Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Kruse Kaysen
|
Hold
|
E2024 bi/r (E 1r bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + Celler og liv
Livets forudsætninger, celler (prokaryot og eukaryot), organeller og cellestrukturer, cellemembranen og transportprocesser ind og ud ad cellen
herunder diffusion og osmose
Forsøg med journal til eget brug efterfølgende (2 timer for begge to samlet):
Osmoseforsøg med kartoffelstave
Mikroskopi af bladceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost & fordøjelse
Kulhydrater, proteiner, fedtstoffer, mineraler, vand, fordøjelsen - herunder fordøjelsessystemets opbygning, mekanisk og kemisk nedbrydning - næringsstoffernes optagelse, appetitregulering samt livsstil og sundhed - herunder diabetes type II.
Se dokumentarfilmen: "Hvad er værst - fedt eller sukker" fra BBC ("Horizon" - Which is worse - fat or sugar?", 2014)
Øvelse:
Kostopsamling via appen "Lifesum"
Arbejde med de nye kostråd fra SST samt blodsukkerets regulering ud fra dokumentarfilmen.
Aflevere en samlet journal over disse to lidt mere teoretiske øvelser, da vi ikke kunne nå at lave forsøg med blodsukkermålinger i klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Motion & sundhed
Motion, kondition og energiproduktion, blodkredsløbet, lungernes opbygning og funktion, hjertets opbygning og funktion, kroppens blodkarnet, blodtryk, kroppens muskler, muskelfibertyper, aerob og anaerob energiproduktion, maksimal arbejdskapacitet og puls samt blodmængdens fordeling i hvile og under arbejde.
Øvelse:
Dissektion af hjerte-lungesæt fra gris
Puls- og blodtryksmåling i liggende, siddende og stående position
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Kromosomer, DNA, cellens livscyklus, arvematerialet indeholder gener, proteinsyntesen, genetik og genetiske egenskaber, vi er alle forskellige - herunder celledelingstyper (mitose og meiose) samt fejl undervejs i disse.
Øvelse:
Blodtypebestemmelse via Eldonkort i AB0 og Rhesus-systemet (journal til eget brug)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Økosystem, abiotiske og biotiske faktorer, primærproduktion, fotosyntese, respiration, nedbrydning, omsætning i jorden, energiomdannelse, kulstofkredsløbet, drivhuseffekt.
Økologi i vand, særligt med fokus på næringsstofforurening (eutrofiering) og landbrugets rolle samt søens onde cirkel og diverse strategier for genopretning af forurenede vandmiljøer (med dødt organisk materiale og/eller næringsstof-) samt rensningsanlæggenes centrale rolle i spildevandsrensning.
Øvelse:
Makroindex (vandhulsundersøgelse) med laboratorie-undersøgelse til sidst af vanddyr via stereolup
Stivelsesdannelse i bladceller (fotosyntese + respiration i fokus)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270777245",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270777245",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69270777245"
}