Holdet E2024 me/1 STX - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Günay Kücük
Hold E2024 me/1 STX (E1g me/1 STX)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsprog
Titel 2 Pilotproduktion
Titel 3 Kortfilm
Titel 4 True Crime
Titel 5 Gyserforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmsprog

Formålet med forløbet er at introducere til filmiske virkemidler/mediefaglige begreber samt introducere til teori om dramaturgi og fortællerforhold. De anvendte filmcitater skal bl.a. illustrere grundlæggende træk ved fiktionsgenren.

• Filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Fagets identitet og metoder
• Analysemodeller

Kernestof:
Kapitel om filmiske virkemidler
https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
Om FEMO: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/

Læsning af:
o Beskæring
o Perspektiv
o Kamera
o Lyd
o Klipning
o Lys

Supplerende stof:
Kapitel om filmiske virkemidler
Filmiske virkemidler | Close-up. Grundbog til mediefag C

Læsning af:
o Det enkelte billede
o Kamerabevægelse
o Lys som virkemiddel
o Lyd som virkemiddel
o Klipningen
o Fortællingens karakterer:
o Spænding og sammenhæng:
o Historiens opbygning

Kortere filmcitater:
The Shining (1980, Stanley Kubrick):
https://youtu.be/S6bZzFlj35s
Underverden (2017): https://www.youtube.com/watch?v=m9V7iOKw240

Pulp Fiction (1994):(Quentin Tarantino). Scene:” Time Is a Factor” https://youtu.be/h_rnjp1PAk8

Supplerende stof:
Kapitel om dramaturgi:
Dramaturgi | Close-up. Grundbog til mediefag C

Læsning af:
o Hvad er dramaturgi?
o Dramaturgiske modeller
o Karakterernes funktioner  

Kortere filmcitater:
o The Shining (1980, Stanley Kubrick): https://youtu.be/S6bZzFlj35s
o Underverden (2017): https://www.youtube.com/watch?v=m9V7iOKw240 o Pulp Fiction (1994):(Quentin Tarantino
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pilotproduktion

Opgaveformulering:
I skal i grupper af max fem lave en kortfilm med en varighed af 4 min.

Krav:
• Én hovedperson
• Begyndelse, midte, point of no return, slutning
• Få locations
• Én konflikt
• Reallyd/underlægningsmusik

Plan for produktion:
• Synopsis
• Planlægning
• Optagelse
• Redigering
• Screening
• Evaluering

Kernestof:
Kapitlet om praktisk produktion - fra ide til distribution
https://levendebilleder.systime.dk/?id=130

• Præproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=185
• Produktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=186
• Postproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=187

Information:
Eleverne skulle gruppevis vise deres produktion samt holde et oplæg om de gjorte overvejelser om filmiske og dramaturgiske valg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kortfilm

Formålet med forløbet er at introducere til arbejdet med korte formater, herunder kortfilm, med særligt fokus på typer af kortfilm. Analysen af genren tager afsæt i Richard Raskins syv parametre.

Kernestof:
Raskins syv parametre: https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/

Kapitlet om Shorts
Tre typer kortfilm | SHORTS – kortfilm i undervisningen

Læsning af:
o Laboratorium og legeplads
o Hvor korte er kortfilm?
o Kortfilmens DNA
o Tre typer af kortfilm
o Den klassisk fortællende kortfilm
o Slice of life-kortfilmen
o Den eksperimenterende kortfilm

Filmcitater (fuld længde):
o Kortfilmen: Familieportræt (Kelly Holmes, 2016): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/familieportraet

o Kortfilmen: Familieportræt (Kelly Holmes, 2016): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/familieportraet

o Kortfilmen: Kedsomhed, (Viktor Gelbeck, 2021): https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/kedsomhed/

o Kortfilmen: Mike (Petros Silvestros, 2014): https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/mike

o Kortfilmen: Dennis (Mads Matthiesen, 2007):
Bing Videoer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 True Crime

Formålet er at introducere True Crime-dokumentaren og genrens tre typer med fokus på visuel stil, fortællestruktur, narrative teknikker, etik og retfærdighed. Der arbejdes med at udvikle kritisk tænkning og forståelse for genrens karakteristika, personfremstilling, mediernes dækning samt temaerne retfærdighed, moral og etiske overvejelser.

Kernestof:
o True Crime: https://cutmagazine.dk/true-crime/?fbclid=IwY2xjawFYpV9leHRuA2FlbQIxMQABHe1qjFzKe9xeOnicI0p8Aq0hAdd
o True Crime: https://www.16-9.dk/2016/08/true-crime/?fbclid=IwY2xjawFYokNleHRuA2FlbQIxMAABHXcKI6pr4Dfw4a3BL_ta4n_T6MyPgKzthiGhGN5h1M_V68kFtdYEz2uetQ_aem_BPLrYUfQNCeFSuS0Esm4IA
o Skete det lige?: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/skete-det-lige-naar-tv-graver-virkelighedens-mordgaader-op-og-saetter-politiet

Supplerende stof:
Kapitel om True Crime:
https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=161

Læsning af:
o True Crime - en gammel historie
o Etisk downside?
Filmcitater (fuld længde):
o The girl in the basement

Kortere filmcitater:
o Making a Murderer episode 1 på Netflix
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gyserforløb

Formålet med forløbet er at give eleverne viden om, hvad der kendetegner gyserfilm med særligt fokus på genrens narrative, ikonografiske niveau og filmiske virkemidler.

Eleverne har arbejdet med forskellige undergenrer:
- Seriemorderfilm
- Dobbeltgængerfilm
- Splatterfilm
- Gengangerfilm
- Survival of the fittest-film

De to valgte kontekster er seriemoderfilm og gengangerfilm.

Eleverne har desuden filmet og klippet en 1- 2 minutter lang spændingsopbyggende scene med fokus på suspense og surprise.

Kontekster: Freudiansk filmanalyse og horrorfilmens historie

Værker:
The shining (som eksempel på gengangerfilm)
Psycho (som eksempel på en seriemorderfilm)


Læsning:
Lærerpowerpoint om genreteori
Genrefilm og filmgenrer - kapitlet om Horrorfilm https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=125
Horrorfilm af Henrik Rytter (mangler årstal)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer