Holdet E2024 bi/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Kristine Horn Rosenberg
Hold E2024 bi/z (E 1z bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellelære
Titel 2 Genetik og evolution
Titel 3 Menneskets sundhed
Titel 4 Et barn bliver til
Titel 5 Økologi
Titel 6 Gæring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellelære

KERNESTOF:
- Cellebiologi: dyre-, plante-, svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning
- Membranprocesser: Diffusion, osmose og aktiv transport
- Mikrobiologi: Bakteriel vækst

Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af planteceller, dyreceller og bakterier samt forskellen mellem pro- og eukaryote celler.
De skal have kendskab til cellens forskellige organeller, som cellekerne, mitokondrier og grønkorn samt ribosomer og cellemembran.
Eleverne skal have kendskab til opbygningen af cellemembranen samt transportprocesser over denne membran, som diffusion, osmose og aktiv transport. Eleverne skal kunne anvende et lysmikroskop.

ØVELSER
Laboratoriet: Mikroskopering af celler (journal)
Laboratoriet: Osmoseforsøg (rapport)
Laboratoriet: Bakterielvækst efter håndvask (journal)

ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, 2.1 Cellelære, side 19-45 + 52-53
https://biologibogenc.systime.dk/?id=458
https://biologibogenc.systime.dk/?id=642


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport Osmose 28-11-2024
Bakteriel vækst efter håndvask 07-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Genetik og evolution

KERNESTOF:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Det centrale dogme: Transskription og translation
Genetik og evolution:
• Køns- og autosomale kromosomer
• Genotype og fænotype
• Mendel og krydsningsskema
• Stamtavler
• Kromosom- og genmutationer
• Epi-genetik
• Introduktion til evolution


Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af DNA, DNA replikation samt transskription og translation (det centrale dogme).
Eleverne skal kunne redegøre for genetisk nedarvning og have indblik i evolution på baggrund af genetisk variation og naturlig selektion.
Eleverne skal kunne anvende et krydsningsskema og aflæse en stamtavle

ØVELSER:
Opgave i klassen: Byg et protein
Opgave i klassen: PTC - smager
Afleverings: Stamtavle om smilehuller


ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 36-39 + 46-50 + 53-67 + 114-117. Links:

DNA replikation https://biologibogenc.systime.dk/?id=591  
DNA transskription og translation https://biologibogenc.systime.dk/?id=585
Genetik: https://biologibogenc.systime.dk/?id=618
Genetiske grundbegreber: https://biologibogenc.systime.dk/?id=620
Det bliver i familien: https://biologibogenc.systime.dk/?id=614
Genetisk variation: https://biologibogenc.systime.dk/?id=643

Film: Kapitel 1 "Livets regler" i 1. episode af serien "Livet på vores klode" fra 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Menneskets sundhed

KERNESTOF:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af:
• Kulhydrater
• Proteiner
• Lipider
• Enzymer

Fysiologi: Opbygning og funktion af:
• Lungerne
• Hjertet og blodkredsløb

Eleverne skal kunne redegøre for fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder de forskellige overordnede fordøjelsesenzymer og deres betydning for fordøjelsen.
Eleverne skal have kendskab til opbygning af kosten 3 grundelementer - protein, kulhydrater og fedstoffer og deres energiomsætning i kroppen.
Eleverne skal have kendskab til udvalgte organer, placering samt opbygning og funktion. Eleverne skal kunne forklare om kostens betydning set ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

Eleverne skal lærer at dissekere og udføre eksperimentelt arbejde med fordøjelsesenzymer.

ANVENDT LITTERATUR:
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 75-113. Links:

3.1 Hvad skal vi spise: https://biologibogenc.systime.dk/?id=416
3.2 Enzymer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=421
3.3 Når vi spiser - fordøjelsessystem https://biologibogenc.systime.dk/?id=425 (eksklusiv insulin og glucagon)
3.4 Cellernes energiproduktion https://biologibogenc.systime.dk/?id=424
3.5 Energibalance https://biologibogenc.systime.dk/?id=432
3.6 Blodkredsløbet https://biologibogenc.systime.dk/?id=436 (eksklusiv I røg og damp + blodtyper)

ØVELSER OG OPGAVER
• Kostanalyse (journal)
• Spytamylase og fordøjelse (rapport)
•      Øvelser: Lungekapacitet, puls og blodtryk
•      Dissektion af svinehjerte og lunger (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Et barn bliver til

KERNESTOF:
Forplantning og hormonel regulering
• Manden og kvindens kønsorganer
• Menstruationscyklus
• Befrugtning
• Kønssygdom
• In-fertilitet (perspektivering)

Eleverne skal kunne beskrive opbygning og funktion af mandens og kvindens kønsorganer. De skal kunne redegøre for hormoners rolle i forbindelse med regulering af kønsceller.
Eleverne skal have kendskab til kønssygdomme og hvordan man forebygger disse samt ufrivillig graviditet.

ØVELSER OG OPGAVER
Øvelse: Kondomer, sexsygdomme og smitte

Anvendt litteratur:
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 146-167
https://biologibogenc.systime.dk/?id=468
https://biologibogenc.systime.dk/?id=461
https://biologibogenc.systime.dk/?id=462
https://biologibogenc.systime.dk/?id=467
https://biologibogenc.systime.dk/?id=474
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi

KERNESTOF:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
* fotosyntese
* respiration
Økologi:
* samspil mellem arter og deres omgivende miljø
* energiomsætning i økosystemet
* biodiversitet
* Vandløbet som økosystem

Eleverne skal have kendskab til den grundlæggende energiomsætning i cellen, herunder fotosyntese og respiration samt fødekædeeffektivitet.
Eleverne skal kunne anvende fagbegreber der knytter sig til økologi, og kunne forklare hvilken betydning de abiotiske faktorer har for levende organismer i et vandløb
Eleverne skal kunne redegøre for eksempler på miljømæssige problemstillinger som forurening kan have på vandløb og sammensætning af dyr.
Eleverne skal have deltaget i en feltundersøgelse.

ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 179-194 + 205-217
https://biologibogenc.systime.dk/?id=473
https://biologibogenc.systime.dk/?id=490
https://biologibogenc.systime.dk/?id=599

ØVELSER:
Feltøvelse: vandløbsbestemmelse med makrofaunaindex (rapport)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gæring

Kernestof:
* Gæring

I dette forløb har vi fokus på gæring og hvordan vi eksperimentelt kan undersøge  temperatur og ethanols virkning på gæringsprocessen.

Litteratur: Egebo et al. (2014) Biologi til tiden. Mikroorganismers vækst s. 144-146ø
2 udgave. Nucleus.

Øvelse: Temperatur og ethanols virkning på gæringsproces (journal)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gæring 26-05-2025
Gæring 03-06-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer