Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jørgen Bugge Færch-Jensen, Olga With Østerberg
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb
Titel 2 2. Dokumentar og virkelighed + værk
Titel 3 3. Værklæsning roman
Titel 4 4. Skriftlighed
Titel 5 5. DHO - Saga og folkeviser + værk
Titel 6 6. Den demokratiske samtale
Titel 7 7. True Crime + VÆRK
Titel 8 8. Romantikken
Titel 9 9. Det moderne gennembrud + værk
Titel 10 10. Eksistentialisme
Titel 11 Køn og diskurs
Titel 12 Ekspressionisme + værk
Titel 13 Modernismer og virkelighed
Titel 14 Argumenter for forandring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Grundforløb

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Dokumentar og virkelighed + værk

Eleverne er i forløbet blevet introduceret for dokumentarfilmsgenren først og fremmest med afsæt i forskellen på fakta og fiktion – herunder faktakontrakt og fiktionskontrakt samt fakta- og fiktionskoder. Derefter er de blevet introduceret for tre typer af dokumentargenrer: Den observerende, autoritative og deltagende. Efterfølgende har vi arbejdet med filmiske virkemidler med særligt fokus på billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, farver og klipperytme. Eleverne har i forbindelse hermed analyseret en selvvalgt sekvens af afsnit 1 i dokumentaren ”Fie” fra DR. Vi har efterfølgende diskuteret, hvorvidt dokumentaren er en objektiv skildring af virkeligheden. Dernæst har vi arbejdet med socialpornografi og set to eksempler på dette – hhv. ”Historien om Jimmi” samt et klip af ”Netkrigerne”. Vi har afsluttet forløbet med at analysere ”Herlufsholms hemmeligheder” med fokus på fakta- og fiktionskoder, brug af filmiske virkeligheder samt graden af troværdighed og forholdt os til mediernes kritik af dokumentaren.

I forløbet har eleverne afleveret en individuel skriftlig opgave, hvor de har redegjort kort for dokumentargenren samt vurderet bl.a. genrens styrker og svagheder og troværdigheden i de tre typer af dokumentargenrer.

Herlufsholms Hemmeligheder (VÆRK I)

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- H.C. Andersen

Sproglige perspektiver:
- analyse af appelformer

Mediemæssige perspektiver:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- kommunikationsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Værklæsning roman

I dette forløb har vi læst romanen ”En dag vil vi grine af det” af Thomas Korsgaard (2018) og løbende analyseret på de centrale karakterer i romanen samt miljøet. Som afslutning på forløbet har eleverne i mindre grupper afleveret en podcast, hvori de har lavet en personkarakteristik af Tue (hovedkarakteren), en analyse af det fysiske og sociale miljø samt en kort anmeldelse, hvor de kom omkring budskabet, modtageren samt hvor vellykket romanen er i sin helhed.

”En dag vil vi grine af det” (2018) (VÆRK II)

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
Mediemæssige perspektiver:
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Skriftlighed

I forløbet har vi arbejdet med at forbedre elevernes skriftlige formidling. Eleverne har først skrevet en før-tekst med udgangspunkt i novellen ”I bor da meget pænt” af Thomas Korsgaard. Eleverne har løbet rettet i denne førtekst, når de har lært nye ting fx kommaregler.
Vi har haft fokus på kommaregler og andre typiske grammatikfejl som fx nutids-r og ligge/lægge. Vi har ligeledes arbejdet med at undgå sætningskollaps og for korte sætninger. Derefter er eleverne blevet introduceret for den analyserende artikel som skriftlig genre, hvor de skulle tage udgangspunkt i Helle Helles ”En stol for lidt”. I forbindelse med den skriftlige opgave har vi yderligere arbejdet med skrivning af indledning og afrunding.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1900-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning

Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. Den analyserende artikel 02-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. DHO - Saga og folkeviser + værk

Vi har i forløbet først og fremmest arbejdet med sagaer. Eleverne har fået kendskab til sagaen og dens genretræk, og vi har læst sagaen ”Ravnkel Frøjsgodes saga”. Eleverne har i grupper udarbejdet en personkarakteristik af centrale karakterer i sagaen og oprettet facebook-profiler til karaktererne som en del af personkarakteristikken. De har ligeledes arbejdet kort med miljø, fortæller og genretræk som forberedelse til DHO.

Derefter er eleverne blevet introduceret til folkevisen som genre, og her har vi skelnet mellem ridderviser og trylleviser og læst riddervisen ”Ebbe Skammelsen”. Eleverne har kort bearbejdet folkevisen analytisk som forberedelse til DHO. Efterfølgende har vi set et kort klip fra TV2 (2022) om et æresdrab i Danmark udført i 2020. Her har vi talt om, hvordan der blev set på æresdrab i sagaen og folkevisen versus i det danske samfund i dag.

I dette forløb er eleverne ligeledes blevet introduceret til deres dansk-historie-opgave, herunder til følgende begreber indenfor danskfaglige metode: sekundær litteratur, primær litteratur, nykritisk metode og ideologikritisk metode. Efterfølgende har eleverne arbejdet med deres skriftlige produkt og særligt deres redegørelse, analyse og vurdering.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra tiden før 1700
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6. Den demokratiske samtale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7. True Crime + VÆRK

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8. Romantikken

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9. Det moderne gennembrud + værk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10. Eksistentialisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Ekspressionisme + værk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernismer og virkelighed

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer