelser som pædagogisk redskab
Luther og reformationen

Materialer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fællesfagligt forløb - Det gode samfund - Historie


Pensum:

Busk (2023) "Danmark i 1800-tallet", systime A/S
Kapitel 5 og 6
https://danmarkiattenhundredetallet.systime.dk/?id=137

- Historieportalen (2021) Systime A/S (e-bog.
"Fra fattighjælp til velfærdsstat" kapitel 1-6
https://historieportalen.systime.dk/?id=1732I

Kilder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 85 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Enkeltfagligt forløb HO - Iran og kvinder

Vi har fokus på tre overordnede emner i den fælles del af HO-forløbet:

- Det iranske oprør ”Kvinder, liv, frihed” 2022
- Den iranske revolution i 1979 og den islamiske republik Iran
- Oldtidens Persien – den før-islamiske periode og historiebrug af den før-islamiske periode fx under shahen og i nutiden.

Der har været fokus på at træne elevernes evne til at arbejde problemorienteret og at stille faglige spørgsmål. Eleverne har i opgaveprocessen skullet vælge, hvilket af de tre emner, de gerne ville skrive om og hermed fordybe sig yderligere i.
Herefter har de valgt en redegørende, en analyserende og en vurderende/diskuterende problemstilling, som passer til emnet, og som har sammenhæng ud fra lærerfabrikerede problemstillinger.

Faglige mål
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

Kernestof
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Til sidst har de formuleret et overordnet problemformuleringsspørgsmål, som de tre problemstillinger kan hjælpe med at besvare.


Fremstillinger:
Kaj Pinholdt Jespersen: ”Iran – historie, samfund, religion”, I-bog, Systime:

1.Irans historie”, p120: https://iran.systime.dk/?id=120
- De store linjer i Irans historie p126: https://iran.systime.dk/?id=126
- Interview: Politikernes brug af historien c535:

https://iran.systime.dk/?id=126#c535
- Det præislamiske Iran p133:
https://iran.systime.dk/?id=133
- Interview: Det præislamiske Iran c530:
https://iran.systime.dk/?id=133#c530
- Arabisk invasion p134:
https://iran.systime.dk/?id=134
- Interview: Islamiseringen af Iran c531:
https://iran.systime.dk/?id=134#c531
- Det moderne Iran – Pahlavi-dynastiet p145:
https://iran.systime.dk/?id=145
Pahlavidynastiet c308:
https://iran.systime.dk/?id=145#c308
Kuppet mod Mossadeq c309:
https://iran.systime.dk/?id=145#c309
Efter 1953 c310:
https://iran.systime.dk/?id=145#c310
Kritik af Shahen c605:
https://iran.systime.dk/?id=145#c605
Interview: Pahlavi-dynastiet: c773
https://iran.systime.dk/?id=145#c773
”1.2 Revolutionen 1979”: p127: https://iran.systime.dk/?id=127
- Interview: Den islamiske revolution c533: https://iran.systime.dk/?id=127#c533
- Khomeinis ideologi p149: https://iran.systime.dk/?id=149
- Kritik af Shahen c818: https://iran.systime.dk/?id=149#c818
- Ideologi og sekularisme c407: https://iran.systime.dk/?id=149#c407
- Koblingen af religion og politik c408: https://iran.systime.dk/?id=149#c408
6: Kvinderne i Iran: https://iran.systime.dk/?id=211
6.1 Den historiske udvikling: https://iran.systime.dk/?id=231
6.2 Unge kvinder i Teheran: https://iran.systime.dk/?id=228
6.3 Politisk kamp: https://iran.systime.dk/?id=229
6.5 Mahsa Amini: https://iran.systime.dk/?id=256


Kildematerialer - fælles:
”Det iranske oprør indefra”, BBC-dokumentar, 2023: https://www.dr.dk/drtv/program/det-iranske-oproer-indefra_409931
Marjane Satrapi: ”Persepolis – Min iranske barndom”, graphic novel, Cobolt, 2000-2001

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Islam og migrationer

Systime: Grundbog Religion C, hele kapitlet om islam.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fællesfagligt forløb - Migration

Flerfaglig problemformulering: Hvordan har den moderne indvandring påvirket det danske samfund og dets indbyggere.

Eleverne skulle lave en synopsis med udleveret problemformulering og problemstillinger. Synopsisprøve med fokus på brug af talepapir og diskussion af fagenes begreber

Redegør for den moderne indvandring til Danmark, herunder kulturelle forskelle mellem minoritet og majoritet.

Undersøg 2 selvvalgte kilder fra det udleverede materiale, der viser hvilken rolle religiøse og kulturelle forskelle har haft i det danske samfund efter 2000.  

Diskuter hvordan fremtiden ser ud for Danmark som et multikulturelt samfund.

Fokuspunkter i historie
- Migration i Danmark - Fra 1700t-tallet til i dag
- gæstearbejdere/indvandrere/flygtninge - fra 1958 til i dag
- Kulturmøder og fremmedbilleder

Dokumentarfilm
Indvandringens historie afsnit: "Gæsterne der blev" og "politiske flygtninge i Danmark"

Historisk kernestof
̶  dansk historie og identitet
̶  nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶  historiefaglige metoder

Materiale brugt i historie
Nikolajsen & Ohnesorge (2021) "Den ny indvandring", systime (i-bog)

Kapitel 1: Indvandringens historie (1760-1960): https://dennyindvandring.systime.dk/?id=133: Side 133, 157-160

Kapitel 2: Indvandrere som arbejdstagere (1967-1973), https://dennyindvandring.systime.dk/?id=134: Side 134, 169-172, 176

Kapitel 3: Indvandring i krisetider (1973-1983), https://dennyindvandring.systime.dk/?id=135: Side 135, 144-148

Kapitel 4: Indvandring som trussel (1983-1993), https://dennyindvandring.systime.dk/?id=136: Side 136, 180-185

Kapitel 5: Indvandring og integration (1993-2001), https://dennyindvandring.systime.dk/?id=137: 137, 195, 203, 204


Kilder
- Kilde 1: Jeppe Aakjær, 1919 "Om kartoffeltyskere", https://dennyindvandring.systime.dk/?id=164: Sider
- Kilde 2: Grundtvig "Folkeligheden", 1848, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=165
- Kilde 10: Per Madsen "I Ishøj", 1976, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=153
- Kilde 14: Udlændingeloven, 1983, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=190
- Kilde 16: Gnags "Danmark", 1986, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=192#c440
- Kilde 18: Åbent brev fra fem storbyborgmestre, 1997, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=203
- Kilde 19: Lov om integration af udlændinge i Danmark, 1998, https://dennyindvandring.systime.dk/?id=204


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer