Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Katrine Bech Flarup
|
Hold
|
E2023 Ty/1 STX VF (E1g Ty/1 STX VF, E2g Ty/1 STX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Typisch deutsch
Fokus:
Hvad er typisk tysk? Vi har snakket om både fakta og fordomme. De har desuden skrevet og indspillet deres egen sang om Tyskland. Derudover fokus på grammatik og på at snakke så meget tysk som muligt.
Kernestof:
Isabel: "10 Dinge, die du nur verstehst wenn du aus Deutschland kommst." Fra: https://www.ef.de/blog/language/10-dinge-die-du-nur-verstehst-wenn-du-deutsch-bist/
"Typisch dänisch - typisch deutsch, Teil 2". Fra: https://dd.systime.dk/?id=173&L=0
Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, syntaktisk analyse.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die braune Vergangenheit
Fokus:
Eringdringsstrategier. Efterkommeres bearbejdning af forældrenes nazistiske fortid. Desuden fokus på Hilde M: Gammel KZ-opsynskvindes fortælling og erindring om arbejdet under krigen.
Kernestof:
Ruprecht, A. (2015): „KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M“. Fra: https://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html
Sichrovsky, P. (1987): "Anna". Fra: https://www.spiegel.de/politik/ich-wars-nicht-verdammt-noch-mal-a-8576b43c-0002-0001-0000-000013522435
Film: Im Labyrinth des Schweigens
Supplerende materiale:
Nielsen, L. B, Thellesen, M. S. og Peters, R. A. (2016): Strategier for, hvordan man omgås fortiden. I: Niemals Vergessen. Systime. Side 26-27
Familie Braun, ZDF, 2016
"Waren die Eltern Schuld?". Fra: https://www.zeitklicks.de/bundesrepublik-i/politik/frag-doch-mal/waren-die-eltern-schuld
Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, personlige pronominer.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Liebe
Fokus:
Den svære kærlighed. At kunne beskrive forhold mellem personer. At kunne lave personkarakteristikker og ytre egen mening om forhold/sange/digte/film. Træning af bredt ordforråd inden for emnet.
Kernestof:
Bosse, A. (2009): "Liebe ist leise".
Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=142&L=0
Bourani, A. (2014): "Auf anderen Wegen". Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=144
Goethe, J.W. (1775): "Willkommen und Abschied".
Film: Isi & Ossi (2020)
Grammatik:
Ordbogen.com
Personlige pronominer, præpositioner.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28,89 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Urbanes Leben (EKSAMEN)
Fokus på hvilke fordele og ulemper der er ved at bo i byen. Hvorfor vil så mange mennesker bo i byen og hvordan bliver livet i byen beskrevet.
Kernestof:
Jörg Fauser: "Berlin, Paris, New York" (1979).
Ok Kid: Stadt ohne Meer.
I: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016. Kate Fuchs & Mathilde Sinding.
Peter Fox: Schwarz zu Blau.
I: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016. Kate Fuchs & Mathilde Sinding.
Film: Oh Boy (2012). Jan Ole Gerster.
Supplerende materiale:
Grammatik: verber, personlige pronominer.
Minlæring.dk + ordbogen.com
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen (EKSAMEN)
Fokus har været på de klassiske eventyrtræk, moralen i eventyr og på personkarakteristikker.
Kernestof:
Merkmale des Märchens: https://gattungen.systime.dk/?id=154&L=0
Brüder Grimm: Die drei Brüder.
https://losgehts.systime.dk/?id=151
Brüder Grimm: Die Sterntaler.
Fra: Wie Geht's? -Tysk grammatik. Mette Hermann. 2016. Gyldendal.
Brüder Grimm: Rotkäppchen
https://gattungen.systime.dk/?id=157¨
Supplerende materiale:
Film: Cinderella (2015) Disney Live Action med tysk tale.
-Genopfriskning af verber, kasus, pronominer, ordstilling.
minlæring.dk
ordbogen.com
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR (EKSAMEN)
Fokus: hvorfor blev Tyskland delt i øst og vest? Hvordan var det at leve i DDR? Hvorfor og hvordan flygtede folk fra DDR?
Kernestof:
Das geteilte Deutschland. (2020)
https://www.zdf.de/kinder/logo/das-geteilte-deutschland-100.html
Leben in der DDR. (2016)
https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html
Die Wiedervereinigung. (2017)
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-wiedervereinigung-100.html
Vergiftet von der DDR. Die Tochter
https://www.zeit.de/sport/2018-02/doping-ddr-sport-dopingopfer-kinder-folgen-hilfe/seite-2
Andreas Krieger dokumentar
Film: Michael Herbig: Flugten fra Østtyskland. (2018)
Supplerende materiale:
Grammatik: repetition af verber, ordstilling og kasus.
Minlæring.dk + ordbogen.com
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klima, Umwelt und Nachhaltigkeit (EKSAMEN)
Fokus: På klimaforandringer og hvad man kan gøre for at leve mere bæredygtigt.
Kernestof:
Der Klimawandel und die Leute, Christian Engelken 2011 fra: http://www.die-klimaschutz-baustelle.de/klimawandel_lyrik.html#derklimawandelunddieleute
Der Kolibri, Wangari Maathai, fra: http://www.die-klimaschutz-baustelle.de/kolibri.html
Lebensmittel aus der Mülltonne, Jens Lubbadeh, 2014, fra: https://www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/containern-lebensmittel-aus-der-muelltonne-a-1009663.html
Plastikfrei im Bad, Susan Barth & Hoai Phuong Tran Thi, 2019, fra: https://www.facebook.com/spiegelstart/videos/susan-optimiert-sich-folge-3-zwei-wochen-plastikfrei-im-bad/404249853519014/
Supplerende materiale:
Ziele für Nachhaltige Entwicklung
Grammatik:
Ordstilling, verber, possessive pronominer, personlige pronominer, præpositioner
minlæring.dk
ordbogen.com
Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde /fremlæggelser
Omfang: 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996383",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996383",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996383"
}