Holdet E2023 Ty/2 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Günay Kücük, Sanne Thrane
Hold E2023 Ty/2 STX VF (E1g Ty/2 STX VF, E2g Ty/2 STX VF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Generation Selfie
Titel 2 Forløb#2 Geschichte Deutschlands
Titel 3 Forløb#3 Körperkult
Titel 4 opstart 2g
Titel 5 Gewalt und Verbrechen
Titel 6 Türken in Deutschland (GNK)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Generation Selfie

Forløbet behandler emner om sociale medier, internetforbrug, mobilafhængighed samt alkohol- stofforbrug blandt unge i Tyskland med særligt fokus på forskellige livsstile. Formålet er at styrke elevernes viden om unges liv og trending i Tyskland i en globaliseret verden.

Kernestof:

Holm, Carsten. (2001) Das ist die totale Freiheit: Der Spiegel, 2001. Fundet d. 02/15/2023 på https://www.spiegel.de/politik/das-ist-die-totale-freiheit-a-a9dc74bd-0002-0001-0000-000018649423.

Bild-Talk: Hast du mehr vom Leben? In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.

Dworschak, Manfred. (2004) Keine Ahnung ... ich ruf dich an: Der Spiegel, 2004. Fundet d. 01/03/2023 på https://www.spiegel.de/politik/keine-ahnung-ich-ruf-dich-an-a-cc3be536-0002-0001-0000-000030220090. (

Knobbe, Martin et al.: Saufen bis zum Umfallen. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag. (

Supplerende stof:

Böing, Lukas ”Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und c0.? Ein Vergleich“

Hoffmann, Dagmar. Soziale Medien und Identität: Aktion Mensch, 2011. Fundet d. 02/24/2023 på https://www.aktion-mensch.de/dafuer-stehen-wir/soziale-netzwerke
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Keine Ahnung ... Ich ruf dich an 15-12-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24,44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige -
  • Læse - Læse og forstå forskellige typer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tekster samt ikke gennemgåede, ubearbejdede moderne tekster Læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
  • Personlige
  • Selvstændighed - Føre en samtale på tysk i et sammenhængende og nogenlunde flydende sprog om emner, som de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 Geschichte Deutschlands

Forløbet behandler tekster om landets historiske og samfundsmæssige forhold med særligt fokus på begivenheder før, under og efter Anden Verdenskrig. Der suppleres med film om sagen fra det tysktalende land Østrig om Natascha Kampusch og Elisabeth Fritzl. Formålet er at give eleverne et indblik i samt forståelse af Tysklands historiske begivenheder og samfundsmæssige forhold. For at indkredse de vigtigste begivenheder, blev der suppleret med læsestof fra Systime, der kortfattet indkredser det daværende Tyskland.

Særligt for forløbet:
• Holocaust
• Flugten fra Øst- til Vesttyskland
• Livet i DDR

Kernestof:

Videointerview: Hilde M. In:
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=137

Andrea Hanna Hünniger: 3 — Das Leichentuch über den Jahrzehnten. In: Tut doch nicht so, als sei alles in Ordnung. Zeit Magazin, 7. September 2014.

Sie rissen mir die Kleider vom Leibe. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.

Jürgen, Hasen: Grundriss über die Geschichte der DDR. In: Polke, Stefan. (2007) Die Themenkiste. København: Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag.

Georg M. Oswald, „Das Loch“, Albrecht Knaus Verlag, 1995. In: https://aufuns.systime.dk/?id=200


Supplerende stof:

NEIS, Francois. [Francois NEIS]. (2017). DEUTSCHLAND STUNDE NULL. [Video]. Fundet d. 03/15/2023 på https://www.youtube.com/watch?v=Aux3Rgis8u4. (6)

Bettina Malter: 1 — Erinnert euch! In: Tut doch nicht so, als sei alles in Ordnung. Zeit Magazin, 7. September 2014.
https://www.zeit.de/zeit-magazin/2014-09/ostdeutsche-manifest-mauerfall

Die Rote Armee Fraktion (RAF). Deutsche Geschichte. In:
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/raf/index.html

The girl in the basement (film)
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22,22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Selvstændigt søge relevant materiale om centrale emner
  • Diskutere - Redegøre og diskutere på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
  • Formidling - Italesætte og forstå Tysklands tiden før Anden Verdenskrig samt Tysklands opdeling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Körperkult

Forløbet behandler emnet kropsidealer med forskellige teksttyper i form af artikler, tekster og videoer. Formålet med forløbet er at diskutere unges skønhedsidealer og deres kamp om den perfekte krop.

Særligt for forløbet:
• Goffmans teori
• Doping
• Kropsidealer

Kernestof:

Goffmans soziologische Theorie. In: https://werbinich.systime.dk/?id=159&L=10

Ludwig, Udo. (2007) Ich bin der Stier: Spiegel Sport, 2007. Fundet d. 03/16/2023 på https://www.spiegel.de/sport/ich-bin-der-stier-a-07122226-0002-0001-0000-000050110049.

Kirsten Krehan, Kirsten Stammerjohann: Was ist Körperkult? In: https://werbinich.systime.dk/?id=133&L=10

Jan Stremmel (2017): Mach die breit. In:
https://werbinich.systime.dk/?id=135&L=10

Anna Ruppert (2013): Spieglein, Spieglein, Spieglein an der Wand. In: https://werbinich.systime.dk/?id=136&L=10

Andrea Petkovic (2018): Kampf ums Körperbild. In: https://werbinich.systime.dk/?id=137&L=10

Supplerende:

Nicole will ihren Körper nicht mehr verstecken. In: https://www.youtube.com/watch?v=MtJunUhvTIM

Schönheitsideale im Wandel der Zeit. In:
https://praxistipps.focus.de/schoenheitsideale-im-wandel-der-zeit-die-perfekte-figur_121522
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Körper und Ûbergewicht 02-05-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17,78 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive - Beskrive forskellige kropsidealer
  • Diskutere - Diskutere fordele og ulemper ved brug af anabolske steroider
  • Personlige
  • Selvstændighed - Inddrage egen viden om vigtigheden af sund kost og livsstil
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 opstart 2g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer