Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
NEXT
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Louise Lykke Refsgaard-Søndergaard
|
|
Hold
|
E2025 de/HF (E1 de HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro og æggebakker
KORT INTROFORLØB:
Eleverne designer æggebakker til selvvalgt målgruppe. Introduktion til 6c-modellen.
FAGLIGE MÅL:
- Identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb.
- Anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
- Undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Designproces - Introduktion
Der indrettes tid til individuel læsning i Design-og arkitekturbogen.
Læsning på systime - samtidig med mere introduktion til brug af noter, overstregning og oplæsning.
der henvises til at tage egne noter i hånden i udleveret skitsebog.
I nye grupper på 3 personer skal eleverne diskutere og argumentere for hvordan de har arbejdet med æggebakkeprojektet i 6C-modellen.
Hver grupper giver en kort præsentation af samlet vurdering.
FAGLIGE MÅL:
...
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Produktdesign - Cafémøbel
FAGLIGE MÅL:........
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Arkitektur - Tiny house
Emne: Et Lille, hurtigt hus
Mål:
Eleverne skal lave skitser og en mug up af et tiny house.
At arbejde projekt- og problemorienteret med teori lappet ind over.
- Skal indeholde3 karakteristika, som eleverne forinden har fundet frem til i undersøgelser af diverse tiny houses.
- Beskrivelse af målgrupe og persona.
- Skitser af grundplan, snot og opstalt
- Målfaste tegninger 1:20, som udarbejdes og undersøges mens model bygges.
- I designet af tiny houset skal der Inddrages 3 punkter for ny arkitektur fra stilarten Modernisme.
- 3D-skitserer, i skumpap mv., et Tiny house i målestoksforholdet 1:20
FORMÅL:
Få indsigt, viden og forståelse for simpel arkitektur, 'less is more', bæredygtighed og værdi. Alt sammen på både personligt, såvel som globalt indsigts-niveau.
Eleverne indhenter og undersøger diverse viden om arkitektur, forholder sig til det og laver øvelser med at se, reflektere, tegne og modellere.
Opnå nærmere forståelse for den iterative designproces i 6c-modellen.
Opnå nærmere forståelse for designanalyse og stilhistorien.
INDHOLD:
Faglige mål:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
- Sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- Se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
I en designproces skal eleverne kunne:
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
- Arbejde iterativt
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt
mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.
Kernestof:
- Genstandfeltet arkitekturdesign
- Designparametre
- Designteori
- Punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
- Design og arkitektur set som kulturarv
- Designprocessens elementer på et beskrivende niveau
- Visualiseringsmetoder på elementært niveau
- Skitsering i forskellige faser af en designproces
- Mindst en af følgende former: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
- Rumlige modeller fx prototyping, mock-ups og lignende
- Målfaste tegninger og/eller målfaste rumlige modeller
- Researchmetoder på elementært niveau
- Undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
- Skitserende og eksperimenterende undersøgelser
- Informationssøgning
- Mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren
Supplerende:
Målgruppe, persona, bæredygtighed, rumfornemmelse.
METODE:
I denne opgave arbejder eleverne relativt selvstændigt.
Opgavebeskrivelse og designbrief er lagt i teamsrum og eleverne er nu rustet til at løse opgaver på egen hånd og evt. i samarbejde med holdkammerater. Valget er frit for arbejdsmetoden.
Lærer faciliterer og eleverne arbejder med designproces.
Hensigten er, at eleverne for dybere forståelse for fordelen med at arbejde iterativt. I opgavebeskrivelsen vil eleverne opleve diverse benspænd, som gør at de må gå frem og tilbage i deres oroces.
MATERIALE:
Arkitektur: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Video: intro til tiny house: https://www.youtube.com/watch?v=-ky_Kc8zdgA&t=1s
Tekst, tiny house: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
Boligarkuitektur og funktionalisme: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
Modernistisk arkitektur og historicismen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170
Modernismens 5 principper: https://ka.systime.dk/?id=156
Modernisme, artikel: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
Video - Tegning, snit og opstalt: https://www.youtube.com/watch?v=seNG6QZBH_E
Tekst - Tegninger og modeller: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
6C-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
EVALUERING:
Undervejs i forløbet dannes der mindre fokus- og også matrixgrupper, hvor eleverne deler læst litteratur og der er forberedt vendespils-spørgsmål, som grupperne arbejde med. Formålet et at der repeteres, huskes og skrives.
Eleverne laver individuelle præsentationer, hvori de forklarer hvordan de arbejder med designprocessen.
Slutteligt opslames på - hvad var fedt og hvad ønsker man mere af.
Hvad tager du emd dig.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72068593283",
"T": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72068593283",
"H": "/lectio/526/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72068593283"
}