Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jørgen Bugge Færch-Jensen, Olga With Østerberg
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Grundforløb
Titel 2
2. Dokumentar og virkelighed + værk
Titel 3
3. Værklæsning roman
Titel 4
4. Skriftlighed
Titel 5
5. DHO - Saga og folkeviser + værk
Titel 6
6. Den demokratiske samtale
Titel 7
7. True Crime + VÆRK
Titel 8
8. Romantikken
Titel 9
9. Det moderne gennembrud + værk
Titel 10
10. Eksistentialisme
Titel 11
Køn og diskurs
Titel 12
Ekspressionisme + værk
Titel 13
Modernismer og virkelighed
Titel 14
Argumenter for forandring
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Grundforløb
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Dokumentar og virkelighed + værk
Eleverne er i forløbet blevet introduceret for dokumentarfilmsgenren først og fremmest med afsæt i forskellen på fakta og fiktion – herunder faktakontrakt og fiktionskontrakt samt fakta- og fiktionskoder. Derefter er de blevet introduceret for tre typer af dokumentargenrer: Den observerende, autoritative og deltagende. Efterfølgende har vi arbejdet med filmiske virkemidler med særligt fokus på billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, lyd, farver og klipperytme. Eleverne har i forbindelse hermed analyseret en selvvalgt sekvens af afsnit 1 i dokumentaren ”Fie” fra DR. Vi har efterfølgende diskuteret, hvorvidt dokumentaren er en objektiv skildring af virkeligheden. Dernæst har vi arbejdet med socialpornografi og set to eksempler på dette – hhv. ”Historien om Jimmi” samt et klip af ”Netkrigerne”. Vi har afsluttet forløbet med at analysere ”Herlufsholms hemmeligheder” med fokus på fakta- og fiktionskoder, brug af filmiske virkeligheder samt graden af troværdighed og forholdt os til mediernes kritik af dokumentaren.
I forløbet har eleverne afleveret en individuel skriftlig opgave, hvor de har redegjort kort for dokumentargenren samt vurderet bl.a. genrens styrker og svagheder og troværdigheden i de tre typer af dokumentargenrer.
Herlufsholms Hemmeligheder (VÆRK I)
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- H.C. Andersen
Sproglige perspektiver:
- analyse af appelformer
Mediemæssige perspektiver:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- kommunikationsanalyse
Indhold
Kernestof:
Håndbog til dansk: Kontrakter, koder og genrer.docx
Den lille pige med svovlstikkerne
Omskrivning fra fiktion til fakta.pptx
De tre klassiske dokumentargenrer, DOX, s. 32-43.pdf
Dokumentargenrer PP.pptx
Filmiske virkemidler - Håndbog til dansk, s 325-331.pdf
Socialpornografi og mediealfonser
Supplerende stof:
Hvad forstår du ved dokumentar?
Danish Mother Seeking reklame
Fakta eller fiktion arbejdsark.docx
Den lille pige med svovlstikkerne gruppearbejde.docx
Læs resten af teksten om fakta og fiktion (fra fiktionskontrakt og frem). Lav derudover opgave 3 i arbejdsarket om fakta og fiktion
De tre klassiske dokumentargenrer arbejdsopgaver.docx
DRTV - Fie: Dør jeg, så dør jeg
Gruppearbejde Fie - hvis jeg dør, så dør jeg DR.docx
Dør jeg, så dør jeg en objektiv fortælling om virkeligheden.docx
Socialpornografi og mediealfonser læsespørgsmål.docx
Historien om Jimmi (2:2)
Herlufsholms Hemmeligheder (TV2) - findes på CFU - mine materialer
Politiken_Netkrigerne - John Christensen (3).mp4
Netkrigerne_John Christensen opgaver.docx
Herlufsholms Hemmeligheder arbejdsark.docx
Berlingske TV 2-dokumentar har fået kritik for at være ensidig.docx
Netkrigerne_Portræt af John Christensen opgaver.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Værklæsning roman
I dette forløb har vi læst romanen ”En dag vil vi grine af det” af Thomas Korsgaard (2018) og løbende analyseret på de centrale karakterer i romanen samt miljøet. Som afslutning på forløbet har eleverne i mindre grupper afleveret en podcast, hvori de har lavet en personkarakteristik af Tue (hovedkarakteren), en analyse af det fysiske og sociale miljø samt en kort anmeldelse, hvor de kom omkring budskabet, modtageren samt hvor vellykket romanen er i sin helhed.
”En dag vil vi grine af det” (2018) (VÆRK II)
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
Mediemæssige perspektiver:
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
Indhold
Kernestof:
Opstart på værklæsning En dag vil vi grine af det PP.pptx
Supplerende stof:
Opstart på værklæsning.docx
Læsespørgsmål
I skal læse til og med kapitel 8 til i dag i "En dag vil vi grine af det" og besvare læsespørgsmålene dertil. Besvarelserne skal afleveres individuelt i elevfeedback på denne lektion.
Læsespørgsmål 1.u
Udkantsdanmark i En dag vil vi grine af det.docx
I skal læse til og med kapitel 17 til i dag i "En dag vil vi grine af det" og besvare læsespørgsmålene dertil: Læsespørgsmål 1.u.docx (sharepoint.com)
Læs fra kapitel 18 til og med kapitel 25 og besvar læsespørgsmålene dertil: Læsespørgsmål 1.u.docx (sharepoint.com)
Læs til og med kapitel 40 (s. 187) og besvar læsespørgsmålene dertil: Læsespørgsmål 1.u.docx (sharepoint.com)
Hele romanen "En dag vil vi grine af det" skal være læst færdig til i dag, og læsespørgsmålene fra kap. 41 og frem skal være besvaret: Læsespørgsmål 1.u.docx (sharepoint.com)
Jeres individuelle forberedelse til podcasten skal være færdig til i dag, da I skal bruge timen i dag på at optage.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Skriftlighed
I forløbet har vi arbejdet med at forbedre elevernes skriftlige formidling. Eleverne har først skrevet en før-tekst med udgangspunkt i novellen ”I bor da meget pænt” af Thomas Korsgaard. Eleverne har løbet rettet i denne førtekst, når de har lært nye ting fx kommaregler.
Vi har haft fokus på kommaregler og andre typiske grammatikfejl som fx nutids-r og ligge/lægge. Vi har ligeledes arbejdet med at undgå sætningskollaps og for korte sætninger. Derefter er eleverne blevet introduceret for den analyserende artikel som skriftlig genre, hvor de skulle tage udgangspunkt i Helle Helles ”En stol for lidt”. I forbindelse med den skriftlige opgave har vi yderligere arbejdet med skrivning af indledning og afrunding.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1900-tallet
- litteraturanalyse og -fortolkning
Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1.
Indhold
Kernestof:
Forløbsevaluering
Miljøanalyse skema.docx
I bor da meget pænt Thomas Korsgaard OCR.pdf
PP skriftlighed.pptx
Vigtigt: Medbring jeres roman "En dag vil vi grine af det" - vi afleverer nemlig bogen i dag :-)
Kommakursus gennemgang af kommaregler.pptx
Kommakursus øvelsesopgaver.docx
Oversigt over kommaregler.docx
Færdiggør jeres før-tekst, som vi startede på sidste gang. Dvs. I skal skrive ca. 1/2 side tekst, hvor i redegør for begreberne fysisk og socialt miljø og laver en kort miljøanalyse af novellen "i bor da meget pænt" (vedhæftet). Var I der ikke sidste
Typiske grammatikfejl.pptx
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:tbMdjmWnCngJXUYjF3wPJouNEoQQ_8IjL37NOjO28GY1@thread.tacv2/1678173089792?context=%7B%22Tid%22:%2233915937-4934-464e-9110-542a8b11ce30%22,%22Oid%22:%2217fd7702-d4bd-4489-845f-8ea9617ce589%22%7D
Skriftlighed og sprog.pptx
Klasseaktiviteter for 1.u
Klassearrangement
Skriftlige genrer i dansk - den analyserende artikel.pptx
Lektien til i dag er at printe din før-tekst og efter-tekst ud og medbringe dem til timen.
Helle Helle En Stol For Lidt.pdf
Lørdag Vita Andersen.pdf
Kig på din førtekst og eftertekst og noter 3 ting, som du er blevet bedre til ift. skriftlighed. Noter også eksempler på dette, hvor du både har sætningen med fra førteksten og efterteksten.
Udover ovenstående skal alle have læst den novelle og det digt, der knytter sig til den næste aflevering (den analyserende artikel)
Lektien til i dag er at færdiggøre indledningen til den analyserende artikel (vigtigt)
Sådan skriver du en afslutning i den analyserende artikel.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3. Den analyserende artikel
02-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. DHO - Saga og folkeviser + værk
Vi har i forløbet først og fremmest arbejdet med sagaer. Eleverne har fået kendskab til sagaen og dens genretræk, og vi har læst sagaen ”Ravnkel Frøjsgodes saga”. Eleverne har i grupper udarbejdet en personkarakteristik af centrale karakterer i sagaen og oprettet facebook-profiler til karaktererne som en del af personkarakteristikken. De har ligeledes arbejdet kort med miljø, fortæller og genretræk som forberedelse til DHO.
Derefter er eleverne blevet introduceret til folkevisen som genre, og her har vi skelnet mellem ridderviser og trylleviser og læst riddervisen ”Ebbe Skammelsen”. Eleverne har kort bearbejdet folkevisen analytisk som forberedelse til DHO. Efterfølgende har vi set et kort klip fra TV2 (2022) om et æresdrab i Danmark udført i 2020. Her har vi talt om, hvordan der blev set på æresdrab i sagaen og folkevisen versus i det danske samfund i dag.
I dette forløb er eleverne ligeledes blevet introduceret til deres dansk-historie-opgave, herunder til følgende begreber indenfor danskfaglige metode: sekundær litteratur, primær litteratur, nykritisk metode og ideologikritisk metode. Efterfølgende har eleverne arbejdet med deres skriftlige produkt og særligt deres redegørelse, analyse og vurdering.
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag
Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra tiden før 1700
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Sproglige perspektiver:
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
Indhold
Kernestof:
Sagatiden.docx
Ravnkel Frøjsgodes saga.pdf
Ravnkels saga kap. 1-6_Oplæst.m4a
Ravnkels saga kap. 7-11_Oplæst.m4a
Ravnkels saga kap. 12-16_Oplæst.m4a
Folkeviser tekst.pdf
Indspillet - Ebbe Skammelsen
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
Ebbe Skammelssøn - med ordforklaringer.pdf
Opgaveformuleringer 1.u.pptx
Far og søn blev dømt for æresdrab: - Det er et vigtigt signal at sende
Danskfaglig metode DHO.pptx
DHO den mundtlige del.pptx
Folkeviser: Her findes folkeviser online
Supplerende stof:
Ravnkels saga - arbejdsspørgsmål
Personkarakteristik på facebook.docx
DHO-grupper 1.u.xlsx
Personkarakteristik- Ravnkels saga.docx
Ravnkels saga - miljø, fortæller og genretræk.doc
Ebbe Skammelssøn arbejdsopgaver.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Den demokratiske samtale
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark - Klip om den demokratiske samtale.docx
1. Intro og begyndende oplysning.pptx
Holberg - Epistel 395 - med ordforklaringer.docx
Arbejdsark - Holberg - Epistel 395 - Om censur.docx
2. Oplysningstid og Holberg epistel.pptx
Lektie: Litteraturens veje: ”Oplysning og følsomhed” + ”Borgerlig offentlighed”, s. 108-111. Skriv 5 stikord til hvad oplysningstiden omfattede
Litteraturens veje - Oplysning og følsomhed.docx
Arbejdsark 3a - Erasmus Montanus.docx
Arbejdsark 3b - Erasmus Montanus.docx
Lektie: Litteraturens veje: ”Ludvig Holberg” + ”Holbergs karakterkomedier” + ”Den grovkornede karnevalisme” + ”Den sofistikerede humor”, s. 117-120. Noter 3 stikord til hvert afsnit, som du synes er vigtige.
Holberg - Uddrag af Erasmus Montanus.pdf
Arbejdsark 4a - FB-kommentarspor.docx
Arbejdsark 4b - FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 1_med marginssp__rgsma_èl.docx
Arbejdsark 4c - FB-kommentarspor til Jakob Ellemann-Jensen_del 2.docx
Lav de spørgsmål til Erasmus Montanus, som du ikke nåede i timen sidst. Arbejdsark 3b - Erasmus Montanus.docx
Politiken - Debat Netkrigerne.pdf
5. Den demokratiske samtale.pptx
5. Skriv en sviner - Kreativ skriveøvelse.docx
6. Opsamlende opgave - Den demokratiske samtale 2.u.docx
6. Uden filter II.pptx
Genstart | Tre år uden filter | DR LYD
Lyt til podcasten - Hvad fortælles der om kong Christian d. 7, Struense og dronning Karoline Mathilde? Husk også at have jeres skriveøvelse med en sviner klar til at præsentere.
Dansk 1 - Skriveøvelse debatterende artikel.docx
I timen får I tid til at skrive på jeres skriftlige aflevering med pro og contra-øvelser.
I får første halvdel af timen til at færdiggøre jeres formidlingsfilm. I den sidste del af timen skal I vise filmen i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. True Crime + VÆRK
Indhold
Kernestof:
Øvelse - Medier og medansvar, vinkling og etik.docx
1. Medier og medansvar.pptx
Arbejdsark - Medieanalyse.docx
Information - Samtlige medier - styr jer.docx
Læs vedhæftede artikel. Hvilke synspunkter lægger Katrine Wiedermann frem?
Podcast - særtræk og formater.docx
Genstart: Livet uden Kim Wall (aug. 2022): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-livet-uden-kim-wall-11802200158
Arbejdsspørgsmål - Mord i Nord.docx
Grupper 2.u.docx
3. Podcastens virkemidler.pptx
Podcast - Podcastens virkemidler.pdf
Skimmelæs det vedhæftede dokument om virkemidler. Vi gennemgår enkeltdelene i timen. Læsespg: Hvordan tænker du, at hjælpemidlerne stemmer, musik og andre lyde hjælper til at indfri intentionen bag en podcast?
Medbring høretelefoner! 🎧
Debatterende artikel - True Crime.docx
Om indholdet i den debatterende artikel.docx
Kære 2.u. Vi gemmer vores gennemgang af podcasten Mord i nord, da det er sidste modul inden karaktergivning. Og springer på en skriftlig aflevering, som I begynder på i modulet. I skriver, hvad I kan nå i modulet og afleverer dette. Afleveringen færd
TV2 - Radiovært flammende arrig
Særafsnit - Mørkeland
Transskribering af Mørkelands forsvar mod kritik.docx
4. Analyse af podcasts.pptx
Arbejdsark til True Crime.docx
Podcast - True Crime s. 106-111.pdf
Læsespg: Hvilke undertyper hører under genren True Crime? og hvordan skal man forstå betegnelsen "true" i True Crime?
Medbring høretelefoner
Værkanalyse - Podcast.pptx
Værkanalyse af podcasten.docx
Podcast - Etisk downside.pdf
Fortælleforhold.docx
Lyt til anslagene ved de tre podcasts, som I blev præsenteret for sidste modul. I timens begyndelse skal I besvare arbejdsspørgsmålene dertil.
I timens første 45 minutter får I tid til at færdiggøre jeres analyse af Djævlen i detaljen. Herefter lytter vi til jeres præsentationer.
Kære 1.u, jeg er desværre forhindret i at deltage i timen. I skal arbejde selv og har mulighed for 1. at arbejde på jeres mundtlige præsentation, 2. at færdiggøre jeres skriftlige aflevering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Romantikken
Indhold
Kernestof:
Læs i Litteraturens veje s. 137-142 om Romantikken
Romantikken - Litteraturens veje, s. 137-155.pdf
https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
Morgen-Vandring - Gruppelæsning.docx
Morgen-Vandring m. gloser.pdf
Læs i Litteraturens veje s. 137-142 om Romantikken (samme lektie som sidste modul, spring over hvis du har læst). Læsespg: Hvordan beskrives organismetanken?
3. Modul - Klokken af H.C. Andersen.pptx
Klokken - arbejdsark.docx
Læs "Klokken" af H.C. Andersen. Læsefokus: Lav en liste over de personer, der indgår.
Klokken - H.C. Andersen.pdf
Staffeldt - Liljen og dugdraaben.pdf
Liljen og Dugdraaben - rollelæsning.docx
Grupper 2.u.docx
Begrebet Platons hulelignelse_fremlæggelse (1).docx
Læs i Litteraturens veje s. 144-147 afsnittet om nyplatonismen. Nyplatonismen er en periode, der er præget af dualisme (modsat universalromantikkens monisme). Lav undervejs noter, der kan forklare dualismen.
Vi skal i begyndelsen af timen se tilbage på jeres arbejde med Klokken af H.C. Andersen.
Arbejdsark - nationalromantik i nutiden.docx
Læs i Litteraturens veje 146-150: Nationalromantik. Læsespg: hvad menes med "Hvad udad er tabt, skal nu indad vindes"?
Husk at have jeres præsentationer om hulelignelsen klar :)
Grundtvig - Det er saa yndigt at følges ad.pdf
Det er saa yndigt at følges ad - arbejdsark.docx
Biedermeier.pptx
Hyrdinden og skorstensfejeren - arbejdsark.docx
Biedermeier II.pptx
Lektie: Læs H.C. Andersen: Hyrdinden og Skorstensfejeren.
Hyrdinden og Skorstensfejeren - H.C. Andersen.pdf
Romantismen og Aarestrup.pptx
Emil Aarestrup - Paa sneen.pdf
Læs i Litteraturens veje s. 162-168 om Romantisme + Emil Aarestrup. Læsespg: Hvad omfatter 'det interessante'?
Blicher - Sildig Opvaagnen med margen-sp+_rgsma_èl.pdf
Ingen lektier :)
Analyserende artikel.pptx
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
Spørgsma_l og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.docx
1c. Sildig opvaagnen - arbejdsark 1. halvdel.docx
Sildig opvaagnen.pptx
1b. Sildig Opvaagnen del 1 - kronologi-opgaven.docx
Husk at lave kronologi-opgaven færdig :)
2b. Sildig opvaagnen - arbejdsark 2. halvdel.docx
Sildig opvaagnen III.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Det moderne gennembrud + værk
Indhold
Kernestof:
Litteraturens veje - Det moderne gennembrud.pdf
Arbejdsspørgsmål til Lv - Det moderne gennembrud.docx
Grupper 2.u.docx
Georg Brandes hovedstrømninger tekst.pdf
Øvelse - Brandes om litteraturen før og efter 1870.docx
Lykke-Per trailer skriveøvelse.docx
Herman Bang - Fattigliv - Uddrag.docx
Arbejdsspørgsmål - Herman Bang - Fattigliv.docx
Herman Bang - Det moderne gennembrud.pptx
Vi samler op på spørgsmålene fra forløbets begyndelse.
OBS: brug 5 minutter på at besvare dette spørgeskema fra AAU omkring ChatGBT:
Grupper 2u.docx
J.P. Jacobsen - Et Skud i Taagen.pdf
J. P. Jacobsen.pptx
Kære 2.u. I modulet skal I se filmen Lykke-Per, som I allerede har set traileren for. Jeg er i KBH og har derfor lånt filmen til jer i 3 dage på mitCFU, hvor I så kan se den færdig derhjemme. I næste dansk-modul skal I lave en mundtlig aflevering i g
Mundtlig aflevering 2u.docx
Se Lykke-Per færdig, hvis du endnu ikke har fået det gjort.
Lønningsdag - Martin Andersen Nexø - arbejdsark.docx
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag.pdf
Lektie: Læs novellen "Lønningsdag" af Martin Andersen Nexø og noter i elevfeedback, hvilke personer der optræder deri.
Arbejdsspørgsmål til Oktobernat.docx
Johannes V. Jensen - Oktobernat.pdf
Læs novellen "Oktobernat" af Johannes V. Jensen. Læsespg: Hvad har Jørgen og Lisbeth, trods deres forskelligheder, til fælles?
Johannes V. Jensen.pptx
Sædelighedsfejden.pptx
Amalie Skram - Karens jul.docx
Læs s. 221-223 i Litteraturens veje.
Sædelighedsfejden - litteraturens veje.pdf
Amalie Skram - På sct. Jørgen.pptx
Amalie skram - På Sct. Jørgen.pdf
Læs romanuddraget af På Sct. Jørgen. Læsefokus: hvordan beskrives kvindernes vilkår?
Lektie: læs novellen Muldskud og udvælg citater, som du kan bruge i din aflevering :)
Henrik Ibsen - Et dukkehjem.pptx
I timen skal vi læse første halvdel af 1. akt i Henrik Ibsens drama Et dukkehjem.
Et dukkehjem 1.akt.pdf
Et dukkehjem II.pptx
Læs resten af 1. akt i Et dukkehjem. Læsespg: Hvem er Krogstad? Hvorfor er han kommet på besøg?
Lektien deles ud imellem jer i 5 dele. I skal læse jeres del af 2. akt fra Et dukkehjem og skrive et referat på 3-5 linjer. Se fordelingen nedenfor:
Et Dukkehjem 2 akt.pdf
Opsamling -Et dukkehjem.pptx
Fællesdokument 2u - Opsamling Et dukkehjem
Læs Henrik Ibsen: Et Dukkehjem, 3. akt. Læsespg: Hvorfor forlader Nora Helmer?
Et dukkehjem 3 akt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. Eksistentialisme
Indhold
Kernestof:
Eksistentialisme - Øvelse med Victors valg.pdf
Grupper 9-8.docx
1. Intro til eksistentialismen.pptx
Fælles dokument - Victors valg.docx
2. Søren Kierkegaard.pptx
Kierkegaards fire arketyper - arbejdsark.docx
Litteraturens veje Søren Kierkegaard.pdf
Læs i "Litteraturens veje" om Kierkegaard s.169-175. Hvilke jordrystelser får i følge teksten indflydelse på Kierkegaard?
Kierkegaard . Forførerens Dagbog - Enten Eller.pdf
Arbejdsark - uddrag af Forførerens Dagbog.docx
Grupper 3u - forførerens dagbog præsentationer.docx
Læs resten af uddraget "Forførerens dagbog" (fra side 5 første spalte ved overskriften "Om Cordelias erotiske udvikling og Johannes' strategi"). Hvordan fremstilles Johannes?
Skriveøvelse - reflekterende artikel.docx
Den reflekterende artikels opbygning.docx
5. Modul - Skriftlighed - Reflekterende artikel.pptx
Fælles dokument.docx
5. Modul - Nietzsche.pptx
Stikord til Nietzsche.docx
Nietzsche - Åndens tre forvandlinger.pdf
Læs Nietzsches, "Således talte Zarathustra", uddraget om "Åndens tre forvandlinger". Hvilke forvandlinger sker?
Landsbyens Dronning - arbejdsspørgsma_l.docx
Henrik Pontoppidan - Landsbyens dronning.pdf
Læs novellen "Landsbyens Dronning" (s. 44-47). Hvordan fremstilles denne dronning?
Arbejdsark til kortfilmen Sabbat.docx
7. Modul 3u - Sartre.pptx
Oversigt til film - Filmiske virkemidler.pdf
Eksistentialisme i dansk - Sartre.docx
Læs vedhæftede dokument om Sartre. Notér 5 nøglebegreber til timen der kan beskrive Sartres filosofi.
8. Modul - Giddens.pptx
Arbejdsark - Myggestik 3u.docx
Naja Marie Aidt - Myggestik, 2006.pdf
Læs s. 195-202 (midt) i novellen Myggestik. Vi læser resten af novellen sammen i timen.
Eksistentialisme i dansk - Albert Camus.docx
1.Forklar med egne ord, hvad det absurde betyder.
Camus Sisyfosmyten - arbejdsspørgsmål.docx
Læs Albert Camus (udtales Kamý) Sisyfosmyten. Hvordan forstår I ordet "absurd"?
Camus Sisyfosmyten.pdf
Om den reflekterende artikel - Skriftlig eksamen i dansk.pdf
Medbring høretelefoner, forlængerledning og evt. snacks! Og læs gerne vedhæftede dokument om den reflekterende artikel + dine rettelser fra sidste skriveøvelse.
Eksistentialisme i dansk - Litteraturhistorie m. efterkrigstiden i eksistentialistisk lys.docx
Projektarbejde.docx
Håndbog til dansk - Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa.pdf
Karen Blixen - Ringen 1958.docx
Martin A. Hansen - Agerhønen 1966.docx
Peter Seeberg - Hvile 1962.docx
I får en halv time til færdiggøre jeres præsentation og få øvet jer sammen med hinanden. Det betyder, at I skal være næsten færdige med alle punkter inden modulet. Det er vigtigt, at alle fra gruppen har mindst ét ansvarsområde hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Køn og diskurs
Indhold
Kernestof:
Arbejdsark til DR1 Den store bagedyst 2016.docx
1. Modul - Diskursanalyse.pptx
Diskursanalyse - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
Læs i vedhæftede dokument om Diskursanalyse s. 24-28 + 30-31 (midt). Refleksionsspg: Hvad er en rigtig mand?
Arbejdsark til arb selv - Diskurs og magt.docx
Kvinfo 2024 - Kønsstereotype normer i elevfællesskaber.docx
Gymnasieskolen 2023 - Vi har forskellige forventninger til drenge og piger.docx
Læs om diskurs og magtforhold i vedhæftede dokument s. 36-41. Læsespg: Hvad er sproglige byggeklodser? og hvordan kan fænomenet forklare diskursanalyse?
3. Modul - Socialkonstruktivisme.pptx
Læs s. 10-15 om "Socialkonstruktivisme og køn" i vedhæftede pdf. I timen læser vi videre i dokumentet.
Socialkonstruktivisme og køn - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
4. Modul - Queerteori.pptx
Læs i vedhæftede dokument ”Queerteori”, s.76-85 i Blik for køn. Læsefokus: Hvad er det helt centrale spørgsmål i queerteori?
Queerteori - i Blik for Køn 2018 af Ditte Campion.pdf
Arbejdsark - HOMO Sapienne.docx
Quiz og byt - Queer-teoriens begreber.docx
Stay - HOMO Sapienne.pdf
Vi læser i timen. Ingen lektier :)
Arbejdsark - Danmarks yngste dragqueen.docx
6. Modul - Dokumentar og køn.pptx
Oversigt - Fakta- og fiktionskoder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Ekspressionisme + værk
Indhold
Kernestof:
Lav spørgsmålene til dokumentaren "Danmarks yngste dragqueen" færdig til timen.
Køn og diskurs - HINT.docx
Grupperne 3.u - HINT.docx
7. Modul - Opsamling.pptx
Filippo Tommaso Marinetti - Det futuristiske Manifest - arbejdsspørgsmål.docx
Marinetti - Det futuristiske manifest.pdf
Læs Marinettis "Futuristiske manifest" s. 1-3. Hvordan er hans syn på krig?
1. Modul - Futurisme.pptx
SRP eksempel - Atrieflimmer.pdf
SRP eksempel - Asta 2022.pdf
Kære 3.u - Så! starter vi flerfaglig uge op i biologi og dansk. Vores fokus for ugen er at arbejde med, hvordan kombinationen af biologi og dansk til SRP kan udføres i en formidlingsopgave, hvor emnet centrerer sig om GMO.
Ciceros pentagram og appelformer - Håndbog til dansk.docx
1. Modul.pptx
Arbejdsark - Ciceros pentagram ved GMO artikler.docx
Udarbejdelse, analyse og vurdering af formidlingsartikler med produktkrav.docx
2. Modul - Formidlingsopgave II.pptx
Eksempel på metadel - i noteform - forbruger....retorisk pentagram.docx
Plakat Studieretningsuge Dansk A og Biologi A - Kloning.docx
Plakat eksempel - Er du klar til en fremtid, hvor du kan føde dig selv.pdf
I skal arbejde videre med jeres projektarbejde i timen. Arbejdet skal sendes til mig ved timens slutning eller senest kl. 16:00, så jeg kan nå at se det igennem inden i morgen :)
Vi skal se jeres skitserede artikler og høre jeres metarefleksive tanker om jeres valg af formidling. I får tid i timens begyndelse til at printe ud og hænge op, så vi kan gå rundt og se artiklerne, mens I fortæller.
Arbejdsark 1 - Tom Kristensen.docx
Arbejdsark 2 - Det blomstrende slagsmål sproglige figurer.docx
Tom Kristensen - Det blomstrende Slagsmaal.docx
Læs i Litteraturens veje om ekspressionismen s. 274-281 (indtil lige før "Et par vrede unge mænd"). Også vedhæftet som wordformat.
Mellemkrigstiden og ekspressionisme - Litteraturens veje.pdf
Litteraturens veje - Mellemkrigstid og ekspressionisme.docx
GADEN - Emil Bønnelycke.docx
Bønnelycke - Gaden - Arbejdsark.docx
Læs hjemme om Bønnelycke og samtiden i vedhæftede dokument. Lektiespg: Hvad er Bønnelycke begejstret for at skrive om?
Modernitetens gennembrud - Om Bønnelycke.docx
Værklæsning af Blod med gruppepræsentationer.docx
Broby-Johansen. Blod. Digtsamlingen.pdf
Grupper 3.u.docx
4. Modul - Broby-Johansen BLOD.pptx
Vi begynder værklæsningen :) I timen får I udleveret værket BLOD af Rudolf Broby-Johansen.
Vi skal arbejde videre med værklæsningen af Broby-Johansens BLOD i grupperne.
Skriftlighed - Repetition af genrerne.pptx
Læs vedhæftede dokument med oversigt over de tre genrer og gode tips til at rette din aflevering igennem.
Oversigt over genre og gode tips til skriftlige afleveringer - Fra bogen Skriftlig eksamen i dansk.pdf
Pär Lagerkvist - Ångest med gloser1.docx
Ångest - Arbejdsark.docx
8. Modul - Pär Lagerkvist.pptx
Ny plan: vi bytter rundt på timen om Pär Lagerkvist på mandag og BLOD-præsentationer i dag på grund af Lucia-fraværende. Så bliver opgaven til arbejd selv mandag at indspille BLOD-fremlæggelse som screencast og sende til mig.
De sidste skal huske at tage værket BLOD med og aflevere til mig :)
Indspil jeres BLOD-fremlæggelse som screencast og send til mig via mail eller Lectio. Det kan også være, at I har held med at dele filen. Fravær fjernes, når I har afleveret. Husk at alle skal kunne høres fra gruppen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernismer og virkelighed
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Argumenter for forandring
Indhold
Kernestof:
Toulmins argumentationsmodel og appelformerne.docx
Arbejdsark - Who is speaking.docx
1. Modul - Argumenter for forandring.pptx
Tale - Knausgård.docx
Arbejdsark - Retorisk analyse.docx
Begrebsboks - Det retoriske pentagram.docx
Lav individuelt arbejdet færdig til gruppearbejdet fra sidst: Who is speaking. Vi begynder timen med opsamling på dette. (Skimme)læs vedhæftede begrebsbokse. Der vil være en opgave med begreberne i timen.
Begrebsboks - Stilistiske figurer.docx
Altinget - Planeten står ved en skillevej.docx
Arbejdsark - Planeten står ved en skillevej.docx
Begrebsboks - argumentationsgreb.docx
Orienter jer i de forskellige argumentationsgreb hjemmefra.
Opsamlingsøvelse.docx
Øvelse - Lav en tale med spontantale-modellen.docx
Færdiggør jeres arbejdsspørgsmål fra sidste modul, så vi kan samle op på dem i starten af timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102985", "T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102985", "H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804102985" }