Holdet E2024 sa/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Maria Hjarup
Hold E2024 sa/p (E 1p sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Socialisering og identitetsdannelse
Titel 2 2. Livsformer og levevilkår
Titel 3 3. Ideologier, partier og vælgeradfærd
Titel 4 4. Styreformer og demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Socialisering og identitetsdannelse

Eleverne arbejder med at opnå en forståelse af identitetsdannelse i det senmoderne samfund.

Der arbejder med følgende:

Identitetsdannelse (Typer af socialisering, arv og miljø, forskellige niveauer af identitet, grupper og roller, sociale karakterer og teorier af Giddens, Goffman, Beck og Rosa).

Kulturelle fællesskaber (national kultur, subkulturer, ungdomskultur, kulturmøder, kultur og køn).

Litteratur:
Beyer, Frederiksen og Kureer "Samfundsfag c" kapitel 8 + 9
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling
mellem kønnene.

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Livsformer og levevilkår

Eleverne arbejder med at opnå en forståelse af livsformer og levevilkår i Danmark i det senmoderne samfund

Der arbejder med følgende:
Livsformer, familietyper, sociale klasser, social arv, chanceulighed og social mobilitet.
Kvantitativ og kvalitativ metode og blooms taksonomi.
Beskrivelse, aflæsning og fortolkning af kvantitativt materiale.
En del af forløbet afholdes som SO-forløb i samarbejde med matematik.



Litteratur:
Beyer, Frederiksen og Kureer "Samfundsfag c" kapitel 10+11
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Kernestof:
-
-sociale og kulturelle forskelle.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
- Identitetsdannelse og socialisering
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Ideologier, partier og vælgeradfærd

Eleverne arbejder med at opnå en forståelse af ideologierne, samt deres sammenhæng med de poliske partiers holdninger og politik, samt en forståelse for de politiske partiers adfærd. Derudover arbejdes med politisk deltagelse og vælgeradfærd.

Der arbejder med følgende:
Klassiske og "nye" ideologier.
Politiske partier
Inddeling af partierne (ideologi, fordelingspolitik, værdipolitik, magtpolitik, holdning til EU)
Partiers adfærd (Kaare Strøms Model og Molins Model).
Betydningen af opinionsundersøgelser
Som en del af forløbet arbejder elevernes mere dybdegående  i grupper med forskellige udvalgte partiers ideologier, fordelingspolitiske holdninger og værdipolitik. Disse præsenteres for resten af klassen.
Eastons model.
Institutionsbunden og situationsbunden deltagelse.
Nærhedsprincippet og retningsprincippet.
Udviklingen i opbakningen til partierne.
Unges politiske deltagelse.





Litteratur:
Beyer, Frederiksen og Kureer "Samfundsfag c" kapitel 1+2+3
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Faglige mål:
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
-  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Styreformer og demokrati

Eleverne introduceres kort til forskellige styreformer, med fokus på demokrati - herunder Grundloven og magtens tredeling.

Der arbejder med følgende:
Forskellige styreformer
Direkte og repræsentativt demokrati
Parlamentarisme
Grundloven (borgernes rettigheder og pligter)
Magtens tredeling
Statsborgerskab vs. medborgerkab
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
Folketinget (valret, valgbarhed, forholdstalsvalg)
Lovgivningsprocessen
Forordninger og direktiver
Regeringen herunder forskellige regeringstyper, regeringen, ministrenes og embedsmændenes rolle.
Domstolenes rolle og opbygning

Litteratur:
Beyer, Frederiksen og Kureer "Samfundsfag c" kapitel 5+5
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Faglige mål:
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold  
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer