Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Annemette Lindegaard Christiansen, Mikkel Handberg Mikkelsen
|
Hold
|
E2023 En/t (E1t En, E2t En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Crime
Forløbet tager udgangspunkt i karakteristiske genretræk for kriminalhistorier. Holdet analyserer og fortolker fiktionstekster, primært noveller, med kriminalitet som tema. Fokus i læsningen er på fortælleteknik, struktur og personkarakteristik, og disse elementers betydning for læserens opfattelse af forbryder, offer og forbrydelsens årsager.
Der arbejdes desuden generelt med analyse af fiktionstekster herunder med brugen af intertekstualitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Science fiction: Alien encounters (EKSAMEN)
Gennem en række noveller, romanuddrag, digte og spillefilm har vi undersøgt hvordan mødet med fremmede rumvæsener, og/eller aliens fremstilles.
Læste tekster:
Terry Bisson: They're Made Out of Meat (short story, 1991)
Caroline Yoachim: Welcome to the Medical Clinic at the Interplanetary Relay Station. Hours Since Last Patient Death: 0 (short story, 2016)
Andy Weir: Project Hail Mary, chapter 10 (novel, 2021)
John Cooper Clarke: I Married a Monster from Outer Space (poem, 1978)
Ursula K. LeGuin: American SF and the Other (essay, 1975)
Ridley Scott: Alien (feature film, 1979)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
TED Talks
Eleverne har enten individuelt eller i grupper lavet præsentationer om selvvalgte emner som de vidste noget om i forvejen - TED Talks. Krav til præsentationen: Det skal være noget du ved noget om, og som du gerne vil fortælle andre om.
Præsentationerne blev afleveret som videopræsentationer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
US Presidential Election + US politics
The United States, democracy or autocracy?
Et forløb der har kørt sideløbende med de andre forløb. Vi har løbende fulgt med i den amerikanske valgkamp, set en række nyhedsklip, og set noget af livedækningen på selve valgdagen, på forskellige TV-stationer med hver sit politiske ståsted: CNN, Newsmax, Fox News, CBS News.
Vi har haft klassediskussioner om demokrati, magtens tredeling og det amerikanske topartisystem.
Værklæsning: George Orwell - "Nineteen Eighty-four"
Videoafleveringer: "Current affairs" - eleverne har lavet videoer hvor de forklarer og diskuterer forskellige politiske aktuelle emner:
- Trump's plans to end birthright citizenship
- Trump's (unlawful) deportation of immigrants
- The conflict between Harvard and the Trump administration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
86 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Intelligence and the human mind (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med tekster der på forskellig vis beskæftiger sig med vores hjerne, herunder intelligens, hukommelse og forskellige former for neurodivergens.
Læste tekster:
Judith Newman, New York Times: "To Siri, With Love - How one boy with autism became BFF with Apple's Siri"
Daniel Keys: Flowers for Algernon
Joshua Foer: Feats of memory anyone can do (TED Talk, 2012)
Barry Levinson: Rain Man (1988)
Roger Ebert: Rain Man review (Chicago Sun-Times, 1988)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Love and marriage (EKSAMEN)
I dette forløb har vi arbejdet med tekster der beskæfter sig med de forskellige sider af kærlighed, parforhold og ægteskab.
Læste tekster:
William Shakespeare: Sonnet nr. 18 ("Shall I compare Thee to a Summer's Day") + Emily Dickinson: "Heart, We Will Forget Him"
(som træning i poetry analysis, herunder rim- og rytmestrukturer)
Raymond Carver: "What We Talk About When We Talk About Love" (1981)
Raymond Carver: "Popular Mechanics" (1977)
Liz Tucillo: "How To Be Single" (uddrag, fra Angles)
Chad Kultgen: "The Average American Male" (to uddrag, fra Angles)
Jane Austen: "Pride and Prejudice", uddrag: kapitel 1, 10, 19, 22, 34
BBC: "Pride and Prejudice" miniserie, 1995
Kate Chopin: "The Story of an Hour", 1894
Emma Cleary: "Lightbox", 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Malta (Studietur)
Studietursforløb.
Eleverne har hjemmefra forberedt oplæg under følgende overskrifter:
- Malta and Knights Templar
- Malta during World War 2
- Malta under British rule and in the Commonwealth
Endvidere har vi arbejdet med udbredelsen af det engelsk sprog globalt, dels som modersmål, dels som second language, dels som lingua franca. (ELF).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The Opioid Crisis in the US (EKSAMEN)
Opioidkrisen i USA:
Med udgangspunkt i de to første afsnit af TV-serien "Dopesick" (Danny Strong, 2021) har vi undersøgt årsager, konsekvenser og mulige løsninger på opioidkrisen i USA. Eleverne har parallelt arbejdet med opioider og rusmidler i biologi.
Materialer:
Danny Strong: "Dopesick" (afsnit 1 og 2)
Beth Macy: "I am going to die if I keep living like this. She was right" (New York Times, 2018)
Eric Deggans: "Is Dopesick a True Story?" (NPR, 2021)
Scholastic.com: "Problem Pill"
Alana Semuels: "Are pharmaceutical companies to blame for the opioid epidemic?" (The Atlantic, 2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996306",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996306",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996306"
}