Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Yde Vestergaard, Maria Wernberg
|
Hold
|
E2023 DA/j (E1j DA, E2j DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb: Sprog og identitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi indleder introforløb om sprog og identitet. I skal bare huske kuglepen/blyant.
-
Læs hjemme side 7-9 (bare de første fire linjer). Understreg nøgleord og danskfaglige begreber. Vi kommer til at arbejde med siderne 9-13 i timen. Du må gerne læse disse hjemmefra, hvis det er rarest. Vi laver grupper efter forberedelsesgrad.
-
Tjek at du har fået læst s 7-11 og kan definere socilingvistik, kodeskift, sociolekt, kronolekt, dialekt, etnolekt og multietnolekt. (Altså det vi arbejdede med sidst).
-
Fokus på dialekter. OVervej hjemmefra, om du kender nogle, der tale tydeligt dialekt
-
Analyse af lekter 23q pararbejde.pptx
-
Bestemmelse og karakteristik af lekter.docx
-
Læs hjemme s. 11-13 i kompendiet. Understreg, mens du læser, så du kan finde de tre vigtigste pointer i artiklen. Besvar de tre spørgsmål på s. 13.
-
ORGANISATIONER | Ungdommens Folkemøde
-
SKRIVETIMER - Reportage fra Ungdommens folkemøde.
-
Skriveskabelon til reportage fra Ungdommens Folkemøde.docx
-
Vi analyserer multietnolekt og forbereder interview.
-
Inden du fortsætter til Google Søgning
-
I skal medbringe en optagelse, hvor I taler med et familiemedlem, en ven eller en kollega, om deres forhold til deres sprog.
-
Reportage fra ungdommens folkemøde.docx
-
Join conversation
-
I skal huske at medbringe den optagelse I lavede af familiemedlem, ven, kollega, ... om deres forhold til den måde de taler på og deres eksempler på at de laver kodeskift.
-
Opdater din browser | Facebook
-
https://www.youtube.com/watch?v=q7Dsu7DayOo
-
Hvad vil du sige for at få de to til at rydde op?
-
Læs hjemme side 20-21 i kompendiet. I skal kunne forklare de tre typer af sproghandlinger og begrebet undertekst.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skolekultur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genreforløb og værk
Forløbet introducerer til hovedgenrerne, fakta og fiktion med læsning af tekster om fugle i et bredt udvalg af genrer:
Faktatekster: opskrift, leksikonartikler, debatartikel
Fiktionstekster: eventyr (HCA: Den grimme ælleing og Pontoppidan: Ørneflugt), modernistisk digt (Rifbjerg: Fasan) lyrik (Blicher: Præludium), klassisk novelle (Martin A Hansen: Agerhønen) og moderne novelle (Helle Helle: Fasan).
I forløbet er der blevet introduceret til analytiske begreber og metoder i arbejdet med lyrik, klassiske og moderne noveller.
Klassen har læst Ud & Se "Pludselig sidste sommer". (VÆRK)
Materiale:
Miljøministeriets definitition af fasan: "Fasan Phasianus Colchicus"
Madopskrift: "Fasanragout med tranebær"
Debatartikel: "Den hobby er uværdig", BT 27/11 2005
St. Steensen Blicher: "Præludium. Sig nærmer tiden", 1837
Klaus Rifbjerg: "Fasan", trykt i "Volière", 1962
Inger Christensen: "XV: Sommerfugledalen", 1991
HC. Andersen: "Den grimme ælling", 1843
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt", 1899
Karen Blixen: "Om at se storken" 1937
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947
Helle Helle: "Fasaner", trykt i "Rester", 1996.
Omfang: ca. 120
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Argumentation - intro
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentarfilm Fremstilling af skurke helte & ofre
I forløbet om dokumentarfilm har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper/genrer (portræt-, sociologisk, institutions- og sagsorienteret dokumentar) og dokumentariske fortælleformer (autoritativ, observerende, interaktiv og poetisk) da vi har set The Act of Killing, Tessas hævn (episode 1 og 2) og anslaget til Svømmestjerner. Fokus har været på iscenesættelse af personerne som ofre, skurke og helte gennem filmisk næranalyse, men naturligvis også med behandling af personkarakteristik, dramaturgisk analyse, tematik, aktantmodeller etc.
Kompendiet består af kopier fra Krydsfelt, s. 286-289, 298-301 og Håndbog i filmiske virkemidler fra Dansk filminstitut https://jeanettesdanskhold.files.wordpress.com/2013/11/hc3a5ndbog-i-filmiskevirkemidler.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kærlighed i et litteraturhistorisk perspektiv
Forløbet har undersøgt køn og seksualitet i et historisk perspektiv.
Vi har læst følgende tekster og arbejdet med deres genretræk og litteraturhistoriske karakteristika
Tekster læst i forløbet
Middelalderen: Folkevisen Ebbe Skammelsøn
Oplysningstiden: Nicolaus Palladius: Det hellige Ægteskab Ordensregler. Holberg: Uddrag fra Erasmus Montanus
Romantikken: Oehlenschläger: Den forladte, Staffeldt: Liljen og Dugdråben
Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad
Shakespeare: Uddrag fra Baz Luhrmanns filmatisering Romeo + Julie fra 1996
Guldimund: Møns Klint
Vi har læst om de forskellige perioder i Ibogen: Brug litteraturhistorien af Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Systime. https://bl.systime.dk/?id=130
Omfang: ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Podcast
I forløbet har klassen arbejdet analytisk med podcastgenren.
Vi har haft fokus på
- genretræk
- lydelige virkemidler
- aktantmodel
- fortælleforhold
- dramaturgi
Vi har undervejs analyseret Worms Skat afsnit 1-4 (værk) med fokus på virkemidler og virkning. Eleverne har afleveret analyse af selvvalgt podcast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kærlighedsforløb - VÆRK
Efter sommerferien afsluttede vi kærlighedsforløbet med fokus på "Et dukkehjem", som de også skrev en debatterende artikel om, idet de skulle debattere om den originale eller alternative slutning var bedst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Argumentation for forandring
I dette forløb har der være fokus på argumentation og klima, som eleverne også har skrevet mini-sso om. Vi har arbejdet med kampagner, læserbreve og protesttaler. Eleverne har været på Ungdommens Folkemøde, hvor de har inddraget interview og fotos i deres mini-sso.
Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
- Pointe, begrundelse og grundantagelse
- Appelformer (repetition fra tidligere forløb)
- Argumentsgreb (ekspertargument, autoritetsargument, erfaringsargument, gendrivelse, generalisering, ordvalgsargument samt beskidte greb som ad hominem, skræmmeargumentation, stråmandsargument mfl.
- Stilistiske figurer
- til at vurdere argumentation har eleverne arbejdet med begreberne vægt og hæderlighed
SEKUNDÆR LITTERATUR:
I-bogen Perspektiver i dansk. https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=184
Id p184, id201, id c610, id c616
2. skriftlighedsforløb
I forbindelse med mini-sso´en har der været et tværfagligt samarbejde med engelsk, der op til skrivningen arbejdede med samme emne.
Vi sætter fokus på skrivehandlinger og opbygningen af en større skriftlig opgave med alt hvad det indebærer af indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, taksonomiske niveauer m.v.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kampagner og humor
I dette forløb har eleverne arbejdet med humorteorien og kampagner. Eleverne har arbejdet med overlegenhedsteorien, forløsningsteorien og uoverensstemmelsesteorien i analyse af følgende kampagnefilm.
Mikkel er død, episode 1, Råde for Sikker Trafik, 2021
Man kan da aldrig få for meget Pølse!?! af Kræftens Bekæmpelse, 2019.
Eleverne har desuden selv lavet en kampagnefilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyhedsformidling
I dette forløb har vi arbejdet med nyhedsformidling med særligt fokus på, hvordan medierne vinkler nyheder forskelligt og vægter forskellige nyheder som væsentlige.
Begreber vi har arbejdet med:
- Avisanalyse med fokus på minerva-modellen. Hvilket segment henvender nyhedsmedierne sig til? Her har eleverne kigget på stofprioritering, forsidehistorie mm.
- Nyhedstrekanten med rubrik, underrubrik, brødtekst
- Nyhedskriterier: Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt.
- Nyhedsgenrerne: informationsgenrerne (nyhed, interview, reportage mm.) og opinionsgenrerne (debatindlæg, læserbrev, kronik, kommentar, klumme)
- Nyhedskredsløbet: Uddannelsesreformen var aktuel under forløbet, derfor fulgte vi denne nyhed og hvordan den udviklede sig fra nyhed (pressemøde om uddannelsesreformen), opinionsartikler i kraft af debatindlæg og læserbreve samt kommentarer på de sociale medier.
- Sprogligt fokus på brug af konkrete deltaljer og bevægelsesverber.
Eleverne har desuden arbejde med pressebilleder og læst reportage "Klovn er alle følelser" af Laura Hattens med fokus på den sceniske fremstilling.
SKRIFTLIGT: Eleverne har i dette forløb arbejdet med den debatterende artikel om uddannelsesreformen, som de også har fulgt i nyhedskredsløbet.
Primær litteratur:
Josephine Celeste Jensen: ”Gymnasieelever spærrer lærerne inde”, Ekstra Bladet, 11. november 2024
Frederik Bernhard Gatzwiller og Tinna Viskum: ”Nej tak til højere karakterkrav og besparelser”, DR, 11. november 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Novelleforløb + VÆRK
I dette forløb har eleverne arbejdet med to forskellige novelletyper den klassiske novelle (myretuenovellen) of den moderne novelle (isbjergnovellen). Eleverne har arbejdet med novellerne i dialogcirkler og de har læse værket "Rester" af Helle Helle, som de har fremlagt om i grupper.
Den klassiske novelle (myretuenovelle) er kendetegnet ved at have en indledning, hvor personer og miljø introduceres, en midte med en tydelig central begivenhed, der truer det kendte og udløser et vendepunkt. Slutningen kan enten være a) konflikten løses b) det fremmede benægtes og den oprindelige orden genetableres c) konflikten er voldsom og fører til død og undergang.
Den moderne novelle (isbjergnovellen) er kendetegnet ved, at der ikke er en tydelig begivenhed, men at vi kun bliver præsenteret for toppen af isbjerget. Novellen starter in medias res og slutningen er ofte åben og hovedpersonen har ikke forandret sig.
Eleverne er blevet introduceret til begrebet eksistentialisme og det at analysere novellekarakterers valg eller ikke-valg. De har anvendt modellen:
Livet --> Krise --> angst VALG OG HANDLING --> bevidst valg --> ansvar, frihed, mening og identitet
Livet --> Krise --> angst VALG OG HANDLING --> ikke valg --> tomhed, ufrihed, meningsløshed, fremmedgørelse.
Læste noveller:
Herman Bang: Gennem Rosenborg have, 1912
Martin A. Hansen: Agerhønen, 1947
Karen Blixen: Ringen, 1958
Helle Helle: Værket "Rester", 1996
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Analysemetoder
I dette forløb har eleverne arbejdet med følgende analysemetoder:
Nykritisk læsning
Strukturalistisk læsning
Biografisk læsning
Psykoanalytisk læsning
Socialhistorisk læsning
Disse analysemetoder er anvendt på følgende tekster:
Folkeventyret "Klokkeblomst"
Gennem Rosenborg have af Herman Bang, 1912
Nat i Berlin af Tom Kristensen, 1921
Hunden der elskede agurker af Peter Seeberg, 1990.
Som afslutning på forløbet har eleverne skrevet en debatterende artikel om fagets analysemetoder. Her skulle de redgøre for mindst to analysemetoder og diskutere hvilke analysemetoder, der egnede sig til hvilke type tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kvindekamp og kønsroller + VÆRK
I dette forløb har eleverne arbejdet med kvindekamp og kønsroller med særligt fokus på forskellen på kvindesynet i romantikken og det moderne gennembrud. Vi har desuden haft særligt fokus på den borgerlige familie i byen i slutningen af 1800-tallet, hvor kvinden var orienteret mod hjemmet, opdrages til seksuel afholdenhed før ægteskabet og havde ansvar for familien. Dette i modsætning til manden, der var orienteret mod omverdenen, myndig, blev opdraget til seksuel frihed før og efter ægteskabet og havde ansvaret for familiens økonomi. Vi har særligt arbejdet med en karakteristik af den traditionelle kvinderolle og den moderne kvinderolle.
Desuden er eleverne blevet trænet i at gøre rede for Georg Brandes’ ønsker for litteraturen i Danmark i Det moderne gennembrud i 1871, hvor han ønsker at forfattere og kunstnere sætter problemer under debat. De tre k'er: Køn, kirke og klasse.
Eleverne er blevet trænet i forskellige metoder. Det at kunne
- analyse en tekst ved hjælp af socialhistorisk metode (karakteristik af personer, grupper, oprør mod hierarki/kønsroller)
- analysere en tekst ved hjælp af sproghandlingsanalyse (kommunikationssituation, sproghandlinger, undertekst, Face) (repetition)
- lave en billedanalyse med fokus på en fortolkning af synet på kvinderoller
- debattere en sag ved at bruge pointe, begrundelse og gendrivelse. Vi har desuden talt om forskellen på argumenter på det personlige, det samfundsmæssige og det universelle niveau.
Materiale:
P.S. Krøyer: Det Hirchsprungske Familiebillede, 1881
Litteraturhistorien – på langs og på tværs”, 2012
Damgaard og Moustgaard: ”Et hjem – en familie” (Oversigt over dagen i en familie 1890), 1970
Sørensen og Rangvid: ”Kvinderoller før og under sædelighedsfejden”, I: ”Brug Litteraturhistorien”, 2013
Lærerfremstillet model til billedanalyse
Tekster:
- Grundtvig: ”Det er så yndigt at følges ad”, 1855
- Amalie Skram: ”Forraadt” (uddrag), 1892
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag hos præsten), 1885
- Henrik Ibsen: ”Et dukkehjem”, 1879. Udgivet af Mikro, 2002. Værk 3 (drama, værk fra før 1945)
- Henrik Ibsen: Alternativ slutning til ”Et Dukkehjem”, 1880.
- Henrik Ibsen: uddrag fra avisartikel om den alternative slutning, 1880
- Henrik Pontoppidan: Ane-mette, 1886
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Autofiktion om familien + VÆRK
I dette forløb har eleverne arbejdet med autofiktion om familien med fokus på erindring og fiktion og på det at bearbejde barndommen i litteraturen, hvor forfatteren udpeger en bøddel, offer og en medløber. Eleverne har kigget på forskellige selvbiografier og undersøgt parateksterne (forside, bagsider mm.) for at bestemme om der har været tale om en ren selvbiografi med en enkeltkontrakt eller autofiktion med en dobbeltkontrakt.
Vi har talt om forskellen på en enkeltkontrakt og en dobbeltkontrakt og hvorledes dobbeltkontrakten etables gennem paratekster (forsiden, interviews mm.). Vi har kigget på fortælleren og forskellen på den fortalte tid og fortælletiden samt det fortalte jeg (barnets perspektiv) og det fortællende jeg (den voksnes perspektiv).
Vi har desuden lavet almindelig tekstanalyse i forløbet med fokus på miljøkarakteristik, personkarakteristik og realplan og billedplan.
Eleverne har desuden arbejdet med begreber indenfor medieanalyse i analysen af den grafiske roman, Maus ud fra denne skabelon:
Layout og rammen
Fortæller
Billede (beskæring, perspektiv, farver)
PRIMÆRLITTERATUR:
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor, 2011. VÆRK.
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske fordi (uddrag), 2017
Art Spiegelman: Maus, 2016. (uddrag)
SEKUNDÆRLITTERATUR:
Claus Christensen og Peter Jensen: Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur er en antologi. s. 2008
Simon Roliggaard: Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far. Politiken. 2017
Sofie Sørensen: Lillebror om debutantforfatter: »Det er usandt og for groft«, Politiken 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Digte om storbyen - realisme og modernisme
I dette forløb har eleverne læst tekster om storbyen med fokus på forskellen mellem realistisk og modernistisk sprog i lyrik. Vi startede forløbet med at læse novellen "Skomager Blank" af Martin Andersen Nexø for at stille skarpt på en realistisk miljøskildring med modernistiske træk.
Vi har talt om koder indenfor realisme og modernisme. Her har vi bla. været inden på at
realisme er kendetegnet ved et gennemsigtigt og genkendeligt sprog. Emnerne er hverdagslige og genkendelige.
Modernismen er kendetegnet ved et påfaldende underligt sprog og forfattere opfatter verdenen som underlig og usammenhængende. Der er en reaktion på traditionstab og fremmedgørelse og der anvendes nye kunstneriske udtryk
Vi har læst digtet "Gennem byen sidste gang" af Dan Turell med fokus på realisme og enkelte realismebrud.
Forløbet har haft et sprogligt fokus, idet eleverne har arbejdet med ordklasser:
- Stillestående verber og bevægelses verber
- Modalverber
- Beskrivende og fortolkende adjektiver
- Konkrete og abstrakte substantiver
- Semantiske skemaer
- Billedsprog (bl.a. døde besjælinger i Strunges digt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996072",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996072",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996072"
}