Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jeanette Lyngfeldt Glenn
|
Hold
|
E2023 En/s (E1s En, E2s En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beat it!
Forløbet fokuserer på rap og hiphop som kulturelle og politiske udtryksformer med vægt på race, identitet og samfundskritik i USA. Gennem analyse af sange fra 1980’erne til 2010’erne undersøges genrens udvikling, lyriske virkemidler og tematiske træk.
Kernestof:
Grandmaster Flash & The Furious Five: “The Message”, 1982
Ice-T: ”Colors”, 1988
Eve: ”Love is blind”, 1999
Kanye West: ”Black Skinhead”, 2013
Supplerende stof:
Kapitler fra bogen "Open Wide. En grundbog"" af Andersen, Pedersen og Pors, Lindhardt og Ringhof 2017.
A brief history of Hip Hop,
A brief history of Grime,
Characteristics of Rap
Rap analysis guide
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The English and the World
Forløbet undersøger britisk imperialisme og national identitet gennem litterære, lyriske og historiske tekster fra 1700-tallet til det 20. århundrede. Eleverne arbejder med, hvordan imperiet fremstilles og retfærdiggøres i både fiktion og non-fiktion, samt hvordan sprog og symbolik former nationale fortællinger.
Britain’s national anthem? "God Save the Queen" (1745), Rule Britannia (1740), Land of Hope and Glory" (1902)
Rudyard Kipling, "The Jungle Book". 1894 (novel, chp 1)
Rudyard Kipling: “The Law of the Jungle “(poem from The Jungle Book)
Rudyard Kipling: "Lispeth", 1886 (short story)
Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World, 2003 (non-fiction)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Contemporary Britain (exam)
Forløbet tematiserer overgangen fra imperietid til nutidigt Storbritannien med fokus på social ulighed, identitet og stemmer fra marginaliserede grupper. Gennem poesi, journalistik, film og spoken word analyseres samtidens udfordringer og arv fra kolonitiden.
Overgang fra Empire til Contemporary Britain. Focus on social inequality.
John Agard: "Listen Mr Oxford don", 1985 (poem)
Harris and Domokos: "A Tale of two Kensingtons: London and Liverpool", 2015 (The Guardian, YouTube)
George the Poet, episode 3: "A Grenfell Story", 2019 (podcast)
Ben Okri: "Grenfell Tower", 2017 (poem)
Chimanda Ngozi Adichie: "The Danger of the Single Story", 2009 (TED talk)
Film: "Sorry We Missed You", directed by Ken Loach 2019.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Black Voices
Forløbet sætter fokus på race, retfærdighed og borgerrettigheder i USA – fra Harlem Renaissance til Black Lives Matter. Gennem litteratur, lyrik, dokumentar og musik arbejder eleverne med afroamerikanske erfaringer, aktivisme og kampen for lighed i et historisk og nutidigt perspektiv.
Langston Hughes: "I, Too", poem 1925
Langston Hughes: "Ballad of the Landlord", poem 1940
Documentary: "13th", directed by Ava DuVernay 2016
Soundtrack: Common feat. Bilal: “Letter to the Free”, Dead Prez: “Behind Enemy Lines”,
The Roots: “Criminal”, Nina Simone: “Work Song”
Beyoncé: "Freedom", song 2016
Angie Thomas: "The Hate U Give", excerpt of novel, chp 1 2017
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Change the System not the Climate (exam)
Forløbet tematiserer klima, identitet og ansvar gennem narrative og poetiske tekster, der giver stemme til mennesker og natur i klimakrisens frontlinje. Eleverne arbejder med sproglige virkemidler, budskaber og globale perspektiver i aktivistisk og kunstnerisk formidling, herunder begreberne "climate justice", "climate divide" og "slow violence".
Kernestof:
Ben Okri: “Love”, narrative non-fiction, 2023.
Kath Kathy Jetn̄il-Kijiner:
"Dear Matafele Peinam" (1:35-4:42) spoken word/poem/letter, 2014.
“Tell Them”, spoken word/poem, 2017.
Supplerende stof:
Introduction: https://theclimatedivide.systime.dk/?id=142
Slow violence: https://theclimatedivide.systime.dk/?id=141
Video campaigns, Conservation International 2014:
“Julia Robets is Mother Nature”
“Harrison Ford is the Ocean”,
“Shailene Woodley is Forest”,
“Penélope Cruz is Water”
Materiale fra Systime: https://theclimatedivide.systime.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
American presidential election 2024 (exam)
Forløbet undersøger amerikansk identitet, politisk polarisering og sociale skel med fokus på arbejderklassen i det moderne USA. Gennem memoir, film, taler og journalistik analyseres sproglige virkemidler og kulturelle fortællinger om stolthed, marginalisering og valgkamp.
Kernestof:
J.D. Vance: "Hillbilly Elegy", memoir 2016 (excerpt from "Worlds of English)
Tim Walz full speech at campaign rally in Racine, WI (Oct. 22, 2024)
Film: "The Apprentice" directed by Ali Abassi 2024
Supplerende stof:
J Oliver Conroy: "Coal jobs were out, opiates were in’: how shame and pride explain Trump’s rural popularity", interview of sociologist Arlie Russell Hochschild, October 2024 (excerpt)
De har også lavet et mindre gruppearbejde ift hvad de to politiske partier står for og deres særlige 'issues' ved dette valg. Dette blev samlet op i en politisk paneldebat, hvor de skulle forberede argumenter for og i mod udvalgte 'issues'.
https://www.theguardian.com/books/2024/oct/06/arlie-hochschild-pride-paradox-appalachia-politics
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
https://beingamerican.systime.dk/?id=192
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Salinger: "The Catcher in the Rye", 1951 (exam)
Værklæsning, vi har læst hele værket.
Forløbet tager udgangspunkt i J.D. Salingers The Catcher in the Rye (1951) og behandler temaer som identitet, ungdom, fremmedgørelse og kritik af det moderne samfund. Eleverne arbejder med litterær analyse, fortællerperspektiv og karakterudvikling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fantasy (exam)
Forløbet introducerer fantasygenren gennem klassiske og moderne tekster med fokus på genretræk og tematikker som identitet, magt og eskapisme. Eleverne arbejder med litterær analyse, filmatisering og genreforståelse samt tværfaglige perspektiver.
Kernestof:
"Alice's Adventures in Wonderland" by Lewis Carroll, 1865 (chapter 1-2)
"The Narnia Chronicles: The Lion, the Witch and the Wardrobe" by C. S. Lewis (1949).
"The Rule of Names" by Ursula K. Le Guin (1964).
"Neverwhere" by Neil Gaiman 1996
All excerpts from "Worlds of Fantasy"
Film:
"The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe" directed by Andrew Adamson, 2005.
"The Hunger Games" directed by Gary Ross, 2012
Supplerende stof
What is fantasy? (chapter from "Worlds of Fantasy")
The elements of fantasy. (chapter from "Worlds of Fantasy")
Gruppearbejde, hvor eleverne selv har valgt tekst og planlagt et undervisningsmodul.
SRO (MA og En)
Matematikkens rolle i "Alice's Adventures in Wonderland" (chapter 2: 'The Pool of Tears').
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996305",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996305",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996305"
}