Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anders Mads Jansen
|
Hold
|
E2024 sa/z (E 1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Samfundets forandringer og teknologien
I forløbet har vi beskæftiget os med hvordan samfundet har forandret sig , hvordan det påvirker os mennesker og hvordan denne udvikling hænger sammen med den teknologiske udvikling. Vi har også beskæftiget os med de problemstillinger der kan opstå - herunder overvægt og problemerne med de sociale medier
Kernestof opfyldt i forløbet:
- Sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
- Kvantitativ og kvalitativ metode (i sammenhæng med PU)
Faglige mål opfyldt i forløbet
anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (PU)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge (PU)
- ̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Pensum
Bülow og Læssøe (mfl.) SamfNU HTX
1.3 Socialisering
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=436
1,7 s.
1.6 Modernisering og samfundstyper (med underkapitler)
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=433
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=454
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=453
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=452
4,8 s.
2. Det senmoderne samfund (alle underkapitler)
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=427
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=445
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=444
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=443
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=442
10,9 s
3.1 Kulturforståelser
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=139
2 s.
3.1.1 Kulturteori og kulturanalyse
https://samfnuhtx.systime.dk/?id=141
1,9 s.
I alt 21,3 sider
Begreber
Teknologisk determinisme
Socialkonstruktivisme
Førmoderne
Moderne
Senmoderne
Samfundskulturelle kendetegn
Teknologiske systemer
Riesman
Socialkarakterer
primær socialisering
sekundær socialisering
tertiær socialisering
dobbeltsocialisering
multisocialisering
normer
Giddens
Adskillelsen af tid og rum,
Udlejringen af sociale funktioner
Ekspertsystemer
Øget refleksivitet
Rosa
Teknologisk acceleration
Acceleration af social forandring
Acceleration af livstempoet
Resonans
Beck
Risikosamfund
Risiko er demokratisk,
Socialt konstrueret risiko
Angstfællesskaber
Risikoforstærkning
Bruni-Latours teori
Fire typer af nudging
Kultur
Kulturelle fællesskaber
Kultur <-> natur
Isbjergmodellen (ift. kultur)
Supplerende materiale:
DR kultur 2010: Den industrielle revolution: en ny verden skabes (2 afs.)
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=teknologisk%20udvikling&orderby=title&SearchID=f8abc869-5329-4d77-a116-29697dea1c98&index=2
Danmarks statistik, statistikbanken: Oversigt over udviklingen i brancher 2005-2023
DR 2019: Limbo - når sabbatår er fucked 1. afs.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=3&pageSize=6&search=limbo&orderby=title&SearchID=fa4961b8-6dde-4e71-8f0d-71dafc28fa48&index=2
SDU: Danskernes sundhed, 2021: Diverse statistikker om danskernes mentale sundjed
DR 2023: 6 dage til zen: offline og helt i skoven
https://www.dr.dk/drtv/se/6-dage-til-zen_-offline-og-helt-i-skoven_419952
Euronews, 31 juli 2024: New study warns of ‘model collapse’ as AI tools train on AI-generated content
https://www.euronews.com/next/2024/07/31/new-study-warns-of-model-collapse-as-ai-tools-train-on-ai-generated-content
Tjekspillet.dk (ift. afhængighed og nudging)
Vox, 1apr. 2021: Dark patterns, the tricks websites use to make you say yes, explained
https://www.vox.com/recode/22351108/dark-patterns-ui-web-design-privacy
Kristelig dagblad, 16 nov, 2022: IIke-vestlige indvandrere lever længst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det danske demokrati
I forløbet har vi på forskellig vis kredset om det danske demokrati, vi har herunder kommet ind på:
- Forskelle på styrerformer og forskelle på demokratiske styreformer
- Forskellige syn på hvordan et demokrati skal se ud
- Borgerens rettigheder og pligter i demokratiet
- Hvordan det danske demokratiske system er opbygget
- Hvad et politisk parti er
- Forskelle på politiske partier, herunder ideologierne og to-akse modellen
Kernestof opnået i forløbet
Forløbet dækker fint over de fleste pinde i kernestoffet til politik dog er EU i højere grad er blevet behandlet i forløbet om samfundets økonomi
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål opnået i forløbet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Læste sider - kernestof
Brøndum og Banke Hansen: Luk samfundet op!, Ibogsudgaven, Colombus ca. 34 sider
Kernestof i alt: 34 sider
Begreber
Eastons defination af politik
Demokrati
Autokrati
Teokrati
Dahls fem kriterier for demokrati
Direkte demokrati
Repræsentativt demokrati
Konkurrencedemokrati
Deltagelsesdemokrati
Civile rettigheder
Politiske rettigheder
Sociale rettigheder
Rettigheder og pligter
Statsborger
Medborger
Modborger
Eastons model
Udøvende magt
Dømmende magt
Lovgivende magt
Det danske parlamentariske system
Parlamentarisme
USA's præsidentielle system
Den parlamentariske styringskæde
Folketinget
Regeringen
Flertalsregeringer
Mindretalsregeringer
Lovgivningsprocessen i Danmark
Forholdstalsvalg
Flertalsvalg i enkeltmandskredse
Flerpartisystemer
Topartisystemer
Marginalvælger
Kernevælger
Issuevoting
Classvoting (står ikke i bogen men blev forklaret i undervisningen)
Liberalisme
- minimalstat
- den usynlige hånd
Konservatisme
- samfundsorganisme
- naturlige hierarkier
Socialisme
- Klassekamp
- Fælleseje
Socialliberalisme (kort)
Socialkonservatisme (kort)
Socialdemokratisme (kort)
Fordelingspolitik
Værdipolitik
To-akse-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundets økonomi
Forløbet omhandler den aktuelle situation for Danmarks økonomi. Vi har i forløbet beskæftiget os teoretisk og arbejdet med forskellige typer af aktuel empiri der giver os viden om:
1. Hvordan samfundsøkonomien i en blandingsøkonomi som den danske fungerer.
2. Hvilke ting det er man ønsker at opnå økonomisk som samfund
3. Vide hvordan staten kan gribe ind for at sikre at økonomien kører bedst muligt og vurdere hvornår det er hensigtsmæssigt
4. Vide at modsætningerne mellem de forskellige økonomiske mål gør at det kan diskuteres om og på hvilken måde staten skal gribe økonomisk ind
5. Hvordan EU påvirker Danmarks økonomi og de måder man kan føre økonomisk politik på.
Kernestof opnået i forløbet
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng (ift. økonomisk politik)
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling og velfærd.
Faglige mål opnået i forløbet
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Læste sider og sete videoer- kernestof
Brøndum og Banke Hansen: Luk samfundet op!, Ibogsudgaven, Colombus ca. 21 sider
Hauge Bülow og Tolderlund Jakobsen: iSamf til EUD/EUX, Ibog: 4 sider
Dit Demokrati (Folketinget.dk's YouTube kanal): ca. 17 min
Kernestof i alt: 25 sider tekst og 17 min video
Begreber
Begrænsede ressourcer
Uendelige behov
Marked
Markedsmekanisme
Udbud
Efterspørgsel
Det økonomiske kredsløb
- Husholdningerne
- Virksomhederne
- Den offentlige sektor
- Den finansielle sektor
- Udlandet
Markedsligevægt
Konjunkturer
- Opgangskonjunktur
- Højkonjunktur
- Nedgangskonjunktur
- Lavkonjunktur
Bruttonationalproduktet (BNP)
Produktivitet
- Produktivitetsstigning
Beskæftigelse
Mål: Økonomisk vækst
Mål: Lav arbejdsløshed
Mål: Lav og stabil inflation
Mål: Overskud på offentlige finanser
Mål: Overskud på betalingsbalancen
Mål: Bærerdygtig udvikling
Finanspolitik
- Ekspansiv Finanspolitik
- Kontraktiv Finanspolitik
Pengepolitik
- Ekspansiv pengepolitik
- Kontraktiv pengepolitik
Strukturpolitik (kun arbejdsmarkedspolitik)
- Stramnings-strategi (pisken)
- Opkvalificerings-strategi (guleroden)
Det indre marked
- Fælles regler og krav
De fire (nu tre) forbehold
Overstatsligt (video)
Mellemstatsligt (video)
Direktiv og forordninger - ikke forklaret i detaljen (video)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ulighed og velfærdsstaten
Forløbet omhandler den ulighed og fattigdom der er i samfundet, hvilke årsager der er til uligheden, herunder hvordan social arv kan forklare en del. Derudover har vi set på hvordan velfærdsstaten fungerer - herunder skattesystemet og de aktuelle satser på sociale ydelser og hvordan forskellige typer af velfærdsstater påvirker uligheden i et samfund
Kernestof opfyldt i forløbet:
- velfærd (under økonomi)
- politiske ideologier (ift. velfærdsmodeller)
Faglige mål opfyldt i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet (vi har ikke set på klemmerne - men talt om fordele og ulemper ift. skatteprocenter ift. velfærdsstatens dækning)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Læste sider - kernestof
Brøndum og Banke Hansen: Luk samfundet op!, Ibogsudgaven, Colombus ca. 24
Kernestof i alt: 24 sider
Begreber
Maslows behovspyramide
- Mangelbehov
- Vækstbehov
AE's klasseindeling
- Kriterier:
o Indkomst
o Uddannelse
o Position på arbejdsmarkedet (erhvervsstilling)
- Socialklasser:
o Overklassen
o Højere middelklasse
o Middelklasse
o Arbejderklassen
o Uden for arbejdsmarkedet
Deciler:
- 1. decil (10% fattigste), 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9 decil og 10 decil (10% rigeste)
Typer af fattigdom:
- Relativ fattigdom
- Absolut fattigdom
Social arv grundbegreber:
- Social arv
- Social mobilitet
o Generationsmobilitet
o Karrieremobilitet
Bourdieus teori om social arv:
- Habitus
- Kulturel kapital
- Social kapital
- Økonomisk kapital
Bernsteins teori om social arv:
- Udvidet sprogkode
- Begrænset sprogkode
Velfærdsstaten:
- Velfærd
- Velstand
Velfærdstrekanten:
o Marked (penge)
o Civilsamfund (netværk)
o Staten (politisk beslutning)
- Velfærdsstaten:
o Omfordeling
Horisontal omfordeling
Vertikal omfordeling
o Inddelingsniveauer
Kommune
Region
Staten
o Velfærdsopgaver/ velfærdsydelser
o Indkomstoverførsler
- Skattesystemet (indtægter)
o Indkomstskat
Arbejdsmarkedsbidrag
Bundfradrag og beskæftigelses-fradrag
Kommuneskat
Bundskat
Topskat
o Moms og andre afgifter
o Selskabsskat
Velfærdsmodeller (sammenligning af lande)
- Universelle og socialdemokratiske velfærdsmodel
- Residuale og liberale velfærdsmodel
- Kooperative og konservative velfærdsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271367635",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271367635",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271367635"
}