Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Günay Kücük, Sanne Thrane
|
Hold
|
E2023 Ty/2 STX VF (E1g Ty/2 STX VF, E2g Ty/2 STX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Generation Selfie
Forløbet behandler emner om sociale medier, internetforbrug, mobilafhængighed samt alkohol- stofforbrug blandt unge i Tyskland med særligt fokus på forskellige livsstile. Formålet er at styrke elevernes viden om unges liv og trending i Tyskland i en globaliseret verden.
Kernestof:
Holm, Carsten. (2001) Das ist die totale Freiheit: Der Spiegel, 2001. Fundet d. 02/15/2023 på https://www.spiegel.de/politik/das-ist-die-totale-freiheit-a-a9dc74bd-0002-0001-0000-000018649423.
Bild-Talk: Hast du mehr vom Leben? In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.
Dworschak, Manfred. (2004) Keine Ahnung ... ich ruf dich an: Der Spiegel, 2004. Fundet d. 01/03/2023 på https://www.spiegel.de/politik/keine-ahnung-ich-ruf-dich-an-a-cc3be536-0002-0001-0000-000030220090. (
Knobbe, Martin et al.: Saufen bis zum Umfallen. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag. (
Supplerende stof:
Böing, Lukas ”Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und c0.? Ein Vergleich“
Hoffmann, Dagmar. Soziale Medien und Identität: Aktion Mensch, 2011. Fundet d. 02/24/2023 på https://www.aktion-mensch.de/dafuer-stehen-wir/soziale-netzwerke
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Keine Ahnung ... Ich ruf dich an
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
24,44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige -
- Læse - Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tekster samt ikke gennemgåede, ubearbejdede moderne tekster
Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- Personlige
- Selvstændighed - Føre en samtale på tysk i et sammenhængende og nogenlunde flydende sprog om emner, som de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Geschichte Deutschlands
Forløbet behandler tekster om landets historiske og samfundsmæssige forhold med særligt fokus på begivenheder før, under og efter Anden Verdenskrig. Der suppleres med film om sagen fra det tysktalende land Østrig om Natascha Kampusch og Elisabeth Fritzl. Formålet er at give eleverne et indblik i samt forståelse af Tysklands historiske begivenheder og samfundsmæssige forhold. For at indkredse de vigtigste begivenheder, blev der suppleret med læsestof fra Systime, der kortfattet indkredser det daværende Tyskland.
Særligt for forløbet:
• Holocaust
• Flugten fra Øst- til Vesttyskland
• Livet i DDR
Kernestof:
Videointerview: Hilde M. In:
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=137
Andrea Hanna Hünniger: 3 — Das Leichentuch über den Jahrzehnten. In: Tut doch nicht so, als sei alles in Ordnung. Zeit Magazin, 7. September 2014.
Sie rissen mir die Kleider vom Leibe. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.
Jürgen, Hasen: Grundriss über die Geschichte der DDR. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.
Georg M. Oswald, „Das Loch“, Albrecht Knaus Verlag, 1995. In: https://aufuns.systime.dk/?id=200
Supplerende stof:
NEIS, Francois. [Francois NEIS]. (2017). DEUTSCHLAND STUNDE NULL. [Video]. Fundet d. 03/15/2023 på https://www.youtube.com/watch?v=Aux3Rgis8u4. (6)
Bettina Malter: 1 — Erinnert euch! In: Tut doch nicht so, als sei alles in Ordnung. Zeit Magazin, 7. September 2014.
https://www.zeit.de/zeit-magazin/2014-09/ostdeutsche-manifest-mauerfall
Die Rote Armee Fraktion (RAF). Deutsche Geschichte. In:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/raf/index.html
The girl in the basement (film)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22,22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Selvstændigt søge relevant materiale om centrale emner
- Diskutere - Redegøre og diskutere på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
- Formidling - Italesætte og forstå Tysklands tiden før Anden Verdenskrig samt Tysklands opdeling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Körperkult
Forløbet behandler emnet kropsidealer med forskellige teksttyper i form af artikler, tekster og videoer. Formålet med forløbet er at diskutere unges skønhedsidealer og deres kamp om den perfekte krop.
Særligt for forløbet:
• Goffmans teori
• Doping
• Kropsidealer
Kernestof:
Goffmans soziologische Theorie. In: https://werbinich.systime.dk/?id=159&L=10
Ludwig, Udo. (2007) Ich bin der Stier: Spiegel Sport, 2007. Fundet d. 03/16/2023 på https://www.spiegel.de/sport/ich-bin-der-stier-a-07122226-0002-0001-0000-000050110049.
Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: Was ist Körperkult? In: https://werbinich.systime.dk/?id=133&L=10
Jan Stremmel (2017): Mach die breit. In:
https://werbinich.systime.dk/?id=135&L=10
Anna Ruppert (2013): Spieglein, Spieglein, Spieglein an der Wand. In: https://werbinich.systime.dk/?id=136&L=10
Andrea Petkovic (2018): Kampf ums Körperbild. In: https://werbinich.systime.dk/?id=137&L=10
Supplerende:
Nicole will ihren Körper nicht mehr verstecken. In: https://www.youtube.com/watch?v=MtJunUhvTIM
Schönheitsideale im Wandel der Zeit. In:
https://praxistipps.focus.de/schoenheitsideale-im-wandel-der-zeit-die-perfekte-figur_121522
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Körper und Ûbergewicht
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17,78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive - Beskrive forskellige kropsidealer
- Diskutere - Diskutere fordele og ulemper ved brug af anabolske steroider
- Personlige
- Selvstændighed - Inddrage egen viden om vigtigheden af sund kost og livsstil
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
opstart 2g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gewalt und Verbrechen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Türken in Deutschland (GNK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996384",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996384",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311996384"
}