NEXT – Enghøj Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT – Enghøj Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet E1g sa/5 STX (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
NEXT
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Kasper Normann Hansen
Hold
E2025 sa/5 STX (
E1g sa/5 STX
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb køn og ulighed
Titel 2
Forløb#1 Grundforløb køn og ulighed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb køn og ulighed
Indhold
Kernestof:
Intro til samfundsfag
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene | LUK SAMFUNDET OP!
1.1: Samfundet og samfundsfag | LUK SAMFUNDET OP!
Hun blev boksepude i en voldsom kønsdebat. Men Imane Khelif er langt fra den første OL-kvinde, der har skullet bevise sit køn
Debat om bokser eksploderer
Politikere og kendte raser: "De lader denne mand slå løs på kvinder"
I skal lave en sociologisk undersøgelse af jeres egen familie.
1.2: Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller | LUK SAMFUNDET OP!
Læs de to afsnit hjemmefra
Arbejdsmarkedet og fordeling af barsel | LUK SAMFUNDET OP!
Kønsrollemønsteret | LUK SAMFUNDET OP!
1.1 Orlovsregler - for børn født fra 2. august 2022
1.2Jeppe skal snart på barsel – men han ville hellere, at det var konen
1.3 Barselsdagpenge
1.4 Om ti år vil ingen kunne forstå, hvad modstanden mod øremærket barsel til mænd gik ud på
2.1 Udbredt social kontrol af ledige indvandrerkvinder: Nu giver minister en håndsrækning
2.2 Rekord: Beskæftigelsen blandt ikke-vestlige indvandrere runder 180.000
2.3 Uddannelsesniveau
1.3: Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller - fordeling af ressourcer | LUK SAMFUNDET OP!
Besvar
Det piner mig, at min kone må forsørge os
Kønsfordeling på arbejdsmarkedet - Luk samfundet op!
Kvindernes Sidste Arbejdsdag 2024
Øvelsesopgaver | LUK SAMFUNDET OP!
Danske familiedynastier overser døtrene - sønnerne vinder arveløbet | Berlingske
I skal ikke læse hjemmefra
LA: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer - Altinget
Rip-Rap-Rup effekten findes
Læs
LBK nr 5 af 06/01/2025, Miljø- og Ligestillingsministeriet
Kønsbalancen i dansk politik afspejler et grundlæggende demokratisk problem
Kvinder i Folketinget
Stigende antal kvinder indtager kommunalbestyrelserne – og flere skal med
Her er Danmarks mest magtfulde personer: Helt ny kortlægningen viser, hvem der dominerer magteliten
Sagen om Katherine Diez viser, at kvinder har det nemmere i den offentlige debat - Altinget
Du bor på månen, hvis du tror, at kvinder har en fordel i den offentlige debat - Altinget
#MeToo og seksuelle krænkelser | LUK SAMFUNDET OP!
Besvar på elevfeedback
Sexisme, Seksuel Chikane og MeToo
Første år med omdiskuteret lov: Samtykkeloven har fængslet voldtægtsmænd - og har sikkert også ladt skyldige gå fri
Ny offerundersøgelse: Samtykkeloven viser igen tegn på ændret opfattelse af voldtægt
Voldtægt i tal og statistik
DF vil have undersøgelse, der skal sikre fair samtykkelov
Læs de to sider, hvilken af de 3 livsformer tror du at du selv tilhører eller gerne vil have når du skal arbejde?
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark | LUK SAMFUNDET OP!
Læs og besvar
Skriv på elevfeedback
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1 Grundforløb køn og ulighed
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71887734818", "T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71887734818", "H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71887734818" }