Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mette Bohn Halken, Olga With Østerberg
Hold
2022 DA/d (
1d DA
,
2d DA
,
3d DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Nyhedsformidling
Titel 2
2. Læsekursus og værklæsning
Titel 3
3. Dokumentar og virkelighed + værk
Titel 4
4. Sagatid og folkeviser + værk
Titel 5
5. DHO - Oprørsbevægelser
Titel 6
6. Den demokratiske samtale
Titel 7
7. True Crime + VÆRK
Titel 8
8. Romantikken
Titel 9
9. Det moderne gennembrud + værk
Titel 10
10. Eksistentialisme
Titel 11
Køn og diskurs
Titel 12
Ekspressionisme + værk
Titel 13
Modernismer og virkelighed
Titel 14
Argumenter for forandring
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Nyhedsformidling
Introduktion til nyhedsformidling i trykte medier med særlig vægt på vinkling. Som case har eleverne arbejdet med Umbrella-sagen.
Kernestof:
Langdahl (m.fl.): "Krydsfelt", Gyldendal (2010), s. 298-293; 348-354.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook
Operation Umbrella:
- Politiets pressemeddelelse:
http://www.mynewsdesk.com/dk/rigspolitiet/pressreleases/over-1000-unge-sigtes-for-distribution-af-seksuelt-kraenkende-materiale-2373826?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=current_news
(tilgået 9. januar 2018)
- Berlingske 16. januar 2018: "Angrende unge nordsjællændere afhørt i børneporno-sag"
- Ekstrabladet 16. januar 2018: "Historisk aktion. Sådan optrevlede politiet unges deling af sex-video"
- Jyllandsposten 16. januar 2018: "Unge overrasket over børnepornosigtelser: gymnasieelever er da ikke børn?"
- Kristeligt Dagblad 16. januar 2018: "Historisk sag om børnepornpo viser, hvordan grænserne rykker sig"
- Nordjyske 16. januar 2018: "De fleste ved godt, at det er ulovligt"
- Politiken 16. januar 2018: "Massesigtelser af unge for deling af sex-video har stor chok-effekt. Men vil det stoppe spredningen af krænkende billeder?"
-
nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-15-19-aarig-i-chok-over-sigtelse-i-sexvideo-sag-det-vil-oedelaegge-mit-liv
Indhold
Kernestof:
TEST Afslør fake news
Hej 1d. Endelig sker det! Den første dansktime i 1d. Ingen lektier. Vi ses.
Meme Generator - Imgflip
De 5 nyhedskriterier_Arbejdsark (4).docx
Avistype og oplagstal_Arbejdsark (2).docx
I denne lektion starter vi op på det første forløb: Nyhedsformidling. Ingen lektier. Vi ses! :)
Nyhedskriterier_Krydsfelt s. 348-354 (1).pdf
Politiets pressemeddelelse 15. januar 2018 (2).docx
Kig oversigten over de forskellige avistyper på s. 349 i den vedhæftede tekst om nyhedsformidling igennem og find ud af, hvilken avistype den linkede artikel er.
Ivan i chok, da han kom tilbage til sin bil efter Tall Ships Races
Nyhedsformidling_Avistyper, oplagstal og vinkling (4).pptx
Presselogen Tv2_Arbejdsspørgsmål (3).docx
Kapgang - alle tekstspørgsmål under et (1).docx
Vi skal videre med operation umbrella. Denne gang skal vi høre fra den part, som vi ikke hørte fra sidst. Lektie: Læs til og med s. 30 i Kapgang.
Skriveøvelse - Rødhætte vs. avisartikel.docx
Den lille Rødhætte - Grimm
Politiken 16. januar 2018.pdf
Så er det tid igen. Vi skal videre med vores roman + nyhedsformidling. Lektie: Læs til og med s. 103
Den sagnomspunden time er over os, vi skal have langkøring. Denne time passer godt, da vi efterfølgende går på weekend. Vel mødt til en god time i litteraturens tegn. Husk jeres bog :)
1d DA Fakta- og fiktionskoder_TB i Thisted
Den iscenesatte virkelighed s. 11-26_Fakta og fiktionskoder (2).pdf
Tuberkulose i Thisted II_Fakta- og fiktionskoder .docx
I dag skal vi videre med nyhedsformidling. Nu som levende billeder :)
TB på Thisted Gymnaisum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Læsekursus og værklæsning
Introduktion til de forskellige læseteknikker og første værklæsning.
Kernestof:
Morten Kirkskov "Kapgang" (2010)
Indhold
Kernestof:
Presselogen Tv2_Arbejdsspørgsmål (3).docx
Kapgang - alle tekstspørgsmål under et (1).docx
Vi skal videre med operation umbrella. Denne gang skal vi høre fra den part, som vi ikke hørte fra sidst. Lektie: Læs til og med s. 30 i Kapgang.
Skriveøvelse - Rødhætte vs. avisartikel.docx
Den lille Rødhætte - Grimm
Politiken 16. januar 2018.pdf
Så er det tid igen. Vi skal videre med vores roman + nyhedsformidling. Lektie: Læs til og med s. 103
Den sagnomspunden time er over os, vi skal have langkøring. Denne time passer godt, da vi efterfølgende går på weekend. Vel mødt til en god time i litteraturens tegn. Husk jeres bog :)
1d DA Fakta- og fiktionskoder_TB i Thisted
Den iscenesatte virkelighed s. 11-26_Fakta og fiktionskoder (2).pdf
Tuberkulose i Thisted II_Fakta- og fiktionskoder .docx
I dag skal vi videre med nyhedsformidling. Nu som levende billeder :)
TB på Thisted Gymnaisum
Dokumentarens grundtyper_Arbejdsark .docx
Den vaccinerede piger I_Programomtale_Genrebestemmelse (5).docx
Vi skal videre med vores nyhedsformidling som levende billeder. I denne lektion skal vi se på dokumentaren. Lektie: Læs s. 59-61 i det vedhæftede dokument om dokumentaren. Fokuser på: hvordan er dokumentaren anderledes end en fiktionsfilm? Hvad hedd
Den iscenesatte virkelighed_s. 59-81_Dokumentar og Reality.pdf
Læseskabelon s. 59-61.docx
De vaccinerede piger_Analyse af filmiske virkemidler.docx
Når dramatugien overtrumfer virkeligheden II_Arbejdsark .docx
Information 20. juni 2018_Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden.pdf
I denne lektion skal vi arbejde videre med de vaccinerede piger. Lektie: Alle skal have læst til og med s. 185 i Kapgang.
Filmens grundelementer
De vaccinerede piger.mp4
Skyd jeres egen dokumentar (4).docx
Vi er tilbage! I denne time skal vi være kreative :) P.s. husk at få læst i jeres bog.
Vi arbejder videre med jeres dokumentar
Så er vi igen klar til endnu en omgang dansk. I får tid til at færdiggøre jeres dokumentar, men først får vi besøg af Vita :)
Fritidsarbejde - for og imod (1).docx
Argumentation (1).pptx
Opgaver til argumentation.docx
Vi ser jeres dokumentarer. Efterfølgende snakker vi skriftlighed. Alle skal have læst til og med s. 210 i Kapgang.
Toulmins argumentationsmodel - opgave.docx
Dansk 1 - skriveøvelse diskussion (1).docx
Vi skal have helt styr på Toulmin. Efterfølgende starter vi op på den første aflevering. Lektie: Alle skal have læst til og med s. 232 i Kapgang.
Opgave til stamtavle Ravnkels saga.docx
Arbejdsark til Ravnkel Frøjgodes saga 1-6.docx
Vi starter op på Ravnkels saga. Lektie: Læs til og med kap. 6. Det kan være en svær tekst, så tab ikke modet undervejs :)
Ravnkel Frøjsgodes saga (2).pdf
Sagatiden.pdf
Retsforholdene | Sagatid
Ravnkels saga retssag.docx
Vi skal videre med historien om vores kære ven Ravnkel. Lektie: Alle skal læse/lytte til og med kap. 11. Det er en god ide at gøre begge ting samtidigt.
Ravnkels saga kap. 7-11_Oplæst.m4a
Ravnkels saga kap. 12-16_Oplæst.m4a
Afsluttende spørgsmål til Ravnkel Frøjgodes saga.docx
Lektie: Færdiggør jeres roman til denne time (you can do it!) :)
Vi skal have styr på resten af sagaen. Lektie: Læs resten af sagaen færdig til denne lektion.
CFU-login
Spørgsmål til Kapgang - film.docx
Uskrevne regler_Gruppediskussion (1).docx
For gammel til at tegne solen_læserbrev Information 19. oktober 2011 (1).docx
For gammel til at tegne solen_Arbejdsark.docx
Elevers digitale mediebrug / Hasseris Gymnasium 2023 / v. Mehlsen Media
Vi arbejder videre med Kapgang. Herefter starter vi op på en ny aflevering.
Indledning til diskuterende artikel - Uskrevne regler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Dokumentar og virkelighed + værk
Introduktion til dokumentarfilmsgenren med særlig fokus på presseetik og mediernes iscenesættelse af virkeligheden.
Kernestof:
Gitte Horsbøl: "Den iscenesatte virkelighed", Systime (2004), s. 11-26, 59-81.
TV-Avisen: "Tuberkulose i Thisted"
Engels: Natlæger på Vesterbro
Værklæsning dokumentar: Tv2: "De vaccinerede piger" (2015)
Politiken d. 8 januar 2016: "Cavling-nomineret værk kritiseres for at være dårligt håndværk"
Information d. 20. juni 2018: "Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden"
Information d. 20 juni 2018: "Følelsespornoen tog overhånd i TV 2’s dokumentar om HPV-vaccinen"
Indhold
Kernestof:
Dokumentarens grundtyper_Arbejdsark .docx
Den vaccinerede piger I_Programomtale_Genrebestemmelse (5).docx
Vi skal videre med vores nyhedsformidling som levende billeder. I denne lektion skal vi se på dokumentaren. Lektie: Læs s. 59-61 i det vedhæftede dokument om dokumentaren. Fokuser på: hvordan er dokumentaren anderledes end en fiktionsfilm? Hvad hedd
Den iscenesatte virkelighed_s. 59-81_Dokumentar og Reality.pdf
Læseskabelon s. 59-61.docx
De vaccinerede piger_Analyse af filmiske virkemidler.docx
Når dramatugien overtrumfer virkeligheden II_Arbejdsark .docx
Information 20. juni 2018_Når dramaturgien overtrumfer virkeligheden.pdf
I denne lektion skal vi arbejde videre med de vaccinerede piger. Lektie: Alle skal have læst til og med s. 185 i Kapgang.
Filmens grundelementer
1d DA Fakta- og fiktionskoder_TB i Thisted
De vaccinerede piger.mp4
Skyd jeres egen dokumentar (4).docx
Vi er tilbage! I denne time skal vi være kreative :) P.s. husk at få læst i jeres bog.
Vi arbejder videre med jeres dokumentar
Så er vi igen klar til endnu en omgang dansk. I får tid til at færdiggøre jeres dokumentar, men først får vi besøg af Vita :)
Fritidsarbejde - for og imod (1).docx
Argumentation (1).pptx
Opgaver til argumentation.docx
Vi ser jeres dokumentarer. Efterfølgende snakker vi skriftlighed. Alle skal have læst til og med s. 210 i Kapgang.
Toulmins argumentationsmodel - opgave.docx
Dansk 1 - skriveøvelse diskussion (1).docx
Vi skal have helt styr på Toulmin. Efterfølgende starter vi op på den første aflevering. Lektie: Alle skal have læst til og med s. 232 i Kapgang.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Sagatid og folkeviser + værk
Et forløb med fokus på sagatid og folkeviser. Værklæsning: Ravnkels saga
Kernestof:
Ravnkels saga
Ebbe Skammelssøn
Germand Gladensvend
Litteraturens Veje, Fibiger og Lütken, Systime
Litteraturens veje (2009) s. 58
Indhold
Kernestof:
Retsforholdene | Sagatid
Ravnkels saga retssag.docx
Vi skal videre med historien om vores kære ven Ravnkel. Lektie: Alle skal læse/lytte til og med kap. 11. Det er en god ide at gøre begge ting samtidigt.
Ravnkel Frøjsgodes saga (2).pdf
Ravnkels saga kap. 7-11_Oplæst.m4a
Ravnkels saga kap. 12-16_Oplæst.m4a
Afsluttende spørgsmål til Ravnkel Frøjgodes saga.docx
Lektie: Færdiggør jeres roman til denne time (you can do it!) :)
Vi skal have styr på resten af sagaen. Lektie: Læs resten af sagaen færdig til denne lektion.
Kapgang - alle tekstspørgsmål under et (1).docx
CFU-login
Spørgsmål til Kapgang - film.docx
Uskrevne regler_Gruppediskussion (1).docx
For gammel til at tegne solen_læserbrev Information 19. oktober 2011 (1).docx
For gammel til at tegne solen_Arbejdsark.docx
Elevers digitale mediebrug / Hasseris Gymnasium 2023 / v. Mehlsen Media
Vi arbejder videre med Kapgang. Herefter starter vi op på en ny aflevering.
Indledning til diskuterende artikel - Uskrevne regler.docx
Ebbe Skammelssøn - med noter.pdf
Gruppearbejde Ebbe Skammelsøn.docx
Så er tiden kommet til folkeviserne. Det er ren game of thrones. Vi ses! Lektie: Læs vedhæftede om folkeviser.
Folkeviser.pdf
Germand Gladensvend.pdf
Noter og ordforklaringer -GG.pdf
Gruppearbejde Germand Gladensvend.docx
Vi skal videre med den næste folkevise. Lektie: Læs jeres rettelser til opgaven omkring indledning. Sig til i denne lektion, hvis noget er uklart.
I skal arbejde selv i denne lektion. I skal skrive videre på jeres aflevering. Kl. 9.45 lægger i det I har lavet ind under elevfeedback. Dette vil samtidig fungere som fraværsregistrering. God arbejdslyst!
Forenklet vejledning til opgave om Eriksen.docx
Vi holder skriveværksted. Sidste chance for at stille spørgsmål til afleveringen :)
Huskeliste til skriftlig eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. DHO - Oprørsbevægelser
DHO-forløbet havde temaet oprørsbevægelser i Danmark i 1950'erne til 1970'erne. Vi havde fokus på a) opbruddet i det traditionelle familiemønster og b) miljøbevægelsen. Derudover blev eleverne introduceret til danskfagets litterære metoder (den biografiske metode, nykritikken og ideologikritiske metode) og sproglige analysetilgan. Yderligere arbejdede vi med digtanalytiske begreber som det grafiske lag, lydlaget og ordlaget,.
Film og dokumentar:
Thomas Vinterberg "Kollektivet" (2016)
Lyrik:
Vita Andersen "Fredag, lørdag, søndag" (1977)
Røde mor/Troels Trier: "Ta' på landet" (1976)
Thorkild Bjørnvig: "Lappedykkeren" (1959)
Prosa:
Katrine Marie Guldager: "Voksne mennesker kan godt tale om sex" (2009)
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på vores DHO-forløb. Lektie: Find jeres fokus til filmen i nedenstående dokument.
Thomas Vinterberg - Kollektivet 1d.docx
Ravn_Litteraturhistorisk overblik s. 55-58 (1).pdf
Ravn_Litteraturhistorisk overblik s. 55-56_Fokusspg.docx
Videre med DHO og Kollektivet. Lektie: Tilføj det I kan til jeres spørgsmål om filmen.
Malinovski De fremmedgjorte 1963.pdf
Thorkild Bjørnvig - Lappedykkeren tekst.docx
Bjørnvig - Lappedykkeren - arbejdsspørgsmål.docx
Vi kører videre med 60erne. Vi ses!
Røde mor - Ta på landet - fra Hjemlig hygge 1976.docx
Arbejdsark - Røde mor, Ta på landet.docx
Vi kører videre med tekster til DHO. Lektie: Læs jeres rettelser til afleveringer igennem. Sig til, hvis noget er uklart.
Glenn Bech 1. maj tale (1).docx
Vi tager en snak om en af tidens helt store forfattere.
Voksne kan godt tale om sex - arbejdsspørgsma_l (1).docx
Katrine Marie Guldager - Voksne mennesker kan godt tale om sex.pdf
Vi kører videre med DHO :)
Fredag, lørdag og søndag.pdf
Arbejdsspørgsmål til Vita Andersens fredag, lørdag og søndag.docx
Meget mere DHO :). Lektie: Læs dokumentet "Nyrealisme". Hav særligt fokus på afsnittene om bekendelseslitteratur og knækprosa. Vi ses!
Nyrealisme.docx
DHO-Eksempel pa_ udkast (1).docx
DHO 2023 - Oprørsbevægelser.pptx
Vi arbejder med jeres aflevering + kobler til DHO.
How to indledning.docx
Vi ser på indledning og rettelser :)
How to konklusion.docx
Metode i dansk_oprørsbevægelser.pptx
Vi gør klar til DHO skrivning :)
Podcast om jeres DHO.docx
I denne lektion træner vi mundtlighed :)
Aidt_Hun græder ikke.docx
Hun græder ikke_Arbejdsark.docx
Hun græder ikke_eksemplarisk besvarelse (2).docx
Skriftlig årsprøve i dansk 1g.pptx
I denne time skal vi se på den skriftlige årsprøve og snakke talepapir.
Ideologikritisk metode.pptx
Nykritisk metode.pptx
De 8 begrebspar, metode.docx
Den videnskabelige basismodel.ppt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Den demokratiske samtale
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark - Klip om den demokratiske samtale.docx
1. Intro og begyndende oplysning.pptx
Lektie: Litteraturens veje: ”Oplysning og følsomhed” + ”Borgerlig offentlighed”, s. 108-111. Skriv 5 stikord til hvad oplysningstiden omfattede
Litteraturens veje - Oplysning og følsomhed.docx
Holberg - Epistel 395 - med ordforklaringer.docx
Arbejdsark 2 - Holberg - Epistel 395 - Om censur.docx
Arbejdsark 3a - Erasmus Montanus.docx
Arbejdsark 3b - Erasmus Montanus.docx
Holberg - Uddrag af Erasmus Montanus.pdf
3. Holberg og komedien.pptx
Lektie: Litteraturens veje: ”Ludvig Holberg” + ”Holbergs karakterkomedier” + ”Den grovkornede karnevalisme” + ”Den sofistikerede humor”, s. 117-120. Noter 3 stikord til hvert afsnit, som du synes er vigtige.
Arbejdsark 4a - FB-kommentarspor.docx
Arbejdsark 4b - FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 1_med marginssp__rgsma_èl.docx
Arbejdsark 4c - FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 2.docx
Lav resten af spørgsmålene til Holbergs komedie færdig. Vi samler op på de sidste spørgsmål ved timens begyndelse.
Politiken - Debat Netkrigerne.pdf
5. Den demokratiske samtale.pptx
Skriv en sviner - Kreativ skriveøvelse.docx
6. Opsamlende opgave - Den demokratiske samtale.docx
6. Uden filter II.pptx
Genstart | Tre år uden filter | DR LYD
Lyt til podcasten. Husk også at have jeres skriveøvelse med en sviner klar til at præsentere.
I får tid til at skrive på jeres skriftlige aflevering med pro og contra-øvelser.
I timen skal i arbejde videre med jeres formidlingsfilm.
I får første halvdel af timen til at færdiggøre jeres formidlingsfilm. I den sidste del af timen skal I vise filmen i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. True Crime + VÆRK
Indhold
Kernestof:
Øvelse - Medier og medansvar, vinkling og etik.docx
Arbejdsark - Medieanalyse.docx
1. Medier og medansvar.pptx
Information - Samtlige medier - styr jer.docx
Læs vedhæftede artikel. Hvilke synspunkter lægger Katrine Wiedermann frem?
Podcast - særtræk og formater.docx
2. Medier og medansvar II.pptx
Lyt til podcasten: "Genstart: Livet uden Kim Wall" (aug. 2022): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-livet-uden-kim-wall-11802200158
Vælg og lyt til en valgfri episode fra ”Danske drabssager”. Hvad lægger I særligt mærke til? Musik, stemme, handling, appelformer?
Arbejdsark til Podcastens virkemidler.docx
Podcast - Podcastens virkemidler.pdf
Læs vedhæftede dokument om podcastens virkemidler og besvar de medfølgende arbejdsspørgsmål. Opload via elevfeedback. I må arbejde alene eller i grupper.
4. True-crime-podcasts-v2.pptx
Podcast - Etisk downside.pdf
Podcast - True Crime s. 106-111.pdf
Læsespg: Hvilke undertyper hører under genren True Crime? og hvordan skal man forstå betegnelsen "true" i True Crime?
Medbring høretelefoner
Kære 2.d. I skal i modulet skrive på den kommende aflevering. Da det er sidste modul inden karaktergivningen, skal i ved timens slut aflevere det I har nået. Og herefter vil i få mere tid til at færdiggøre afleveringen.
Grupper 2.d.docx
Værkanalyse af podcasten.docx
Værkanalyse - Podcast.pptx
I timens første 45 minutter får I tid til at færdiggøre jeres analyse af Djævlen i detaljen. Herefter lytter vi til jeres præsentationer.
De sidste grupper præsenterer deres podcastanalyse. Og vi begynder småt op på det kommende forløb.
Kære 2.d, jeg er desværre forhindret i at deltage i timen. I har 3 valgmuligheder i timen. A) Hvis I ikke har fremlagt kan i sende en screencast af jeres fremlæggelse. B) I kan skrive på jeres aflevering. C) I kan læse lektier til næste gang i vedhæf
Romantikken - Litteraturens veje, s. 137-155.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Romantikken
Indhold
Kernestof:
Læs i Litteraturens veje s. 137-142 om Romantikken
Romantikken - Litteraturens veje, s. 137-155.pdf
Morgen-Vandring m. gloser.pdf
Læs i Litteraturens veje s. 137-142 om Romantikken (samme lektie som sidste modul, spring over hvis du har læst). Læsespg: Hvordan beskrives organismetanken?
Klokken - arbejdsark.docx
Læs "Klokken" af H.C. Andersen. Læsefokus: Lav en liste over de personer, der indgår.
Tag på Morgen-Vandring på din vej til skole og tag et billede af naturen! Læg mærke til hvad du ser, hører og dufter.
Klokken - H.C. Andersen.pdf
Nyplatonnisme - Litteraturens veje.docx
Liljen og Dugdraaben - rollel+ªsning.docx
Staffeldt - Liljen og dugdraaben.pdf
Læs i Litteraturens veje s. 144-147 afsnittet om nyplatonismen. Nyplatonismen er en periode, der er præget af dualisme (modsat universalromantikkens monisme). Lav undervejs noter, der kan forklare dualismen.
Begrebet Platons hulelignelse_fremlæggelse (1).docx
Arbejdsark - nationalromantik i nutiden.docx
Læs i Litteraturens veje 146-150: Nationalromantik. Læsespg: hvad menes med "Hvad udad er tabt, skal nu indad vindes"?
Husk at have jeres præsentationer om hulelignelsen klar.
Grupper 2.d.docx
Grundtvig - Det er saa yndigt at følges ad.pdf
Biedermeier.pptx
Det er saa yndigt at følges ad - arbejdsark.docx
Hyrdinden og skorstensfejeren - arbejdsark.docx
Lektie: Læs H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren.
Hyrdinden og Skorstensfejeren - H.C. Andersen.pdf
Emil Aarestrup - Paa sneen.pdf
Romantismen og Aarestrup.pptx
Læs i Litteraturens veje s. 162-168 om Romantisme + Emil Aarestrup. Læsespg: Hvad omfatter 'det interessante'?
Blicher - Sildig Opvaagnen med margen-sp+_rgsma_èl.pdf
1b. Sildig Opvaagnen del 1 - kronologi-opgaven.docx
Ingen lektier :)
1c. Sildig opvaagnen - arbejdsark 1. halvdel.docx
Sildig opvaagnen.pptx
Husk at lave kronologi-opgaven færdig :)
Sildig opvaagnen III.pptx
2b. Sildig opvaagnen - arbejdsark 2. halvdel.docx
3. Sildig Opvaagnen - kreativ opsamling.docx
Husk at færdiggør jeres visuelle produkt :)
Dan dig et overblik over forløbet og tjek om du har fået lavet brugbare noter.
Skriftlig aflevering - Nationalromantik i nyere perspektiv - opgaveformulering - Forestillinger fra romantikken.docx
Analyserende artikel.pptx
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
Spørgsma_l og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Det moderne gennembrud + værk
Indhold
Kernestof:
Litteraturens veje - Det moderne gennembrud.pdf
Grupper 2.d.docx
Georg Brandes hovedstrømninger tekst.pdf
Arbejdsspørgsmål til Lv - Det moderne gennembrud.docx
Øvelse - Brandes om litteraturen før og efter 1870.docx
Intro til DMG m. Brandes.pptx
Herman Bang - Fattigliv.pdf
Impressionisme - noter.docx
Arbejdsspørgsmål - Herman Bang - Fattigliv.docx
Lektien er at besvare arbejdsspørgsmålene til litteraturhistorien fra sidste modul, hvis I ikke nåede det. De er vedhæftet herunder. I får tid til at gøre øvelsen med Brandes færdig i timen.
Lykke-Per trailer skriveøvelse.docx
Herman Bang - Fattigliv - Uddrag.docx
J.P. Jacobsen - Et Skud i Taagen.pdf
Vi samler op på spørgsmålene til Herman Bang teksten og læser novellen af J. P. Jacobsen i timen.
Obs - brug 5 minutter af lektionen på at besvare dette spørgeskema fra AAU omkring CgatGBT:
Læs resten af J. P. Jacobsens novelle "Et skud i taagen". I sidste time læste vi til side 175 øverst.
Mundtlig aflevering 2d - selvstændigt arbejde.docx
Husk at få set Lykke-Per færdig, så I kan besvare den mundtlige aflevering.
Lønningsdag - Martin Andersen Nexø - arbejdsark.docx
Martin Andersen Nexø.pptx
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.pdf
Lektie: Læs novellen "Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø og noter i elevfeedback, hvilke personer der optræder deri.
Arbejdsspørgsmål til Oktobernat.docx
Johannes V. Jensen - Oktobernat.pdf
Læs novellen "Oktobernat" af Johannes V. Jensen. Læsespg: Hvad har Jørgen og Lisbeth, trods deres forskelligheder, til fælles?
Amalie Skram - Karens jul.docx
Sædelighedsfejden.pptx
Have færdiggjort de sidste 3 spørgsmål til "Oktobernat". Desuden bedes I læse s. 221-223 i Litteraturens veje.
Sædelighedsfejden - litteraturens veje.pdf
Amalie Skram - På sct. Jørgen.pptx
Amalie skram - På Sct. Jørgen.pdf
Læs romanuddraget af På Sct. Jørgen. Læsefokus: hvordan beskrives kvindernes vilkår?
Et dukkehjem 1.akt.pdf
I timen skal vi læse første halvdel af 1. akt i Henrik Ibsens drama Et dukkehjem.
Henrik Ibsen - Et dukkehjem.pptx
Et dukkehjem II.pptx
Læs resten af 1. akt i Et dukkehjem. Læsespg: Hvem er Krogstad? Hvorfor er han kommet på besøg?
Lektien deles ud imellem jer i 5 dele. I skal læse jeres del af 2. akt fra Et dukkehjem og skrive et referat på 3-5 linjer. Se fordelingen nedenfor:
Et Dukkehjem 2 akt.pdf
Opsamling -Et dukkehjem.pptx
Fælles dokument - 2d opsamling Et dukkehjem.docx
Læs Henrik Ibsen: Et Dukkehjem, 3. akt. Læsespg: Hvorfor forlader Nora Helmer?
Et dukkehjem 3 akt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Fælles dokument 3d - Victors valg.docx
Eksistentialisme - Øvelse med Victors valg.pdf
1. Intro til eksistentialismen.pptx
2. Søren Kierkegaard.pptx
Kierkegaards fire arketyper - arbejdsark.docx
Læs i "Litteraturens veje" om Kierkegaard s.169-175. Hvilke jordrystelser får i følge teksten indflydelse på Kierkegaard?
Litteraturens veje Søren Kierkegaard.pdf
Kierkegaard . Forførerens Dagbog - Enten Eller.pdf
Arbejdsark - uddrag af Forførerens Dagbog.docx
Læs resten af uddraget "Forførerens dagbog" (fra side 5 første spalte ved overskriften "Om Cordelias erotiske udvikling og Johannes' strategi"). Hvordan fremstilles Johannes?
Skriveøvelse - reflekterende artikel.docx
Den reflekterende artikels opbygning.docx
Fælles dokumet - 3d.docx
5. Modul - Nietzsche.pptx
Stikord til Nietzsche.docx
Nietzsche - Åndens tre forvandlinger.pdf
Læs Nietzsches, "Således talte Zarathustra", uddraget om "Åndens tre forvandlinger". Hvilke forvandlinger sker?
Landsbyens Dronning - arbejdsspørgsma_l.docx
Litteraturens veje - Kampen mod de flade ånder.docx
Henrik Pontoppidan - Landsbyens dronning.pdf
Læs novellen "Landsbyens Dronning" (s. 44-47). Hvordan fremstilles denne dronning?
Arbejdsark til kortfilmen Sabbat.docx
7. Modul - Sartre.pptx
Oversigt til film - Filmiske virkemidler.pdf
Eksistentialisme i dansk - Sartre.docx
Læs vedhæftede dokument om Sartre. Notér 5 nøglebegreber til timen der kan beskrive Sartres filosofi.
Fællesdokument
Arbejdsark - Myggestik.docx
Naja Marie Aidt - Myggestik, 2006.pdf
Læs s. 195-202 (midt) i novellen Myggestik. Vi læser resten af novellen sammen i timen.
8. Modul - Giddens.pptx
Inden timen skal én fra jeres projektgruppe have lagt danskfagligt materialevalg ind på elevfeedback.
Camus Sisyfosmyten.pdf
Eksistentialisme i dansk - Albert Camus.docx
Læs om Camus eksistentialisme og besvar følgende 1.Forklar med egne ord, hvad det absurde betyder. 2.Hvilke tre valgmuligheder har mennesket i forhold til sit liv? 3.Hvad indeholder de tre valgmuligheder? 4.Hvad er positiv nihilisme?
9. Modul - Camus.pptx
Læs Albert Camus (udtales Kamý) Sisyfosmyten. Hvordan forstår I ordet "absurd"?
Camus Sisyfosmyten - arbejdsspørgsmål.docx
Martin A. Hansen - Agerhønen.docx
Karen Blixen - Ringen.docx
Projektarbejde.docx
Håndbog til dansk - Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa.pdf
Eksistentialisme i dansk - Litteraturhistorie m. efterkrigstiden i eksistentialistisk lys.docx
Peter Seeberg - Hvile.docx
Kig jeres arbejde fra sidst igennem. Er der noget jeres gruppe skal have forberedt hjemmefra?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Køn og diskurs
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
Læs i vedhæftede dokument om Diskursanalyse s. 24-28 + 30-31 (midt). Refleksionsspg: Hvad er en rigtig mand?
Gymnasieskolen 2023 - Vi har forskellige forventninger til drenge og piger.docx
Kvinfo 2024 - Kønsstereotype normer i elevfællesskaber.docx
2. Modul - Diskurs og magt.pptx
Læs om diskurs og magtforhold i vedhæftede dokument s. 36-41. Læsespg: Hvad er sproglige byggeklodser? og hvordan kan fænomenet forklare diskursanalyse?
Medbring høretelefoner, forlængerledning og evt. snacks! Og læs gerne vedhæftede dokument om den reflekterende artikel + dine rettelser fra sidste skriveøvelse.
Om den reflekterende artikel - Skriftlig eksamen i dansk.pdf
3. Modul - Socialkonstruktivisme.pptx
Læs s. 10-15 om "Socialkonstruktivisme og køn" i vedhæftede pdf. I timen læser vi videre i dokumentet.
Socialkonstruktivisme og køn - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
4. Modul - Queerteori.pptx
Læs i vedhæftede dokument ”Queerteori”, s.76-85 i Blik for køn. Læsefokus: Hvad er det helt centrale spørgsmål i queerteori?
Queerteori - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
Quiz og byt - Queer-teoriens begreber.docx
Stay - HOMO Sapienne.pdf
Arbejdsark - HOMO Sapienne.docx
5. Modul - Queer i litteratur.pptx
6. Modul - Dokumentar og køn.pptx
Arbejdsark - Danmarks yngste dragqueen.docx
Oversigt - Fakta- og fiktionskoder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Ekspressionisme + værk
Indhold
Kernestof:
Køn og diskurs - HINT.docx
Filippo Tommaso Marinetti - Det futuristiske Manifest - arbejdsspørgsmål.docx
1. Modul - Futurisme.pptx
Marinetti - Det futuristiske manifest.pdf
Læs Marinettis "Futuristiske manifest" s. 1-3. Hvordan er hans syn på krig?
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal.docx
2. Modul - Tom Kristensen.pptx
Arbejdsark 2 - Det blomstrende slagsmål sproglige figurer.docx
Arbejdsark 1 - Tom Kristensen.docx
Læs i Litteraturens veje om ekspressionismen s. 274-281 (indtil lige før "Et par vrede unge mænd").
Mellemkrigstiden og ekspressionisme - Litteraturens veje.pdf
Bønnelycke - Gaden - Arbejdsark.docx
GADEN - Emil Bønnelycke.docx
4. Modul - Bønnelycke.pptx
Læs hjemme om Bønnelycke og samtiden i vedhæftede dokument. Lektiespg: Hvad er Bønnelycke begejstret for at skrive om?
Modernitetens gennembrud - Om Bønnelycke.docx
Værklæsning af Blod med gruppepræsentationer.docx
Grupper 3.d.docx
4. Modul - Broby-Johansen BLOD.pptx
Vi begynder værklæsningen :) I timen får I udleveret materiale fra værket BLOD af Rudolf Broby-Johansen.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
uvm
Vi skal arbejde videre med værklæsningen af Broby-Johansens BLOD i grupperne.
Broby-Johansen. Blod. Digtsamlingen.pdf
Vi skal høre jeres fremlæggelser af de uddelte digte fra Broby-Johansens lyrisk værk BLOD.
Læs vedhæftede dokument med oversigt over de tre genrer og gode tips til at rette din aflevering igennem.
Oversigt over genre og gode tips til skriftlige afleveringer - Fra bogen Skriftlig eksamen i dansk.pdf
Ångest - Arbejdsark.docx
Pär Lagerkvist - Ångest med gloser1.docx
Ångest - Kollageøvelse.docx
8. Modul - Pär Lagerkvist.pptx
De sidste skal huske at tage værket BLOD med og aflevere til mig :)
Opsamling op mellemkrigstiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernismer og virkelighed
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Argumenter for forandring
Indhold
Kernestof:
Toulmins argumentationsmodel og appelformerne.docx
1. Modul - Argumenter for forandring.pptx
Arbejdsark - Who is speaking.docx
Begrebsboks - Det retoriske pentagram.docx
Begrebsboks - Stilistiske figurer.docx
Arbejdsark - Retorisk analyse.docx
Tale - Knausgård.docx
Lav spørgsmålene til din film fra sidste modul færdige. (Skimme)læs vedhæftede begrebsbokse. Der vil være en opgave med begreberne i timen.
Begrebsboks - argumentationsgreb.docx
Orienter jer i de forskellige argumentationsgreb hjemmefra.
Kampagner og multimodalitet.docx
Gruppearbejde.docx
Tjek op på jeres præsentation af arbejdet med jeres udvalgte kampagne til timen. I får en halv time til at færdiggøre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102984", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102984", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102984" }