Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anders Kruse Kaysen, Monikka Bergstrøm Dyhr, Thomas Dale Simonsen
|
Hold
|
E2024 nf/k HF (E1k nf HF, E1k nf/bi HF, E1k nf/ke HF, E1k nf/ng HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Energi & klima & masseuddøen
Energi og klima
NF biologi
Startende med cellernes opbygning og derefter se på energi i økosystemet - herunder passive processer som diffusion og osmose - samt de to centrale processer, fotosyntese og respiration i eksempelvis bladceller. Græsningsfødekæder og nedbryderfødekæder med særligt fokus på C- og N-kredsløbene - herunder de fire biologiske processer i N-kredsløbet: Ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation og biologisk kvælstoffiksering via fx rodknolde på planter (symbiose). Fokus på næringsionernes betydning for plantevækst - især nitrat og fosfat, da de også skal bruges i NF-kemi. Herpå en kort intro til naturgødning versus kunstgødning samt hvilke problematikker, der venter i det næste forløb om vandmiljøets tilstand.
Øvelser:
Mikroskopiering af bladceller
Osmoseforsøg med kartoffelstave i 3 forskellige saltopløsninger
Stivelsesdannelse i bladceller
Målebåndsøvelse ved Stevns klint - visualisering af evolutionen og Jordens samt menneskets alder i forhold til et 50m langt målebånd (46m svarer til de 4,6 mia år, som Jorden er gammel). Nåede desværre ikke øvelsen med ekstraktion af DNA.
Fællesfaglig øvelse med biologi og kemi:
Gærforsøg med dannelse af bio-ethanol ud fra sukker og gær i en opløsning.
NF kemi
Methanudslip fra Nordsøen: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/faktatjek-er-gasudslippet-fra-nordstream-roerene-en-klimakatastrofe
Introduktion til det periodiske system
Introduktion til alkaner og bioethanol. Navngivning.
Forbrændingsreaktioner: fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
C-kredsløbet. Video: https://duda.dk/video/klima/kulstofkredsloebet/
Afstemning
Masseuddøden:
DNA's opbygning. Fokus: base-par, H-bindinger.
Kalk, kridt, marmor.
Syre-base kemi: forsuring af havet
Forsøg:
Kalk i eddikesyre
Tværfaglig øvelse i kemi og biologi:
Gærforsøg med dannelse af bio-ethanol ud fra sukker og gær i en opløsning.
Ekskursion: Stevns Klint
NF Geografi
Gennemgang af jordens klimazoner og plantebælter samt sammenhængen mellem CO2 og temperatur. Kulstofkredsløbet og jordens pladetektonik bruges til at kigger på ændringer i CO2 gennem jordens historie. Til sidst kigges der på hvad Stevns Klint består af og hvordan vi kan se sporene fra den masseuddøen der udryddede dinosaurerne.
FOrsøg:
Optælling af blade
Viskositet af lava
Forløbet afsluttes med en synopsis over 2 x 3 fagligt udvalgte bilag/figurer, der skal afleveres inden en gruppefremlæggelse foran 2-3 af lærerne med efterfølgende feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
76,00 moduler
Dækker over:
77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 - Liv & vand
NF Biologi
Fortsætte fra cellerne til algevækst pga. forurening med for mange næringsioner, især nitrat og fosfat, bla. i søer og fjorde samt i de indre danske farvande. I den forbindelse undersøger vi også drikkevandets rensning ved et besøg hos Frederiksberg Forsyning, hvor de mange processer blev gennemgået, herunder en blødgøring af vandet, så der ikke længer eer så meget kalk (Calciumioner) i vandforsyningens vand, der ledes ud til forbrugerne.
Øvelser og ekskursioner:
Søens onde cirkel blev gennemgået, og vi var også en tur i vores lokale "vandhul" eller sø, for at lave en Makro-Index-øvelse, hvor vandets forureningsgrad (med næringsioner) kan beskrives ud fra de dyr og insekter, vi kunne finde i søen. OBS: Øvelsen ligger i slutningen af april, da der er mere liv i søen end nu pga. temperatur og lysmængde.
Besøg hos Frederiksberg Forsyning for at se på, hvordan man producerer drikkevand til Frederiksbergs borgere - introduktion af begrebet "blødgøring af vandet", for at sænke kalkindholdet i drikkevandet og for at mindske belastningen på vores maskiner, der bruger vand (fx kaffemaskiner, elkedler mm. i hjemmet).
DNA og liv indgår i dette forløb, hvorfor vi også var en tur på Stevns klint for at se nærmere på især fiskeleret, som er et af de mest spændende lag i klintens forskellige zoner.
NF kemi
Atomers opbygning, ædelgasreglen
Vandets opbygning: polaritet, elektronegativitet og hvorfor det er et godt opløsningsmiddel. Smeltepunkt, kogepunkt, tilstandsformer og kemisk notation.
Ionforbindelser, simple- og sammensatte ioner.
N-kredsløb
Forsøg: Fældningsforsøg
NF- Geografi
Gennemgang af vandets kredsløb med fokus på grundvandet. Fagtermerne permeabilitet og porøsitet undersøges via et forsøg samtidig med at vi undersøger kul og sands evne til at rense vand. Der kigges også på højtryk/lavtryk og hvordan de påvirker vejret samt hvordan dugpunktskurven kan fortælle os om regn. Der gennemgås også de vejrdata der bruges til at lave en vejrudsigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
74,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Kost og sundhed
Kost & sundhed
NF Biologi
Kostens sammensætning - makromolekylerne fedt, protein og kulhydrat - energi i maden - energibalance - stofskifte - hvile og arbejde - blodkredsløbets opbygning og funktion - hjerte og lunger - musklernes energiforsyning og -forbrug under arbejde - blodtryk og puls.
Øvelser:
Kostforsøg med blodsukkermålinger (demoforsøg med data fra parallelklassen)
Opsamling af kostdata via appen Lifesum over et døgn.
Blodtryks- og pulsmålinger i siddende/liggende hvile og arbejde
NF kemi:
Kulhydrater, fotosyntese, respiration, opbygning af mono-, di- og polysaccharider. Isomere forbindelser.
Alkoholer. Olie vs. vands polaritet og hvorfor de ikke kan blandes.
Forbrænding af ethanol i kroppen.
Syre-base reaktioner
Hævemidler: ionforbindelser
Forsøg:
Lav din egen cola: fokus stofmængdekoncentrationer, mængdeberegning, syre og base.
NF- Geografi
Gennemgang af hvad vi forstår ved et bæredygtigt landbrug med fokus på CO2 udledning og areal anvendelse. Der snakkes også om hvordan kostvaner påvirker CO2 og areal krav af landbruget. Arealtab via ørkenspredning, udpining og forsuring, urbanisering og sailinitet undersøges også. Til sidst undersøges hvordan jordbundens opbygning påvirker landbrugets effektivitet.
Forsøg: Jordbundsundersøgelse
Hvert forløb afsluttes med et tværfagligt oplæg foran 2-3 af lærerne i NF med fokus på at kunne forklare centrale figurer fra de tre forskellige fag i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
60,00 moduler
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 - Mini-evalueringsopgave
I skal I jeres grupper arbejde med et selvvalgt emne og dermed også selvvalgte figurer, som lærerne så skal godkende, inden I kan få lov til at udarbejde en samlet præsentation til den lille prøveeksamen.
Hvert af de tre fag bidrager med timerne i de to uger op til præsentationen, så vi håber på at undgå flere aflysninger ;-(
Der er intern eksamen i alle tre fag d.29. og 30. april, så der er ikke så meget tilbage af faget nu...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541514",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541514",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541514"
}