Holdet E1 de HF (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution NEXT
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Louise Lykke Refsgaard-Søndergaard
Hold E2025 de/HF (E1 de HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og æggebakker
Titel 2 Designproces - Introduktion
Titel 3 Produktdesign - Cafémøbel
Titel 4 Arkitektur - Tiny house

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og æggebakker

KORT INTROFORLØB:
Eleverne designer æggebakker til selvvalgt målgruppe. Introduktion til 6c-modellen.

FAGLIGE MÅL:
- Identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb.
- Anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
- Undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Designproces - Introduktion

Der indrettes tid til individuel læsning i Design-og arkitekturbogen.
Læsning på systime - samtidig med mere introduktion til brug af noter, overstregning og oplæsning.
der henvises til at tage egne noter i hånden i udleveret skitsebog.

I nye grupper på 3 personer skal eleverne diskutere og argumentere for hvordan de har arbejdet med æggebakkeprojektet i 6C-modellen.
Hver grupper giver en kort præsentation af samlet vurdering.


FAGLIGE MÅL:
...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Arkitektur - Tiny house

Emne: Et Lille, hurtigt hus

Mål:
Eleverne skal lave skitser og en mug up af et tiny house.
At arbejde projekt- og problemorienteret med teori lappet ind over.

- Skal indeholde3 karakteristika, som eleverne forinden har fundet frem til i undersøgelser af diverse tiny houses.
- Beskrivelse af målgrupe og persona.
- Skitser af grundplan, snot og opstalt
- Målfaste tegninger 1:20, som udarbejdes og undersøges mens model bygges.
- I designet af tiny houset skal der Inddrages 3 punkter for ny arkitektur fra stilarten Modernisme.

- 3D-skitserer, i skumpap mv., et Tiny house i målestoksforholdet 1:20

FORMÅL:

Få indsigt, viden og forståelse for simpel arkitektur, 'less is more', bæredygtighed og værdi. Alt sammen på både personligt, såvel som globalt indsigts-niveau.

Eleverne indhenter og undersøger diverse viden om arkitektur, forholder sig til det og laver øvelser med at se, reflektere, tegne og modellere.

Opnå nærmere forståelse for den iterative designproces i 6c-modellen.
Opnå nærmere forståelse for designanalyse og stilhistorien.

INDHOLD:
Faglige mål:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder
- Sætte ord på kropslige erfaringer med design og arkitektur
- Se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

I en designproces skal eleverne kunne:
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Detaljere nogle få aspekter af et designprojekt eller et element af et designprojekt
- Arbejde iterativt
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt
mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.

Kernestof:
- Genstandfeltet arkitekturdesign
- Designparametre
- Designteori
- Punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
- Design og arkitektur set som kulturarv
- Designprocessens elementer på et beskrivende niveau
- Visualiseringsmetoder på elementært niveau
- Skitsering i forskellige faser af en designproces
- Mindst en af følgende former: tegninger, collage, fotos, 3d-computermodellering
- Rumlige modeller fx prototyping, mock-ups og lignende
- Målfaste tegninger og/eller målfaste rumlige modeller
- Researchmetoder på elementært niveau
- Undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
- Skitserende og eksperimenterende undersøgelser
- Informationssøgning
- Mindst én metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren

Supplerende:
Målgruppe, persona, bæredygtighed, rumfornemmelse.

METODE:
I denne opgave arbejder eleverne relativt selvstændigt.
Opgavebeskrivelse og designbrief er lagt i teamsrum og eleverne er nu rustet til at løse opgaver på egen hånd og evt. i samarbejde med holdkammerater. Valget er frit for arbejdsmetoden.

Lærer faciliterer og eleverne arbejder med designproces.
Hensigten er, at eleverne for dybere forståelse for fordelen med at arbejde iterativt. I opgavebeskrivelsen vil eleverne opleve diverse benspænd, som gør at de må gå frem og tilbage i deres oroces.

MATERIALE:
Arkitektur: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132

Video: intro til tiny house: https://www.youtube.com/watch?v=-ky_Kc8zdgA&t=1s

Tekst, tiny house: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173

Boligarkuitektur og funktionalisme: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172

Modernistisk arkitektur og historicismen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170

Modernismens 5 principper: https://ka.systime.dk/?id=156

Modernisme, artikel: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/

Video - Tegning, snit og opstalt: https://www.youtube.com/watch?v=seNG6QZBH_E

Tekst - Tegninger og modeller: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/

6C-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

EVALUERING:
Undervejs i forløbet dannes der mindre fokus- og også matrixgrupper, hvor eleverne deler læst litteratur og der er forberedt vendespils-spørgsmål, som grupperne arbejde med. Formålet et at der repeteres, huskes og skrives.

Eleverne laver individuelle præsentationer, hvori de forklarer hvordan de arbejder med designprocessen.

Slutteligt opslames på - hvad var fedt og hvad ønsker man mere af.
Hvad tager du emd dig.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer