Holdet 2022 SP/by - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Mette Hansen, Mona Beth Wolf
Hold 2022 SP/by (1by SP, 2by SP, 3by SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.g og 2.g overblik
Titel 2 Intro til spansk - Caminando
Titel 3 Coco
Titel 4 Encuentros culturales/Un mes en Málaga
Titel 5 Latinos jóvenes/La identidad contrastada
Titel 6 Frida y Diego
Titel 7 Opstart 3.g
Titel 8 Mi Cuerpo/Min krop
Titel 9 Migración y drogas
Titel 10 Reciclaje
Titel 11 Deporte y jóvenes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.g og 2.g overblik

3BY har gennem 1 + 2.g arbejdet med følgende:

- Caminando: t.o.m unidad 3
- El Bola
- Forskellige delprøve 1
- Un Mes en Málaga kap. 1, 2, 3, 4, 8 og 10
- Storbyliv
- Día de los muertos
- La Identidad Contrastada: Mariángeles de Argentina, Nicolás de Chile og Héctor de Nicaragua.


Grammatik:

Ser/Estar/hay
Gustar
Verber (regelmæssige vs. uregelmæssige, refleksive, dativstyrende)
Præsens, Førnutid, Nær Fremtid
modalverber
Pronominer (personlige + objektspronominer)
adjektiver, adverbier, foranstilling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 104 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til spansk - Caminando

Sidsle – intro til spansk i 1.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Coco

Sidsle/datoer passer ikke
Filmen Coco som omdrejningspunkt for miniforløb om film som samtaleemne, handlingsforløb, personbeskrivelse, billedbeskrivelse og delprøve 1-træning med og uden hjælpemidler. Desuden introduceredes temaet Día de los muertos i México, der er genstand for filmens indhold.

Coco (2017) Pixar via DVD
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Encuentros culturales/Un mes en Málaga

Forløbet har fokus på unges møde med Spanien, spansk kultur og spanske skikke. Herudover stiller temaet skarpt på problematikker omkring kulturmøder, interkulturel kommunikation og samfundsaspekter i nutidens Spanien. Herunder immigration, økonomisk krise, arbejdsløshed og hjerneflugt.

Forløbet bruges ud over som introduktion til kulturmøder også med enkelte nedslag i 3.g til at repetere og videreudvikle grammatisk viden, øge ordforråd systematisk, øve billedbeskrivelse, tekst resumé og tekstpræsentation til eksamen – og ikke mindst til at introducere sikkert kendskab til de skriftlige prøveformer og skrivegenrer til skriftlig eksamen vha. læsning af eksemplariske tekster skrevet i de givne genrer: artikel, blog, dagbog, læserbrev og brev.

Arbejdsformerne har inkluderet både individuelle arbejdsformer, klassedialoger, gruppearbejde, gruppepræsentationer og quizzer.

Repetition af basisgrammatik fra 1. år og videreudvidelse med mere perfektum, verbalperifraser og flere dativstyrede verber (fx. gustar, encantar, importar, interesar, molestar)

Skrivegenrerne opsummeres skematisk her: http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html

Ryge, Lærke M. og Jürgensen, Camilla (2017). Un mes en Málaga. MitDigitaleGym, kap. 1-10.

- Cap. 1 – Mis primeros días en Málaga:
(Blogindlæg)
Præsentation af Málaga og Marie
Lande
Nationalitetsadjektiver
De regelmæssige verber i præsens
ir + a + inf. (nær fremtid)
antes de/después de + verbum
Vejret
Adjektiver
Årstider
Måneder og dage
​Aktiviteter i byen ​

- Cap. 2 – Vivir con una familia española:
(Blogindlæg)
Mødet med den spanske familie​
Udtryk med tener
Possessive pronominer ​
Hinanden på spansk
Estar + gerundium
​Ir + gerundium
A foran personer som DO
Udseende
Personlighed
​Følelser ​
Hus og møbler
​Familiemedlemmer ​

- Cap. 3 – Un día típico en Málaga:
(Brev)
Daglige rutiner i Málaga
Refleksive verber i præsens
​Ser, estar, hay ​ ​
Datoer ​
Klokken
Daglig rutine ​
Madvarer
​Tidsudtryk ​
​Byen

- Cap. 4 – Los jóvenes malagueños:
(Artikel)
Unges aktuelle situation i Málaga
Diftongerende verber
Verber med vokalskifte
Genitiv og sammensatte ord
Procent, brøker og dele ​
Holdning og diskussion
Fordele og ulemper
Fremtidsdrømme ​
Kend dit porque/por qué ​

- Cap. 5 – Ir de tapas:
(Dagbog)
Tapas – historie og kultur​
Muy og mucho
​Artsartikel
Perfektum ​ ​
Fritid ​
Tapas ​ ​ ​​

- Cap. 6 – Picasso – un gran artista:
(Artikel)
Om Picassos liv og kunst​
Dativstyrende verber: gustar,
encantar, interesar
Gradbøjning af adjektiver ​ ​
Beskrivelse af et maleri
Farver og mønstre
Handlingsverber
Faste udtryk med kropsdele​
Ansigtet og kroppen ​

- Cap. 7 – La adaptación es necesaria:
(Læserbrev)
Om normer og god opførsel
Verbalperifraser
Modalkonstruktioner
Man på spansk
Brug af usted/ustedes ​
Professioner
Kend dit que og como
Diminutiv ​ ​​

- Cap. 8 – Los estereotipos sobre los españoles:
(Blogindlæg)
Om stereotyper og spaniere ​
Forskel på saber og poder
Adverbier
Adjektivernes kortform
Forskel på bueno, buen, bien
​Nationale stereotyper
Gambitter
​At grine og græde på spansk

- Cap. 9 – La pobreza en Málaga:
(Læserbrev)
Om fattigdom i Málaga ​
Præpositioner
Al + del
Uregelmæssige verber ​
Spørgeord
Talord og årstal
Billedbeskrivelse

- Cap. 10 – El viaje a Barcelona:
(Dagbog)
Om at rejse til Barcelona ​
Demonstrative pronominer
​Personlige pronominer som subjekt
og direkte objekt
Ordstilling ​
At pakke en kuffert
Tøj
Personbeskrivelse
Kroppens positioner
Transportmidler ​​​

Ordbogen.com
Quizlet.com
Quia.com


50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 1 14-09-2023
Entrega 2 12-10-2023
Entrega 3 - Día de los muertos y coco 10-11-2023
Entrega 4 28-11-2023
Entrega 5 18-12-2023
Entrega 6 15-02-2024
Entrega 7 - genaflevering 02-04-2024
Entrega 8,1 23-04-2024
Entrega 8,2 13-05-2024
Entrega 9 30-05-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Latinos jóvenes/La identidad contrastada

Sidsle/Charlotte
Som udløber af tværfagligt sprogprojekt har vi brugt bogen La identidad contrastada, der handler om identitet og unge i kontekster fra forskellige lande i Sydamerika. Eleverne har i mindre grupper været "ansvarlige" for en "person", de har fremlagt i mindre grupper ved en lejlighed og ved en anden har de indspillet fremlæggelse af en person og haft fokus på udtale. Vi har desuden haft fokus på fremlæggelse, genfortælling af handling, oversættelse, grammatik og eksamenstræning med prøver. Vi arbejdet med træning af delprøve 1 og delprøve 2 til skriftlig eksamen i 3.g samt ordforrådsøvelser.
Kernestof:

Mikkelsen, Ole, N. og Riismøller, Pablo (2016). La identidad contrastada. København: Gyldendal

I 2.g har eleverne stiftet bekendskab med personerne:
-Cap. 1: Mariángeles de Argentina, p. 7-19
- Cap. 2: Mario de Columbia, p. 21-32
- Cap. 3: Héctor de Nicaragua, p. 35-47

I 3.g har eleverne stiftet bekendskab med:
-Cap. 4: Aby de México, p. 51-63
-Cap. 5: Nicolás de Chile, p. 67-80



50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 3 - Día de los muertos y coco 10-11-2023
Entrega 4 28-11-2023
Entrega 5 18-12-2023
Entrega 6 15-02-2024
Entrega 7 - genaflevering 02-04-2024
Entrega 8,1 23-04-2024
Entrega 8,2 13-05-2024
Entrega 9 30-05-2024
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Prueba en la cantina 03-10-2024
Prueba 2 Frida – artikel 07-10-2024
Prueba 2 Mi cuerpo – blog(flyttet) 13-10-2024
Prueba 2 Aby – skrives på klassen 28-10-2024
Prueba uno(flyttet pga. studiepraktik) 31-10-2024
Optagelse hvis du har en 07-11-2024
Inmigración a los EE.UU. - i hæftet, evt. i par 14-11-2024
Arbejd selv delprøve 1 i grupper 04-12-2024
Tarea afl begge på papir til prøven 11-12-2024
Genafl delprøve 2 15-01-2025
Sin nombre resumen por fotos 15-01-2025
Sin nombre fristil 27-01-2025
Dagens ordliste (billede af liste i hæfte) 29-01-2025
Gloseark til mundtlig aflevering 29-01-2025
Endeligt gloseark/talepapir: Arb Selv 30-01-2025
Entrega oral 31-01-2025
Prueba 1 en la cantina 06-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 80 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Frida y Diego

Frida y Diego-forløbet introducerer holdet til datiderne Præteritum og Imperfektum, samtidig er det et historisk forløb, der har fokus på Mexicos historie og billedbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Prueba en la cantina 03-10-2024
Prueba 2 Frida – artikel 07-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Opstart 3.g

Repetition og opstart af 3.g med barselvikar CN.

Vi lægger ud med grammatiske øvelser og lettere konversation og arbejder os henimod årets første tema.

- ¿Qué has hecho...?
- ¿Qué te gusta...?
- Øvelser med Tag tyren ved hornene
- Verber
- Personlige pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Mi Cuerpo/Min krop

Cuerpo dækker over kønsproblematikker primnært relateret til Sydamerika og latino-kontekster, men berører også machismo-begrebet i hispano-kultur overordnet set. Tekster udvalgt fra Salka Wollesens Columbia-bog er benyttet. Temaet afdækker problematikker specifikt i Columbia, mens hele kønsproblematikken og machismo i en bredere latinamerikansk kontekst afdækkes i paralleltemaet El sexo en proceso  Salka gæstede holdet og introducerede sit arbejde med seksualundervisning i Columbia specifikt og talte om columbianske problematikker. Fokus på interkulturalitet og diskussion af problematikker har været i centrum samt billedbeskrivelse og tilegnelse af centralt ordforråd relateret til temaet.

Wollesen, Salka (2021). Una mirada a las realidades en Columbia, København: BoD
- intro + artikel på dansk
- Cap. 7: Machismo, violencia de género y acoso callejero:
- Machismo (Shanon Joerns), p. 63-64.


10 sider



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præteritumopgaver 12-09-2024
Processkrivning af entrega 19-09-2024
Versión final de la entrega 23-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Migración y drogas

I forlængelse af forløbet Mi cuerpo om Columbia og Frida-forløbet, der har berørt, stereotyper, machismo og embarazos adolescentes, så vi filmene María llena eres de Gracia (2004) og Sin nombre (2007), hvor vi begyndte at arbejde med Migración som tema, og temaets tråde til forskellige nutidige og historiske drogas-problematikker (Escobar). Under arbejdet med begge spillefilm havde vi fokus på personkarakteristisk, handlingsforløb, relationer mellem personer, narrative virkemidler, kontraster samt repetition af verber, adjektiver og strategier til billedbeskrivelse.

Fokus på grammatik: aspekt (imperfektum/præteritum)
Fokus på verbalperifraser (estar/ir/seguir + gerundium, tener que, hay que, acabar de, volver + a + infinitiv, ir + a + infinitiv, ponerse + a + infinitiv, dejar + de + infinitiv, quedar + en + infinitiv)
Fokus på ordforråd og bedre sætningskonstruktion
Fokus på personkarakteristisk
Fokus på handlinger
Fokus på virkemidler
Fokus på genrerne fiktion (ficción) og dokumentar (documental)
Repetition af grammatik før terminsprøven
Repetition af billedbeskrivelse
Interkulturalitet
Fokus på konflikter i Latinamerika
Fokus på indvandring i USA + Trumps genvalg
Perspektivering til narkotika- og migrationsproblematikker lokalt i Latinamerika, globalt og herhjemme.

Kernestof:

Film:
- María llena eres de Gracia (2004) af Joshua Marston via DVD/Youtube: https://youtu.be/Y6qA-syQPoU?si=TTps-EngvycNZwks
- Sin nombre (2009) af Cary Joji Fukunaga via Filmstriben

Artikler:
Cristoffanini, Pablo, R. (2012). Sin nombre, Akademisk Kvarter, vol. 4, netugave, pp. 146-161. https://journals.aau.dk/index.php/ak/article/view/3287

TV2.dk (2023). Darién-passagen: https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-05-22-omgivet-af-boernefamilier-begav-steinmetz-sig-ind-i-junglen-hvor-ikke-alle-kommer-ud-i-live?fbclid=IwY2xjawH6NYRleHRuA2FlbQIxMAABHbxhSE_WjAWhqivEDsJWVwkoq0czixXbHPrQEfFiZHKeWBF5Xg79yVbxkQ_aem_dBIzLLOriPkthMM_fuYR6A

Supplerende:

Dokumentar:
Verdens farligste bande (2011) af Christian Poveda, tilgået via CFU (hval.dk).





35 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Optagelse hvis du har en 07-11-2024
Inmigración a los EE.UU. - i hæftet, evt. i par 14-11-2024
Arbejd selv delprøve 1 i grupper 04-12-2024
Tarea afl begge på papir til prøven 11-12-2024
Genafl delprøve 2 15-01-2025
Sin nombre resumen por fotos 15-01-2025
Sin nombre fristil 27-01-2025
Dagens ordliste (billede af liste i hæfte) 29-01-2025
Gloseark til mundtlig aflevering 29-01-2025
Endeligt gloseark/talepapir: Arb Selv 30-01-2025
Entrega oral 31-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reciclaje

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Deporte y jóvenes

Mini-forløb om Deporte til repetition af diverse ordforråd med fokus på ordforråd, kønsroller, billedbeskrivelse og historie. Særligt fokus på ... personhistorier.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba 2 24-04-2025
Prueba uno 28-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer