Holdet E2023 En/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Peter Brian Hogg
Hold E2023 En/j (E1j En, E2j En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Tradition and Modernity (EKSAMEN)
Titel 2 The Cult of Celebrity
Titel 3 Climate justice
Titel 4 2 The American Dream (EKSAMEN)
Titel 5 Black and White: Unity or Division? (EKSAMEN)
Titel 6 Fantasy
Titel 7 The English and the World (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Tradition and Modernity (EKSAMEN)

Tradition and Modernity -EKSAMEN

Eleverne trænes i dette forløb i følgende faglige mål:
a) forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner,
b) læse engelske tekster meningsfyldt op,
c) beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk,
d) give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af et kendt emne på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk,
g) analysere og fortolke litterære tekster,
h) perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge,

I forløbet læses genren "Short Story" med henblik på at opøve elevernes evne til at foretage en close-reading funderet analyse af noveller.

KERNETEKSTER:

'They Sold My Sister' af Leteipa Ole Sunkuli (Kenya, 1989)
'The Bonfire' af Ken Saro-Wiwa (Nigeria 1995)
'The Mark of Vishnu' af Kushwhat Singh (India 1983)
'Dusk Over Atlantic Wharf' af Susmita Bhattacharya (2006)

Andet materiale:

Film: 'Gandhi' Dir. Richard Attenborough, 1982)

Opslagsværker:
MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
MinLæring 'Do it, Write'
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
'Fejlstøvsugeren'


Novellerne foregår i  Kenya, Nigeria, Indien og endelig foregår en i Storbritannien (Dusk over Atlantic Wharf)

Tematisk fokus i forløbet er, hvordan traditionsbundne opfattelser af tilværelsen kommer i konkurrence og konflikt med mere moderne opfattelser af tilværelsen. I de forskellige noveller findes repræsentanter for de forskellige synspunkter - om det gælder tvangsægteskab, individuel fortagsomhed vs. overtro eller et arrangeret ægteskab og om at finde sig til rette i en britisk kontekst.

Som supplerende stof og med henblik på at give et indblik i imperiets ud- og afvikling har holdet set filmen "Gandhi".

Både mundtligt og skriftligt skal forløbet give eleverne en forståelse for tekstanalyse af fiktionstekster.  Der arbejdes særligt med summary og characterisation - både mundtligt og skriftligt.  Både skriftligt og mundtligt er der arbejdet med en eksamensopgave "Dusk over Atlantic Wharf" lige som eleverne er blevet introduceret til Point-Example-Explanation- princippet, når de skriver engelsk.

Eleverne skal opnå en bevidsthed om konventioner for summary-skrivning og karakteristik,  og giver en sammenhængende opgavebesvarelse. Grammatisk arbejdes der med et bredt udsnit af grammatikken, dels ved oversættelse og ved fejlsætninger fra elevernes egen sproglige produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 44,44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Cult of Celebrity

I dette forløb skal eleverne arbejde med kendiskulturen, de sociale medier og hvordan man forholder sig til dem. Fokus vil være på genre og nogle grundlæggende analyseredskaber. Grammatikken vil mest omhandler verber, adjektiver og adverbier. Andre ordforrådsøvelser vil handler om hvordan man siger sin mening, hvordan man beskrive et individs personlighed, udseende m.m.

Kernetekster:
Fra 'Angles' af Anders Daugaard og Jonas Kjær Andersen (Gyldendal, 2014):

'Fame' af Andy Warhol, 1975, (Excerpt  non-fiction)
Kill Your Friends' af John Niven (Excerpt novel)

Andre materialer:
'Almost Famous' (Film. Dir. Cameron Crowe, 2000)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Discussion (4) 09-04-2024
Discussion (5) 29-04-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 27,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Climate justice

Forløb leder op til mini SSO, som I skal skrive sammen med dansk midt september.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2 The American Dream (EKSAMEN)

Temaet beskæftiger sig med USA og hvad det betyder at være amerikaner. Vi arbejder med begrebet 'The American Dream' for at undersøge nogle amerikanske værdier og den amerikanske selvopfattelse. Der vil være fokus på forskellige aspekter af USAs historie og kultur, især i forbindelse med immigration, den amerikanske 'gun culture', begrebet 'frihed' og rige og fattige i USA.

Eleverne kommer også til at følge og arbejde med det amerikanske præsidentvalg.

Det skriftlige arbejde vil fokusere på skriveprocessen og arbejde med strukturen og stilleje i forskellige tekstformer.

Tekster: Fra 'In Other Words: Grundbog til hhx', Pia Ballegaard Hansen og Lisbeth Kjær Carlson, Gyldendal, 2014.

'American Land', (Song), Bruce Springsteen and Jon Landau, 2012. Side 90.
'I Can', (Song), Nas, 2002. Side 94.
'Like Mexicans' (Short Story) Gary Soto, 1984. Side 98.
'Remarks by the President on Reducing Gun Violence' (Speech), Barack Obama, 3 April, 2013. Side 103.

Film: 'Spanglish' (Dir. James L. Brooks, 2004)

Opslagsværker: MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
'Fejlstøvsugeren'
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EN opgave 3 Video presentation 06-12-2024
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Black and White: Unity or Division? (EKSAMEN)



Forløbsbeskrivelse: I dette forløb læses tekster, som relaterer sig til  forholdet mellem hvide og sorte i USA.
Eleverne skal opnå et kendskab til de historiske relationer mellem sorte og hvide i USA og kampen for racernes lighed. Eleverne skal kunne analysere, hvordan disse er blevet fremstillet i forskellige medier (taler, film, non-fiktion) og kunne diskutere  relationerne mellem hvid og sort i nutidens  USA.

I forløbet anslås den besværede relation  mellem sorte og hvide i det 1960ernes sydlige USA med filmen "Mississippi Burning", som behandles og kontekstualiseres med arbejdspørgsmål og klassediskussion. KKK's perspektiv inddrages ved teksten "An Interview with C.P. Ellis".

Herefter arbejder eleverne med retorik og brugen af stilistiske virkemidler i taler. Der læses taler fra prominente skikkelser i forskellige perioder:  Lincolns Gettysburg Address (1863), Kings I Have a Dream (1963). Kursisterne får også mulighed for at lave en analyse af novellen "Scary Movies" (stx A, 1997).

I forbindelse med filmene  "Mississippi Burning" og Malcolm X reflekterer  kursisterne over relationen mellem sort og hvid i USA i et historisk perspektiv. Dette suppleres med Martin Luther Kings "I Have a Dream" tale, som er behandlet med et dobbelt fokus: Både som tale med de stilistiske træk, den opviser, og som dokument med referencer til væsentlige begivenheder i amerikansk historie.  I forbindelse med Malcolm X og Martin Luther King reflekteres over disse to borgerrettighedsforkæmperes forskellige syn på sameksistensen mellem sorte og hvide.



KERNETEKSTER:

Abraham Lincoln: Gettysburg Address (Tale, 1863)
Martin Luther King: 'I Have a Dream' (Tale, 1963)
'Scary Movies' (Short story af Stephen Amidon, 1997)
Studs Terkel interview 'C.P. Ellis' (American Dreams Lost and Found, 1983)
Joshua Holland 'The American Dream, or a Nightmare for Black America?' (Internet article, http://www.alternet.org)

Andet materiale:
Film: 'Mississippi Burning' (dir. Alan Parker, 1988)
Film: 'Malcolm X' (dir. Spike Lee, 1992)
MinLæring 'ENGRAM Basis' (digitalt)
MinLæring 'Do It. Write'
Oxford Advanced Learner's Dictionary (digitalt)
'Fejlstøvsugeren'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EN opgave 4 30-01-2025
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fantasy

Magi, hekse og heltedyd - bare nogle af de elementer der indgår i fantasy-genren. Ved første blik synes de verdener som skildres i fantasytekster at have meget lidt med vores verden at gøre. Ikke desto mindre kan disse fantasyverdener få os til at tænke i andre baner og måske få os til at betragte vores egen verden på nye og spændende måder.
I dette forløb skal eleverne begynde at arbejde mere i dybden med de analytiske redskaber, de blev introduceret til i første semester. Desuden, kommer de til at lave gruppeprojektarbejde, hvilket kræver lidt mere ansvar fra eleven, men dog også byder på mere frihed i elevens valg af materialer.

Materialer:

Fra 'Worlds of Fantasy' (Antologi af Finderup og Fog, Systime, 2005):
'Entering Worlds of Fantasy'
'The elements of fantasy'
'What they say about fantasy'
'Feeding on Fantasy'
'Harry Potter and the Philosopher's Stone' (Roman af J.K. Rowling, Bloomsbury, 1997)
'Harry Potter and the Sorcerer's Stone' (Film. Dir. Chris Columbus, 2001)

'Dumbing Down American Readers' (Article af Harold Bloom, 24.09. 2003, The Globe)
Clement Kjersgaard interview med Harold Bloom (DR2 interview 10.01.2008) Link: https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article5157204.ece

MinLæring:
Write Away
Basisgrammatik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 5 I Have a Dream video presentation 06-03-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The English and the World (EKSAMEN)

Forløbet har fokus på kolonitiden og det culture clash der opstod, briternes rolle og koloniernes rolle, Storbritannien i dag og på hvilken måde forskellige befolkningsgrupper i dag er påvirket af kolonitiden. Særligt har vi arbejdet med sproglig analyse. Eleverne har også arbejdet meget med at researche information. Vi har arbejdet med analyse af non-fiction tekster; afsender, modtager, omstændigheder, sprog, emne, intention og retoriske virkemidler. Yderligere har vi arbejdet med identitet og national identitet som begreber, plus engelsk som lingua franca.

Tekster: (alle tekster er udvalgt i Daugaard og Andersen: Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser, Gyldendal 2014)
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle (short story 1938)
Niall Ferguson 'Empire: How Britain Made the Modern World' (excerpt historical non-fiction, 2003)
John Lennon and Yoko Ono 'The Luck of the Irish' (song text,1972)
Shane Meadows: This is England (feature film 2006)
Oxford Advanced Learners Dictionary
Merriam Websters Dictionary
MinLæring grammatik (digital)
MinLæring 'Do It, Write'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EN opgave 6 Eksamensopgave 23-04-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer