Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Louise Lykke Refsgaard-Søndergaard
|
Hold
|
E2024 de/2 STX (E1g de/2 STX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Produktdesign - Stoledesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skolestol - afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kommunikation - basic
Mål: Forbedring af et eksisterende kommunikationsdesign.
Formål:
Indledende indsigt og forståelse for kommunikationsdesigns afgørende parametre.
Der arbejdes selvstændigt eller to og to, med opgave, der er lagt i teams.
Opgaven handler om designparametrene: form, funktion og kommunikation indenfor genstandsfeltet kommunikation.
Eleverne arbejder ud fra Design og arkitekturbogen i systime: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
Linket fører eleverne ind til billeder der er tilknyttet opgave, som er oprettte i deres online teamsmappe.
Der afsluttes med, at eleverne laver øvelser med kommunikationsdesign - både der hvor de befinder sig i lokalet, samt rundt på skolen, hvor øvelsen bla. går ud på at de skal finde kommunikationsdesign der fungere godt. Ud fra kommunikation-basic delen skal de nu kunne argumentere for hvorfor det kommunikationsdesign de finder fungerer godt og samtidig skal de på samme måde finde kommunikationsdesign, der fungerer mindre godt. Hele tiden skal der argumenteres for det virkemidlerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikation - Arken
I samarbejde med Arken museum inviteres eleverne, i grupper, til at designe en kampagne for Arkens kommende projekt, som hedder THIRD SPACE med kunstværket 'Another world'.
Formålet med kampagnen er at gøre målgruppen opmærksom på, at de inviteres til at komme med ideer og ønsker for arrangementer PÅ kunstværket MED målgruppen.
THIRD SPACE er et nyt udendørs samlingssted og kunstværk for unge på Vestegnen, skabt i samarbejde med kunstneren Henrik Plenge Jakobsen og elever fra Ishøj Ungdomsskole. Målet er at skabe et sted udenfor ARKEN, hvor I kan mødes, lave aktiviteter og starte nye fællesskaber med udgangspunkt i kunst og kultur.
Fase 1: Design og samskabelse
I første fase arbejder unge fra Ishøj sammen med kunstneren om at designe det nye sted, hvor der har været mulighed for at dele unges idéer og ønsker, som kunstneren omsætter til et konkret design.
Fase 2: Aktiviteter og fællesskab
Når stedet er skabt, kan I arrangere og deltage i forskellige aktiviteter. Det kan være events som f.eks. en musikfestival for lokale talenter eller andre idéer, som I selv udvikler. Her handler det om at skabe et sted, hvor I ikke bare deltager, men også bestemmer.
Hvorfor THIRD SPACE?
THIRD SPACE er et sted, hvor I kan mødes på tværs af Vestegnen og skabe jeres egne rammer for fællesskab, kultur og kreativitet. Det er jeres sted – åbent og tilgængeligt lige ved ARKEN.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur - Tiny house
Emne: Et Lille, hurtigt hus
Mål:
Eleverne skal lave skitser og en mug up af et tiny house.
At arbejde projekt- og problemorienteret med teori lappet ind over.
- Skal indeholde3 karakteristika, som eleverne forinden har fundet frem til i undersøgelser af diverse tiny houses.
- Beskrivelse af målgrupe og persona.
- Skitser af grundplan, snit og opstalt
- Målfaste tegninger 1:20, som udarbejdes og undersøges mens model bygges.
- I designet af tiny houset skal der Inddrages 3 punkter for ny arkitektur fra stilarten Modernisme.
- 3D-skitserer, i skumpap eller pap mv., et Tiny house i målestoksforholdet 1:20
FORMÅL:
Få indsigt, viden og forståelse for simpel arkitektur, 'less is more', bæredygtighed og værdi. Alt sammen på både personligt, såvel som globalt indsigts-niveau.
Eleverne indhenter og undersøger diverse viden om arkitektur, forholder sig til det og laver øvelser med at se, reflektere, tegne og modellere.
Opnå nærmere forståelse for den iterative designproces i 6c-modellen.
Opnå nærmere forståelse for designanalyse og stilhistorien.
INDHOLD:
Faglige mål:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
- Sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- Se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
- Arbejde iterativt
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt
mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.
Kernestof:
- Genstandfeltet arkitekturdesign
- Designparametre
- Designteori
- Punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
- Design og arkitektur set som kulturarv
- Designprocessens elementer på et beskrivende niveau
- Visualiseringsmetoder på elementært niveau
- Skitsering i forskellige faser af en designproces
- Mindst en af følgende former: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
- Rumlige modeller fx prototyping, mock-ups og lignende
- Målfaste tegninger og/eller målfaste rumlige modeller
- Researchmetoder på elementært niveau
- Undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
- Skitserende og eksperimenterende undersøgelser
- Informationssøgning
- Mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren
Supplerende:
Målgruppe, persona, bæredygtighed, rumfornemmelse.
METODE:
I denne opgave arbejder eleverne relativt selvstændigt.
Opgavebeskrivelse og designbrief er lagt i teamsrum og eleverne er nu rustet til at løse opgaver på egen hånd og evt. i samarbejde med holdkammerater. Valget er frit for arbejdsmetoden.
Lærer faciliterer og eleverne arbejder med designproces.
Hensigten er, at eleverne for dybere forståelse for fordelen med at arbejde iterativt. I opgavebeskrivelsen vil eleverne opleve diverse benspænd, som gør at de må gå frem og tilbage i deres proces.
MATERIALE:
Arkitektur: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Video: intro til tiny house: https://www.youtube.com/watch?v=-ky_Kc8zdgA&t=1s
Tekst, tiny house: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
Boligarkuitektur og funktionalisme: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Modernistisk arkitektur og historicismen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Modernismens 5 principper: https://ka.systime.dk/?id=156
Modernisme, artikel: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Video - Tegning, snit og opstalt: https://www.youtube.com/watch?v=seNG6QZBH_E
Tekst - Tegninger og modeller: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
6C-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
EVALUERING:
Undervejs i forløbet dannes der mindre fokus- og også matrixgrupper, hvor eleverne deler læst litteratur og der er forberedt vendespils-spørgsmål, som grupperne arbejde med. Formålet et at der repeteres, huskes og skrives.
Eleverne laver individuelle præsentationer, hvori de forklarer hvordan de arbejder med designprocessen.
Slutteligt opslames på - hvad var fedt og hvad ønsker man mere af.
Hvad tager du emd dig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensforberedelse:
1. dag:
Der arbejdes selvstændigt/virtuelt.
Materiale lægges ind i teams under Forløb: eksamensforberedelse.
2. dag:
- Indledende introduktion til eksamensprojekt.
- Individuelt arbejde med eksamensprojekt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67696396999",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67696396999",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67696396999"
}