Holdet E2024 bi/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Anne Cathrine Lund Mølby
Hold E2024 bi/u (E 1u bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Cellernes verden
Titel 2 2. Livet er en fest
Titel 3 3. Hvem er du?
Titel 4 4. Naturen - din fremtid?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Cellernes verden

Emner:
- Prokaryote celler
- Eukaryote celler
- Membranprocesser - herunder osmose
- Mikroorganismer - bakterier og gær
- Respiration og gæring
- Mikrobiel vækst via vækstkurve og temperatur og pH's indflydelse på gæringsforsøg

Forsøg/øvelser:
- Mikroskopiering af planteceller og mundhuleceller
- Osmoseforsøg med kartoffel ved forskellige saltkoncentrationer.
- Gæringsforsøg

Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Videoer:
- "Bakterier i hverdagen", DTU: https://www.youtube.com/watch?v=qL0bnEfPDTA
- "Viruses" Amoeba Sisters: https://www.youtube.com/watch?v=8FqlTslU22s

Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer: Respiration og gæring

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssig.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmoserapport 09-01-2025
Osmoserapport - Aflever på ny 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Livet er en fest

Emner:
- Sundhed ift. mad og næringsstofferne
- Fedt, kulhydrater og proteiner
- Energibalance
- Oversigt over organsystemer
- Fordøjelsessystemet
- Enzymer
- Blodkredsløbet, hjerte og lungesystemet
- Puls og blodtryk i forhold til sundhed og sygdomme
- Sexologi med gennemgang af forplantningsorganerne og forplantning
- Hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Hormonforstyrrende stoffer
- Befugtning, fosterudvikling og abort
- Kønssygdomme og behandling
- Prævention

Forsøg/øvelser:
- Fordøjelsen af en burger - skuespil over fordøjelsessystemet
- Forsøg med enzymet spytamylase (hjemmeforsøg - gennemgået virtuelt)
- Udregning af BMI, taljehoftemål, fedtprocent
- Undersøgelse af puls og blodtryk
- Dissektion af hjerte og lunger
- Fremlæggelser om selvvalgt kønssygdomme

Pensum:
Bøger:
Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Bioaktivator (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Fysiologibogen - 2. udgave (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".

Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/penis-saadan-skal-den-se-ud-ifoelge-kvinder/

Links: SSI.dk og Sundhed.dk (til selv at finde materiale til fremlæggelser)

Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Fysiologi: forplantning og hormonel regulering

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante præsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkel biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostundersøgelse - journal 23-01-2025
Journal - Hjerte og lunge dissekion 27-02-2025
Spytrapport 03-03-2025
Kønssygdomme - fremlæggelser - skærmoptagelser 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Hvem er du?

Emner:
- Genetiske grundbegreber
- Mendel
- Nedarvningsprincipper
- Krydsningsskemaer + stamtræer
- DNA
- Proteinsyntesen
- Mutationer
- Bioteknologiske metoder
- Eksempler på evolutionsmekanismer

Forsøg/øvelser:
- Undersøg din familie for genetiske træk - smilehuller
- Øvelse med krydsningsskemaer og stamtræer
- Øvelser med proteinsyntesen og mutationer
- Evolutionsøvelse om slægtskab og stamtræer

Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Artikel: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-har-nogle-mennesker-smilehuller/
Videoer:
Proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=QhLELf2XmVM&t=309s
How Mendel's pea plants helped us understand genetics: https://www.youtube.com/watch?v=Mehz7tCxjSE

Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi

Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregnin-ger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sam-menhæng.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afleveringsopgave - Stamtræ over smilehuller 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Naturen - din fremtid?

Emner:
(flere emner er begyndt i NV-perioden, men er fulgt op på senere)
- Økosystemer, habitat og niche
- Fødekæder
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Arternes tilpasning til økosystemer med en bestemt vandkvalitet
- Vandkvalitet vedrørende ilt og nærringsstoffer
- Energiomsætning i økosystemet og energistrømme
- C-kredsløb
- Fotosyntese og respiration i planter
- Biodiversitet
- Bærerdygtighed og klimaforandringer

Forsøg/øvelser:
- Respiration og fotosyntese i planter (udført i NV-perioden, men fulgt op på)
- Søen som økosystem, makrofaunaindex og vandkvalitet

Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Videoer: Biodiversitet - Hvad Rager Det Mig?: https://www.youtube.com/watch?v=Rbmii0zXN-M

Kernestof:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse

Faglige mål:
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer.  
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feltopgave - hvad finder vi i søen? 23-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer