Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Bohn Halken, Søren Tang
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet dansk
Titel 2 Læsekursus og værklæsning I
Titel 3 Iscenesat virkelighed
Titel 4 Det usagte...
Titel 5 DHO: Velfærdsstaten
Titel 6 Den demokratiske samtale
Titel 7 Vrede stemmer
Titel 8 Podcast
Titel 9 Maskulinitet
Titel 10 Mellemkrigstiden
Titel 11 Postkolonialisme
Titel 12 Romantikken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet dansk

Grundforløbet i dansk introducerer eleverne til de tre områder af dansk: litteratur, medier og sprog.
Under disse overskrifter er der læst følgende tekster:

Litteratur
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) læst minimum TO af de følgende tre noveller:
- "Røgringe" af Jakob Ejersbo, 2000 (novelle)
- "Buldbjerg" af Naja Marie Aidt, 2006 (novelle)
- "Lus" af Lotte Kirkeby, 2006 (novelle)
- kompendium om tekstanalytiske grundbegreber

Medier
Eleverne har (alt efter grundforløbs-hold) arbejdet med ét af følgende SKAM-afsnit:
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 1
- SKAM fra NRK - sæson 1, episode 3
- kompendium om analyse af filmtekniske virkemidler

Sprog
- "Utøya - Mindetalen på Rådhuspladsen" af Jens Stoltenberg, 2011
- kompendium om retorik, argumentation og mundtlig tale
- eleverne udfærdigede desuden egne afskedstaler til klassen

Undervejs i forløbet har vi trænet læseteknikker som led i et fokus på at øge elevernes læsetempo.
Forløbet indeholdt 2 skriftlige afleveringer om hhv personkarakteristik og den gode indledning. Her er eleverne desuden introduceret til PIE-modellen og den korrekte brug af citater og tekstinddragelse.


Forløbets omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Læsekursus og værklæsning I

Introduktion til de forskellige læseteknikker og første værklæsning.

Kernestof:

Lone Aburas: "Føtexsøen" (2009)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Iscenesat virkelighed

I forløbet har eleverne arbejdet med, hvordan iscenesættelsen af virkeligheden sker i nyhedsmedier og i dokumentarer. Der har været fokus på nyhedskriterier, vinkling, fakta- og fiktionskoder, dokumentargrundtyperne samt presseetik.


Kernestof:

Langdahl (m.fl.): "Krydsfelt", Gyldendal (2010), s. 298-293; 348-354.

Operation Umbrella:
- Politiets pressemeddelelse: http://www.mynewsdesk.com/dk/rigspolitiet/pressreleases/over-1000-unge-sigtes-for-distribution-af-seksuelt-kraenkende-materiale-2373826?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=current_news (tilgået 9. januar 2018)
- Berlingske 16. januar 2018: "Angrende unge nordsjællændere afhørt i børneporno-sag"
- Ekstrabladet 16. januar 2018: "Historisk aktion. Sådan optrevlede politiet unges deling af sex-video"
- Jyllandsposten 16. januar 2018: "Unge overrasket over børnepornosigtelser: gymnasieelever er da ikke børn?"
- Kristeligt Dagblad 16. januar 2018: "Historisk sag om børnepornpo viser, hvordan grænserne rykker sig"
- Nordjyske 16. januar 2018: "De fleste ved godt, at det er ulovligt"
- Politiken 16. januar 2018: "Massesigtelser af unge for deling af sex-video har stor chok-effekt. Men vil det stoppe spredningen af krænkende billeder?"

- nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-15-19-aarig-i-chok-over-sigtelse-i-sexvideo-sag-det-vil-oedelaegge-mit-liv


Gitte Horsbøl: "Den iscenesatte virkelighed", Systime (2004), s. 11-26, 59-61.

TV-Avisen: "Tuberkulose i Thisted" (2002)

Værklæsning dokumentar: Tv2: "De vaccinerede piger" (2015)

Information d. 20. juni 2018: "Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden"

Supplerende stof:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det usagte...

Et sprogligt forløb om samtaler i fiktion med særligt fokus på samtaleprincipperne.

Kernestof:

Bennike (m.fl): "Faglige forbindelser i dansk", DLF (2005), s. 20-23, 54-56.
Jan Glæsel/Anne Linnet: "Det ikke det du siger" (1981)
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
KLOVN: "Casper og Frank køber ind"

Lærer-PPT om høfligheds- og samarbejdsprincipperne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO: Velfærdsstaten

Tværfagligt forløb med historie med fokus på etableringen af velfærdsstaten og dennes efterfølgende betydning for kvinders vilkår i Danmark.

Kernestof:

Klaus Rifbjerg: "Nyt lys" (1960).
Samvirke, august 1970: "Valo"-reklame.
Anders Bodelsen: "Signalet" (1965).

Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag"; i "Tryghedsnarkomaner" (1997).
"Rødstrømpe-Manifest". I "Søsterskab! Artikler fra den amerikanske kvindebefrielse". Rhodos (1971), s. 256-58.

"Individets tid" i: Blaaberg m.fl.: ”Stoppesteder”, Systime (2002).
Ole Ravn: "Litteraturhistorisk overblik", Systime (2006), p. 55-58.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udkast dansk 4 08-05-2023
Dansk 4 - analyse af novelle 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den demokratiske samtale

Et forløb om den demokratiske samtale i et litteraturhistorisk, sprogligt og mediemæssigt perspektiv. Den demokratiske samtale er blevet set i lyset af oplysningstiden og Holberg, ligesom der er blevet arbejdet med debatkulturen på de sociale medier.

Kernestof:

Holberg, Ludvig: af "Erasmus Montanus", 1. akt, scene 6, 2. akt scene 1, 2 og 3, 3. akt, scene 5.   
          ''              : "Epistel 395" - om censur

Materiale fra Det Kongelige teaters opførelse af Erasmus Montanus 2014/15:

https://www.youtube.com/watch?v=1GBcX12_lN8
https://www.youtube.com/watch?v=fNcz3XQU38k

Folketinget: "Den demokratiske samtale": https://www.youtube.com/watch?time_continue=212&v=Z3V2sXfpqEU

"Netkrigerne": https://politiken.dk/debat/art6275295/%C2%BBGrundl%C3%A6ggende-mener-jeg-at-kvinder-har-for-meget-at-skulle-have-sagt-i-den-offentlige-debat%C2%AB

Tv2: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-10-03-foedevareminister-til-veganer-jeg-elsker-bacon + efterfølgende kommentarspor på Tv2 News' facebookside.

DR podcast: Genstart - 3 år uden filter: https://www.dr.dk/radio/special-radio/genstart/genstart-2020-09-15

"Det nytter ikke at ville lukke døren til Facebook", Information 12.09.2020.  

Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime (2010), s.116-118, 128, 130.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Vrede stemmer

I forløbet er der arbejdet med kernetekster fra det moderne gennembrud og det spor, som det moderne gennembruds litteratur lagde for litteraturen i det 20. århundrede. Fokus har været på forfatternes indignation og vrede, og hvordan den kommer til udtryk i de enkelte tekster.

Kernestof:

Brandes: af "Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur"; i: Fibiger & Lütken: "Litteraturens huse", Systime (2009).

Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"
Amalie Skram: "Karens Jul" [norsk]
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene" + "Lønningsdag"
Rudolf Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT"
Yahya Hassan: "DIGTE" (2013) [Værklæsning III]
Glenn Bech: "1. maj-tale" (2021)

Supplerende materiale:

Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Podcast

Et forløb om podcasten som medie. I forløbet har der været fokus på podcastens virkemidler, de forskellige typer af podcasts samt seriedramaturgi. Desuden har eleverne udarbejdet deres egne podcasts.

Kernestof:

Olsen m.fl.: "Podcast", Dansklærerforeningens forlag (2020), s. 30-43; 44-53; 54-61; 106-115.
DR Kulturmagasinet Gejst: "Podcast i massevis" (2018).
Fuhlendorff: "Hva så?! – Glenn Bech" (11:20-) (2023) https://podcasts.apple.com/us/podcast/hva-s%C3%A5-med-christian-fuhlendorff/id1272767671
Third Ear Studio: "Kvinden med den tunge kuffert (2016)" https://thirdear.studio/da/pods/kuffert
Mørkeland, episode 168 (2022) https://podtail.com/da/podcast/morkeland/
Mord i Nord: "Episode 3: Den japanske turist" (2021).

Third Ear Studio: "Ringbindsattentatet" (2015) [Værklæsning IV]
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Maskulinitet

Et forløb om fremstilling af maskulinitet igennem tiderne: fra før-moderne tid og op til i dag. Metodisk er der blevet arbejdet med socialkonstruktivisme og diskursanalyse med fokus på kønsperformance og italesættelse af maskulinitet.

Kernestof:

Folkevise: "Ramund hin unge"
Gisle Saga: Kap. 2.
Proklamationen af H.M. Kong Frederik X.: https://www.youtube.com/watch?v=_vLsBQAaGDc

Herman Bang: af "Franz Pander"

Reklamespot: Royal Beer: "De store hanner I + II" (2008) (https://www.youtube.com/watch?v=10AFZSPlz_M og https://www.youtube.com/watch?v=d9YO13YKCIU)

Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)


Ditte Campion: "Blik for køn", Dansklærerforeningens forlag (2016), s. 10-41.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mellemkrigstiden

Forløbet har fokuseret på litteraturen mellem de to verdenskrige og de sprogligt-stilistiske nybrud i form af futurismen og ekspressionismen. Værdisammenbrud, destruktion og angst. Der er også blevet arbejdet med Freuds begreber eros og thanatos.     

Kernestof:

Emil Bønnelycke: "Gaden"
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål"
Rudolf Broby-Johansen: "BLOD" [Værklæsning V]
Pär Lagerkvist: "Ångest"


Billeder:
Ernst Ludwig Kirchner: "Postdamer Platz" (1914)
Sandro Botticelli: "Pallas Athene med Kentaur" (1482)

Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime, 2004, p. 260-280; 293; 496.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Postkolonialisme

Forløbet har omhandlet litteratur, der tematiserer magtforholdet mellem tidligere kolonimagt og oprindelig befolkning. Der er læst tekster, der forholder sig kritisk til eurocentrismen, samt tekster, der tager fat i sociale udfordringer i det moderne Grønland.  

Kernestof:

Kim Leine: af "Profeterne i Evighedsfjorden"
Sume: "Illulissat"
Iben Mondrup: af "Tabita"
Niviaq Korneliussen: af "HOMO Sapienne"
              ''                : af "Blomsterdalen"

Postkolonial læsning: https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Romantikken

Periodelæsning af det tidlige 1800-tals litteratur med fokus på romantikkens virkelighedsopfattelse og de forskellige romantiske strømningers kendetegn.

Kernestof:

Adam Oehlenschläger: af "Sct. Hansaften-Spil: En gammel mand med en perspektivkasse" (1803), billede 4
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) [VÆRK VI]
       ''                   "Sig nærmer Tiden" (1838)
N. F. S. Grundtvig: "Det er så yndigt at følges ad" (1855)
H. C. Andersen: "Nissen hos Spekhøkeren" (1852)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)

Fibiger & Lütken: "Litteraturens veje", Systime, 2004, p. 138-140; 152; 519-520.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer