Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Torben Vestergaard
|
Hold
|
E2023 Re/jk VF (E2jk Re VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom - det onde og det gode.
I forløbet er der særligt fokus på theodice-problematikken.
Hvordan kan ondskab findes, når Gud både er god og almægtig?
Hvordan kan Gud fratages skylden for Det Onde, eller er han selv skyldig, og hvad er så meningen med Det Onde?
Vi gennemgår og diskuterer forskellige historiske og nutidige holdninger til spørgsmålet.
Tekster:
Kristendom i Nutid (A. Poulsen og J. Schow-Madsen, 1996), side 13 - 28.
Jobs Tårer (J. Wolf, 2010), side 7 - 48.
Jobs Bog i Gamle Testamente (hovedværk), ca. 33 sider.
Mathæusevangeliet kap. 1 - 8. Ca. 5 sider.
Ekskursion til København med besøg i Vor Frue Kirke, Assistenskirkegården samt arbejderkirker på Nørrebro.
Ca. 120 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg hedder Torben, og jeg er vikar for Annemette i en periode.
-
Jeg er til møde det meste af tiden, men jeg kommer med en opgave til jer, og I laver skemaet med de 7 dimensioner færdigt.
-
Vi gennemgår jeres eksempler på de 7 dimensioner, samt fortolkning af teksterne om pilgrimsrejsen. Derefter begynder vi på forløb om Det gode og Det onde.
-
Læs i kompendium "Det gode og Det onde" side 13 - 18 midtpå.
-
Etikken og Loven, med spørgsmål. Kompendium: Det Gode og Det Onde: Side 18 midtpå - side 22 midtpå.
-
Arbejd selv i første modul. Læs i kompendium: Kildetekster 2, 3, 4 og 5. side 22 - 25
-
I fremlægger om de tre kildetekster i kompendiet: Mina, Esra og Liva om Dorothee Solle. Ida, Isabella og Sophia om Jobs Bog. Mert, Asad og Mira om Kjeld Holm.
-
Læs i Kompendium: Jakob Wolf: Indledning, side 7 - 10. Afsluttende om de tre hovedretninger i Kristendommen.
-
Læs og forbered i kompendiet: Jakob Wolf side 11 - 17, "Det onde skyldes mennesker eller Satan".
-
Læs i kompendium: Jakob Wolf, side 17 - 26.
-
Det onde.pdf
-
Det onde.pdf Læs og forbered side 23 - 30 i Jakob Wolf-delen.
-
Kompendium side 29 - 35 forberedes,
-
Læs i kompendium: Theodice og Jobs Bog, og Theodice og Angst. Vi begynder på nyt forløb om islam. Det onde (2).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam - etik og ritualer.
Gennemgang af islams ritualer og etik, i historisk perspektiv såvel som i en moderne kontekst.
Jens Forman: Muslimernes Religion, - Tro, Praksis og Sharia (Systime 2011), side 9 - 35,
42 - 56, 59 - 75, 76 - 80, 120 - 135, 150 - 160.
Korantekster (overs. F. O. Hvidberg-Hansen), sura 2, 15 og 16.
Ca. 80 sider i alt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftløs religion, teori, metode og feltarbejde.
Introduktion til skriftløse religioner eksemplifieret ved camdomble i Brasilien.
Generelle metodiske overvejelser og øvelser, samt aktivt feltarbejde.
Inger Sjørslev: Deltagelsens Dilemma (K. Hastrup og K. Ramløv, Feltarbejde: Oplevelse og metode i etnografien, Kbh. 1988), side 150 - 164. Skriftløs brasiliansk religion. Ca. 10 sider.
A. van Gennep: Les rites de passage. The classification of Rites (engelsk udgave, Chicago 1960). ca. 8 sider.
Dorte T. Motzfeldt: Religion: Teori. Fænomenologi. Metode (Systime, Grundbog i Religion B - niveau), ca. 100 sider.
Aktivt feltarbejde i grupper med fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Gennemgang af buddisme med særligt henblik på Zen (chan) og Det rene Land.
Religion C (Systime 2012) side 143-169.
Buddhalegenden, Benarestalen, Det rene Land, Huinengs Prøve og Chan historier (Mennesket og Magterne: Tekstsamling, E. Andreasen o. a., Gyldendal 1992, side 158 - 159, side 162, side 187 og side 222-225).
Ca. 50 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Etik: Lykkeetik og pligtetik, samt religionskritik
Gennemgang af idehistoriske positioner igennem tiden fra oldtidens Grækenland og frem.
Særligt fokus på Lykkeetik, pligtetik, religionskritik, nihilisme og eksistentialisme,
Etiske ideer; En oversigt, side 54 - 63 i P. B. Nielsen og A. Simonsen: Etiske problemer og ideer, Kbh. 1983.
Mennesket og magterne - tekstsamling (Kbh. 1992), side 285 - 300. Tekster af Løgstrup, Nietzsche, Kierkegaard og Sartre.
Selvvalgte etiske problemstillinger.
Ca. 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311995858",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311995858",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311995858"
}