Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Steen Pedersen
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vandmærket - VÆRK
Titel 2
Dokumentaren - VÆRK
Titel 3
DHO - VÆRK (Velfærdsstaten)
Titel 4
Politisk og aktivistisk litteratur
Titel 5
Romantikken og starten af 1800-tallet
Titel 6
Skriftlighed, debatterende og analyserende artikel
Titel 7
Eksistentialisme og litteratur
Titel 8
Filmanalyse: Idioten - VÆRK
Titel 9
Folkevisen
Titel 10
Mellemkrigstid og ekspressionisme - VÆRK
Titel 11
Biedermeier og poetisk realisme
Titel 12
Det moderne gennembrud
Titel 13
Romantisme
Titel 14
Det moderne gennembrud og Et Dukkehjem - VÆRK
Titel 15
Forløb#13
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vandmærket - VÆRK
Hans Otto Jørgensen: Gamle Åge
Naja Marie Aidt: Vandmærket (værklæsning)
Fokus på læsning af en novellesamling. I forlængelse heraf havde klassen fokus på projektarbejde samt fremlæggelse af arbejdet.
Slutteligt udarbejdede hver gruppe en kortere aflevering baseret på analysen af de noveller, de præsenterede for resten af klassen.
Indhold
Kernestof:
Læs "Som englene flyver" i novellesamlingen, som I fik udleveret i mandags. Notér 7 nøgleord fra novellen og skriv ordene ind i elevfeedback under timen her.
Som englene flyver_Aidt.pdf
Hans Otto Jørgensen_Gamle Åge 2001.docx
Arbejdsspørgsmål til Som englene flyver_UDEN SVAR.docx
1c miniprojekt_gruppearbejde med Vandmærket.docx
NB: Hvis du var fraværende i sidste lektion, skal du inden lektionen i dag tale med din gruppe om, hvor de er henne i projektforløbet, og hvad du skal gøre for at være klar til lektionen i dag.
Alle skal medbringe en bog i dag! Se min mail :) Og skriv endelig, hvis I har spørgsmål.
Gruppe 3, 5, 6 og 7 fremlægger.
Træningsdagbog - træningsark(uudfyldt).docx
Aidt__Naja_Marie__Den_blomstrende_have.pdf
Husk at udfylde læsetræningsdagbog: Tre læselektier.
Læsetræning i 1c_foreløbig.pptx
Læs "Den blomstrende have" og skriv 8 stikord, som I lægger ind i elevfeedback.
Den blomstrende have_arbejdsspørgsmål_inkl Syndefaldet.docx
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 1 - analyse af novelle fra Vandmærket
06-01-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dokumentaren - VÆRK
Dokumentartyper
"Danmarks yngste dragqueen" (DR, 2022)
"Jeg er levende" om Søren Ulrik Thomsen (Jørgen Leth, 1999) - VÆRK
Afl. om "Jeg er levende".
Formålet med forløbet var arbejde med og indblik i dokumentartyperne. I arbejdet med typerne blev anvendt sider som
gymdansk.dk
Klassen dykkede ned i ovenstående to dokumentarer, "Jeg er levende" som værk. I forlængelse heraf udarbejdede holdet en skriftlig opgave med en analyse af dokumentaren.
Sideløbende med dette forløb deltog klassen i en workshop, hvor en 3g-klasse underviste eleverne i skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Dokumentartyper.pdf
Billedbeskæring_eksempler .png
1c_grupper til workshops mandag den 23jan.docx
Husk "læsebog".
Afsnit
Besvar spørgsmålene i vedhæftede opgave. SKRIV DINE SVAR NED. Vi samler op på jeres svar i lektionen i dag.
"Danmarks yngste dragqueen": Husk papirerne med filmiske virkemidler OG jeres noter: I skal samle op i grupper nu.
Opsamling på analysearbejde med Danmarks yngste dragqueen.docx
Medbring de papirer om filmiske virkemidler, som I fik udleveret i forbindelse med "Danmarks yngste dragqueen".
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO - VÆRK (Velfærdsstaten)
Divaer, digtere og dogmebrødre, afsnit 6.
Litteraturens veje, side 333-337: 60'er-modernisme
Klaus Rifbjerg: Terminologi (1960)
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag (fra Tryghedsnarkomaner, 1977)
Mogens Lykketofts tale, 1974.
Dan Turèll: Vangede billeder (roman, 1975) - VÆRKLÆSNING
Skriftligt arbejde:
Uddrag af Jens Blendstrup: Luskefisefortællinger
Forløbet og DHO'en havde overskriften "Velfærdsstaten". Med afsæt i 1960'erne, herunder Klaus Rifbjerg og 60'er-modernisme, arbejdede klassen med perioden og med værklæsning.
I forlængelse heraf udarbejdede eleverne en skriftlig opgave om et uddrag af Jens Blendstrups "Luskefisefortællinger". Koblingen var Blendstrups skildring af barndommen i 1970'erne, og der blev her trukket paralleller til Turèlls "Vangede billeder".
Fokus i forbindelse med Blendstrup var dog på det skriftlige arbejde og særligt på den analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Medbring Litteraturens veje.
60er-modernisme_arbspørgsmål til side 333-337 i LV.docx
Læs side 333-337 i Litteraturens veje og besvar vedhæftede spørgsmål. Læg jeres svar ind i elevfeedback inden timens start.
LV side 333_337_19601970.pdf
Alexandre Nsoni - Poesi om diskrimination (1).pdf
Vangede billeder - Fremlæggelser 1c.docx
Læs vedhæftede (Vita Andersen: Fredag, lørdag, søndag + Mogens Lykketofts tale fra 1974). I skal ikke gøre andet end at læse dem, men vær klar til at arbejde med teksterne i dag.
Tale 1974_Mogens Lykketoft.docx
DHO intro 2023 PG.pptx
Medbring Vangede billeder.
Læs "Vangede billeder" (hele værket) til i dag.
Genlæs Lykketofts tale + læs dokumentet om argumenttyper.
Læs vedhæftede dokument om argumenttyper. NB at dokumentet er 7 sider :)
DHO 2023.docx
Alle grupper er klar til at fremlægge "Vangede billeder".
scooterpige_bb_aug_62.jpg
Luskefisefortællinger_Blendstrup_UDDRAG.pdf
VIGTIGT: Medbring “Vangede billeder”! Og sørg for at besvare spørgsmålene til "Luskefisefortællinger" ovenfor. Og skriv svarene ned. De skal bruges til stilen, vi går i gang med i dag, så det er vigtigt, at alle har besvaret spørgsmålene. Også dem, d
Skriftlig dansk_mine egne kommentarer_indtil videre.docx
Læs vedhæftede (korte) dokument om ideologikritik og nykritik.
Ideologikritikken og nykritikken super kort.docx
Totte_selve bogen.pptm
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 3 - dokumentaranalyse
28-03-2023
PPT om Vangede billeder
14-04-2023
Delopgave 1, første udkast til DHO
01-05-2023
DHO
17-05-2023
Dansk 4 - Luskefisefortællinger
22-05-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Politisk og aktivistisk litteratur
Fra Information (2014): Litteraturen er blevet politisk, fordi politikken ikke er det.
Udvalgte digte fra Caspar Eric: Nye balancer
Udvalgte digte fra Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Asta Olivia Nordenhof: jeg vil tale om arbejde (2013)
Uddrag af Deadline med Glenn Bech fra CFU.
Jonas Eikas takketale, da han modtog Nordisk Råds Litteraturpris.
Forløbet blev sluttet af med skriveopgave: Skriv en politisk tale.
Formålet med forløbet var at sætte fokus på nyere litteratur. Vi dykkede ned i, hvordan litteraturen de seneste år er blevet politisk efter i mange år at have været alt andet end politisk.
Vi arbejdede med de forskellige måde, forfatterne er politiske på og de forskellige tilgange de har til emnet.
Forløbet blev sluttet af med mundtlige præsentationer af analyser af Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet".
Derudover var der i forløbet fokus på skriftlighed og skrivning i timerne på klassen.
Indhold
Kernestof:
Grupper opstart aug23.docx
Ingen lektier, men HUSK dem gule mappe med artiklen fra i mandags: "Litteraturen er blevet politisk, fordi politikken ikke er det".
SPØRGSMÅL_Litteraturen er blevet politisk_Information_feb2014.docx
Litteraturen er blevet politisk fordi politikken ikke er det.pdf
Besvar ovenstående spørgsmål til i dag. Og HUSK den gule mappe.
Opgaveark til Nye balancer af Caspar Eric_2c.docx
Se vedhæftede dokument ang. gruppearbejde om netop dit digt. Vær klar til at præsentere hver jeres PowerPoint i nye grupper i dag.
Caspar Eric_grupper til gruppearbejde.docx
Læs Glenn Bech-digtene, som blev udleveret på papir i går.
Glenn Bech_gruppearbejde_fremlæggelser 2c.docx
De sidste grupper fremlægger (grp. 1, 6 og 7).
Asta Olivia Nordenhof_arbejdsark 2c.docx
Læs digtet og besvar den første del på arbejdsarket: Søg info om forfatteren og forhold jer til forsiden på digtsamlingen (udleveret). Husk at skrive noter til begge punkter: I skal fremlægge jeres svar for resten af jeres gruppe i dag. I SKAL IKKE B
Argumenttyper.pdf
Skriv en politisk_aktivistisk tale.docx
Arbejdsark til tekst til den debatterende artikel om Skønlitteratur og ulighed.docx
Færdiggør jeres taler til i dag. I får 10 min. til at genopfriske og øve talen, herefter fremlægger alle.
I vedhæftede dokument: Læs side 4-6 om Den debatterende artikel. Det er vigtigt, at alle har læst, da det er en del af fundamentet for at kunne skrive stilen. I kommer til at arbejde sammen i grupper, hvor alle skal kunne byde ind.
Debatterende artikel_Nedsættende ord_god opg_anonymiseret.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romantikken og starten af 1800-tallet
Litteraturens veje: Romantikken
Klip fra filmatisering af Austens "Stolthed og fordom" som indføring i perioden. Samtale om guldalderbilleder.
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
Opgave omkring Platons hulelignelse.
N.F.S. Grundtvig: De levendes land
H.C. Andersen, rejsebilleder fra
https://www.hcandersen-homepage.dk/?page_id=28317
som optakt til egne rejseskildringer i forbindelse med studietur.
TV-program: 1800-tallet på vrangen
Formålet med forløbet har været at give indblik i og forståelse for den første del af 1800-tallet. Herunder universalromantikken, nationalromantikken og nyplatonismen.
En del af forløbet havde som fokus at arbejde med rejseskildringen som genre (som optakt til den reflekterende artikel) med afsæt i H.C. Andersens rejseskildringer.
Eleverne skrev deres egne rejseskildringer baseret på oplevelserne, de havde på vores studietur til Bruxelles.
Sideløbende har klassen i de fleste lektioner arbejdet med kreativ skrivning eller anden form for skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med at skrive på den debatterende artikel.
2c_arbejd selv tirs24okt.docx
I skal læse de vedhæftede tekster til i dag. Det er næste stil og vi starter arbejdet med den i dag.
Medbring jeres noter fra "1800-tallet på vrangen", som vi så forrige gang (tv-program om romantikken).
Guldalderen.ppt
og Guldhornene. Husk den udleverede tekst.
Guldhornene og lidt stil. HUSK jeres tekst (Guldhornene på papir).
Arbejdsark til Guldhornene af Adam Oehlenschläger.docx
Læs side 144-146 i Litteraturens veje til i dag. I skal ikke gøre andet end at læse siderne igennem. Og medbringe bogen til timen.
Arbejdsspørgsmål til Litteraturens veje 144_146_NYPLATONISME.docx
Begrebet Platons hulelignelse_fremlæggelse.docx
Medbring Litteraturens veje.
Besvar vedhæftede spørgsmål til nationalromantikken. Læg dine besvarelser ind i elevfeedback inden timens start.
2c_egne spørgsmål til nationalromantikken.docx
2c opg_tors4jan.docx Afsnit
De 7 kommaregler.pdf
Læs de to sæt tekster til hhv. den analyserende artikel: "Fiktive fremstillinger af familien" og den debatterende artikel: "Kan værk og kunstner adskilles?"
Husk alle noter til de to stiloplæg. I skal til i dag enten have skrevet en af følgende:
Ungeprofilen.dk
Grundtvig LV_arbspørgsmål.docx
Skriv en takketale til NFS Grundtvig.docx
HCA rejseskildring_karakteristik.docx
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 1 - analyserende artikel
24-10-2023
Skriveøvelser i hæfte i løbet af året
14-11-2023
Dansk 2 - debatterende artikel
05-12-2023
Pas
31-01-2024
Dansk 3 - analyserende + debatterende artikel
13-02-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlighed, debatterende og analyserende artikel
Klassen arbejdede med eksemplariske besvarelser på de to genrer og lavede efterfølgende besvarelser af de samme opgaver.
Indhold
Kernestof:
Læs de to sæt tekster til hhv. den analyserende artikel: "Fiktive fremstillinger af familien" og den debatterende artikel: "Kan værk og kunstner adskilles?"
Husk alle noter til de to stiloplæg. I skal til i dag enten have skrevet en af følgende:
Ungeprofilen.dk
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksistentialisme og litteratur
Introduktion til eksistentialisme (Sartre og Kierkegaard).
Klassen har arbejdet med Kierkegaards stadielære.
Uddrag af "Forførerens Dagbog" af Søren Kierkegaard.
Om Kierkegaard i Litteraturens veje.
"Hullet" af Peter Seeberg
"Ringen" af Karen Blixen
Derudover særligt fokus på skrivning - både i form af skriveøvelser og stilskrivning. Eleverne har brugt en del tid i lektionerne på skrivning.
Arbejdet med H.C. Andersens rejseskildringer fortsat:
https://www.hcandersen-homepage.dk/?page_id=28317
http://web1.skanderborg-gym.dk/at/at2009/opgave01/jernbanen_tekst.pdf
Formålet med forløbet har været at give indblik i og forståelse for eksistentialismen og dens tilstedeværelse i litteratur på tværs af litterære perioder. Der har således været et mere emnebaseret fokus i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Læs første side i kompendiet, I fik udleveret sidste gang: Eksistentialisme og litteratur: "Eksistentialisme".
Arbejdsspørgsmål til Eksistens.docx
Overvej, hvornår I sidst "tog jeres liv på jer" og tog ansvaret for det. Gjorde det, man nu engang skal gøre, når man står i denne "livssituation". Skriv 5-10 linjer om det.
Arbejdsspørgsmål til afsnit om SK i Litteraturens Veje.doc
LITTERATURENS VEJE - 2. udgave, 12. oplag.pdf
Vi afslutter vores opsamling på Kierkegaard, som vi arbejdede med før studieturen ;) De fire stadier: Spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse.
At rejse er at leve_eksemplarisk rejseskildring.docx
Husk at medbringe mappen: "Eksistentialisme og litteratur".
Kierkegaards stadielære_Æstetikeren.docx
Medbring mappen "Eksistentialisme og litteratur". OG læs "Hullet" af Peter Seeberg til i dag.
Arbejdsark til Kvalme_alene.docx
Kompendium til eksistentialisme.pdf
I får de første ca. 15 min. til at færdiggøre arbejdet med Seebergs "Hullet".
Hullet.pdf
Vigtigt: Husk eksistentialisme-mappen.
Oplæsning af Blixen: "Ringen", 1952 by SteenBohnCast
Arbejdsspørgsmål til Ringen af Karen Blixen.docx
Færdiggør arbejdsspørgsmål til "Ringen" af Karen Blixen til i dag. Vi samler op nu.
Filmanalyse_Idioten 2c maj24.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 4 - studietur, rejseskildring
19-04-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Filmanalyse: Idioten - VÆRK
Klassen har arbejdet med analyse af filmen "Idioten" af Kasper Rune Larsen fra 2023.
Der har i analysearbejdet været fokus på:
personkarakteristikker af hovedpersonerne
fortælleforhold
symbolik
kameravinkler og klipning
lys, farver og lyd
De har brugt
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/analysemodeller
i analysearbejdet med filmen.
Formålet med forløbet har været at arbejde analysen af en spillefilm som værk. Klassen gik i den forbindelse i dybden med begreberne, som bliver præsenteret på ovennævnte side på Filmcentralen.
I forbindelse med arbejdet med filmen har vi trukket paralleller tilbage til årets første forløb: Politisk og aktivistisk litteratur. Forløbet har således også været en form for genopfriskning af skoleårets første forløb.
Indhold
Kernestof:
Filmanalyse_Idioten 2c maj24.docx
Husk notepapiret fra i mandags (hvor I fokuserede på hver jeres analyseområde).
Husk jeres notepapir fra i onsdags, da vi så "Idioten" færdig. I arbejder videre med gruppearbejdet ca. 30 min. (?) i denne lektion, når HO er færdig med examcookie.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 5
15-05-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Folkevisen
Klassen arbejdede med perioden med udgangspunkt i følgende:
https://www.youtube.com/watch?v=xJReLER5g0g
og Litteraturens veje, side 46 + s. 48 og s. 58-60.
Efterfølgende læste og arbejdede de med folkevisen "Nøkkens svig".
Indhold
Kernestof:
Til denne lektion skal I medbringe vores litteraturhistoriebog: Litteraturens veje.
Medbring Litteraturens veje + en blyant.
Arbejdsark til folkeviser_LV_basal info.docx
Spørgsmålene i vedhæftede arbejdsark skal være besvaret til i dag. Og alle skal være klar til at fremlægge. Medbring i øvrigt Litteraturens veje til arbejdet med folkevisen i timen.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Mellemkrigstid og ekspressionisme - VÆRK
Litteraturens veje, s. 274-283. Herunder ekspressionisme.
Divaer, digtere og dogmebrødre, episode 2.
Tom Kristensen:
- Fribytter
- Det blomstrende slagsmål
The Minds of 99: Det er Knud som er død - klassen læste digtet mens de lyttede til sangen, men vi arbejdede ikke yderligere med digtet.
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (værklæsning)
Filippo Marinetti: Futurismens manifest
Perspektiveringer til Yahya Hassan:
- JETLAGFORMØRKELSE
- RAMADAN
- BARNDOM
Film: Midnight in Paris, Woody Allen.
Værket blev læst i en flerfaglig uge, hvor dansk og historie samarbejdede. Her var fokus på mellemkrigstiden generelt og især de sociale forhold i Danmark i denne periode.
Derudover har klassen haft fokus på skriftlighed og den reflekterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Medbring Litteraturens veje - det er ikke muligt at låne, da vi ikke har flere i bogkælderen :)
I Litteraturens veje: Læse side 274-281 midt, (dvs. IKKE afsnittet "Et par vrede unge mænd: Bønnelycke og Broby-Johansen). Skriv 8 spørgsmål, hvoraf min. 1 af dem skal være knyttet til historien/ samfundet.
Medbring Litteraturens veje + blyant. Læg jeres ekspressionistiske billede ind under elevfeedback og besvar de vedhæftede spørgsmål til i dag.
Litteraturens veje s 274-281 3c egne spørgsmål.docx
Hana, Mikkeline, Rasmus O og Meta fremlægger PPT om Emil Bønnelycke og Broby-Johansen.
Ideologikritikken og nykritikken super kort.docx
BLOD i den flerfaglige uge.docx
Læs vedhæftede tekster til i dag. Det er vigtigt, at alle får læst, da det er en del af arbejdet med næste aflevering.
Opstart af arbejde med Den reflekterende artike 3c.docx
3c_to reflekterende artikler_efterår24.docx
I skal i denne lektion udarbejde første del (første udkast) til jeres reflekterende artikel. I skal aflevere ca. 1 side (ca. 300 ord) (se under "Opgaver") senest kl. 10. Det må gerne være et "work in progress"-dokument. Dvs. at det ikke behøver være
Filippo Tommaso Marinetti - Det futuristiske Manifest.pdf
HUSK at medbringe Det blomstrende slagsmål på papir (som I sad og skrev noter i på klassen). I skal bruge det i dag.
Yahya Hassan_BARNDOM og andre.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Biedermeier og poetisk realisme
I Litteraturens veje:
- Biedermeier
- Poetisk realisme
Biedermeier som periode blev tydeliggjort gennem Klunkehjemmet:
https://natmus.dk/museer-og-slotte/klunkehjemmet/
- St. St. Blicher: Sig nærmer tiden
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/s/sig-naermer-tiden
- klassen lavede analyse af digtet og drog paralleller til perioden og til poetisk realisme
- vi lyttede til Pernille Rosendahls fortolkning af digtet:
https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw
Indhold
Kernestof:
Medbring Litteraturens veje.
Reflekterende artikel_afkrydsningsskema.pdf
Arbejdsark Biedermeier og poetisk realisme.docx
Biedermeier og poetisk realisme: Hvis ikke I blev færdige i fredags: Læs side 153-159 i Litteraturens veje og besvar spørgsmålene i vedhæftede arbejdsark.
Blicher_Sig nærmer tiden_Arbejdsark.docx
Besvar spørgsmålene på vedhæftede arbejdsark.
Det moderne gennembrud i dansk litteratur_opg til PPT.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 2 - reflekterende artikel
08-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det moderne gennembrud
Eleverne udarbejdede i grupper præsentationer til gennemgang af den litterære periode. Derudover var der fokus på samfundsforholdene i perioden.
Der blev inddraget følgende sider:
https://denstoredanske.lex.dk/det_moderne_gennembrud
https://faktalink.dk/titelliste/natu/natudanm
https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/det-moderne-gennembrud
Efterfølgende arbejdede klassen med følgende tekster:
- En vandringsmand af Henrik Pontoppidan
- 1. afsnit af Bille Augusts filmatisering af "Lykke-Per" af Henrik
Pontoppidan
- 1. kapitel af romanen "Lykke-Per"
- Frøkenen af Herman Bang
- En lille Replik af Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter arbejdet med præsentationerne om Det moderne gennembrud.
69255809718_Zenia May Rasmussen_Dansk aflevering - reflekterende artikel, Zenia.docx
Alle er klar til at fremlægge deres præsentationer om Det moderne gennembrud.
Vi ser resten af 1. afsnit af Lykke-Per og arbejder med afsnittet efterfølgende. Læs vedhæftede tekst (1. kapitel af Lykke-Per) til i dag (NB: den er lang).
_Lykke-Per__ Læs et uddrag fra en af dansk litteraturs største klassikere _ Kristeligt Dagblad.pdf
LykkePer af Pontoppidan_afsnit 1 Bille August.docx
Vi arbejder videre med Pontoppidan. I skal til i dag læse En Vandringsmand (1922) I skal ikke gøre andet end at læse den.
En Vandringsmand af Henrik Pontoppidan_spørgsmål og link til tekst.docx
Spørgsmål til _Frøkenen_ af Herman Bang.docx
I skal til i dag være færdige med jeres Pontoppidan-PPT. 1 gruppe fremlægger for resten af klassen.
Forberedelse til terminsprøve i skriftlig dansk.docx
De 3 skriftlige eksamensgenrer uddybet.docx
Frøkenen af Herman Bang.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Romantisme
Romantisme.
Emil Aarestrup: Sommerfugle jeg elsker at fange.
Indhold
Kernestof:
En gruppe elever har forberedt undervisning i romantismen :)
hasserisgym2015-my.sharepoint.com
Klokken af HCA.docx
Romantisme m arbsp.docx
Lav opgaven i det vedhæftede dokument og læg besvarelsen ind i elevfeedback.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Det moderne gennembrud og Et Dukkehjem - VÆRK
Det moderne gennembrud fortsat med værklæsning af Et Dukkehjem af Henrik Ibsen.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#13
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102983", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102983", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102983" }