Holdet E2023 Ty/1 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Katrine Bech Flarup
Hold E2023 Ty/1 STX VF (E1g Ty/1 STX VF, E2g Ty/1 STX VF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Typisch deutsch
Titel 2 Die braune Vergangenheit
Titel 3 Liebe
Titel 4 Urbanes Leben (EKSAMEN)
Titel 5 Märchen (EKSAMEN)
Titel 6 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 7 Klima, Umwelt und Nachhaltigkeit (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Typisch deutsch

Fokus:
Hvad er typisk tysk? Vi har snakket om både fakta og fordomme. De har desuden skrevet og indspillet deres egen sang om Tyskland. Derudover fokus på grammatik og på at snakke så meget tysk som muligt.

Kernestof:
Isabel: "10 Dinge, die du nur verstehst wenn du aus Deutschland kommst." Fra: https://www.ef.de/blog/language/10-dinge-die-du-nur-verstehst-wenn-du-deutsch-bist/

"Typisch dänisch - typisch deutsch, Teil 2". Fra: https://dd.systime.dk/?id=173&L=0

Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, syntaktisk analyse.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 10%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Die braune Vergangenheit

Fokus:
Eringdringsstrategier. Efterkommeres bearbejdning af forældrenes nazistiske fortid. Desuden fokus på Hilde M: Gammel KZ-opsynskvindes fortælling og erindring om arbejdet under krigen.

Kernestof:
Ruprecht, A. (2015): „KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M“. Fra: https://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/KZ-Aufseherin-Das-dunkle-Geheimnis-der-Hilde-M,kzaufseherin100.html

Sichrovsky, P. (1987): "Anna". Fra: https://www.spiegel.de/politik/ich-wars-nicht-verdammt-noch-mal-a-8576b43c-0002-0001-0000-000013522435  

Film: Im Labyrinth des Schweigens

Supplerende materiale:
Nielsen, L. B, Thellesen, M. S. og Peters, R. A. (2016): Strategier for, hvordan man omgås fortiden. I: Niemals Vergessen. Systime. Side 26-27

Familie Braun, ZDF, 2016

"Waren die Eltern Schuld?". Fra: https://www.zeitklicks.de/bundesrepublik-i/politik/frag-doch-mal/waren-die-eltern-schuld

Grammatik:
Ordbogen.com
Hjælpeverber, svage verber, personlige pronominer.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe

Fokus:
Den svære kærlighed. At kunne beskrive forhold mellem personer. At kunne lave personkarakteristikker og ytre egen mening om forhold/sange/digte/film. Træning af bredt ordforråd inden for emnet.

Kernestof:
Bosse, A. (2009): "Liebe ist leise".
Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=142&L=0

Bourani, A. (2014): "Auf anderen Wegen". Fra: https://losgehts.systime.dk/?id=144

Goethe, J.W. (1775): "Willkommen und Abschied".

Film: Isi & Ossi (2020)

Grammatik:
Ordbogen.com
Personlige pronominer, præpositioner.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,89 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Urbanes Leben (EKSAMEN)

Fokus på hvilke fordele og ulemper der er ved at bo i byen. Hvorfor vil så mange mennesker bo i byen og hvordan bliver livet i byen beskrevet.

Kernestof:

Jörg Fauser: "Berlin, Paris, New York" (1979).

Ok Kid: Stadt ohne Meer.
I: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016. Kate Fuchs & Mathilde Sinding.

Peter Fox: Schwarz zu Blau.
I: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016. Kate Fuchs & Mathilde Sinding.

Film: Oh Boy (2012). Jan Ole Gerster.

Supplerende materiale:

Grammatik: verber, personlige pronominer.

Minlæring.dk + ordbogen.com

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen (EKSAMEN)

Fokus har været på de klassiske eventyrtræk, moralen i eventyr og på personkarakteristikker.

Kernestof:

Merkmale des Märchens: https://gattungen.systime.dk/?id=154&L=0

Brüder Grimm: Die drei Brüder.
https://losgehts.systime.dk/?id=151

Brüder Grimm: Die Sterntaler.
Fra: Wie Geht's? -Tysk grammatik. Mette Hermann. 2016. Gyldendal.

Brüder Grimm: Rotkäppchen
https://gattungen.systime.dk/?id=157¨

Supplerende materiale:
Film: Cinderella (2015) Disney Live Action med tysk tale.

-Genopfriskning af verber, kasus, pronominer, ordstilling.
minlæring.dk
ordbogen.com

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Die DDR (EKSAMEN)

Fokus: hvorfor blev Tyskland delt i øst og vest? Hvordan var det at leve i DDR? Hvorfor og hvordan flygtede folk fra DDR?

Kernestof:

Das geteilte Deutschland. (2020)
https://www.zdf.de/kinder/logo/das-geteilte-deutschland-100.html  

Leben in der DDR. (2016)
https://www.zdf.de/kinder/logo/leben-in-der-ddr-102.html

Die Wiedervereinigung. (2017)
https://www.zdf.de/kinder/logo/die-wiedervereinigung-100.html

Vergiftet von der DDR. Die Tochter
https://www.zeit.de/sport/2018-02/doping-ddr-sport-dopingopfer-kinder-folgen-hilfe/seite-2

Andreas Krieger dokumentar

Film: Michael Herbig: Flugten fra Østtyskland. (2018)

Supplerende materiale:
Grammatik: repetition af verber, ordstilling og kasus.

Minlæring.dk + ordbogen.com

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klima, Umwelt und Nachhaltigkeit (EKSAMEN)

Fokus: På klimaforandringer og hvad man kan gøre for at leve mere bæredygtigt.

Kernestof:

Der Klimawandel und die Leute, Christian Engelken 2011 fra: http://www.die-klimaschutz-baustelle.de/klimawandel_lyrik.html#derklimawandelunddieleute

Der Kolibri, Wangari Maathai, fra: http://www.die-klimaschutz-baustelle.de/kolibri.html

Lebensmittel aus der Mülltonne, Jens Lubbadeh, 2014, fra: https://www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/containern-lebensmittel-aus-der-muelltonne-a-1009663.html

Plastikfrei im Bad, Susan Barth & Hoai Phuong Tran Thi, 2019, fra: https://www.facebook.com/spiegelstart/videos/susan-optimiert-sich-folge-3-zwei-wochen-plastikfrei-im-bad/404249853519014/

Supplerende materiale:
Ziele für Nachhaltige Entwicklung


Grammatik:
Ordstilling, verber, possessive pronominer, personlige pronominer, præpositioner
minlæring.dk
ordbogen.com

Arbejdsformer:
Klasseundervisning/ virtuelle arbejdsformer/ skriftligt arbejde/ cooperative learning-øvelser / grammatiske øvelser / tavleundervisning / gruppearbejde /fremlæggelser

Omfang: 15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer