Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Julie Tchikai Iversen
|
Hold
|
E2023 ps/jk (E2jk ps, E2jk ps POP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab, socialpsykologi, fordomme & ekstremisme
Kernestof:
Gruppepres og social kontrol: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535#c12435 (ca. 3 ns)
6.6 Når gruppen og situationen tager magten (0,3 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=249
6.6.1 Social identitetsteori og vores adfærd over for ’de andre’ https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=260 (0,7 ns)
6.6.3 Gruppepolarisering (0,3 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=262
Bid 5: Fordomme, stereotypi, diskrimination
6.1 Menneskets skyggesider https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=244 (0,5 ns)
6.2 Stereotyper, fordomme og diskrimination https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=245 (1,3 ns)
6.3 Kilderne til vores fordomme og konsekvenserne af dem. Intro: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=246 (0,3 ns)
Den evolutionspsykologiske forklaring https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=254 (0,4 ns)
Den neuropsykologiske forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=255 (0,6 ns)
Den social-kognitive forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=256 (1,9 ns)
Den mediemæssige forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=257 (0,5 ns)
Intro til kulturmøder og kulturforskelle https://psykveje.systime.dk/?id=5539 (0,6 ns)
Kulturmøder https://psykveje.systime.dk/?id=5556 (Vi bruger ca. 5 ns ud af 9,6)
Tajfels minimalgruppeeksperiment / “Hvor lidt gruppefællesskab skal der til?” samt
Sherifs Robber‘s cave, begge på
https://psykveje.systime.dk/?id=5665 (6,5 ns)
Sunsteins eksperiment om gruppepolarisering
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535#c12425 (1,6 ns)
Strukturel diskrimination.
Teksten “Vaneforbrydere”, om diskrimination https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5553 (3,4 ns)
Forskning om strukturel diskrimination i Danmark: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-strukturel-racisme-og-findes-strukturel-racisme-i-danmark (1 ns)
Case (strukturel diskrimination) : DRTV - I politiets vold: Mørk og mistænkt, 44 min, 8,5 ns
Ekstremisme og radikalisering
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=250 (0,6 ns)
Faktorer, der øger risikoen for radikalisering
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=264 (1,1 ns)
Faktorer i ekstremistiske miljøer, som intensiverer radikaliseringen
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=265 (0,9 ns)
Diskurser og moralsk frakobling
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=266 (3,6 ns)
Bid 8b: Vejene ud af ekstremisme
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=251 (0,5 ns)
Hjælpen udefra
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=267 (3,7 ns)
48,5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udviklingspsykologi (og børn og fattigdom)
Kernestof:
Riisagers "PsykC" (grundbog) Kapitel 1.1-1.4: Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau (4,2 ns)
3.1, 3.3, 3.3.1 og 3.3.1 om Udviklingspsykologi og tilknytning (3,9 ns)
Riisager - 2.1 Psykologifagets indhold: begreber, modeller, teorier og undersøgelser: kvantitative data og kvalitative data (2 ns)
Psykologiens Veje: Mary Ainsworth og Fremmedsituationstesten (3 ns)
Bid 3 i Riisager 2.2.2 Eksperiment (3,1 ns)
Bid 2, kritisk vurdering af undersøgelser, kap 2.4 (1,7 ns)
3.3.3 Daniel Sterns teori om forældre-barn-interaktioner (0,6 ns)
3.3.4 Ansigtsduetter og tidlig kommunikation, Tronicks still face experiment (2,7 ns)
Psykologisk case-analyse (C-niv) (2,4 ns)
3.3.5 Stern, fortsat: Prosocial og sproglig udvikling, affektiv afstemning, Intersubjektivitet og afstemning af følelser (1,2 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=177
Bid 6: Sårbarhed og resiliens, 3.7 https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=166 (0,4 ns)
3.7.1 Resiliens https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=188 (0,4 ns)
3.7.2 Resiliensskabelse på individplan https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=189 (1,1 ns)
3.7.3 Resiliensskabelse på socialt plan og Kauai-undersøgelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=190 (1,7 ns)
Supplerende: Link til Psykologiens Veje om Kauai-undersøgelsen: https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11216
ØVELSE – DATAINDSAMLING - lukket observation - ud fra affektiv afstemning og ansigtsduetter
Tekster til Børn og fattigdom.docx om Luan Phans hjernescanningsundersøgelse og Shafir og Mullainathans fiktive bilreparations-undersøgelse (5 ns) (kan fremsendes)
Case 1: Jenny (og mor, der overstimulerer hende) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=176#c366
Case 2: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=174#c360
tilknytning og tilknytningsmønstre i fht. mor-barn-samspil ml. Anne og mor
Case 3: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=180#c383 Mine arbejdsvilkår er ikke OK! (pædagog)
Case 4: Rovdyret sidder stadig i mig / Lisbeth Zornig (risiko og resiliens)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=191#c426
2 cases til prøveeksamen
Bilag 1: Fattigdommens usynlige spor: Hvordan økonomisk nød former børns udvikling
Bilag 2: Kampagne mod forældres mobilforbrug
Film: Sådan udvikler du dit barns hjerne 28 min / 7 ns
ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Læring i den moderne digitaliserede tidsalder
Kernestof:
Riisager Kapitel 4 Læring
Mindmap Læring i den moderne digitaliserede verden hold 2
Bid 1, Opmærksomhed i den digitaliserede verden, SMS & Laptop i undervisning
Læring og de kognitive processer https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=192 (0,6 ns)
4.2 Opmærksomheden https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=193 (1,8 ns)
4.2.1 Opmærksomheden i en digitaliseret verden https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=194 (3,7 ns)
Gingerich og Lineweavers forsøg (SMS)
Bid 2, Opmærksomhed i den digitaliserede verden
Eksperiment om indflydelsen af switchtasking på læring (Knowlton, Poldrack og Foerde) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=202#c458 (3,4 ns)
Bid 3 Læring og lagring (112-117), 3 ns
4.3 Hukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=195
4.3.2 Sansehukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=200 (0,2 ns)
4.3.3 Arbejdshukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=201 (2,9 ns)
4.3.4 Kan arbejdshukommelsen forbedres? https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=202 (3,4 ns)
Uddrag fra “Psykologi - fra celle til selfie” https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=226#c917 (0,9 ns)
Bid 4: Motivation, mestringsfornemmelse (s. 124-128, 3 ns)
4.4 Motivation og læring https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=196 (1,5 ns)
4.4.1 Kontekstafhængig motivation https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=205 (3,6 ns)
Bid 5: Kulturelle forskelle i kognition (140-142) 1,5 ns
4.6 Kulturelle forskelle i kognition https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=198 (3,2 ns)
Bid 6: Kognition
4.5 Tænkning og forståelse https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=197#c492 (1,2 ns)
4.5.1 Kahnemans dobbeltprocesteori https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=206 (1,2 ns)
4.5.2 Tænkningens fejltrin – kognitive bias https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=207 (0,4 ns)
4.5.3 Udvalgte kognitive bias https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=208 (1,1 ns)
36,5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer
Bid 1 Ungdommen som livsperiode, Identitet og Giddens
5.1 Ungdommen som livsperiode https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=210 (0,9 ns)
5.2.1 Anthony Giddens om identitetsprojektet i det senmoderne samfund https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=217 (0,7 ns)
Bid 2: Ziehes narcissistiske socialisationstype
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155&loopRedirect=1 (8,1 ns)
Bid 3, Flertalsmisforståelser, Identitet og kommunikation på Sociale Medier (SoMe)
5.2.8 Identitetsskabelse og sociale medier https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=224 (1 ns)
5.2.9 Flertalsmisforståelser https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=225 (0,9 ns)
5.2.10 Kønsidentitet og kønsroller https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=226 (1,3 ns)
Bid 4, Ungdomshjernen og risikovillighed aka. Den modningsmæssige ubalance
5.3 Ungdomshjernen og risikovillighed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=212 (0,7 ns)
5.3.1 Teorien om den modningsmæssige ubalance https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=228 (2,2 ns)
Bid 5: Psykologiske udfordringer i ungdomsperioden, Stress
5.5 Stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=214 (0,3 ns)
5.5.1 Akut stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=229 (0,7 ns)
5.5.2 Kronisk stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=230 (0,8 ns)
5.5.3 Konsekvenser af kronisk stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=231 (0,6 ns)
Bid 6, Stress og coping
5.5.6 De individuelle forskelle i modtagelighed for stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=234 (2,8 ns)
5.5.7 Håndtering af stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=235 (3,1 ns)
5.5.4 Stressede rotter https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=232 (0,5 ns)
5.5.5 Faktorer, der kan skabe kronisk stress (Karasek og Theorells Krav-kontrol-model) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=233 (0,8 ns)
Bid 7: Ensomhed
5.7 Ensomhed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=216 (0,8 ns)
5.7.1 Helbredsmæssige konsekvenser af ensomhed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=242 (1,7 ns)
5.7.2 Ensomhed og kulturelt tilhørsforhold for (unge) etniske minoriteter https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=243 (3,2 ns)
Filmklip:
4 Level of Loneliness a Human Could Experience (7 min / 1,5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=KmXfKX9e4Q4
5,5 min uddrag af Kurtzgezagt "Loneliness", særligt kapitlet om "how loneliness kills" (1,5 ns)
https://youtu.be/n3Xv_g3g-mA?si=7ai9GwuDUjFAMdWo&t=314
Bid 8a: Social identitetsteori (Tajfel og Turner)
Kapitel 3.5.1 Social Identitetsteori https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=181 (ca. 1,5 ns herfra)
Filmklip 7 minutter "Social Identity Theory - definition + 3 components" af Proctical psychology (1,5 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=mBDULN6Jtn0
Bid 8b: Giddens syn på Senmoderniteten og Identitet
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156#c592 (1,2 ns)
Bid 9:
RSPH-undersøgelse om Sociale mediers påvirkninger på unge
Kilde: RSPH (Royal Society of Public Health i UK) (2017) (22,75 ns hvoraf vi bruger 10 ns)
StatusOfMind Social media and young people's mental health and wellbeing
https://www.rsph.org.uk/static/uploaded/d125b27c-0b62-41c5-a2c0155a8887cd01.pdf
--
Cases
1 Av, min identitet! 9. oktober 2008 Metroxpress.dk (splittet kulturel identitet)
2 Forkortet: Influencernes magt over ungdommen, 21. februar 2023 Kristeligt Dagblad (sociale medier og identitetsdannelse)
3 https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=228#c553 Brev til børnetelefonen (den modningsmæssige ubalance)
4 https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=235#c573 “Jeg gik ned med stress som 22-årig”
5
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=243#c596
“Stine, Line og Ciliane troede, deres sabbatår ville blive fedt: Vi endte i en livskrise”
Omfang ca 52 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311997654",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311997654",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67311997654"
}