Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mette Bohn Halken, Søren Tang
Hold
2022 DA/a (
1a DA
,
2a DA
,
3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløbet dansk
Titel 2
Læsekursus og værklæsning I
Titel 3
Iscenesat virkelighed
Titel 4
Det usagte...
Titel 5
DHO: Velfærdsstaten
Titel 6
Den demokratiske samtale
Titel 7
Vrede stemmer
Titel 8
Podcast
Titel 9
Maskulinitet
Titel 10
Mellemkrigstiden
Titel 11
Postkolonialisme
Titel 12
Romantikken
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløbet dansk
Grundforløbet i dansk introducerer eleverne til de tre områder af dansk: litteratur, medier og sprog.
Under disse overskrifter er der læst følgende tekster:
Litteratur
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) læst minimum TO af de følgende tre noveller:
- "Røgringe" af Jakob Ejersbo, 2000 (novelle)
- "Buldbjerg" af Naja Marie Aidt, 2006 (novelle)
- "Lus" af Lotte Kirkeby, 2006 (novelle)
- kompendium om tekstanalytiske grundbegreber
Medier
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) arbejdet med ét af følgende SKAM-afsnit:
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 1
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 3
- kompendium om analyse af filmtekniske virkemidler
Sprog
- "Utøya - Mindetalen på Rådhuspladsen" af Jens Stoltenberg, 2011
- kompendium om retorik, argumentation og mundtlig tale
- eleverne udfærdigede desuden egne afskedstaler til klassen
Undervejs i forløbet har vi trænet læseteknikker som led i et fokus på at øge elevernes læsetempo.
Forløbet indeholdt 2 skriftlige afleveringer om hhv personkarakteristik og den gode indledning. Her er eleverne desuden introduceret til PIE-modellen og den korrekte brug af citater og tekstinddragelse.
Forløbets omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Hej 1a. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter med værklæsning af roman: Lone Aburas' "Føtexsøen".
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Læsekursus og værklæsning I
Introduktion til de forskellige læseteknikker og første værklæsning.
Kernestof:
Lone Aburas: "Føtexsøen" (2009)
Indhold
Kernestof:
Læs til og med s. 26 i "Føtexsøen". Besvar tekstforståelsesspørgsmålene på s. 2 af det ark, I fik udleveret sidst (vedhæftet).
Tekstforståelsesspørgsmål s. 7-26.docx
HUSK "FØTEXSØEN". Lav den første opgave på det udleverede ark om argumentation: Find påstand, belæg og hjemmel.
Argumentation_Basics.docx
Fritidsarbejde - for og imod.docx
Læs s. 54-65 øverst i "Føtexsøen". Besvar de vedhæftede tekstforståelsesspørgsmål og noter under elevfeedback, hvor mange rigtige du havde. Og vær nu ærlige :-)
Tekstforståelsesspørgsmål s. 54-65_med facit.docx
Samme øvelse som sidst: Læs s. 80-93 øverst i "Føtexsøen". Besvar de vedhæftede tekstforståelsesspørgsmål og noter under elevfeedback, hvor mange rigtige du havde. Og vær nu ærlige :-)
Tekstforståelsesspørgsmål s. 80-93.docx
Kan du spotte Fake news_Link.docx
Medbring "Føtexsøen". Vi laver langkøring - 80 min. læsning. Vi nåede til s. 101 sidst, så læs dertil derhjemme. Måske er vi heldige, at der er en, der har kage med?
Hul på/videre med iscenesat virkelighed: Nyhedsformidling. Husk jeres danskmappe
Avistyper og oplagstal - arbejdsark.docx
Godt nytår! Vi fortsætter, hvor vi slap: Iscenesat virkelighed. Læs det sidste afsnit s. 350 + oversigten over de 5 nyhedskriterier på s. 351 i det udleverede dokument (vedhæftet). Hvad hedder de 5 nyhedskriterier?
Nyhedskriterier_Krydsfelt s. 348-354.pdf
Nyhedskriterierne_Arbejdsark.docx
Operation Umbrella_Vinkling.docx
Fremlæggelse af artiklerne om Operation Umbrella. Læs op på jeres noter fra sidst, så I er klar.
Berlingske 16. januar 2018.pdf
Ekstrabladet 16. januar 2018.pdf
Jyllandsposten 16. januar 2018.pdf
Kristeligt Dagblad 16. januar 2018.pdf
Nordjyske 16. januar 2018.pdf
Politiken 16. januar 2018.pdf
Se klippet og vurder, hvilke(t) af de fem nyhedskriterier der er de(t) dominerende. Skriv jeres svar under elevfeedback.
Opsamling_Tv2News - interview med Mira.docx
TV-Avisen: Tuberkulose i Thisted
Tuberkulose i Thisted_Fiktionskoder.docx
Den iscenesatte virkelighed s. 11-26_Fakta og fiktionskoder.pdf
Vi samler op på arbejdsarket til Tuberkulose i Thisted fra sidst: Tuberkulose i Thisted_Fiktionskoder.docx
Komma_oversigt.docx
Øvelse i sproglig korrekthed.docx
Skrivetime: Vi tager hul på næste afleveringsopgave.
Dansk 2 - vinkling og ansvar.docx
Debatterende artikel_Indledning_Skabelon.docx
Dansk 2 - Stilladsering af indledning.docx
Interview med Mira.docx
Vi arbejder videre med afleveringen. Læs den vedhæftede tekst derhjemme og prøv, om I kan lave opgaven der står nederst. Presselogen Tv2_Debattør retter skarp kritik.docx
Læs s. 59-61 i det vedhæftede dokument om dokumentaren. Fokus: hvordan er dokumentaren anderledes end en fiktionsfilm? Hvad hedder de to grundtyper af dokumentar og hvad kendetegner dem? Brug den vedhæftede skabelon til at tage noter.
Den iscenesatte virkelighed_s. 59-81_Dokumentar og Reality.pdf
Læseskabelon s. 59-61.docx
Dansk 2 - Stilladsering af midterdel og afslutning_JØs eksempler.docx
Presselogen Tv2_Debattør retter skarp kritik.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Iscenesat virkelighed
I forløbet har eleverne arbejdet med, hvordan iscenesættelsen af virkeligheden sker i nyhedsmedier og i dokumentarer. Der har været fokus på nyhedskriterier, vinkling, fakta- og fiktionskoder, dokumentargrundtyperne samt presseetik.
Kernestof:
Langdahl (m.fl.): "Krydsfelt", Gyldendal (2010), s. 298-293; 348-354.
Operation Umbrella:
- Politiets pressemeddelelse:
http://www.mynewsdesk.com/dk/rigspolitiet/pressreleases/over-1000-unge-sigtes-for-distribution-af-seksuelt-kraenkende-materiale-2373826?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=current_news
(tilgået 9. januar 2018)
- Berlingske 16. januar 2018: "Angrende unge nordsjællændere afhørt i børneporno-sag"
- Ekstrabladet 16. januar 2018: "Historisk aktion. Sådan optrevlede politiet unges deling af sex-video"
- Jyllandsposten 16. januar 2018: "Unge overrasket over børnepornosigtelser: gymnasieelever er da ikke børn?"
- Kristeligt Dagblad 16. januar 2018: "Historisk sag om børnepornpo viser, hvordan grænserne rykker sig"
- Nordjyske 16. januar 2018: "De fleste ved godt, at det er ulovligt"
- Politiken 16. januar 2018: "Massesigtelser af unge for deling af sex-video har stor chok-effekt. Men vil det stoppe spredningen af krænkende billeder?"
-
nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-15-19-aarig-i-chok-over-sigtelse-i-sexvideo-sag-det-vil-oedelaegge-mit-liv
Gitte Horsbøl: "Den iscenesatte virkelighed", Systime (2004), s. 11-26, 59-61.
TV-Avisen: "Tuberkulose i Thisted" (2002)
Værklæsning dokumentar: Tv2: "De vaccinerede piger" (2015)
Information d. 20. juni 2018: "Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden"
Supplerende stof:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook
Indhold
Kernestof:
Læs til og med s. 26 i "Føtexsøen". Besvar tekstforståelsesspørgsmålene på s. 2 af det ark, I fik udleveret sidst (vedhæftet).
Tekstforståelsesspørgsmål s. 7-26.docx
HUSK "FØTEXSØEN". Lav den første opgave på det udleverede ark om argumentation: Find påstand, belæg og hjemmel.
Argumentation_Basics.docx
Fritidsarbejde - for og imod.docx
Læs s. 54-65 øverst i "Føtexsøen". Besvar de vedhæftede tekstforståelsesspørgsmål og noter under elevfeedback, hvor mange rigtige du havde. Og vær nu ærlige :-)
Tekstforståelsesspørgsmål s. 54-65_med facit.docx
Samme øvelse som sidst: Læs s. 80-93 øverst i "Føtexsøen". Besvar de vedhæftede tekstforståelsesspørgsmål og noter under elevfeedback, hvor mange rigtige du havde. Og vær nu ærlige :-)
Tekstforståelsesspørgsmål s. 80-93.docx
Kan du spotte Fake news_Link.docx
Medbring "Føtexsøen". Vi laver langkøring - 80 min. læsning. Vi nåede til s. 101 sidst, så læs dertil derhjemme. Måske er vi heldige, at der er en, der har kage med?
Hul på/videre med iscenesat virkelighed: Nyhedsformidling. Husk jeres danskmappe
Avistyper og oplagstal - arbejdsark.docx
Godt nytår! Vi fortsætter, hvor vi slap: Iscenesat virkelighed. Læs det sidste afsnit s. 350 + oversigten over de 5 nyhedskriterier på s. 351 i det udleverede dokument (vedhæftet). Hvad hedder de 5 nyhedskriterier?
Nyhedskriterier_Krydsfelt s. 348-354.pdf
Nyhedskriterierne_Arbejdsark.docx
Operation Umbrella_Vinkling.docx
Fremlæggelse af artiklerne om Operation Umbrella. Læs op på jeres noter fra sidst, så I er klar.
Berlingske 16. januar 2018.pdf
Ekstrabladet 16. januar 2018.pdf
Jyllandsposten 16. januar 2018.pdf
Kristeligt Dagblad 16. januar 2018.pdf
Nordjyske 16. januar 2018.pdf
Politiken 16. januar 2018.pdf
Se klippet og vurder, hvilke(t) af de fem nyhedskriterier der er de(t) dominerende. Skriv jeres svar under elevfeedback.
Opsamling_Tv2News - interview med Mira.docx
TV-Avisen: Tuberkulose i Thisted
Tuberkulose i Thisted_Fiktionskoder.docx
Den iscenesatte virkelighed s. 11-26_Fakta og fiktionskoder.pdf
Vi samler op på arbejdsarket til Tuberkulose i Thisted fra sidst: Tuberkulose i Thisted_Fiktionskoder.docx
Komma_oversigt.docx
Øvelse i sproglig korrekthed.docx
Skrivetime: Vi tager hul på næste afleveringsopgave.
Dansk 2 - vinkling og ansvar.docx
Debatterende artikel_Indledning_Skabelon.docx
Dansk 2 - Stilladsering af indledning.docx
Interview med Mira.docx
Vi arbejder videre med afleveringen. Læs den vedhæftede tekst derhjemme og prøv, om I kan lave opgaven der står nederst. Presselogen Tv2_Debattør retter skarp kritik.docx
Læs s. 59-61 i det vedhæftede dokument om dokumentaren. Fokus: hvordan er dokumentaren anderledes end en fiktionsfilm? Hvad hedder de to grundtyper af dokumentar og hvad kendetegner dem? Brug den vedhæftede skabelon til at tage noter.
Den iscenesatte virkelighed_s. 59-81_Dokumentar og Reality.pdf
Læseskabelon s. 59-61.docx
Dansk 2 - Stilladsering af midterdel og afslutning_JØs eksempler.docx
Presselogen Tv2_Debattør retter skarp kritik.docx
Dansk 2 - tjekliste.docx
Dokumentarens grundtyper_Arbejdsark.docx
Lav den sidste opgave i det vedhæftede arbejdsark om dokumentarens grundtyper. Læs programomtalen til dokumentarudsendelsen "De vaccinerede piger" - er det en dybdeborende eller en observerende dokumentar?
Observerende eller dybdeborende - træk og slip.docx
Indtryk De vaccinerede piger_Elevfeedback.pptx
Log på MitCfU og find "De vaccinerede piger"
De vaccinerede piger_Analyse af filmiske virkemidler.docx
Læs den vedhæftede artikel om "De vaccinerede piger". Dokumentaren udløste en skandale - hvorfor? Og hvad gik der galt?
Information 20. juni 2018_Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden.pdf
Når dramatugien overtrumfer virkeligheden II_Arbejdsark.docx
Skrivetime: Vi runder arbejdet med "De vaccinerede piger" af med en skriveøvelse, der tager udgangspunkt i arbejdsarket fra sidst. Hvis I ikke var der, da vi så dokumentaren, så har jeg lånt den til jer på MitCfU (log på med UNI-login).
Dansk 3 - Analyse af filmiske virkemidler.docx
Analyse af levende billeder_med screenshots.docx
MEDBRING "FØTEXSØEN"! :-) Vi arbejder videre med afleveringen om "De vaccinerede piger" (se materiale på sidste dansktime før ferien).
Dansk 3 - Stilladsering indledning og afslutning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det usagte...
Et sprogligt forløb om samtaler i fiktion med særligt fokus på samtaleprincipperne.
Kernestof:
Bennike (m.fl): "Faglige forbindelser i dansk", DLF (2005), s. 20-23, 54-56.
Jan Glæsel/Anne Linnet: "Det ikke det du siger" (1981)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
KLOVN: "Casper og Frank køber ind"
Lærer-PPT om høfligheds- og samarbejdsprincipperne.
Indhold
Kernestof:
Halv lektion med finpudsning af aflevering. Derefter videre med noget nyt.
Dansk 3 - Stilladsering indledning og afslutning.docx
Øvelse i sproglig korrekthed.docx
Komma_oversigt.docx
Det ikke det, du siger_Glæsel.docx
Det ikke det, du siger_Arbejdsark.docx
Vi arbejder videre med 80'er hittet over dem alle. (Gen)læs og -lyt til sangen.
Det Er Ikke Det Du Siger
Samtaleprincipper.pptx
Vi samler op på powerpointen om samtaleprincipperne. OBS! Jeg har sat et par ekstra slides ind til sidst med videoer til billederne af Jesper og Per Arnoldi.
KLOVN
Helle Helle En stol for lidt (tekst).doc (Gen)læs den udleverede tekst af Helle Helle "En stol for lidt". Manden har efter alt at dømme været hende utro. Derhjemme skal I komme med et bud på, hvad underteksten i deres dialog er: Hvad siger manden mel
Tekstanalytiske grundbegreber.pdf
En stol for lidt_Arbejdsark.docx
Vi samler op på opgave 5 på arbejdsarket til "En stol for lidt". Derefter hul på DHO. Læs og lyt til Sigurd Barrets "Det kører bar' deruda'": Hvilket billede tegner sangen af 1960'erne?
Sigurd Barret - Det kører bare deruda.docx
Sigurd Barret: Det Kører Bare Deruda
Valo-reklame_Samvirke august 1970.docx
Ravn_Litteraturhistorisk overblik s. 55-58.pdf
Ravn_Litteraturhistorisk overblik s. 55-56_Fokusspg.docx
Vi samler op på arbejdet fra sidst: Valo-reklamen + Fokusspg. til Litteraturhistorisk oversigt.
Rifbjerg Nyt lys.docx
Rifbjerg_Nyt lys_Arbejsspørgsmål.docx
Lav spørgsmål 4 på arbejdsarket: Hvilke værdier går fællesskabet op i? Marker ord i teksten. Det første er 'Sømmelighed' - prøv derefter selv at finde flere ord, der beskriver, hvad fællesskabet går op i.
Fredag, lørdag, søndag_Arbejdsspørgsmål.docx
Videre med DHO: Scooterpigen
Scooterpigen_arbejdsspørgsmål.docx
WIERDSMA HAR KAGE MED! JUHU! Forberedelse til DHO-skrivedag mandag. Lektie: Snak sammen i gruppen om, hvilken af de to opgaveformuleringer I gerne vil arbejde med.
DHO Forberedelse til første skrivedag.docx
DHO intro 1a 2023.pptx
Billed-Bladet_Scooterpigen.docx
Andersen_Fredag lørdag søndag.pdf
Aidt_Hun græder ikke_Arbejdsark.docx
Vi mødes i B04! Vi arbejder videre med Aidts "Hun græder ikke". Husk teksten
Aidt_Hun græder ikke.docx
Vi mødes i B04. Videre med dansk 4 (opgaveformulering + disposition ligger under opgaven). Tjek vedhæftede makkerpar.
Skrivemakkere dansk 4.docx
Sidste hånd på aflevering + kigge frem mod DHO i næste uge. Vel mødt :-)
Eksempel indledning-afslutning.docx
Respons første skrivedag.pptx
Sidste dansktime i år. Afleveringer retur og skriftlig årsprøve.
Skriftlig årsprøve i dansk 1g.pptx
Dansk 4 - eksemplarisk besvarelse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO: Velfærdsstaten
Tværfagligt forløb med historie med fokus på etableringen af velfærdsstaten og dennes efterfølgende betydning for kvinders vilkår i Danmark.
Kernestof:
Klaus Rifbjerg: "Nyt lys" (1960).
Samvirke, august 1970: "Valo"-reklame.
Anders Bodelsen: "Signalet" (1965).
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag"; i "Tryghedsnarkomaner" (1997).
"Rødstrømpe-Manifest". I "Søsterskab! Artikler fra den amerikanske kvindebefrielse". Rhodos (1971), s. 256-58.
"Individets tid" i: Blaaberg m.fl.: ”Stoppesteder”, Systime (2002).
Ole Ravn: "Litteraturhistorisk overblik", Systime (2006), p. 55-58.
Indhold
Kernestof:
Lav spørgsmål 4 på arbejdsarket: Hvilke værdier går fællesskabet op i? Marker ord i teksten. Det første er 'Sømmelighed' - prøv derefter selv at finde flere ord, der beskriver, hvad fællesskabet går op i.
Rifbjerg Nyt lys.docx
Rifbjerg_Nyt lys_Arbejsspørgsmål.docx
Fredag, lørdag, søndag_Arbejdsspørgsmål.docx
Videre med DHO: Scooterpigen
Scooterpigen_arbejdsspørgsmål.docx
WIERDSMA HAR KAGE MED! JUHU! Forberedelse til DHO-skrivedag mandag. Lektie: Snak sammen i gruppen om, hvilken af de to opgaveformuleringer I gerne vil arbejde med.
DHO Forberedelse til første skrivedag.docx
DHO intro 1a 2023.pptx
Billed-Bladet_Scooterpigen.docx
Andersen_Fredag lørdag søndag.pdf
Valo-reklame_Samvirke august 1970.docx
Aidt_Hun græder ikke_Arbejdsark.docx
Vi mødes i B04! Vi arbejder videre med Aidts "Hun græder ikke". Husk teksten
Aidt_Hun græder ikke.docx
Vi mødes i B04. Videre med dansk 4 (opgaveformulering + disposition ligger under opgaven). Tjek vedhæftede makkerpar.
Skrivemakkere dansk 4.docx
Sidste hånd på aflevering + kigge frem mod DHO i næste uge. Vel mødt :-)
Eksempel indledning-afslutning.docx
Respons første skrivedag.pptx
Sidste dansktime i år. Afleveringer retur og skriftlig årsprøve.
Skriftlig årsprøve i dansk 1g.pptx
Dansk 4 - eksemplarisk besvarelse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Udkast dansk 4
08-05-2023
Dansk 4 - analyse af novelle
15-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den demokratiske samtale
Et forløb om den demokratiske samtale i et litteraturhistorisk, sprogligt og mediemæssigt perspektiv. Den demokratiske samtale er blevet set i lyset af oplysningstiden og Holberg, ligesom der er blevet arbejdet med debatkulturen på de sociale medier.
Kernestof:
Holberg, Ludvig: af "Erasmus Montanus", 1. akt, scene 6, 2. akt scene 1, 2 og 3, 3. akt, scene 5.
'' : "Epistel 395" - om censur
Materiale fra Det Kongelige teaters opførelse af Erasmus Montanus 2014/15:
https://www.youtube.com/watch?v=1GBcX12_lN8
https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k
Folketinget: "Den demokratiske samtale":
https://www.youtube.com/watch?time_continue=212&v=Z3V2sXfpqEU
"Netkrigerne":
https://politiken.dk/debat/art6275295/%C2%BBGrundl%C3%A6ggende-mener-jeg-at-kvinder-har-for-meget-at-skulle-have-sagt-i-den-offentlige-debat%C2%AB
Tv2:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-03-foedevareminister-til-veganer-jeg-elsker-bacon
+ efterfølgende kommentarspor på Tv2 News' facebookside.
DR podcast: Genstart - 3 år uden filter:
https://www.dr.dk/radio/special-radio/genstart/genstart-2020-09-15
"Det nytter ikke at ville lukke døren til Facebook", Information 12.09.2020.
Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime (2010), s.116-118, 128, 130.
Indhold
Kernestof:
Hej 2a! Hvis ikke I allerede har fundet ud af, hvorfor der to lærere på dansktimerne i år, får I svaret i denne time, hvor vi også tager hul på et forløb om 'Den demokratiske samtale'. Det kommer bl.a. til at dreje sig om debatkulturen på sociale med
Den demokratiske samtale_Video_Arbejdsspørgsmål I.docx
Vi samler op på arbejdet med videoen om 'Den demokratiske samtale' fra i går. Se desuden den linkede video og vurder, i hvor høj grad den lever op til kriterierne for en demokratisk samtale.
Jacob Ellemann-Jensen Jeg elsker bacon
FB-kommentarspor_Arbejdsark.docx
FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 1_med marginsspørgsmål.docx
FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 2.docx
Se videoen med Politikens portræt af netkrigeren John igennem. Hvilket indtryk får I af John?
Politiken_Netkrigerne.mp4
Repetition_Brugernes og mediernes ansvar.docx
Netkrigerne_Portræt af John Christensen.docx
Vi vender lige tilbage til John igen for en kort bemærkning. Medbring en ordentlig taske, for I får en STOR bog i timen i dag.
Udfordringen John.docx
LV den grå s. 108-111_Oplysningstiden_Arbejdsark.docx
Læs s. 110-111 i Litteratuens veje (den store grå bog, I fik sidst) og besvar spørgsmål 7-10 i det vedhæftede dokument. I skal IKKE have bogen med :-)
Holberg Epistel 395_Med ordforklaringer og arbejdsspørgsmål.docx
Følg linket og lyt til podcasten "Genstart" (ca. 25 min.). Den handler om tre vilde år i danmarkshistorien: 1770-1773. Hvad skete der i de år? Og hvilken relevans har det for os i dag?
Genstart | Tre år uden filter | DR LYD
Tre år uden filter_Arbejdsark.docx
Holber af Erasmus Montanus_Den demokratiske samtale (2).pdf
Erasmus Montanus_Arbejdsark.docx
I denne time skal I blive dus med Holberg, så i fremadrettet kan svare på en masse spørgsmål om ham i trivial pursuit. Lektie: Læs afsnittet "Holbergs komedier" i Litteraturens veje s. 118-119. Find svarene på de vedhæftede spørgsmål. I skal IKKE med
LV_grå_s. 118-119_Holbergs komedier_Spørgsmål til teksten (1).docx
Holberg af Erasmus Montanus_Den demokratiske samtale (2).pdf
Holberg_Erasmus Montanus II_Arbejdsark (2).docx
Vi skal videre med vores kære ven, Erasmus Montanus :)
Opsamling på den demokratiske samtale 2a.docx
Tekst 1 Facebook_Ja, vi begrænser ytringsfriheden.docx
Vi samler op på forløbet. Ingen lektier :)
Tekst 2 Facebooks censur er klam.docx
Hej med jer. Vi tager endnu en omgang skriftlighed. Lektie: Find frem til den væsentligste pointe (understøt med citat) fra sidste lektions artikel :)
2a DA stilladsering til diskussion.docx
Debatterende artikel 4 elev 2.pdf
Skrivemakkere.docx
I denne lektion skal I forsøge at skrive en diskussion til en debatterende artikel. Lektie: Alle skal have læst tekst 2.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vrede stemmer
I forløbet er der arbejdet med kernetekster fra det moderne gennembrud og det spor, som det moderne gennembruds litteratur lagde for litteraturen i det 20. århundrede. Fokus har været på forfatternes indignation og vrede, og hvordan den kommer til udtryk i de enkelte tekster.
Kernestof:
Brandes: af "Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur"; i: Fibiger & Lütken: "Litteraturens huse", Systime (2009).
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Amalie Skram: "Karens Jul" [norsk]
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" + "Lønningsdag"
Rudolf Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT"
Yahya Hassan: "DIGTE" (2013) [Værklæsning III]
Glenn Bech: "1. maj-tale" (2021)
Supplerende materiale:
Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Indhold
Kernestof:
Skrivemakkere.docx
Georg brandes hovedstrømninger tekst (1).pdf
I får tid til at skrive videre på jeres aflevering om censur. Efterfølgende starter vi op på et nyt forløb om "vrede stemmer". Lektie: Svar på spørgsmålene til tekst 2 (findes efter artiklen).
Tekst 2 Facebooks censur er klam.docx
2a DA stilladsering til diskussion.docx
Naadsensbrød I_Arbejdsark .docx
Pontoppidan Naadsensbrød (tekst med linjetæller) .doc OBS: DETTE ER HELE TEKSTEN
Vi skal videre med forløbet "Vrede stemmer". Lektie - Tænk over følgende:
Naadsensbrød II_Arbejdsark (1).docx
Vi genbesøger "barmhjertighedsasylen" :) Lektie: Genlæs/lyt til Naddsensbrød til linje 107. Vi ses! :)
Pontoppidans _Naadsensbrød_ l. 1-107.m4a
Henrik Pontoppidan.pptx
Nexø - Ulven og fårene.docx
Martin Andersen Nexø. Ulven og fårene. spørgsmål.docx
Meget mere vrede :) Vi skal videre med vores forløb "Vrede stemmer". I dag skal I stifte bekendtskab med endnu en af de helt store kanoner, Martin Andersen Nexø.
Det folkelige gennembrud.pptx
Podcast om periode og Ulven og fårene.docx
Vi skal videre med en kreativ bearbejdning af "Ulven og fårene". Uhhh :) Lektie: Genlæs "Ulven og fårene" + svare på spørgsmål. Vi ses!
Sædelighedsfejden.pptx
Diskussionsspørgsmål til Bianco Footwear.docx
Karens jul. Amalie Skram m. linjetal.pdf
Endnu mere vrede! :) I dag skal vi videre med forløbet "vrede stemmer". I den forbindelse skal vi læse en tekst af den norske forfatterinde, Amalie Skram. Det kommer til å bli bra. Lektie: Læs om sædelighedsfejden s. 221-222 i Litteraturens veje. Vi
Broby-Johansen Bordelpige dræber ufødt_med marginspørgsmål.doc
Vi skal i dag se på vrede anno 1922. Lektie: Læs den korte beskrivelse af ekspressionisme (vedhæftet).
Litteraturens genveje. Ekspressionisme.docx
Lynkursus i lyrik ved CØ .pptx
Mere vrede :-) Men hvem er vred og på hvem? Det bliver spændende! :-)
Opstart værklæsning Yahya Hassan.docx
Hassan Jeg er så fuckin vred.docx
VI SAMLER OP PÅ ARBEJDSARKET OM YAHYA HASSAN FRA SIDST. HUSK AT HAVE DIGTSAMLINGEN MED.
BARNDOM_Arbejdsark.docx
Vi samler op på arbejdsarket til "BARNDOM" fra sidst.
Værklæsning Yahya Hassan - Opgaveformulering.docx
Yahya Hassan_Digte.pdf
Vi arbejder videre med jeres fremlæggelser (opgaveformulering vedhæftet). I får halvdelen af lektionen til at færdiggøre jeres fremlæggelser. De sidste 45 min. bruger vi på at høre jeres fremlæggelser.
Glenn Bechs 1 maj tale.docx
Mere vrede! Denne gang anno 2022. Lektie: Læs om Glenn Bechs baggrund (vedhæftet). Fokusspørgsmål:
Baggrund _ forfatterweb.pdf
Andersen Nexø_Lønningsdag.pdf
Dansk 3. Vrede stemmer 2a.docx
I denne lektion bliver I præsenteret for den næste aflevering. Vi ses! :)
Eksamensbesvarelse_indledning og midterdel_skabelon.docx
Genlæs teksten "Lønningsdag" og find min. 3 citater, hvor du tænker, fortællerens vrede/indignation kommer til udtryk.
Vi kigger på perspektiveringsdelen af afleveringen. Kig den vedhæftede liste over de tekster, vi har læst igennem, og tag noter til, hvilke forskelle og ligheder I kan se mellem "Lønningsdag" og de andre tekster.
Perspektivering - oversigt over tekster fra forløbet.docx
Perspektivering_Skabelon til skrivning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Podcast
Et forløb om podcasten som medie. I forløbet har der været fokus på podcastens virkemidler, de forskellige typer af podcasts samt seriedramaturgi. Desuden har eleverne udarbejdet deres egne podcasts.
Kernestof:
Olsen m.fl.: "Podcast", Dansklærerforeningens forlag (2020), s. 30-43; 44-53; 54-61; 106-115.
DR Kulturmagasinet Gejst: "Podcast i massevis" (2018).
Fuhlendorff: "Hva så?! – Glenn Bech" (11:20-) (2023)
https://podcasts.apple.com/us/podcast/hva-s%C3%A5-med-christian-fuhlendorff/id1272767671
Third Ear Studio: "Kvinden med den tunge kuffert (2016)" https://thirdear.studio/da/pods/kuffert
Mørkeland, episode 168 (2022)
https://podtail.com/da/podcast/morkeland/
Mord i Nord: "Episode 3: Den japanske turist" (2021).
Third Ear Studio: "Ringbindsattentatet" (2015) [Værklæsning IV]
Indhold
Kernestof:
Podcast lektion 1 .pptx
Velkommen tilbage fra juleferie! Vi starter op på et nyt forløb om podcasts. Lektie: Find en valgfri podcast, som I godt kan lide eller måske har hørt godt om. Lyt til minimum fem minutter og skriv ned, hvad der gør podcasten god. Er det selve indhol
Arbejdsark til Podcastens virkemidler.docx
Mord i nord - Den japanske turist
Mord i Nord. Arbejdsspørgsmål.docx
Vi skal arbejde videre med podcastgenren. I denne lektion skal det handle om virkemidler. Lektie: Læs lektien om "podcastens virkemidler". Det er en smule langt, men jeg tror på jer! :). Der er et arbejdsark tilknyttet siderne. I skal ikke svare på s
Podcastens virkemidler.pdf
Vi kører videre med forløbet om podcasts. Lektie: Læs op på virkemidlerne fra sidst. I kan bare læse svarene til arbejdsspørgsmålene :)
Podcastens dramaturgi.pdf
Fortælleforhold i podcasts.pdf
Dramaturgi og fortælleforhold i podcasts opgaver.docx
Læs de sider, I er blevet sat på, om enten dramaturgien eller fortælleforhold (se vedhæftede dokument). På timen starter vi i grupper, hvor I hjælper hinanden med at sammenfatte jeres afsnit, inden I ryger ud i matrixgrupper og skal fremlægge for hin
Ringbindsattentatet afsnit 1
Etisk downside - Podcasts.pdf
Ringbindsattentatet episode 1
Arbejdsark til True Crime.docx
4. True-crime-podcasts.pptx
Vi kører videre med podcasts. Lektie: Læs det vedhæftede om "True Crime". Vi ses! :)
True Crime - Podcast s. 106-111.pdf
Noter fra Matrix om dramaturgi og fortælleforhold.docx
Ringbindsattentatet 2
Arbejdsspørgsmål_Ringbindsattentatet_afsnit 1 .docx
Husk at uploade et billede af jeres pas. Vi kører videre med podcasts. Lektie: Lyt til afsnit 1 af “Ringbindsattentatet. Vi ses! :)
Ringbindsattentatet | Third Ear Studio
Opgaver til Ringsbindsattentatet episode 2.docx
I denne lektion skal vi videre med vores værklæsning af "Ringbindsattentatet". Vi skal lytte til episode 2 sammen, men på en helt særlig måde. Spændende spændende. Find jeres indre detektiv frem! Vi ses :)Lektie: Skriv et kort resume af afsnit 1 unde
Lav jeres egen podcast .docx
Hej med jer. Jeg håber, at I har nydt ferien!
Ringbindsattentatet afsnit 3
Virkemidler i podcasts. En oversigt.docx
Lektie: Lyt til Ringbindsattentatet afsnit 4 :)
NB! OPGAVE PÅ ELEVFEEDBACK! Vi arbejder videre med jeres podcasts. Lyt til 5. afsnit af Ringbindsattentatet og sammenfat afsnittet ud fra følgende fokusspørgsmål på elevfeedback:
Opsamlingsark til Ringbindsattentatet.docx
Så er der finale! Vi samler op på det SIDSTE afsnit af "Ringbindsattentatet"! Efterfølgende får I tid til at lave jeres podcast færdig. Sikke en onsdag! Vi ses.
Ringbindsattentatet afsnit 6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Maskulinitet
Et forløb om fremstilling af maskulinitet igennem tiderne: fra før-moderne tid og op til i dag. Metodisk er der blevet arbejdet med socialkonstruktivisme og diskursanalyse med fokus på kønsperformance og italesættelse af maskulinitet.
Kernestof:
Folkevise: "Ramund hin unge"
Gisle Saga: Kap. 2.
Proklamationen af H.M. Kong Frederik X.:
https://www.youtube.com/watch?v=_vLsBQAaGDc
Herman Bang: af "Franz Pander"
Reklamespot: Royal Beer: "De store hanner I + II" (2008) (https://www.youtube.com/watch?v=10AFZSPlz_M og
https://www.youtube.com/watch?v=d9YO13YKCIU
)
Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)
Ditte Campion: "Blik for køn", Dansklærerforeningens forlag (2016), s. 10-41.
Indhold
Kernestof:
Folkeviser - intro + Ramund.pptx
Opgaveformulering naturdigte.pptx
Ramund hin unge.docx
Skabelon til skrivning Kroning reflekterende.docx
Genlæs elevbesvarelsen om naturdigte fra sidst (vedhæftet).
Eksamensbesvarelsen_komprimeret.docx
Proklamationen af H.M. Kong Frederik 10.
Herlige Svend - Kønsroller og kønsidealer.pptx
Gisles Saga_Kap 2_med noter.pdf
Kort intro til sagaer.pptx
I denne lektion skal vi videre med forløbet om maskulinitet. Vi skal læse et uddrag af en saga + skrive videre på jeres aflevering. Ingen lektier. Vi ses! :)
Meme Generator - Imgflip
Bang_Franz Pander_Arbejdsark.docx
Videre med maskulinitet. Tak for jeres fine memes på sidste lektion, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad det der med nid var for noget, så vi starter der: Forklar JØ, hvad det der med nid i uddraget af Gisles saga går ud på, og hvorf
I denne lektion skal vi prøve kræfter med diskursanalyse. Det bliver fedt! :) Lektie: Læs. s. 24 til og med s. 26 i den vedhæftede PDF.
Blik for køn_s.10-41.pdf
Tobias Rahim. Når mænd græder. Tekst.docx
Tobias Rahim. Når mænd græder.pptx
I denne lektion skal vi høre fra en af tidens helt store popstjerner (igen). Efterfølgende skal vi forsøge at danne os et overblik over de karakterer/personer, som vi har mødt indtil videre. I den forbindelse skal I være kreative. Spændende spændende
Tobias Rahim - Når Mænd Græder
Vi samler op på jeres mandekort fra sidst og lytter til jeres podcasts.
De store hanner_Arbejdsark.docx
Læs den powerpoint, jeg gennemgik med jer sidst igennem (vedhæftet), og find ud af, hvad det der med 'social eksklusion' er for noget: Hvad dækker det over, og hvorfor sker det?
Socialkonstruktivisme_Intro.pptx
Bang_Franz Pander_Uddrag.pdf
Franz Pander II_Diskursanalyse.docx
Læs den powerpoint, jeg gennemgik med jer sidst igennem (vedhæftet), og find ud af, hvad det der med 'social eksklusion' er for noget: Hvad dækker det over, og hvorfor sker det? Kig også gerne mine kommentarer til jeres skriveøvelse om kronprinsens k
Dansk 4 - Skriveøvelse refleksion_Eksemplarisk besvarelse.docx
Dansk 5 - skriveøvelse reflekterende artikel II.docx
Vi skriver i første del af timen. (Gen)se kampagnevideoen (følg link). Derefter rundbold :-)
Man kan da aldrig få for meget pølse!?!
Indledning_Skabelon og eksempel.docx
Indlegninger_Eksempler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mellemkrigstiden
Forløbet har fokuseret på litteraturen mellem de to verdenskrige og de sprogligt-stilistiske nybrud i form af futurismen og ekspressionismen. Værdisammenbrud, destruktion og angst. Der er også blevet arbejdet med Freuds begreber eros og thanatos.
Kernestof:
Emil Bønnelycke: "Gaden"
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" [Værklæsning V]
Pär Lagerkvist: "Ångest"
Billeder:
Ernst Ludwig Kirchner: "Postdamer Platz" (1914)
Sandro Botticelli: "Pallas Athene med Kentaur" (1482)
Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime, 2004, p. 260-280; 293; 496.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra ferie! Jeg håber, at I har haft en dejlig sommer. Vi tager hul på det første forløb: Mellemkrigstiden, dvs. tiden mellem... ja, hvilke to krige mon? (Hvis man er helt på bar bund, kan man jo spørge Otto :-))
Rim - oversigt.docx
Intro til mellemkrigstiden, futurisme og Bønnelycke.pptx
Bønnelycke_Gaden_Arbejdsark.docx
Genlæs digtet fra sidst, Bønnelyckes "Gaden", derhjemme og besvar de to første spørgsmål på det vedhæftede arbejdsark. Resten tager vi på klassen.
Bønnelycke, Emil_Gaden.pdf
Bønnelycke Gaden_Uddelegeret med grupper 3a.docx
Læs de to første sider af den vedhæftede uddrag af Litteraturens veje. Besvar også de vedhæftede læsefokusspørgsmål.
LV s. 260-261_Spørgsmål til teksten.docx
LV s. 260-278 Det store sammenbrud_Ekspressionisme.pdf
Storbyskildring - Kirchner.docx
Ångest_arbejdsark.docx
Lav bonusopgaven nederst på arbejdsarket til "Ångest". Det tager max 1 min.!
Ångest_perspektivering.docx
Lagerkvist Ångest (tekst).doc
Ångest_Kollage.docx
Værtshusslagsmål med flyvende borde og stole: Der var både blodtud og blåt øje involveret
Vi færdiggør jeres kollager fra sidst.
Botticelli_Pallas Athene med Kentaur.docx
Botticelli_Pallas Athene med kentaur_Remarque.pptx
Det blomstrende slagsmål_Arbejdsark.docx
Tom Kristensen_Det blomstrende slagsmål_Intro.pptx
Læs den vedhæftede side fra Litteraturens veje om Tom Kristensen og besvar de to fokusspørgsmål. Var I der ikke sidst, så læs også digtet "Det blomstrende slagsmål".
LV s. 289ff_Fribytter og hærværksmand + fokusspg..docx
Kristensen Det blomstrende Slagsmål.doc
Det blomstrende Slagsmaal_Uddelegeret 3a.docx
Intro til aflevering
LV blå s. 293 Broby-Johansen.pdf
BLOD_Værklæsning - opgaveformulering.docx
Tilbage til en gammel kending: Broby-Johansens "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT". Genlæs digtet og marker med farver eksempler på bogstavrim (allitteration + assonans).
Broby-Johansen Bordelpige dræber ufødt.doc
Afleveringsværksted. Kig på opgaven om John og de materialer, som ligger under opgaven.
Vi arbejder videre med jeres fremlæggelser af digte fra BLOD. Hav jeres digt med og genlæs jeres noter fra sidst som forberedelse til timen.
BLOD - digtene samlet.docx
Værklæsning BLOD - opsamling.docx
Fremlæggelser jeres digte + kreativ bearbejdning: Brobyficer en tekst :-)
Opsamling BLOD.pptx
Vi samler op på forløbet om mellemkrigstiden + kreativ bearbejdning: Kan man brobyficere en tekst?
Opsamling på mellemkrigstiden .docx
Vi tager en skriveøvelse i at lave indledning. Emnet er 'provokation som virkemiddel'. Overvej derfor styrker og svagheder ved provokation. Skriv jeres svar ind under elevfeedback her på lektionen.
MAND_Kortfæstet_Arbejdsspørgsmål.docx
Skriveværksted: Indledning + hul på midterdel
Reflekterende artikel_Indledning_med skabelon.docx
Reflekterende artikel_midterdel_Skabelon .docx
Reflekterende artikel_Eksamensbesvarelse.docx
Læs de to vedhæftede tekster igennem og lav understregninger i teksten der, hvor der står noget om, hvilken funktion provokation i kunst har.
Tekst 1a Skal kunst provokere.docx
Tekst 1b Derfor har verden brug for de provokerende musikvideoer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Postkolonialisme
Forløbet har omhandlet litteratur, der tematiserer magtforholdet mellem tidligere kolonimagt og oprindelig befolkning. Der er læst tekster, der forholder sig kritisk til eurocentrismen, samt tekster, der tager fat i sociale udfordringer i det moderne Grønland.
Kernestof:
Kim Leine: af "Profeterne i Evighedsfjorden"
Sume: "Illulissat"
Iben Mondrup: af "Tabita"
Niviaq Korneliussen: af "HOMO Sapienne"
'' : af "Blomsterdalen"
Postkolonial læsning:
https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html
Indhold
Kernestof:
Aasbjerg_Postkolonial læsning - intro_med fokusspørgsmål.docx
Eskimo-gate.docx
Hul på nyt forløb: Postkolonialisme. Følg linket og find ud af, hvor Danmark har haft kolonier (læs HELE artiklen), og hvad merkantilisme betyder.
Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917
Vi skal arbejde med et uddrag af Kim Leines roman "Profeterne i Evighedsfjorden". Det er en historisk roman, som foregår i slutningen af 1700-tallet. Følg linket og læs om værket: Hvad hedder hovedpersonen, og hvad skal han i Grønland? Vi kigger også
Leine, Kim - Profeterne i Evighedsfjorden
Leine_Profeterne i evighedsfjorden_Arbejdsark.docx
Vi arbejder videre med uddraget af Kim Leines "Profeterne i Evighedsfjorden". Husk teksten!
Leine_Profeterne i evighedsfjorden.pdf
Fremmedbilleder_eksempler.pptx
Så er der vrede stemmer: Læs og lyt til Sumes Qullissat!
Sume - Qullissat (LIVE)
Sume Qullisat.pdf
Sume_Qullissat_Arbejdsspørgsmål.docx
Oplæg Tabita Julie - Hasseris gymnasium.pdf
Mondrup af Tabita.pdf
Vi skal arbejde med forskellige tekster, der forholder sig til forholdet mellem Danmark og Grønland, og som skal bruges til en generel diskussion af, om Danmark bør sige undskyld til Grønland. Læs den tekst, som I er blevet sat på, og marker meget ge
Skal Danmark sige undskyld_Arbejdsark.docx
Tekst 1_Problemet med det grønlandske eksperimentbørn.pdf
Tekst 2_Det må I virkelig meget undskylde.pdf
Tekst 3_Skeletterne falder forsat ud af rigsfællesskabet.pdf
Tekst 4_Når danske håndværkere kommer til Grønland.pdf
Tekst 5_Jeg har mødt danskerhadet.pdf
Vi skal arbejde med et uddrag Niviaq Korneliussens roman, "HOMO Sapienne". Følg linket og læs den korte præsentation af værket. Og som en ekstra lille feature kan man få det læst højt, hvis man klikker på det lille højtaler-ikon øverst.
HOMO sapienne | forfatterweb
Homo Sapienne - Arbejdsark.docx
Korneliussen_Af Homo Sapienne.pdf
Korneliussen_Af Blomsterdalen.pdf
Blomsterdalen_Arbejdsspørgsmål.docx
Vi runder vores tur til nordatlantiske af med Niviaq Korneliussens "Blomsterdalen", som hun vandt nordisk råds litteraturpris for i 2021. Baggrunden for romanen er den høje selvmordsrate blandt unge mennesker i Grønland. Følg linket og se hendes mege
Vinnertale Nordisk råds litteraturpris 2021
Vi samler op på uddraget af Korneliussens "Blomsterdalen". Genlæs indledningen og besvar spørgsmålene til den. Så kigger vi på første kapitel på klassen sammen.
Velkommen hjem igen. Jeg glæder mig til at høre om jeres tur. Vi bruger timerne denne uge på at runde forløbet om postkolonialisme og Grønland af og kigge frem mod terminsprøven i uge 50.
Postkolonialisme_Opsamling.docx
Vi samler op på opsamlingsarket fra i går. Derefter snakker vi terminsprøve og SRP.
Terminsprøve materialer.zip
Den store bagedyst_Tragtindledning på tid.docx
Vi samler op på jeres oplevelse af at gå til terminsprøve og tager hul på næste forløb: Romantikken.
3a kortprosatekster
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Romantikken
Periodelæsning af det tidlige 1800-tals litteratur med fokus på romantikkens virkelighedsopfattelse og de forskellige romantiske strømningers kendetegn.
Kernestof:
Adam Oehlenschläger: af "Sct. Hansaften-Spil: En gammel mand med en perspektivkasse" (1803), billede 4
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) [VÆRK VI]
'' "Sig nærmer Tiden" (1838)
N. F. S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
H. C. Andersen: "Nissen hos Spekhøkeren" (1852)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime, 2004, p. 138-140; 152; 519-520.
Indhold
Kernestof:
Jul i 3a II.docx
ETU
UVM
H. C. Andersen_Nissen hos Spekhøkeren.pdf
LV_Grå_s. 152 Biedermeier.docx
Grupper 11. februar 2025.docx
Jeg deler jer i to, og så kører vi samtale om opsamlingsarket til "Sildig Opvaagnen". Kig arbejdsarket igennem som lektier.
Steen Steensen Blicher_Sildig Opvaagnen_Teksten-OCR.pdf
Sildig Opvågnen_Opsamling.docx
Vi skal synge! Øv jer på "Det er så yndigt at følges ad" (følg linket i det vedhæftede dokument), og så starter vi dagen med en sang.
Sig nærmer tiden_Perspektivering.docx
Sig nærmer tiden_Arbejdsark.docx
Aarestrup Paa Sneen_Arbejdsark_2025.docx
Aarestrup Emil - Paa Sneen_med noter.docx
Trigger alert: Nu bliver det lidt frækt! Læs den vedhæftede tekst om romantismen, og besvar efterfølgende læsefokusspørgsmålene.
LV grå s. 520_Romantisme.docx
Vi kigger på næste aflevering. Jeg lægger kommentarer op til jeres sidste aflevering tirsdag eftermiddag. Læs dem og så har I mulighed for at spørge mig i timen.
Vi mødes i B01. Læs opgaveformuleringen til afleveringen igennem og skriv under elevfeedback, hvilken opgave I gerne vil skrive.
Terminsprøve materialer.zip
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102981", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102981", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102981" }