Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Martin Hahn
|
Hold
|
E2024 ma/j HF (E1j ma HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grundlæggende matematik
Vu arbejder i dette forløb med grundlæggende matematiske egenskaber.
Brøkregning, reducering, potenser og grundlæggende regneregler
Vi har arbejdet ud fra E-bogen Plus C hf (læreplan 2024): https://pluschf.systime.dk/?id=1189
Vi har arbejdet med kapitlerne:
6.1
6.2
6.4
Hvor der har været gruppearbejde samt tavleundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Vi arbejder med lineære funktioner. Der tages udgangspunkt i E-bogen PlusChf, ,https://pluschf.systime.dk/?id=540. Her arbejdes med hele kapitel 1.
Der har været tavleundervisning, gruppearbejde og afleveringer.
Lineære sammenhæng
Lineære funktioner og funktioner generelt
Oversættelse mellem repræsentationsformer
Proportionalitet
Lineær regression
Regressionsanalyse
Matematiske modeller
Som supplerende stof ser vi på proportionalitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
I dette forløb skal vi se på trekanter, specielt retvinklede.
Vi skal arbejde med hvordan man regner på disse, hvor vi skal se på
- Pythagoras sætning
- Cosinus
- Sinus
- Tangens
Vi skal også arbejde med hvordan man kan bygge trekanter i GeoGebra og bruge dette til at løse opgaver.
Vi arbejder med udgangspunkt i kapitel 3 i E-bogen: https://pluschf.systime.dk/?id=1192
Som supplerende stof ser vi på anvendelse af geometri til landmåling, specielt beregning af bygningshøjde ud fra vinkelmåling med sekant. Der ses også på beviset for cosinus og sinus i retvinklede trekanter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentiel funktioner
I dette forløb skal vi arbejde med en ny type funktion: Eksponentiel funktionen. Denne opfører sig noget anderledes en den lineære funktion.
Vi arbejder med udgangspunkt i kapitel 2 i E-bogen:
https://pluschf.systime.dk/?id=1193
Her ser vi på alle kapitler.
Vi skal her se på hvordan man regne med denne. Vi skal også se på hvor denne funktion kan bruges til at beregne forskellige situationer, hvor det specielt er i biologi og økonomi den kan bruges.
- den eksponentielle funktion
- fremskrivningsfaktor
- vækstrate
- to-punkts formlen
- fordobling og halvering
- renteformlen
Som supplerende stof ses der her på Annuiteter, både som opsparing og lån. Der arbejdes her med et lille projekt.
Vi ser også på beviset for to-punktsformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Statistik
Vi skal i dette forløb arbejde hvordan man kan lave analyse af data og undersøge hvad man kan få af information fra dette.
Vi arbejder med udgangspunkt i kapitel 4 i E-bogen:
https://pluschf.systime.dk/?id=1191
Vi skal se på hvordan man visualisere og tolker på datasæt, finder middelværdi samt andre metoder til at tolke på information. Vi arbejder både med grupperet data og u-grupperet data.
- Middelværdi
- hyppighed og frekvens
- kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
- Boksplot
- Sumkurve
- Histogram
Vi arbejder eksperimentelt og finder et datasæt som del af en øvelse.
- Projekt om papirsflyvere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighed
I dette forløb ser vi på hvordan man finder sandsynligheder, eksempelvis chancen for at rulle med en terning.
Vi arbejder med udgangspunkt i kapitel 5 i E-bogen:
https://pluschf.systime.dk/?id=1226
Vi ser på det der hedder koblede sandsynligheder, så hvordan man finder sandsynlighed for at vinde plat og krone to gange i streg. Vi skal også se på hvordan man kan sammensætte forskellige valg og beregne valgmuligheder.
- Sandsynlighed og sandsynlighedsfelter
- Udfald og udfaldsrum
- Hændelser og komplementær hændelser
- Frekventil og A-priori sandsynlighed
- Multiplikation og additionsprincip
- Rækkefølge og fakultet
- Permutationer og kombinationer
Vi ser på hvordan sandsynlighed står i relation til gambling, og på forskellen mellem chancen for at vinde og den udbetaling man så får.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
I dette forløb lave vi gennemgang af de tidligere forløb, samt træning til eksamen-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mundtlig eksamen
Her kommer der til at være info til den mundtlige eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541512",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541512",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541512"
}