Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anne Gjørup Bøggild, Bjarne Topp, Mette Hansen
|
Hold
|
2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gender
I dette forløb beskæftiger eleverne sig med koncepter som og definitioner af køn (sex. vs. gender), kønsstereotyper, kønsroller, Queer Theory, equality, feminism, humans as sexual individuals, hvordan vi adresserer og relaterer til forskellig kønsidentitet, menneskets krop i litteraturen.
Der er arbejdet med og foretaget analyse af følgende genrer: taleanalyse, nykritisk læsning af uddrag af roman, blog-analyse og medie-analyse.
Der er arbejdet med følgende materiale:
- Uddrag af grundbogen Unsex Me - Mette Brynaa Hansen & Anne Louise Haugaard Christiansen. Lindhardt of Ringhof, 2016
- Fight Club - filmtrailer (1999)
- Fight Club exerpt of novel, chapter 6 - David Fincher, 1999
- Gender Equality is your Issue too - by Emma Watson (2014)
- Queer Theory definition (Unsex me)
- Blog entry: Conceal, Don't feel: A queer reading of Disney's Frozen - Angel Daniel Matos, 2014
- Billedanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The Perks of Being a Wallflower
Gennem forløbet læser eleverne romanen "The Perks of Being a Wallflower" (1999) af Stephen Chbosky. Fokus gennem forløbet er værklæsning samt en fordybelse i ét værk inden for temarammen growing up. Som supplerende tekst ser vi filmadaptationen (2012) af romanen. Eleverne arbejder gennem forløbet med tekstlæsning, -analyse, præsentation og formidling som deres fokuspunkter. Endelig afsluttes forløbet med en skriftlig opgave som samler op på værket gennem personkarakteristik og behandling af tematik.
Omfang: ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Letter to Charlie
|
19-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
English as Lingua Franca
Forløbet ELF:
Et for løb om Engelsk som Lingua Franca hvor eleverne har skulle tilegne sig en forståelse af hvorfan Britisk historie hænger sammen med det engelske sprogs udvikling, og den måde vi kender sproget og bruger det i dag.
De har skulle forholde sig til hvorfor det er vigtigt at overveje brugen af Engelsk som et globalt sprog og som lingua franca. Dertil skulle de gøres bekendt med relevant terminologi indenfor det engelske sprog som et studieområde man kan undersøge. Terminologiske begreber som f.eks. English as Second Language, English as Native language, English as Foreign language og Standard English.
Forløbet mundede ud i at eleverne skulle forholde sig til både de fordele og de ulemper, der er ved ELF.
Materialer:
Frederiksen, 2007: Global Language Global Anguish "Why English" s. 12-16
Youtube: The History of English
Youtube: Patricia Ryan "Don't insist on English"
Finderup og Fog, 2010: Worlds of English s. "English and Me" + "The English Language"
Østergaard, 2020: The English Handbook (systime): "English as Lingua Franca"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Man and Nature
Forløbet udforskede temaet ”Man and Nature” gennem læsning af tekster på tværs af genrer og tidsperioder. Første halvdel af forløbet fokuserede på menneskets forhold til naturen, mens anden del skiftede til at fokusere på menneskets rolle i klimakrisen.
I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer menneskets forhold til naturen
- At træne engelskfaglige begreber
- At træne skriftlighed, herunder eksamensgenren analytical essay
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Chief Seattle: ”Selling our land” (Wider Contexts, s. 199)*
- Robert Pack: “Dominion over nature” (Wider Contexts, s. 200)*
- William Wordsworth: “The tables turned” (Wider Contexts, s. 204-205)*
- Walt Whitman: “When I Heard the Learn’d Astronomer” (1867)
- Susan Cheever: ”My Little Bit of Country” (excerpt) (2012)
- John Krakauer: Into the Wild (excerpt) (Wider Contexts, s. 208-209)*
- Al Gore: Tale fra An Inconvenient Truth (Wider Contexts, s. 222)*
- Margaret Atwood: “Time capsule found on the dead planet” (2009)
- Fagtekster om cli-fi (Fra Trine Østergaards The English Handbook + uddrag fra introduktionen til Gregers Andersens Climate Fiction and Cultural Analysis)
- Helen Simpson: “Diary of an Interesting Year” (2009)
- Liz Jensen: ”Survivor Syndrome” (Wider Contexts, s. 242-246)*
- Margaret Atwood: “The Moment” (1998)
- Maleri: Salisbury Cathedral from the Bishop's Grounds (1826) af John Constable
- Maleri: Mortlake Terrace: Early Summer Morning (1826) af J.M.W. Turner
- Video: Greta Thunbergs tale ved FN’s klimakonference i 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=u9KxE4Kv9A8)
- Video: Klip fra An Inconvenient Truth af Al Gore
- Video: Trailer til dokumentarfilmen Gunda (https://www.youtube.com/watch?v=05Gc2lANyTQ)
- Video: Klip fra Breaking Bad om Walt Whitman (https://www.youtube.com/watch?v=iazX8nj8YlE)
*Dele af forløbet er baseret på forløbet Man and Nature i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.
Samlet omfang = 40 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personal Essay: My Experience with Nature
|
01-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Film Theory
Forløbet introducerede eleverne til basal filmteori (neoformalisme) med henblik på at opkvalificere analysen af film i engelsk. Som afslutning analyserede eleverne udvalgte scener fra Edgar Wrights Baby Driver (2017).
I forløbet har formålet været:
- At opnå indgående kendskab til neoformalistisk filmanalyse, herunder narrativ og stilistisk filmanalyse.
- At opnå kendskab til de stilistiske kategorier cinematography, mise-en-scene, editing og sound samt narrative begreber som plot/story, narration og suspense/surprise.
- At anvende forløbets teori og begreber aktivt i analyser af kortere og længere filmklip samt en hel film
- At formidle den opnåede viden mundtligt gennem screencasts
I forløbet har eleverne set, analyseret og fortolket følgende tekster:
- Film: Baby Driver (2017) af Edgar Wright (instr.)
- Et potpourri af filmklip, bl.a. fra Citizen Kane, Children of Men, Shaun of the Dead, Last Night in Soho og It Follows.
Samlet omfang = 30 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screencast: Baby Driver
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Big City Life
Tværfagligt samarbejde mellem engelsk, spansk, tysk og fransk med fokus på gennem forskellige tekster at undersøge portrætteringen af individet i storbyen og temaet ”big city life”.
I forløbet har formålet været:
- At læse, analysere, fortolke og perspektivere engelsksprogede tekster, der tematiserer livet i storbyen
- at tale med eleverne om sprogfagenes fællestræk i forhold til genstandsfelt og metoder.
- Videnskabsteoretisk fokus på at italesætte, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene (fx ideografisk vs. nomotetisk viden, intentionel forklaring, diakron vs. synkron tilgang samt hermeneutikken)
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Fagtekst: René Bühlmann: “Preface” (1993) fra New York City. The Making of the Urban Individual
- Sang: Grandmaster Flash and the Furious Five: “The Message” (1982)
- Novelle: “The Red Line” (1993) af Charles Higson.
- Klip fra Godfrey Reggios kunstfilm Koyaanisqatsi (1982)
- Kapitler fra Vidensmønstre (2017) af Anders Ølsgaard Larsen, Jan Maintz, Mads Rangvid, Torben Benoni og Thomas Svane Christensen om ”De tre fakulteters kendetegn” samt ”Ideografisk og nomotetisk”.
Samlet omfang = 25 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Empire
I dette forløb har vi studeret det Britiske Imperium og dets historie med særligt fokus på forskellige tekster forfattet af koloniale forfattere.
I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om det britiske imperium og dets historie samt dets relevans i dag.
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet.
- Træne analyse af forskellige tekstgenrer, herunder noveller, essays, digte og taler.
- At træne eksamensgenren analytical essay (fiction).
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- Rudyard Kipling: “Lispeth” (1886)*
- Rudyard Kipling: “The White Man’s Burden” (1899)*
- George Orwell: “Shooting an Elephant” (1936)
- George Orwell: “A Hanging” (1931)
- Harold MacMillan: “The Wind of Change” (excerpt) (1960)
*Dele af forløbet er baseret på forløbet Empire i Wider Contexts (2012) af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen.
Samlet omfang = 25 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OBS: Dette modul afholdes i 3. modul. Ikke som almindelig arbejd selv, men som "arbejd selvstændigt".
-
Grupper (arbejd selv).png
-
Finding information - Empire.docx
-
WA Lispeth.docx
-
Read the short story “Lispeth” (1886) by Rudyard Kipling (pp. 265-269 in Wider Contexts). Make sure that you read the text – it will form the basis for your next written assignment.
-
Analysis Workshop.docx
-
Empire 2.pptx
-
Reread the short story “Lispeth” (1886) by Rudyard Kipling (pp. 265-269 in Wider Contexts). This time, focus on the descriptions of Lispeth: How is she described? Afterwards, write a short text (5-10 lines) describing her. Remember to use quotes from
-
Today will be spent working on your essays about "Lispeth". You will get some time to write, and I will answer any questions you may have.
-
SQ White Man's Burden.docx
-
Read the poem “The White Man’s Burden” (1899) by Rudyard Kipling (pp. 262-263 in Wider Contexts).
-
SRO Flerfaglig uge 1.pptx
-
Læs kapitlet “Idiografisk og nomotetisk” i Vidensmønstre, som I har adgang til via systime.dk. Hvis I endnu ikke har adgang til bogen, kan I bruge e-nøglen: 61688330-87669-892
-
Direkte link til Vidensmønstre
-
Skim through the excerpts from Wider Contexts (toolbox) and The English Handbook found in the document titled “Rhetorical Analysis” on Lectio. You do not have to read it closely - skimming is fine.
-
Rhetorical Analysis.docx
-
SRO besvarelse - godt eksempel.docx
-
SRO Flerfaglig uge 2.pptx
-
Skim through the excerpts from Wider Contexts (toolbox) and The English Handbook found in the document titled “Literary Analysis (Poem)” on Lectio.
-
Literary Analysis (Poem).docx
-
SRO 2024.docx
-
SRO Flerfaglig uge 3.pptx
-
Overvej, hvilken opgave du vil vælge. Det er ikke et bindende valg, men det gør, at vi kan foretage en mere fokuseret brainstorm.
-
Forside opg 1.docx
-
Forside opg 2.docx
-
Læs side 122-125 i Getting Started og lav opgave 1-4.
-
Getting started (s. 122-125, opg. 1-4).pdf
-
Orwell. Shooting an Elephant.pdf
-
Orwell. Shooting an Elephant (Close opgave).docx
-
Padlet: Themes in "Shooting an Elephant"
-
Getting Started (side 128-130, opg. 1-4).pdf
-
If you were not here Friday: Please read "Shooting an Elephant" by George Orwell.
-
Arbejd selv 2b (08-03-24).docx
-
Orwell. A Hanging.docx
-
Løs opgave 1-3 på side 128-130 i Getting Started (scannet version findes på Lectio).
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical Essay: Empire
|
13-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The Empire Writes Back
Med afsæt i forløbet Empire har vi i dette forløb arbejdet med postkolonialismen som kunstnerisk strømning blandt forfattere og kunstnere med rødder i de tidligere britiske kolonier.
I forløbet har formålet været:
- At opnå viden om betydningen af det britiske imperium for tidligere kolonier og deres befolkning og kultur
- At opnå kendskab til postkolonialismen som teoretisk strømning
- At opnå kendskab til vigtige tekster og forfattere inden for emnet
I forløbet har eleverne læst, analyseret, fortolket og perspektiveret følgende tekster:
- John Agard: “Listen Mr Oxford don” (1985)
- Kushwant Singh: “Karma” (1950). Udgave fra Worlds of English (2010) af Anne Mette Finderup og Agnete Fog (s. 178-183).
- Trine Østergaard: “The postcolonial approach” (fra The English Handbook)
- Chimamanda Ngozi Adichie: ”The Danger of a Single Story” (2009) (TED Talk).
Samlet omfang = 16 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatikprøve
|
12-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2g Afrunding
Som afslutning på 2g talte vi om årsprøven og øvede grammatikdelen af et eksamenssæt. Desuden drøftede vi opmærksomhedspunkter til analytical essays til årsprøven/eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Evil
I forløbet har eleverne arbejdet med temaet 'ondskab'. Vi har arbejdet med teksten 'The Roots of Evil', der har fungeret som grundlaget og teorien til de tekster vi har analyseret i forløbet. Der har både været novelleanalyse, digtanalyse og filmanalyse i forløbet. Eleverne har arbejdet individuelt, i par, og i gruppearbejde. Elevernes forløb blev afsluttet med en kreativ fremlæggelse i grupper om en selvvalgt seriemorder.
Kernestof:
- The Roots of Evil (2001) by Sharon Begley
- The Lottery (1948) by Shirley Jackson
- Killing Child at Zoo (excerpt from “American Psycho”, (1991 by Bret Easton Elis)
- Warning to Parents (1964) by Elizabeth Jennings
- Interview With a Serial Killer (2016) by Real Stories
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I am looking forward to meeting all of you! :-)
-
Please read The Roots of Evil for today. As I said, we will use this text as the foundation for the course and the subsequent texts we will read. Furtermore, you must answer the first three questions (marked with yellow).
-
If you did not finish all the analytical questions in your group, the remaning questions are homework for today :-) You will all go through your analysis of The Lottery (1948) in your new groups. Subsequently, we will sum up some of your findings in
-
Please read Killing Child at Zoo (1991) for today. Moreover, please bring your grammar book for this lesson.
-
Your analysis of Killing Child at Zoo is homework for today. Remember to include examples in your analysis :)
-
3b. Studieretningsuge 37. EN og DA.2024.docx
-
You will continue the process of writing your speeches.
-
Afsnit
-
Today, we will sum up your findings in Killing Child at Zoo (1991). Please bring your grammar book for the lesson.
-
Questions: Warning to Parents (1964) by Elizabth Jennings are homework for today :-). You will be introduced to your next written assignment.
-
Please bring your grammarbook. You will have some time to work on your written assignement.
-
We have now seen various examples of how "evil" is portrayed through literature - mostly fiction. For the remaining part of our course, we will look into non-fiction through True Crime. Therefore, our lesson today will revolve around serial killars.
-
Please bring your notes from the documentary about Shawcross. You have already answered some of the analytical qurstions in class; nonetheless, you will have time to answer the remaning questions in class (roughly 25 minutes). If you were absent duri
-
I dag er lektien at læse om reglerne for genitiv: Genitiv. Efter vi har arbejdet med genitiv i klassen, så får I tid til at skrive jeres aflevering :-)
-
Welcome back! I hope you all had a lovely Autumn break :-)
-
Groups 5+6 are ready to present their serial killer presentations. We will finish the course on Evil.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103039",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103039",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103039"
}