Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
NEXT
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Ina Maria Ferenczi
|
|
Hold
|
E2025 DA/3 HHX (E1g DA/3 HHX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til litterær analyse
I intro til grundforløbet stifter vi bekendtskab med grundbegreber fra den litterære analyse:
- hovegenrerne: klassisk og moderne novelle (prosa) og lyrik.
- person- og miljøkarakteristik,
- motiv, tematik
- indre og ydre konflikt
- fortælleteknik og synsvinkel
- fremstillingsformer
- semantiske skemaer.
Eksempel på genrer:
Karrierefilm (summen over danskfaget), digte, reklamefilm, noveller, taler.
Materiale:
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" (2019)
Jan Sonnergaard: "kimono mit hus" (1997)
Naja Marie Aidt: "Torben og Maria" (2006)
Yahya Hassan: "Barndom", "Ramadan", "Fladfisk" (2013).
Thomas Korsgaard: "Vintermedister" (2017)
To taler:
Nordisk talefest: Kadija (2025):
https://www.youtube.com/watch?v=lxLiaGwOxEQ
Nordisk talefest: Mohammed Saad: (2023)
https://www.youtube.com/watch?v=VGdbe-2MzcE
Mischa Sloth Carlsen: "Fortællingens spejl": ”Dansk er altid i brug: https://fortaellingensspejl.systime.dk/?id=131
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (Systime 2015):
"Hvad handler teksten om?": https://hbdansk.systime.dk/?id=149
"Novelle": https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171
"Digt": https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1175
"Appelformer": https://hbdansk.systime.dk/?id=204#c612
Skriftlighed:
Der er arbejdet med novellegenren.
- Skriv din egen novelle (fokus på personkarakteristik)
- analyse og fortolkning af Thomas Korsgaard: "Vintermedister" (2017)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring
-
Dansk er altid i brug | Fortællingens spejl - Grundforløb i dansk
-
Personkarakteristik_-_kender_du_typen_kpid_skabelon (3).docx
-
3.1 Hvad handler teksten om? | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
I bor da meget pænt.pdf
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
3.3 Fortæller | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Torben og Maria.pdf
-
Barndom.pdf
-
3.6 Litterære genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medierRamadan og Fladfisk.pdf
-
Vintermedister - OCR.pdf
-
Ramadan og Fladfisk.pdf
-
3.4 Fremstillingsformer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Litterær analyse - fremstillingsformer.docx
-
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71880174723",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71880174723",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71880174723"
}