Holdet E2023 Sa/jk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Kasper Normann Hansen
Hold E2023 Sa/jk (E2jk Sa, E2jk Sa POP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Sociologi - identitet i det senmoderne
Titel 2 Forløb#2 Politik- demokrati i Danmark
Titel 3 Forløb#3 ideologier, ulighed og velfærd
Titel 4 Forløb#4 Kriminalitet
Titel 5 Forløb#5 Økonomi og økonomiskpolitik
Titel 6 Forløb#6 Eu-og globalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Sociologi - identitet i det senmoderne


Hvad er identitet og hvordan bliver identiteten skabt i det senmoderne samfund.

I forløbet har vi arbejdet med hvordan identitet formes i det senmoderne samfund og hvilke faktorer der påvirker individernes dannelse af identitet.
Vi har set på samfundstyper og udviklingen af samfund frem mod det senmoderne og hvordan andre samfundstyper påvirker individerne.
Vi har set på hvad der former individet, fra familie til samfundsstrukturer.

Vi har desuden haft fokus på køn som et specielt område indenfor det senmoderne samfund og hvordan køn og ligestilling er af afgørende betydning i vores samfund.

Fokuspunkter og begreber:
Socialisering og sociliseringsformer  fra det fra traditionelle til moderne og senmoderne samfund.
Primær og sekundær socialsering, dobbeltsocialisering og referencegrupper.
Normer og værdier, herunder formelle og uformelle.
Internalisering af normer, social kontrol og sanktioner ved normbrud.
Dencik og familietyper - Team, Patriakisk, Svingdør og socialt akvarium familier

Identitetsskabelse:
Mead og rolleovertagelse, bestemte og ubestemte anden (generaliserede anden), Jeg'et og Mig'et.
Tönnies: Gemeinschaft og Gesellschaft.
Giddens: Aftraditionalisering, de mange valgmuligheder, refleksivitet, adskillelse af tid og rum, udlejring af socialerelationer, ansigtsløse relationer, ekspertsystemer, ontologisk usikkerhed
Ziehe: Formbarhed, kulturel frisættelse, øget refleksivitet, individualisering, subjektivisering, ontologisering og potensering. Stødpudezoner, emblematisering
Rosa: Højhastighedssamfund, social acceleration ,teknologisk acceleration og acceleration af livstempo.
Konkurrencelogik og social kappestrid

Sociale medier:
Zapperkultur- sociale arenaer, kommunikativt styrede individ, FOMO (fear of missing out)
Turkle: Fremmedgørelse og alene sammen, teknologiens påvirkning af sociale mønstre
Goffmann:
Sociale kontruktioner, face, Front og Backstage

Identitet og køn:
Sex/ gender- biologisk, sociale og seksuelle køn
Kønsidentitet
Hetero, bi og homoseksualitet
Binær eller divers kønsopfattelse-
Butler og kønsdiskurser
Heteronormativ fortælling-norm

O. Skov, T. Matthiesen, V. Bjørnstrup: Samf på B.  2 udgave, Columbus
s.17-54

O. Skov, T. Matthiesen, V. Bjørnstrup: Samf på B.  3 udgave, Columbus
s. 50-55
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Politik- demokrati i Danmark

I dette forløb har vi set på det demokratiske system i Danmark.
Vi har taget udgangspunkt I Eastons model og Dahls demokratibegreb.
Herefter har vi arbejdet med demokratityper og hvordan forholdet er mellem demokrati,  magt og hvem der har magt i Danmark samt magtformer i samfundet.
Eleverne har arbejdet med lovgivningsprocessen og hvilke principper lovgivningen hviler på.
Afslutningsvis har  de arbejdet med mediernes rolle og hvordan medier påvirker demokratiet.

Fokuspunkter
Fordelingspolitik,   Værdipolitik
Eastons model-  Inputs, Outputs,Outcome,  Feedback
Dahls demokrati kriterier.

Demokrati som styreform- Repræsentativt demokrati, Direkte demokrati,Konkurrencedemokrati, Deltagelsesdemokrati
Alf Ross og Hal Koch- Sværdet og samtalen, demokrati som livsform
Deliberativt demokrati- Kommunikativ rationalitet
Medborgerskab- statsborgere

Politik og magt i Danmark
Direkte magt, Indirekte magt, Bevidsthedskontrollerende magt, Institutionel/strukturel magt
Problemregulerende filter, Implementeringsfilter, Diskurs, Hegemoni
Magt i Danmark    
Pluralistisk magtopfattelse og Elitistisk magtopfattelse

Folketinget og den politiske magtstruktur i Danmark
Repræsentativt demokrati, Folkeafstemninger, Almindelig og lige valgret
Magtens tredeling,  Den lovgivende, udøvende og dømmende magt
Mistillidsvotum, Parlamentarisme, Mindretalsparlamentarisme, Flertalsregering, Regeringsdannelse
Den parlamentariske styringskæde, Spærregrænsen
Retssystemet i Danmark: Retsprincipperne
Byret, Landsret og Højesteret

Medier og mediernes rolle i Danmark
Medierne som den fjerde statsmagt
Kanyleteorien, opinionslederteorien, Markedsteorien
•Medialisering og mediernes midler
Forenkling, Intensivering, Polarisering, Personificering
Spin og spindoktor- politisk kommunikation
Priming
Framing
Shitstorm


Skov, Matthiesen, Bjørnstrup: Samf på B  3 Udg., Columbus: 85-112, 114-128
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 ideologier, ulighed og velfærd

Forståelse for ideologier og hvordan de former synet på samfundet.

Herefter kigger vi på forskellige former for ulighed i Danmark
Materiel- køn og opfattelser af hvad rolle staten skal have overfor disse.

Bruger velfærdsstaten som case for hvordan en stat kan forholde sig til ulighed i samfundet.
O. Skov, T. Matthiesen, V. Bjørnstrup: Samf på B.  3 udgave, Columbus:  
S. 147-183 og 56-73


Ideologier:
A-B-C modellen- samfundskritik, mål/utopiske samfund, midler
Forhold mellem : stat, marked og civilsamfund


Klassisk liberalisme, Smith og Locke. Frihedsbegreber- positiv og negativ frihed, den lykkelige naturtilstand, individuelle frihedsrettigheder
Natvæger/minimalstat, laissez faire økonomi, usynlig hånd.

Socialliberalismen: Mill, blandingsøkonomi,, chancelighed

Nyliberalismen: Modstand mod bigmother/forsørgersamfund, privatiseringer, frihed og ansvar

Konservatisme: Burke, hierarkisk samfundsstruktur, betydning af traditioner og samfundsorganismen, det ufornuftige individ. Familien og de faste organisationer som skabende sikkerhed. Organismetanken, statens nødvendige rolle.

Socialismen: Marx, lighed og solidaritet, merværdi og profit, klassekamp, revolutionær og reform socialisme, Planøkonomi og omfordeling


Velfærdsstatsmodeller:
Velfærdsstatens funktion, herunder: omfordeling via ydelser eller overførsler.
Universelle, residuale og konservative forsikringsmodeller som idealtyper.
Behovsprincip og hjælp til selvhjælp.
Forsikringsmodel og arbejdsmarkedstilknytningsbaseret velfærd. Civilsamfundet som velfærdsgivende
Universelle ydelser finansieret via progressivt skattesystem, Robin Hood model
Konkurrencestaten, udviklet fra den universelle model. Fokus på optimere samfundet i en globaliseret konkurrence.

Velfærdsstatens udfordringer:
Klemmer- indre og ydre.  
Indre klemmer: Individualiserings, omkostning, forventningsklemmen og demografiklemmerne med ældrebyrden og integrationsbyrden
Ydre klemmer: Globaliserings og EU-klemmer.
Outsourcing, Brain drain/brain gain
Løsninger på velfærdsstatens klemmer:
Brugerbetaling -adfærdsregulering
Udlicitering - Rationalisering og konkurrence
Privatisering
Civilsamfundets overtagelse af  funktoner.
Solidaritet og sammenhængskraft, velfærdsværnepligt
Øget arbejdsudbud - pensioner, aktivering af ledige, regulering af adfærd ved at beskære ydelser,
Skat og lafferkurve. Tiltrække eller fjerne arbejdskraft med specielle kvalifikationer
Integration på arbejdsmarkedet
Opkvalificering af uddannelser og hurtigere indtrædelse på arbejdsmarked.

Social ulighed, herunder levekår
Marx og klassesamfundet- Udbytning, Merværdi og Klassekamp Formel lighed, Chancelighed, Resultatlighed
Lars Olsen og den ”nye” ulighed’ Ressourcebeholdere
Bourdieu- Felt, Habitus, Økonomisk kapital , Kulturel kapital, Social kapital
Frihedsprincippet
Differensprincippet
Mulighedsprincippet
Social arv
Struktur/ Aktør
Social mobilitet- Generationsmobilitet /Karrieremobilitet
Ligestilling- formel og reel ligestilling
Det kønsopdelte arbejdsmarked
Vertikal kønsopdeling-Horisontal kønsopdeling
Løngab
Glasloft- glasrulletrappe


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Kriminalitet

Bjørnstrup, Matthiesen og Skov. Fra drengestreger til bandekriminalitet, perspektiver på kriminalitet. Columbus 2017
s. 11-37, 51-66, 88-98

Ravnkild. Lise: Ret og rimelighed
Systime 2012
I-bog. Afsnit 3.2

Film: Nordvest. Michael Noer. 2013

I forløbet har eleverne set på kriminalitet som fænomen og hvilke grunde man kan forklare kriminalitet med teoretisk og hvordan forholdet er mellem struktør og aktør. En stor del af tiden har eleverne brugt på at lære og forstå læsning og brug af modeller og statistikker i forhold til at se empiri i forhold til teori.
Som afslutning på forløbet har vi arbejdet med straf og straffeteori i forhold til politiske beslutninger i forhold til kriminalitet.

Begreber:
Kriminalitet som begreb og kriminalitetsformer.
Udvikling i kriminalitet og nye typer af kriminalitet i det senmoderne samfund
Reelle og opgjorte kriminalitetsstatistikker, mørketal og offerundersøgelser.
Ungdomskriminalitet og forklaringer på udviklingen af denne i det senmoderne Danmark
Kriminalitet og social arv, forældres kriminalitet og sammenhænge med børn, sociale vilkår under opvækst
Opdragelse og familietyper: Demokratisk, autoritativ, Laissez-faire iagtagende og Laissez-faire forsømmende.
Kriminalitet og ADHD.
Etnicitet og kriminalitet. Variable der har betydning, socioøkonomiske forhold, parallel samfund-ghettoer

Socialisation- primær og sekundær, dobbelt socialisation
SNAP-modellen, faktorer der forklarer kriminel adfærd fra individet.
Merton: Behovsfrustration, samfundsnormer og manglende muligheder, Marslows behovspyramide, skolen som skabende latent dysfunktion, struktur i samfundet giver ikke lige muligheder men lige krav/forventninger.
Sutherland: Kriminalitet resultat af indlæring fra nærmiljø, referencegrupper, kopieringsprocesser,
Hirchi: kriminalitet og social kontrol, bindinger, aktivitetsniveau, engagement, vurderinger, sociale bånd

Bandekriminalitet og grunde til at deltage i bander.
Honneth: Anerkendelse, privat, retslig og social anerkendelsessfærer. Individets søgen efter og effekt af manglende anerkendelse.
Csikszentmihalyi: Flow og spændingsmoment som grund til at deltage i bander
Maffesoli: Stammer og neostammer, fællesskab og tryghed, normer, ritualer
Bourdieu: Habitus, felt. Social, kulturel og økonomisk kapital. Manglende kapitaler skaber skaber forudsætninger for kriminalitet.
Goffman: Stigmatisering. Bander og etnicitet.

Straf og straffeteori
Hobbs og naturtilstanden, samfundspagten og underkastelse af individet overfor suverænen
Bentham: panoptiske fængsel,
Foucault: disciplinering gennem overvågning,
Kant: den retfærdige straf,
Retsfølelse og resocialisering, recidiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Økonomi og økonomiskpolitik

Med afsæt i afsnittet om økonomi har eleverne skulle sætte sig ind i økonomiske mål og selv forstå fordele og ulemper ved forskellige målkonflikter. Vi har især arbejdet med hvordan man fra politisk side kan påvirke det økonomiske kredsløb.
Eleverne har fået indblik i de forskellige økonomiske teorier for hvordan politikerne har værktøjer til at påvirke konjunkturer.
Vi har også arbejdet med effekter af politiske indgreb i den danske økonomi, herunder set på skat og skattetryks påvirkninger.

O. Skov, T. Matthiesen, V. Bjørnstrup: Samf på B.  3 udgave, Columbus:  
S.211-246, 251-259
Fokuspunkter
Forskel på mikro og makroøkonomi
Udbud og efterspørgsel- markedsmekanismen. markedsligevægt
"Den gode økonomi" og økonomiske mål, herunder:
Vækst
bæredygtig udvikling
arbejdsløshed og beskæftigelse- struktur, konjunktur, sæson og friktionsarbejdsløshed
Balance på de offentlige budgetter
Ulighed i samfundet, herunder Gini-koefficenten
Inflation og hyperinflation, deflation. Flaskehalsproblemer i økonomien, demand-pull, cost-push inflationsforklaring , løn-pris-spiral
Betalingsbalancen overfor udlandet og globaliseret marked, handelsbalancen
Målkonflikter herunder bæredygtighed og tradeoffs

Økonomiske kredsløb og de forskellige sektorers sammenhæng
Husholdninger og efterspørgsel
Finanspolitik- ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik- ekspansiv og kontraktiv
Valutapolitik- ekspansiv og kontraktiv
Strukturpolitik og arbejdsmarkedspolitik
Stramnings og opkvallificeringsstrategi
Økonomiske indgreb herunder multiplikator effekter
Økonomiske konjunkturer og påvirkningen af disse ved økonomisk politik og indgreb.


Økonomi i stat, kommuner og regioner.
Offentlige finanser og skattetryk, indkomst, topskat,  selskabsskat,
Progressivt skattesystem, skatteloft
Ejendomsskat og immobil skattekilde
De offentlige udgifter
Social sikkerhedsnet- overførselsindkomster, pensioner kommunale, regions og statslige ydelser
Omfordeling , vertikal og horisontal omfordeling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Eu-og globalisering

Skov, Matthiesen, Bjørnstrup: Samf på B  3 Udg
s.129-140, 247-250, 260-265

I dette forløb har eleverne arbejde med EU som politisk og økonomisk organisation og hvordan denne påvirker Danmark.

Der er blevet gennemgået den historiske udvikling af det europæiske samarbejde og set på udviklingstendenser.
Eleverne har fået forståelse for EU som organisation og hvordan de forskellige dele af organisationen arbejder i forhold til hinanden. Der er sammenlignet med den parlamentariske styringskæde og magtdeling i Danmark. Herunder spørgsmålet om demokrati og demokratisk underskud.

Vi har set på EU i forhold til økonomi og arbejdsmarked, især med forståelse for de muligheder og ulemper der er for den danske økonomi som en del af fællesmarkedet.

Vi har afsluttet forløbet med en introduktion til globaliseringen af verdensøkonomien og hvordan denne påvirker Danmark og EU

Begreber fra undervisningen
Overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde
Integration i bredde og dybde
Forordninger og direktiver
Stemmevægte
Europa-Parlamentet, Europa-Kommissionen Det Europæiske råd, ministerrådet
Neofunktionalisme
Spill-over
Intergovernmentalisme
Demokratisk underskud
Nærhedsprincippet
Topdown og bottom up
Føderation og konføderation
Social dumping
Velfærdsturisme

Fællesmarked
Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU’en)
Den Europæiske Centralbank (ECB)
Fastkurspolitik
Stabilitets- og vækstpagten
Finanspagten

Globaliseringstendenser
Interdependens og global arbejdsdeling
Outsourcing og specialisering
Globaliserings drivkræfter- teknologi og politiske samarbejder herunder EU

De danske udfordringer- konkurrenceevne og produktivitet
Pris og kvalitetskonkurrence - undervisning og kompetence konkurrencer
Optimister og pessimister i forhold til globalisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer