Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Annelise Levin, xEva Jensen
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værklæsning: Dead Poets Society
Titel 2 Twisted Minds
Titel 3 Living Online
Titel 4 English As A Global Language
Titel 5 Værklæsning: Of Mice and Men
Titel 6 London - past & present
Titel 7 Big City Life (tværfagligt + videnskabsteori)
Titel 8 Love in literature

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værklæsning: Dead Poets Society

Værklæsning: 'Dead Poets Society'. Romanen er læst i forlængelse af grundforløbet 'Growing Up'. Fokus på tekstforståelse, ordforråd og basale tekstanalytiske begreber.

N. H. Kleinbaum, 'Dead Poets Society'
Film: 'Dead Poets Society' 1989 (http://www.imdb.com/title/tt0097165/).

Grammatik:
- kongruens
- verbets tid
- genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Twisted Minds

Formålet med dette forløb var at introducere eleverne til tekstanalyse gennem arbejde med tekster, der alle har det tilfælles, at de har 'twisted' karakterer eller hvor aspekter af teksten fordrejes for læseren. Eleverne har arbejdet med grundlæggende fagtermer (narrative point of view, reliability, the Hollywood model, suspense, characterisation og mood). Forløbet indholdt også en kort projektperiode, hvor eleverne udarbejdede filmiske trailers til novellen 'Graveyard Shift' med efterfølgende 'film-festival' på klassen.

Materiale:
'Open Wide', L&R, 2015:
- Blood
- How to Set a House on Fire
- James M Reasoner: Graveyard Shift
- Alice Munro: Gravel
- 'Gunman Kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Living Online

Der arbejdes i dette forløb med aspekter af 'Living Online', herunder hvordan brugen af sociale medier påvirker os som individer. En vigtig skelnen er Goffmans begreber om 'front stage' og 'back stage' som blev brugt som indgangsvinkel til en diskussion af elevernes egen oplevelse af begå sig både digitalt og 'IRL'.

Materiale:
'Facebook users "are insecure, narcissistic and have low self-esteem', World in Motion, Systime 2012.
'Front Region and Back Region', Open Wide, L&R Uddannelse, 2015
'Why Videos Go Viral': https://www.ted.com/talks/kevin_allocca_why_videos_go_viral
'Nosedive', Black Mirror sæson 3, ep 1.
'Aspirational': https://vimeo.com/106807552


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 London - past & present

London (William Blake) 1792
Composed upon Westminster Bridge (William Wordsworth) 1801
Projekt “Victorian Age” hvor eleverne i mindre grupper har undersøgt og præsenteret aspekter indenfor den Viktorianske tidsalder.

Oliver Twist (film by Roman Polanski)
Debbie & Julie (Doris Lessing) 1987
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Big City Life (tværfagligt + videnskabsteori)

Klassen har i samarbejde med Tysk og Engelsk skrevet tværfaglig projekt for at træne tværfaglighed, samt videnskabsteori.

Tekster gennemgået her:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Love in literature

An investigation into various aspects og love, from a variety of genres.

The Sick Rose (William Blake) 1794
The Garden of Love (William Bllake) 1789
The Story of an Hour (Kate Chopin)
Hills like White Elephants (Hemingway) 1921
Sonnet 138 (Shakespeare)
The Strong Man (George Garrett)

Vi har desuden trænet grammatik samt det "klassiske" fiktions-essay med feedback og feedforward.

Forløbet har været præget af en del afbrydelser (studietur, SRO, tværfaglig projekt, påskeferie mm).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer