Titel
11
|
Psyke og eksistens
Kort præsentation af forløbet:
Forløbet tager et teoretisk udgangspunkt i den klassiske freudianske psykoanalyse, hvor der læses med en psykologisk læsemetode. Her stifter eleverne bekendtskab med Freuds personlighedsmodel samt Jungs arketyper. Disse teorier afprøves på eventyret Rødhætte og en tekst af Karen Blixen. Dernæst fokuserer forløbet på eksistentialismen, hvor vi dykker ned i Sartres forståelse af eksistentialismen samt berører Camus og Sisyfosmyten. Med dette udgangspunkt læser vi kanonforfatterne Martin A. Hansen, Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg og Tom Kristensen.
Værk: Nye balancer af Caspar Erik. Eleverne har læst værket som afsæt for eksistentialistisk litteratur, hvorefter de har udvalgt yndlingsdigte, der er analyseret, fortolket og bearbejdet som billedpræsentationer. Desuden har eleverne haft besøg af Caspar Eric i forbindelse med læselystdagen, hvor han har holdt et oplæg om sit forfatterskab, men særligt fokus på læselyst og på Nye Balancer.
Formål
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Indhold
• billeder, film og øvrige multimodale tekster
• Kanonforfatterne: Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• litteratur-, sprog- og mediehistorie.
• svensk litteratur: Pär Lagerkvists Ångest, ångest är min arvedel (1916).
Metoder
• Læreroplæg
• Gruppearbejde
• Præsentationer for klassen
• Individuelle skriveøvelser
• Kreative øvelser
• Opsamling i padlet
• Matrixgruppearebjde
Lærebøger:
Rosdahl, Johan og Sørensen, Ivan Ž.: At læse Karen Blixen. Systime e-bog.
- Om den psykologiske læsemåde | At læse Karen Blixen
Kjær-Hansen, Barbara, Kennebo, Peter og Bertelsen, Tinne Serup: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Systime e-bog.
- 7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- 1900-tallets stilretninger | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- 60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Henriksen, Liselotte: Eksistentialisme i dansk. Systime e-bog.
- Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Sisyfosmyten | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Jean Paul Sartre: Eksistentialisme er valg og handling | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Dømt til frihed | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Angsten, valget og handlingen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Ond tro | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Fremmedhed | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Blikket fra den anden | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
- Den gode tro | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Litterære tekster:
Palle Nielsen: "Ligfiskerne", 1956.
Karen Blixen: “Ringen”
Martin A. Hansen: ”Soldaten og Pigen”
Peter Seeberg: ”Hjulet”
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi”, ”Film”, ”Udenfor har vinden lagt sig” og ”Det er blevet os pålagt”
Tom Kristensen: Angst (1930)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Pär Lagerkvist: Ångest, ångest är min arvedel (1916).
Caspar Eric: Nye balancer (2023) VÆRK
|