Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Günay Kücük
|
Hold
|
E2024 me/1 STX (E1g me/1 STX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmsprog
Formålet med forløbet er at introducere til filmiske virkemidler/mediefaglige begreber samt introducere til teori om dramaturgi og fortællerforhold. De anvendte filmcitater skal bl.a. illustrere grundlæggende træk ved fiktionsgenren.
• Filmiske og dramaturgiske virkemidler
• Fagets identitet og metoder
• Analysemodeller
Kernestof:
Kapitel om filmiske virkemidler
https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
Om FEMO: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Læsning af:
o Beskæring
o Perspektiv
o Kamera
o Lyd
o Klipning
o Lys
Supplerende stof:
Kapitel om filmiske virkemidler
Filmiske virkemidler | Close-up. Grundbog til mediefag C
Læsning af:
o Det enkelte billede
o Kamerabevægelse
o Lys som virkemiddel
o Lyd som virkemiddel
o Klipningen
o Fortællingens karakterer:
o Spænding og sammenhæng:
o Historiens opbygning
Kortere filmcitater:
The Shining (1980, Stanley Kubrick):
https://youtu.be/S6bZzFlj35s
Underverden (2017): https://www.youtube.com/watch?v=m9V7iOKw240
Pulp Fiction (1994):(Quentin Tarantino). Scene:” Time Is a Factor” https://youtu.be/h_rnjp1PAk8
Supplerende stof:
Kapitel om dramaturgi:
Dramaturgi | Close-up. Grundbog til mediefag C
Læsning af:
o Hvad er dramaturgi?
o Dramaturgiske modeller
o Karakterernes funktioner
Kortere filmcitater:
o The Shining (1980, Stanley Kubrick): https://youtu.be/S6bZzFlj35s
o Underverden (2017): https://www.youtube.com/watch?v=m9V7iOKw240 o Pulp Fiction (1994):(Quentin Tarantino
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gyserforløb
Formålet med forløbet er at give eleverne viden om, hvad der kendetegner gyserfilm med særligt fokus på genrens narrative, ikonografiske niveau og filmiske virkemidler.
Eleverne har arbejdet med forskellige undergenrer:
- Seriemorderfilm
- Dobbeltgængerfilm
- Splatterfilm
- Gengangerfilm
- Survival of the fittest-film
De to valgte kontekster er seriemoderfilm og gengangerfilm.
Eleverne har desuden filmet og klippet en 1- 2 minutter lang spændingsopbyggende scene med fokus på suspense og surprise.
Kontekster: Freudiansk filmanalyse og horrorfilmens historie
Værker:
The shining (som eksempel på gengangerfilm)
Psycho (som eksempel på en seriemorderfilm)
Læsning:
Lærerpowerpoint om genreteori
Genrefilm og filmgenrer - kapitlet om Horrorfilm https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=125
Horrorfilm af Henrik Rytter (mangler årstal)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384892529",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384892529",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67384892529"
}