Holdet E2023 Re/jk VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Torben Vestergaard
Hold E2023 Re/jk VF (E2jk Re VF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom - det onde og det gode.
Titel 2 Islam - etik og ritualer.
Titel 3 Skriftløs religion, teori, metode og feltarbejde.
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik: Lykkeetik og pligtetik, samt religionskritik
Titel 6 Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom - det onde og det gode.

I forløbet er der særligt fokus på theodice-problematikken.
Hvordan kan ondskab findes, når Gud både er god og almægtig?
Hvordan kan Gud fratages skylden for Det Onde, eller er han selv skyldig, og hvad er så meningen med Det Onde?
Vi gennemgår og diskuterer forskellige historiske og nutidige holdninger til spørgsmålet.
Tekster:
Kristendom i Nutid (A. Poulsen og J. Schow-Madsen, 1996), side 13 - 28.
Jobs Tårer (J. Wolf, 2010), side 7 - 48.
Jobs Bog i Gamle Testamente (hovedværk), ca. 33 sider.
Mathæusevangeliet kap. 1 - 8. Ca. 5 sider.
Ekskursion til København med besøg i Vor Frue Kirke, Assistenskirkegården samt arbejderkirker på Nørrebro.
Ca. 120 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skriftløs religion, teori, metode og feltarbejde.

Introduktion til skriftløse religioner eksemplifieret ved camdomble i Brasilien.
Generelle metodiske overvejelser og øvelser, samt aktivt feltarbejde.
Inger Sjørslev: Deltagelsens Dilemma (K. Hastrup og K. Ramløv, Feltarbejde: Oplevelse og metode i etnografien, Kbh. 1988), side 150 - 164. Skriftløs brasiliansk religion. Ca. 10 sider.
A. van Gennep: Les rites de passage. The classification of Rites (engelsk udgave, Chicago 1960). ca. 8 sider.
Dorte T. Motzfeldt: Religion: Teori. Fænomenologi. Metode (Systime, Grundbog i Religion B - niveau), ca. 100 sider.
Aktivt feltarbejde i grupper med fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Gennemgang af buddisme med særligt henblik på Zen (chan) og Det rene Land.
Religion C (Systime 2012) side 143-169.
Buddhalegenden, Benarestalen, Det rene Land, Huinengs Prøve og Chan historier (Mennesket og Magterne: Tekstsamling, E. Andreasen o. a., Gyldendal 1992, side 158 - 159, side 162, side 187 og side 222-225).
Ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Etik: Lykkeetik og pligtetik, samt religionskritik

Gennemgang af idehistoriske positioner igennem tiden fra oldtidens Grækenland og frem.
Særligt fokus på Lykkeetik, pligtetik, religionskritik, nihilisme og eksistentialisme,
Etiske ideer; En oversigt, side 54 - 63 i P. B. Nielsen og A. Simonsen: Etiske problemer og ideer, Kbh. 1983.
Mennesket og magterne - tekstsamling (Kbh. 1992), side 285 - 300. Tekster af Løgstrup, Nietzsche, Kierkegaard og Sartre.
Selvvalgte etiske problemstillinger.
Ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer