Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Kristine Horn Rosenberg
|
Hold
|
E2024 bi/z (E 1z bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellelære
KERNESTOF:
- Cellebiologi: dyre-, plante-, svampe- og bakteriecellers overordnede opbygning
- Membranprocesser: Diffusion, osmose og aktiv transport
- Mikrobiologi: Bakteriel vækst
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af planteceller, dyreceller og bakterier samt forskellen mellem pro- og eukaryote celler.
De skal have kendskab til cellens forskellige organeller, som cellekerne, mitokondrier og grønkorn samt ribosomer og cellemembran.
Eleverne skal have kendskab til opbygningen af cellemembranen samt transportprocesser over denne membran, som diffusion, osmose og aktiv transport. Eleverne skal kunne anvende et lysmikroskop.
ØVELSER
Laboratoriet: Mikroskopering af celler (journal)
Laboratoriet: Osmoseforsøg (rapport)
Laboratoriet: Bakterielvækst efter håndvask (journal)
ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, 2.1 Cellelære, side 19-45 + 52-53
https://biologibogenc.systime.dk/?id=458
https://biologibogenc.systime.dk/?id=642
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport Osmose
|
28-11-2024
|
Bakteriel vækst efter håndvask
|
07-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Genetik og evolution
KERNESTOF:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
Det centrale dogme: Transskription og translation
Genetik og evolution:
• Køns- og autosomale kromosomer
• Genotype og fænotype
• Mendel og krydsningsskema
• Stamtavler
• Kromosom- og genmutationer
• Epi-genetik
• Introduktion til evolution
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning af DNA, DNA replikation samt transskription og translation (det centrale dogme).
Eleverne skal kunne redegøre for genetisk nedarvning og have indblik i evolution på baggrund af genetisk variation og naturlig selektion.
Eleverne skal kunne anvende et krydsningsskema og aflæse en stamtavle
ØVELSER:
Opgave i klassen: Byg et protein
Opgave i klassen: PTC - smager
Afleverings: Stamtavle om smilehuller
ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 36-39 + 46-50 + 53-67 + 114-117. Links:
DNA replikation https://biologibogenc.systime.dk/?id=591
DNA transskription og translation https://biologibogenc.systime.dk/?id=585
Genetik: https://biologibogenc.systime.dk/?id=618
Genetiske grundbegreber: https://biologibogenc.systime.dk/?id=620
Det bliver i familien: https://biologibogenc.systime.dk/?id=614
Genetisk variation: https://biologibogenc.systime.dk/?id=643
Film: Kapitel 1 "Livets regler" i 1. episode af serien "Livet på vores klode" fra 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Menneskets sundhed
KERNESTOF:
Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af:
• Kulhydrater
• Proteiner
• Lipider
• Enzymer
Fysiologi: Opbygning og funktion af:
• Lungerne
• Hjertet og blodkredsløb
Eleverne skal kunne redegøre for fordøjelsessystemets opbygning og funktion, herunder de forskellige overordnede fordøjelsesenzymer og deres betydning for fordøjelsen.
Eleverne skal have kendskab til opbygning af kosten 3 grundelementer - protein, kulhydrater og fedstoffer og deres energiomsætning i kroppen.
Eleverne skal have kendskab til udvalgte organer, placering samt opbygning og funktion. Eleverne skal kunne forklare om kostens betydning set ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.
Eleverne skal lærer at dissekere og udføre eksperimentelt arbejde med fordøjelsesenzymer.
ANVENDT LITTERATUR:
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 75-113. Links:
3.1 Hvad skal vi spise: https://biologibogenc.systime.dk/?id=416
3.2 Enzymer: https://biologibogenc.systime.dk/?id=421
3.3 Når vi spiser - fordøjelsessystem https://biologibogenc.systime.dk/?id=425 (eksklusiv insulin og glucagon)
3.4 Cellernes energiproduktion https://biologibogenc.systime.dk/?id=424
3.5 Energibalance https://biologibogenc.systime.dk/?id=432
3.6 Blodkredsløbet https://biologibogenc.systime.dk/?id=436 (eksklusiv I røg og damp + blodtyper)
ØVELSER OG OPGAVER
• Kostanalyse (journal)
• Spytamylase og fordøjelse (rapport)
• Øvelser: Lungekapacitet, puls og blodtryk
• Dissektion af svinehjerte og lunger (rapport)
•
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
KERNESTOF:
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
* fotosyntese
* respiration
Økologi:
* samspil mellem arter og deres omgivende miljø
* energiomsætning i økosystemet
* biodiversitet
* Vandløbet som økosystem
Eleverne skal have kendskab til den grundlæggende energiomsætning i cellen, herunder fotosyntese og respiration samt fødekædeeffektivitet.
Eleverne skal kunne anvende fagbegreber der knytter sig til økologi, og kunne forklare hvilken betydning de abiotiske faktorer har for levende organismer i et vandløb
Eleverne skal kunne redegøre for eksempler på miljømæssige problemstillinger som forurening kan have på vandløb og sammensætning af dyr.
Eleverne skal have deltaget i en feltundersøgelse.
ANVENDT LITTERATUR
Hulgard og Madsen, Biologibogen C, Systime, side 179-194 + 205-217
https://biologibogenc.systime.dk/?id=473
https://biologibogenc.systime.dk/?id=490
https://biologibogenc.systime.dk/?id=599
ØVELSER:
Feltøvelse: vandløbsbestemmelse med makrofaunaindex (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gæring
Kernestof:
* Gæring
I dette forløb har vi fokus på gæring og hvordan vi eksperimentelt kan undersøge temperatur og ethanols virkning på gæringsprocessen.
Litteratur: Egebo et al. (2014) Biologi til tiden. Mikroorganismers vækst s. 144-146ø
2 udgave. Nucleus.
Øvelse: Temperatur og ethanols virkning på gæringsproces (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gæring
|
26-05-2025
|
Gæring
|
03-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271413647",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271413647",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271413647"
}