Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Niels Jørgen Asmussen, Niels Ole Holch Wille-Jørgensen
|
Hold
|
2022 FR (2g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La famille
Tekster:
Il a jamais tué personne, mon papa (kapitlerne 1+2+7+8+10+11+22+36+37+38)
La famille af Mette Bering og Mimi Sørensen (s. 6-9)
La chanson "Je vole"
Film:
La famille Bélier
Fokus:
Vi har haft fokus på forskellige familiestrukturer (une famille nucléaire, une famille monoparentale, une famille recomposée et une famille homoparentale) og på forholdet mellem de forskellige familiemedlemmer, med særlig fokus på forholdet mellem barn og voksen.
Forløbet dækker over ca 40 normalsider
Der er brugt Gyldendals røde ordbøger, onlineversionen.
Der er brugt Pixigrammatik fra franskportal.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les contes
Materiale
Fra "Il était une fois" af Nina Mohr Christoffersen m. fl, Systime, 1983
Le petit Chaperon rouge
Le dromadaire mécontent
Fra "La sorcière de la rue Mouffetard" ved Vibeke Bruun Dahl, Pierre Gripari, Systime, 1994
La sorcière de la rue Mouffetard
La paire de chaussures
Fokus
Vi har arbejdet med franske eventyr, eventyrtræk og forskellen på franske og danske eventyr.
Forløbet dækker over ca 25 normalsider
Der er brugt Gyldendals røde ordbøger, onlineversionen.
Der er brugt Pixigrammatik fra franskportal.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La vie dans la grande ville
Materiale
La vie dans la grande ville - l'aliénation et la solitude
Musik og tekst til "Dodo, métro, boulot, dodo" par Eddy Mitchell
Musik og tekst til "Panama" par Slimane
Digtet "À une passante" par Baudelaire
Filmen "Ensemble, c'est tout"
Fokus:
Vi har haft fokus på ensomhed i storbyen og kontrasten mellem land og by.
Forløbet er kørt som et tværfagligt forløb med engelsk
Forløbet dækker over ca 5 normalsider
Der er brugt Gyldendals røde ordbøger, onlineversionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La francophonie et l'intégration
Tekster:
Entrées af Mette Bering og Mimi Sørensen (s. 106+122+127-131):
Un francophone, qu’est-ce que c’est
Le Maghreb
Les pieds-noirs et les harkis (la guerre d’Algérie)
Venir vivre en France
Le cahier de Leïla
Videoer om la Tunisie:
Fra mitcfu.dk.: Alors demande
- Le français en Tunisie
- La famille et l’amitié en Tunisie
- Être jeune à Tunis
Film:
Entre les murs
Fokus:
Vi har haft fokus på Maghreb-landene og indbyggernes forhold til Frankrig. Vi har især haft fokus på disse indbyggeres identitet og liv i deres samfund. Dette er gået over i at se på, hvordan immigranter med en anden kultur lever i Frankrig.
Forløbet dækker over ca 40 normalsider
Der er brugt Gyldendals røde ordbøger, onlineversionen.
Der er brugt Pixigrammatik på franskportal.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102845",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102845",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102845"
}