Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Kasper Normann Hansen
|
Hold
|
E2024 sa/s (E 1s sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Velfærd og politik
I forløbet har eleverne arbejdet med ideologier og hvordan ideologiske tanker kan påvirke samfundet.
Herunder set på partier og politiske skillelinjer og hvad der får partier til at ændre holdninger.
Vi har derfor undersøgt velfærdssystemer og set på det danske velfærdssystem og dets udfordringer og eventuelle løsninger på disse udfordringer.
Følgende fagbegreber og kernefagligenedslag har været behandlet i undervisningen
Politiske ideologier- regressiv, progressiv og legitimerende
A-B-C modellen, utopi-den bedste samfundsmodel, midler
Menneskesyn, samfundsopfattelse og statens rolle
Klassisk liberalisme
John Locke og Adam Smith
Kapitalisme, frihed og frihedsrettigheder
Nattevægterstat
Konservatismen-Edmund Burke
Sammenhængskraft og traditioners betydning
Organisk samfundsopfattelse
Menneskets begrænsede fornuft
Socialisme- Karl Marx
Kritik af det kapitalistiske samfund
Klassekamp og indbyggede modsætninger
Revolution og socialistisk og kommunistiske samfundstyper
Fælleseje og statens ejerskab.
Ideologisk forgreninger
Social liberalismen, socialdemokratismen, neoliberalismen
Partier i Danmark og højre-venstreskalaen
Fordelings og værdipolitik
Klassepartier, catch all-parti
Kerne og marginalvælgere, issue-voting
Fordelings og værdipolitik- rød og blå blok
Vælger og partiadfærd
Downs model:
Stemmemaksimere, egotropisk og sociotropisk vælgere
Molins model
Opbygningen af velfærdsstaten
Velfærdstrekanten
Markedet -Staten- Civilsamfundet
Den universelle velfærdsmodel
Den residual velfærdsmodel
Den korporative velfærdsmodel
Velfærdsstatens udfordringer
Interne klemmer:
Den demografiske udfordring
Borgernes forventningspres
Forsørgerbyrden
Stigende social ulighed
Velfærdsforsikringer
Øget individualisering
Flexicurity-modellen
Eksterne klemmer:
Globalisering
Outsourcing
Social dumping
Immigrationsklemmen
Nedskæringsstrategi
Udlicitering
Brugerbetaling
Indkomstbestemte sociale ydelser
Empowerment
Udvidelsesstrategien
Omprioriteringsstrategi
Grundbog: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 4 udgave 2019
Kap 5 og 9
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 social identitet og socialemedier
Eleverne har set på identitetsdannelse i forhold til egen verden herunder hvilken betydning sociale medier har på skabelse og fastholdelse af identitet
Begreber:
Primær socialisation
Sekundær socialisation
Formelle normer
Uformelle normer
Sanktioner (positive eller negative)
Rollekonflikt
Social rolle
Social struktur
Rollekonflikt
Identitet
Jeg identitet
Personlig identitet
Social identitet
Kollektiv identitet
Sociale grupper
Primær gruppe
Sekundær gruppe
Formel gruppe
Uformel gruppe
Referencegruppe
Lars Dencik
Dobbeltsocialisering
Sommerfuglemodellen
Familietyper:
Teamfamilien
Svingdørsfamilien
Den patriarkalske familie
Det sociale akvarium
George H. Mead
Rolleovertagelse
Imitation
En bestemt anden
Generaliseret anden
Leg og spil (ikke fremhævet)
I
Me
Branding
Image
Begreber:
Kultur
Majoritet
National identitet
Nation
Sammenhængskraft
Forestillet fællesskab (Anderson)
Jeg kultur- Vi kultur
Rene identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Sociale medier
Goffman: Frontstage, Backstage Face
Setting
Branding
Image
Grundbog: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 4 udgave 2019
Kap 2
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 livsformer, livsstil, levevilkår, ulighed
Et turboforløb sammen med matematik i FFF1
Eleverne har undersøgt livsformer og livsstil i Danmark og set hvordan ulighed påvirker individer i forhold til sociale forhold og arv.
Begreber:
Livsformer- selvstændig, karriere og lønarbejderlivsform
Livsstil herunder segmentanalyse
Minervamodellen- blå, grøn, violet, rosa segmenter og de grå
idealistisk/materiel, traditionel/moderne
Bourdieu
Habitus
kapitaler økonomisk, kulturel og social.
Felter
Bernstein
Sprogkoder
Levevilkår
Klasseinddeling- socialklasseinddeling
Social mobilitet, generations og karrieremobilitet
Mønsterbrydere
Fattigdom og ulighed
Absolut og relativ fattigdom
Grundbog: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 4 udgave 2019
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=368
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 samfundstyper livet i det senmoderne
Eleverne har arbejdet med overgangen imellem samfundstyper samt hvad der er kendetegnende ved det nuværende samfund.
Forløbet har været meget koncentreret omkring teori og teoriforståelse i forhold til hvordan man kan genkende teori i empiriske eksempler.
Begreber
socialkarakterer i forskellige samfundstyper
Myren, sneglen og kamæleonen
Traditionelle samfund-
Moderne samfund
Tönnies: gemeinschaft og gesellschaft. Overgangsperide og træk mellem traditionelle og moderne samfundstyper.
Det sen-moderne samfund
Giddens: aftraditionalisering individualisering,
adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet udlejring af sociale relationer
ansigtsløse relationer og ekspertsystemer
Ontologisk sikkerhed og usikkerhed
Ziehe: Kulturel frisættelse og formbarhed
subjektivisering, ontologisering og potensering
Beck: Risikosamfundet og institutionaliseret individualisering
Individualisering og valgbiografi
Grundbog: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 4 udgave 2019
Kap 3
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Økonomi og økonomisk politik
Eleverne har skulle opnå en basal forståelse for økonomiske sammenhænge herunder hvordan en forbrugsmønskte og nationaløkonomiske mål kan opfyldes og prioriteres.
Begreber :
Marked:- Udbud-efterspørgsel, markedsmekanisme, økonomisk magt
civilsamfund
Staten
Markedsøkonomi Planøkonomi Blandingsøkonomi
Økonomiske mål:
Økonomisk vækst
Bruttonationalprodukt (BNP)
Produktivitet
Det økonomiske kredsløb
Offentlig sektor- Husholdninger- Finansiel sektor- Virksomheder- Udland
Lav arbejdsløshed
Konjunkturarbejdsløshed- Strukturarbejdsløshed
- Sæsonarbejdsløshed - Friktionsarbejdsløshed
Lav inflation
Konkurrenceevne
Betalingsbalancen Import og eksport
Balance på det offentlige budget
Bæredygtig økonomi
Grøn vækst
Målkonflikter i økonomien
Konjunkturer og udsving i konjunkturer
Opgangs, høj, nedgangs og lavkonjunktur
Recession
Økonomisk politik:
Finanspolitik- ekspansiv og kontraktiv
Pengepolitik- ekspansiv og kontraktiv
Rente
Strukturpolitik- stramningsstrategien og opkvalificeringsstrategien
Grundbog: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 4 udgave 2019
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=400
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270156702",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270156702",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270156702"
}