Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anne Cathrine Lund Mølby
|
Hold
|
E2024 bi/u (E 1u bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Cellernes verden
Emner:
- Prokaryote celler
- Eukaryote celler
- Membranprocesser - herunder osmose
- Mikroorganismer - bakterier og gær
- Respiration og gæring
- Mikrobiel vækst via vækstkurve og temperatur og pH's indflydelse på gæringsforsøg
Forsøg/øvelser:
- Mikroskopiering af planteceller og mundhuleceller
- Osmoseforsøg med kartoffel ved forskellige saltkoncentrationer.
- Gæringsforsøg
Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Videoer:
- "Bakterier i hverdagen", DTU: https://www.youtube.com/watch?v=qL0bnEfPDTA
- "Viruses" Amoeba Sisters: https://www.youtube.com/watch?v=8FqlTslU22s
Kernestof:
Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Biokemiske processer: Respiration og gæring
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssig.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmoserapport
|
09-01-2025
|
Osmoserapport - Aflever på ny
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Livet er en fest
Emner:
- Sundhed ift. mad og næringsstofferne
- Fedt, kulhydrater og proteiner
- Energibalance
- Oversigt over organsystemer
- Fordøjelsessystemet
- Enzymer
- Blodkredsløbet, hjerte og lungesystemet
- Puls og blodtryk i forhold til sundhed og sygdomme
- Sexologi med gennemgang af forplantningsorganerne og forplantning
- Hormonregulering (positiv og negativ feedback)
- Hormonforstyrrende stoffer
- Befugtning, fosterudvikling og abort
- Kønssygdomme og behandling
- Prævention
Forsøg/øvelser:
- Fordøjelsen af en burger - skuespil over fordøjelsessystemet
- Forsøg med enzymet spytamylase (hjemmeforsøg - gennemgået virtuelt)
- Udregning af BMI, taljehoftemål, fedtprocent
- Undersøgelse af puls og blodtryk
- Dissektion af hjerte og lunger
- Fremlæggelser om selvvalgt kønssygdomme
Pensum:
Bøger:
Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Bioaktivator (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Fysiologibogen - 2. udgave (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/penis-saadan-skal-den-se-ud-ifoelge-kvinder/
Links: SSI.dk og Sundhed.dk (til selv at finde materiale til fremlæggelser)
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
Enzymer: overordnet opbygning og funktion
Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante præsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkel biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostundersøgelse - journal
|
23-01-2025
|
Journal - Hjerte og lunge dissekion
|
27-02-2025
|
Spytrapport
|
03-03-2025
|
Kønssygdomme - fremlæggelser - skærmoptagelser
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Hvem er du?
Emner:
- Genetiske grundbegreber
- Mendel
- Nedarvningsprincipper
- Krydsningsskemaer + stamtræer
- DNA
- Proteinsyntesen
- Mutationer
- Bioteknologiske metoder
- Eksempler på evolutionsmekanismer
Forsøg/øvelser:
- Undersøg din familie for genetiske træk - smilehuller
- Øvelse med krydsningsskemaer og stamtræer
- Øvelser med proteinsyntesen og mutationer
- Evolutionsøvelse om slægtskab og stamtræer
Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Artikel: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-har-nogle-mennesker-smilehuller/
Videoer:
Proteinsyntesen: https://www.youtube.com/watch?v=QhLELf2XmVM&t=309s
How Mendel's pea plants helped us understand genetics: https://www.youtube.com/watch?v=Mehz7tCxjSE
Kernestof:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Bioteknologi
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og doku-mentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregnin-ger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sam-menhæng.
Uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner.
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave - Stamtræ over smilehuller
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Naturen - din fremtid?
Emner:
(flere emner er begyndt i NV-perioden, men er fulgt op på senere)
- Økosystemer, habitat og niche
- Fødekæder
- Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
- Arternes tilpasning til økosystemer med en bestemt vandkvalitet
- Vandkvalitet vedrørende ilt og nærringsstoffer
- Energiomsætning i økosystemet og energistrømme
- C-kredsløb
- Fotosyntese og respiration i planter
- Biodiversitet
- Bærerdygtighed og klimaforandringer
Forsøg/øvelser:
- Respiration og fotosyntese i planter (udført i NV-perioden, men fulgt op på)
- Søen som økosystem, makrofaunaindex og vandkvalitet
Pensum:
Bøger: Biologibogen C (Systime så det er en I-bog og derved er der ikke et sideantal)
se links længere nede - under "Indhold".
Videoer: Biodiversitet - Hvad Rager Det Mig?: https://www.youtube.com/watch?v=Rbmii0zXN-M
Kernestof:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Miljøbeskyttelse
Faglige mål:
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende forklaringer.
Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Feltopgave - hvad finder vi i søen?
|
23-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270620613",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270620613",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270620613"
}