Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Steen Pedersen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vandmærket - VÆRK
Titel 2 Dokumentaren - VÆRK
Titel 3 DHO - VÆRK (Velfærdsstaten)
Titel 4 Politisk og aktivistisk litteratur
Titel 5 Romantikken og starten af 1800-tallet
Titel 6 Skriftlighed, debatterende og analyserende artikel
Titel 7 Eksistentialisme og litteratur
Titel 8 Filmanalyse: Idioten - VÆRK
Titel 9 Folkevisen
Titel 10 Mellemkrigstid og ekspressionisme - VÆRK
Titel 11 Biedermeier og  poetisk realisme
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Romantisme
Titel 14 Det moderne gennembrud og Et Dukkehjem - VÆRK
Titel 15 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vandmærket - VÆRK

Hans Otto Jørgensen: Gamle Åge

Naja Marie Aidt: Vandmærket (værklæsning)


Fokus på læsning af en novellesamling. I forlængelse heraf havde klassen fokus på projektarbejde samt fremlæggelse af arbejdet.
Slutteligt udarbejdede hver gruppe en kortere aflevering baseret på analysen af de noveller, de præsenterede for resten af klassen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 1 - analyse af novelle fra Vandmærket 06-01-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentaren - VÆRK

Dokumentartyper

"Danmarks yngste dragqueen" (DR, 2022)
"Jeg er levende" om Søren Ulrik Thomsen (Jørgen Leth, 1999) - VÆRK

Afl. om "Jeg er levende".

Formålet med forløbet var arbejde med og indblik i dokumentartyperne. I arbejdet med typerne blev anvendt sider som gymdansk.dk

Klassen dykkede ned i ovenstående to dokumentarer, "Jeg er levende" som værk. I forlængelse heraf udarbejdede holdet en skriftlig opgave med en analyse af dokumentaren.

Sideløbende med dette forløb deltog klassen i en workshop, hvor en 3g-klasse underviste eleverne i skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DHO - VÆRK (Velfærdsstaten)

Divaer, digtere og dogmebrødre, afsnit 6.

Litteraturens veje, side 333-337: 60'er-modernisme

Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960)

Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag (fra Tryghedsnarkomaner, 1977)
Mogens Lykketofts tale, 1974.

Dan Turèll: Vangede billeder (roman, 1975) - VÆRKLÆSNING

Skriftligt arbejde:
Uddrag af Jens Blendstrup: Luskefisefortællinger


Forløbet og DHO'en havde overskriften "Velfærdsstaten". Med afsæt i 1960'erne, herunder Klaus Rifbjerg og 60'er-modernisme, arbejdede klassen med perioden og med værklæsning.

I forlængelse heraf udarbejdede eleverne en skriftlig opgave om et uddrag af Jens Blendstrups "Luskefisefortællinger". Koblingen var Blendstrups skildring af barndommen i 1970'erne, og der blev her trukket paralleller til Turèlls "Vangede billeder".
Fokus i forbindelse med Blendstrup var dog på det skriftlige arbejde og særligt på den analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 3 - dokumentaranalyse 28-03-2023
PPT om Vangede billeder 14-04-2023
Delopgave 1, første udkast til DHO 01-05-2023
DHO 17-05-2023
Dansk 4 - Luskefisefortællinger 22-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Politisk og aktivistisk litteratur

Fra Information (2014): Litteraturen er blevet politisk, fordi politikken ikke er det.

Udvalgte digte fra Caspar Eric: Nye balancer
Udvalgte digte fra Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet

Asta Olivia Nordenhof: jeg vil tale om arbejde (2013)

Uddrag af Deadline med Glenn Bech fra CFU.

Jonas Eikas takketale, da han modtog Nordisk Råds Litteraturpris.

Forløbet blev sluttet af med skriveopgave: Skriv en politisk tale.


Formålet med forløbet var at sætte fokus på nyere litteratur. Vi dykkede ned i, hvordan litteraturen de seneste år er blevet politisk efter i mange år at have været alt andet end politisk.
Vi arbejdede med de forskellige måde, forfatterne er politiske på og de forskellige tilgange de har til emnet.
Forløbet blev sluttet af med mundtlige præsentationer af analyser af Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet".

Derudover var der i forløbet fokus på skriftlighed og skrivning i timerne på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Romantikken og starten af 1800-tallet

Litteraturens veje: Romantikken

Klip fra filmatisering af Austens "Stolthed og fordom" som indføring i perioden. Samtale om guldalderbilleder.

Adam Oehlenschläger: Guldhornene

Schack von Staffeldt: Indvielsen

Opgave omkring Platons hulelignelse.

N.F.S. Grundtvig: De levendes land

H.C. Andersen, rejsebilleder fra https://www.hcandersen-homepage.dk/?page_id=28317 som optakt til egne rejseskildringer i forbindelse med studietur.

TV-program: 1800-tallet på vrangen


Formålet med forløbet har været at give indblik i og forståelse for den første del af 1800-tallet. Herunder universalromantikken, nationalromantikken og nyplatonismen.
En del af forløbet havde som fokus at arbejde med rejseskildringen som genre (som optakt til den reflekterende artikel) med afsæt i H.C. Andersens rejseskildringer.
Eleverne skrev deres egne rejseskildringer baseret på oplevelserne, de havde på vores studietur til Bruxelles.

Sideløbende har klassen i de fleste lektioner arbejdet med kreativ skrivning eller anden form for skriftlighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 1 - analyserende artikel 24-10-2023
Skriveøvelser i hæfte i løbet af året 14-11-2023
Dansk 2 - debatterende artikel 05-12-2023
Pas 31-01-2024
Dansk 3 - analyserende + debatterende artikel 13-02-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skriftlighed, debatterende og analyserende artikel

Klassen arbejdede med eksemplariske besvarelser på de to genrer og lavede efterfølgende besvarelser af de samme opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksistentialisme og litteratur

Introduktion til eksistentialisme (Sartre og Kierkegaard).
Klassen har arbejdet med Kierkegaards stadielære.

Uddrag af "Forførerens Dagbog" af Søren Kierkegaard.

Om Kierkegaard i Litteraturens veje.

"Hullet" af Peter Seeberg
"Ringen" af Karen Blixen

Derudover særligt fokus på skrivning - både i form af skriveøvelser og stilskrivning. Eleverne har brugt en del tid i lektionerne på skrivning.

Arbejdet med H.C. Andersens rejseskildringer fortsat:

https://www.hcandersen-homepage.dk/?page_id=28317
http://web1.skanderborg-gym.dk/at/at2009/opgave01/jernbanen_tekst.pdf

Formålet med forløbet har været at give indblik i og forståelse for eksistentialismen og dens tilstedeværelse i litteratur på tværs af litterære perioder. Der har således været et mere emnebaseret fokus i forløbet.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 4 - studietur, rejseskildring 19-04-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Filmanalyse: Idioten - VÆRK

Klassen har arbejdet med analyse af filmen "Idioten" af Kasper Rune Larsen fra 2023.

Der har i analysearbejdet været fokus på:

personkarakteristikker af hovedpersonerne
fortælleforhold
symbolik
kameravinkler og klipning
lys, farver og lyd

De har brugt https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller i analysearbejdet med filmen.

Formålet med forløbet har været at arbejde analysen af en spillefilm som værk. Klassen gik i den forbindelse i dybden med begreberne, som bliver præsenteret på ovennævnte side på Filmcentralen.

I forbindelse med arbejdet med filmen har vi trukket paralleller tilbage til årets første forløb: Politisk og aktivistisk litteratur. Forløbet har således også været en form for genopfriskning af skoleårets første forløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 5 15-05-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Folkevisen

Klassen arbejdede med perioden med udgangspunkt i følgende:

https://www.youtube.com/watch?v=xJReLER5g0g

og Litteraturens veje, side 46 + s. 48 og s. 58-60.

Efterfølgende læste og arbejdede de med folkevisen "Nøkkens svig".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mellemkrigstid og ekspressionisme - VÆRK

Litteraturens veje, s. 274-283. Herunder ekspressionisme.
Divaer, digtere og dogmebrødre, episode 2.

Tom Kristensen:
- Fribytter
- Det blomstrende slagsmål
The Minds of 99: Det er Knud som er død - klassen læste digtet mens de lyttede til sangen, men vi arbejdede ikke yderligere med digtet.

Rudolf Broby-Johansen: BLOD (værklæsning)

Filippo Marinetti: Futurismens manifest

Perspektiveringer til Yahya Hassan:
- JETLAGFORMØRKELSE
- RAMADAN
- BARNDOM

Film: Midnight in Paris, Woody Allen.

Værket blev læst i en flerfaglig uge, hvor dansk og historie samarbejdede. Her var fokus på mellemkrigstiden generelt og især de sociale forhold i Danmark i denne periode.

Derudover har klassen haft fokus på skriftlighed og den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Biedermeier og poetisk realisme

I Litteraturens veje:
  - Biedermeier
  - Poetisk realisme

Biedermeier som periode blev tydeliggjort gennem Klunkehjemmet: https://natmus.dk/museer-og-slotte/klunkehjemmet/

  - St. St. Blicher: Sig nærmer tiden
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/s/sig-naermer-tiden
  - klassen lavede analyse af digtet og drog paralleller til perioden og til poetisk realisme
  - vi lyttede til Pernille Rosendahls fortolkning af digtet: https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw








Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk 2 - reflekterende artikel 08-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det moderne gennembrud

Eleverne udarbejdede i grupper præsentationer til gennemgang af den litterære periode. Derudover var der fokus på samfundsforholdene i perioden.

Der blev inddraget følgende sider:

https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud
https://faktalink.dk/titelliste/natu/natudanm
https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/det-moderne-gennembrud


Efterfølgende arbejdede klassen med følgende tekster:

  - En vandringsmand af Henrik Pontoppidan
  - 1. afsnit af Bille Augusts filmatisering af "Lykke-Per" af Henrik
    Pontoppidan
  - 1. kapitel af romanen "Lykke-Per"

- Frøkenen af Herman Bang
- En lille Replik af Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romantisme

Romantisme.

Emil Aarestrup: Sommerfugle jeg elsker at fange.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Det moderne gennembrud og Et Dukkehjem - VÆRK

Det moderne gennembrud fortsat med værklæsning af Et Dukkehjem af Henrik Ibsen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer