Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Signe Broberg Hyllienmark
|
Hold
|
E2024 me/2 STX (E1g me/2 STX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i filmsprog
Grundforløb i filmiske virkemidler og dramaturgi inkl. pilotproduktion
Eleverne har i dette forløb lært om:
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler og anvendt dette i analyse af
- Fagets identitet og metoder.
- Produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- Optageprincipper og optageteknik
- Redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Værker:
Lovefield (2006)
Kein Problem (2017)
Uddrag af Severance E1S1
Distracted (2018)
Desuden har de set en lang række eksempler på filmiske og dramaturgiske virkemidler
Litteratur
Levende billeder om filmiske virkemidler og dramaturgi: s. 19-64
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gyserforløb
I forløbet har vi fokuseret på gyserfilm som genre.
Vi har lært om hvad en genre er og vi har lært, hvad der kendetegner gyserfilm på:
- et strukturelt narrativt niveau (her har vi talt om den spænidngsopbyggende scene, actionscenen og den uhyggelige scene)
- et ikonografisk niveau
- hvilke filmiske virkemidler, der kendetegner genren.
Vi har desuden lært om fem undergenrer.
- Seriemorderfilm
- Dobbeltgængerfilm
- Splatterfilm
- Gengangerfilm
- Survival of the fittest-film
Vi har her haft særligt fokus på seriemorderfilm og survival of the fittest-filmene.
Eleverne har desuden filmet og klippet en 1-minut lang spændingsopbyggende scene med fokus på suspense og surprise
Kontekster: Gyserfilmenes yndergenrer og horrorfilmens historie (se PP 25/2)
Værker:
Stranger Things S1E1 (som intro til genren)
A Nightmare on Elm Street (1984) (som eksempel på en seriemorderfilm)
A Quiet Place (survival of the fittest-film)
Læsning:
Lærerpowerpoint om genreteori
Genrefilm og filmgenrer - kapitlet om Horrorfilm https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=125
"I lyst og død" af Henrik Rytter (handler om freudiansk filmanalyse)
Lærerpowerpoint om horrorfilmens historien
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
True Crime og eksamensfilm
Vi har kørt et dokumentarisk true crime-forløb parallelt med eksamensfilms-produktion. Eksamensfilmsdelen har fyldt mest.
Gennemgået stof:
- Fakta- og fiktionskontrakt
- Autencitetsmarkører
- Fiktionalisering
- Dokumentariske undergenrer
- Hvad er true crime?
- Hvorfor ser vi true crime?
- Sensationalisme i forbindelse med true crime
- Tværmedialitet (vi så på Nogen ved noget om Emilie Meng som tværmedielt fænomen)
Kontekster:
- Dokumentariske undergenrer
- Forklaringer på. hvorfor vi ser true crime
Værker vi har set:
- The Jinx (2015 - S1E1)
- Nogen ved noget om Emilie Meng - special (2023 - S1E1)
- Forfulgt af politiet? (2023)
Læsning true crime:
- "True Crime" fra Cut magazine af Mille Astrup (2019) https://cutmagazine.dk/true-crime/?fbclid=IwY2xjawFYpV9leHRuA2FlbQIxMQABHe1qjFzKe9xeOnicI0p8Aq0hAdd
- Da alle elever kort forinden i danskundervisningen har haft om autencitetmarkører, fakta- og fiktion, fiktionalisering og dokumentariske undergenrer, har vi ikke læst om dette i mediefag, men der blev afholdt et læreroplæg herom.
- Kapitlet i Levende Billeder om tværmedialitet: https://levendebilleder.systime.dk/?id=177
- Ekko-artikel: Ekspert: DR sætter troværdigheden over styr af Claus Christensen (2024) https://www.ekkofilm.dk/artikler/forfulgt-af-politiet_/
Lærerbearbejdet uddrag af artiklen: https://www.16-9.dk/2020/09/true-crime-og-sensationalisme/ (se på modulet 1/4)
Youtubevideo: True crime: Hvorfor er i så vilde med mord? https://www.youtube.com/watch?v=9QWYWAK3BSw&t=1s
Produktion af eksamensfilm:
- Ideudvikling
- Redigeringsprincipper
- Optageprincipper
- Målgrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415183884",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415183884",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67415183884"
}