Holdet 2022 SA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Anne Pedersen, Jørgen Bugge Færch-Jensen
Hold 2022 SA/d (1d SA, 2d SA, 3d SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Det gode liv
Titel 2 Folketingsvalg 2022
Titel 3 Ungdom i senmoderniteten
Titel 4 Dansk økonomi i krisetider
Titel 5 Makroøkonomi og bæredygtig udvikling
Titel 6 Social ulighed
Titel 7 Dansk politik i forandring
Titel 8 EU og europæisering
Titel 9 Er du fri til at forme din tilværelse?
Titel 10 Medier, magt og demokrati - Præsidentvalg USA 2024
Titel 11 På vej mod en ny verdensorden
Titel 12 Globalisering og det danske arbejdsmarked

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Det gode liv

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Folketingsvalg 2022

I dette forløb har vi sat fokus på først og fremmest at forstå de tre ideologier: liberalisme, socialisme og konservatisme og skelnet kort mellem en regressiv, progressiv og legitimerende ideologi. Vi har i forbindelse hermed kort introduceret den socialdemokratiske, liberale og konservative velfærdsmodel med fokus på at forstå statens rolle. I forbindelse med velfærdsstaten har vi også talt kort om de tre velfærdsprincipper: forsikringsprincippet, retsprincippet og skønsprincippet. Vi har yderligere inddraget begrebet progressivt skattesystem for at skabe forståelse for opbygningen af det danske velfærdssamfund. Dernæst har vi arbejdet med at forstå begrebet politik samt Eastons model. Her har vi ligeledes skelnet mellem værdipolitik og fordelingspolitik. Vi har herefter arbejdet med styreformerne teokrati, autokrati og demokrati – herunder har vi også været omkring Dahls demokratikriterier. Vi har efterfølgende sat fokus på rettigheder og pligter i demokratiet med inddragelse af begreberne statsborger, medborger og modborger.

Dernæst har vi arbejdet med tre ideologiske forgreninger, hhv.: socialliberalisme, socialdemokratisme og nationalkonservatisme og koblet disse forgreninger til aktuelle danske partier. Efterfølgende har vi sat fokus på partiernes og vælgernes adfærd. Først og fremmest har vi undersøgt sammenhængen mellem vælgernes og partiernes dagsordner for FV22 og koblet dette til de tre partiadfærdsteorier: Medianvælgermodellen, Kaare Strøms teori og Molins model. Disse teorier har vi yderligere anvendt i forbindelse med et uddrag af podcasten Genstart: ”Drømmen om midten”. Her har eleverne yderligere udarbejdet et kreativt produkt (fx sang eller digt) om partiadfærd. Efterfølgende satte vi fokus på vælgernes adfærd. Her har eleverne fået kendskab til følgende vælgertyper: Issue-voter, kernevælger, class-voter og marginalvælger. De har anvendt disse begreber på blandt andet podcasten Genstart: ”De utro vælgere”.

Som afslutning på forløbet har vi sat fokus på udlandets indflydelse på dansk politik. Her har eleverne fået kendskab til FN, EU og NATO, hvor vi særligt har fokuseret på EU – herunder hvad EU bestemmer. Eleverne har her fået kendskab til begreberne: suverænitet, forordning og direktiv. Eleverne har ligeledes undersøgt en række af de danske partiers holdninger til vores medlemskab af EU.

Efter forløbet har eleverne afleveret en hypoteseopgave omhandlende sammenhængen mellem partivalg og holdningen til fordelingspolitik.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ungdom i senmoderniteten

I forløbet har vi først og fremmest arbejdet med socialisering – herunder primær, sekundær og dobbelt socialisering. Vi har arbejdet med daginstitutionernes rolle i det senmoderne samfund og diskuteret fordele og ulemper ved daginstitutioner. Dernæst har vi introduceret begreberne normer (formelle og uformelle) samt sociale roller og rollekonflikt samt sanktioner. Efterfølgende har vi sat fokus på identitet og arbejdet med de fire dele af identiteten: jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet. Eleverne har i grupper diskuteret bl.a. sociale mediers rolle i identitetsdannelsen samt den sociale baggrund betydning for udviklingen af identiteten.

Vi har yderligere skelnet mellem det traditionelle, moderne og senmoderne samfund med fokus på at forstå, hvordan identitetsdannelsen foregik/foregår i de tre typer af samfund. Efterfølgende dykkede vi ned i det senmoderne samfund – først med udgangspunkt i Giddens centrale kendetegn ved det senmoderne samfund (individualisering, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet og udlejring af sociale relationer. Derefter har vi inddraget Thomas Ziehes begreber: kulturel frisættelse og formbarhed samt de tre reaktionsmønstre subjektivisering, ontologisering og potensering. Vi har arbejdet grundigt med at anvende disse teorier på afsnit 3 af ”Alt for kliken” fra DR og analyseret de tre medvirkendes adfærd ved brug af teorierne. Dernæst satte vi fokus på sociale medier, hvor eleverne fik kendskab til Goffmans teori om identitetsdannelse. Vi har i forbindelse med dette set afsnit 5 af serien ”De dyre piger” på DR. Eleverne er yderligere kort blevet introduceret for Anders Petersens teori om præstationssamfundet samt Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet. De har derefter arbejdet med at anvende disse teorier på de to førnævnte afsnit fra DR.

Som den sidste del i forløbet har vi stillet spørgsmålet ”Er der frit valg på alle hylder?”, hvor vi har dykket ned i statistikker om social arv i Danmark. Her har vi kort repeteret følgende teori fra grundforløbet: Pierre Bourdieu (habitus og kapitaler), social arv og social mobilitet.

Eleverne har afsluttet forløbet med et projektarbejde i grupper, hvor halvdelen af klassen har arbejdet med daginstitutionernes rolle og sekundær socialisering, mens den anden halvdel har arbejdet med unges identitetsdannelse. Her har eleverne udarbejdet et produkt i form af et skriftligt produkt samt en fremlæggelse, som de har fremlagt for en opponentgruppe.

Gennem forløbet har vi løbende inddraget nedenstående begreber fra grundforløbet: Relativ fattigdom, absolut fattigdom, social eksklusion og Maslows behovspyramide.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer
- adfærd på de sociale medier
- kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk økonomi i krisetider

Vi begyndte dette forløb med at skabe en grundig forståelse for det økonomiske kredsløb, og eleverne har arbejdet med at forklare mundtligt, hvad forskellige scenarier gør ved pengenes bevægelse rundt i det økonomiske kredsløb. Efterfølgende har eleverne arbejdet med prisdannelse (udbud og efterspørgsel) på forskellige varer.

I forløbets anden del har vi arbejdet med spørgsmålet ”Hvad er god økonomi?”. Her har vi arbejdet med at skabe en dybdegående forståelse for de økonomiske mål, og i forbindelse med målet om lav inflation er de blevet introduceret til forskellige årsager til, at priserne på fødevarer har været stigende i 2023. Her har vi særligt fokuseret på Rusland-Ukraine-konflikten samt genåbning efter Corona. Efterfølgende har vi introduceret konjunktursvingninger som et værktøj til at vurdere landets økonomiske situation. Eleverne har med udgangspunkt i statistisk materiale forsøgt at vurdere, hvor i konjunktursvingningerne Danmarks økonomi befinder sig netop nu. Vi har efterfølgende sat fokus på hvilke økonomiske værktøjer, der kan tages i brug i en højkonjunktur og lavkonjunktur. Her har vi fokuseret på hhv. ekspansiv og kontraktiv finanspolitik og pengepolitik. Eleverne har her forholdt sig til de forskellige typer af finanspolitik, der er blevet ført under og efter Corona samt Nationalbankens nylige hævelse af renten. De har ligeledes diskuteret, hvilken økonomisk politik de mener vil være fordelagtig netop nu.

Som sidste led i forløbet har vi kort arbejdet med politikernes indblanding i markedet, herunder planøkonomi, markedsøkonomi og blandingsøkonomi.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Makroøkonomi og bæredygtig udvikling

Dette undervisningsforløb strækker sig over 13 moduler af 90 minutters varighed.

Forløbets hovedformål er at kortlægge samfundsøkonomiske sammenhænge og teorier med kobling til hvordan der skabes en bæredygtig økonomi.

Forløbet startede med repetition om økonomiske begreber og sammenhænge, herunder det økonomiske kredsløb, konjunkturer, udbud og efterspørgsel, import og eksport, arbejdsløshedstyper, finanspolitik og pengepolitik, BNP og de økonomiske mål.

Hernæst satte vi fokus på makroøkonomiske sammenhænge gennem en grafisk forståelse for sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel i makroøkonomien, hvor vi arbejdede med bevægelser i den simple makromodel og beskæftigelsesmodellen. Her arbejdede vi med begreberne potentiel og (f)aktuel produktion og den samlede efterspørgsel (C+I+G+[E-M]  BNP). I forbindelse hermed diskuterede eleverne forskellige former for forbrug (privat, offentlig, import og eksport og investeringer), og vi arbejdede med den samlede efterspørgsels fordeling i Danmark (en lille åben økonomi) overfor USA (en stor lukket økonomi), samt beskatningens betydning for den samlede efterspørgsel. I relation til makromodellen arbejdede vi med ekspansiv og kontraktiv finanspolitik og hvordan offentlige investeringer har (teoretisk) størst effekt. Beskæftigelsesmodellen introduceredes, hvor vi arbejdede med sammenhængen mellem efterspørgsel og arbejdsløshed, og vi arbejdede med forskellige former for arbejdsløshed, herunder hvordan strukturel arbejdsløshed kan forbedres gennem øget forbrug og hvordan udlandet påvirker arbejdsløsheden.

I forløbet indgik en flerfaglig dag, hvor vi samarbejdede med matematik inden for temaet multiplikatoreffekten. Vi arbejdede med den teoretiske forståelse for multiplikatoreffekten og hvordan skat, opsparing og import udgør dræn for det økonomiske system, og vi øvede multiplikatorberegninger med fokus på forskellene mellem multiplikatoren i Danmark og USA. I forlængelse heraf spillede vi det økonomiske simulationsspil ”Vismandsspillet”, hvor vi arbejdede med hvordan ændringer i offentlige udgiftsniveauer, arbejdsmarkedspolitikken og skattesatser påvirker de økonomiske mål – herunder hvordan der prioriteres mellem forskellige økonomiske mål og hvordan udlandet påvirker økonomien.

I forløbet arbejdede vi desuden med de økonomiske skoler: neoliberal økonomisk teori (monetarisme/udbudssideøkonomer), keynesiansk økonomisk teori og økologisk økonomisk teori, og hvordan skolerne forholder sig til styring af økonomien. Keynesiansk teori blev koblet til den simple makromodel og efterspørgselssideøkonomi. Vi så dokumentaren ”Pengenes herrer – John Maynard Keynes og Keynesianisme” og arbejdede med den økonomiske politik under Finanskrisen i 2008. Ved neoklassisk økonomi arbejdede vi med underskolerne monetarister, neoklassikere og markedsligevægtsøkonomer, tiltro til markedsmekanismen, pris- og løndannelse, forklaring af økonomiske kriser og inflationsdæmpende/likviditetssikrende penge- og strukturpolitik, og vi diskuterede ”Hayek vs. Keynes” gennem musikvideoen ”Fear the Boom and Bust”.

Ved økologisk økonomi så vi en Ted talk med Kate Raworth om doughnut-økonomi og arbejdede med begreberne ”social foundation”, ”ecological ceiling”. Vi arbejdede desuden med at koble doughnut-modellen til FN’s Verdensmål gennem pararbejde med at finde koblinger mellem Verdensmålenes mål- og delmål og doughnut-modellen indre og ydre cirkler.

Vi koblede keynesiansk, neoliberal og økologisk økonomi til hvordan disse ses i nutidens økonomiske politik med fokus på beskæftigelsesområdet og klimapolitik og de klassiske ideologier.

Vi sluttede forløbet af med et mini-tema om bæredygtig økonomi, hvor vi arbejdede med de tre økonomiske skolers bud på hvordan der skabes en bæredygtig økonomi. Her blev eleverne inddelt i grupper, hvor de skulle lave et skriftligt produkt (et notedokument) og en fremlæggelse af hhv. keynesiansk, neoklassisk og økologisk økonomis bud på bæredygtig udvikling. Derudover arbejdede vi med klimaadfærd ifm. Klimadagen, hvor vi arbejdede med Anthony Giddens begreber: future discounting, Giddens paradoks, pragmatisk accept, kynisk pessimisme og vedholdende optimisme og Per Esben Stoknes begreber om dissonans og denial, blandt andet med kobling til statistisk materiale fra Concitos klimabarometer 2022.

I forløbet indgik to skriftlige afleveringer:
- En udled-opgave med fokus på økonomiske nøgletal og
         multiplikatoreffekter
- En diskussions-opgave med fokus på økonomiske skolers bud på
         bæredygtig udvikling.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge
        aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt,
         regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og
         udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne
          beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Kernestof:
Økonomi:
- ”globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i
          Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
-      ”makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling,
         målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt”

Metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode

Arbejds- og undervisningsformer:
- Læreroplægget (undervisningsrummet)
- Undervisning med spørgsmål og svar (undervisningsrummet)
- Gruppearbejde og pararbejde (træningsrummet)
- Klassediskussioner (samarbejdsrummet)
- Gruppediskussioner (samarbejdsrummet)
- Begrebskort
- Fremlæggelser

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Social ulighed

Formål: Dette undervisningsforløb strækker sig over ca 18 moduler af 90 minutters varighed.

Forløbets hovedformålet er at kortlægge den social ulighed og uligheden i centrale bagvedliggende ressourcer i Danmark i midten af 10érne og i forlængelse heraf undersøge hvordan uligheden har udviklet sig. Der er med afsæt i Bourdieus begrebsapparat særligt fokus på følgende nøgleressourcer økonomiske, kulturelle og netværksmæssige (social kapital) skiftet fra en endimensionel økonomisk-materielt-tilgang til social ulighed til en mere multidimensionel tilgang til social ulighed med mere sociokulturelle faktorer i fokus (Den ”nye” ulighed) er blevet behandlet og den to-dimensionale-ulighedsstruktur.    

I forhold til den økonomiske ulighed er der arbejdet med GINI-koefficient som ulighedsmål og hvilke fordele og begrænsninger der er forbundet hermed. GINI-koefficientens udvikling fra år 2000 til i dag er blevet undersøgt, herunder hvilke faktorer der påvirker GINI-koefficienten og der er skelnet mellem politikbestemt og ikke politikbestemt ulighed. Der har været perspektiveret til formuefordelingens udvikling og hvorledes GINI-koefficienten tager hensyn til formuefordelingen samt diskussionen af arveafgiftens indretning i Danmark samt den diskursive kamp om hvad den skal kaldes (arveafgift vs. dødsskat) hvor diskussionen er blevet brugt til at introducere diskursiv magt samt en række begreber i relation hertil (priming, framing, meningshorisont og handlingshorisont).

Ift. den nye ulighed er der primært blevet fokuseret på den kulturelle ressourcebeholder/kapital.  Med afsæt i klasseinddelingen af befolkningen undersøges forskellige klassers ressourcebeholdning og levekår ud fra kvalitative datakilder (kronikker og dokumentar) og kvantitative datakilder (registerdata og surveydata). I forlængelse heraf er kvantitative og kvalitative datakilders styrker og begrænsninger i tilknytning til social ulighed blevet diskuteret.

Der er arbejdet med forskellige teorier om social ulighed i form af funktionalistisk teori, konfliktteori (repræsenteret ved Émile Durkheim og Erik Olin Wright) og stratifikationsteori. I forlængelse af konfliktteorien er der med afsæt i Pierre Bourdieu teori og begrebsapparat blevet forsøget forklaret hvorfor ulighed reproduceres og begreberne social arv, chanceulighed og forskellige former for mobilitet er blevet behandlet, herunder push og pull-faktorer. På baggrund af statistisk materiale er andelen af og udviklingen i andelen af mønsterbryder blevet undersøgt og med afsæt i kronikker blevet forsøgt forklaret hvilke udfordringer det enkelte individ kan stå overfor ift. at blive mønsterbryder.

Delvist i forlængelse heraf er eleverne blevet introduceret til aktør-struktur-debatten og der er blevet arbejdet med denne og spørgsmålet om individualisering og social differentiering i det senmoderne under inddragelse af Anthony Giddens, Pierre Bourdieu, Scott Lash samt Steven Threadgold og Pam Nilan. I forbindelse med aktør-struktur debatten er der desuden arbejdet med DR-dokumentarserien ”en syg forskel” med fokus på at identificere struktur- og aktørperspektiver på ulighed i sundhed. Aktør-strukturperspektivet blev desuden diskuteret i forbindelse med en ekskursion på byvandring i Aalborg Centrum med en guide fra organisationen Gadens Stemmer, hvor guiden fortalte om betydningen af sine opvækstvilkår for sit liv som stofmisbruger og kriminel i bandemiljøet i Aalborg og hvordan han brød med sit ”gamle” liv.
  
Social ulighed og synet på social ulighed er blevet sat i forhold til en række ideologier og ideologiske forgreninger (klassisk liberalisme, socialisme, socialliberalisme og socialdemokratisme) og forskellige typer af lighed/ulighed er blevet behandlet (Formel lighed, chancelighed og resultatlighed). I delvis forlængelse heraf behandles hvorvidt (social) uligheder er skadeligt eller gavnligt for samfundet med særlig fokus på diskussionen om ulighed og vækst samt ulighed og politisk deltagelse. I forlængelse heraf er der arbejdet med partiernes syn på ulighed (retfærdigt/uretfærdigt, forholdet mellem lighed/frihed og forståelser af lighed; formel, proces-, chance- eller resultatlighed) ved at undersøge partiernes holdninger til SVM-regeringens udspil om skattelettelser.

Der er desuden arbejdet med kommunal velfærd og lighed med fokus på forholdet mellem kommunal velfærd versus skattelettelser gennem diskussion af afsnittet ”Tid til skattelettelser?” af Debatten på DR. Hertil er der arbejdet med kommunal organisering, kommunale budgetter og den kommunale udligningsordning.

Ift. køn og ulighed er der arbejdet med køn og ligestilling på det danske arbejdsmarked  hvor der er arbejdet med:
-       Forskellen mellem formel og reel ligestilling under inddragelse af Ligebehandlingsloven og ligelønslove
-       Horisontal kønsarbejdsdeling på det danske arbejdsmarked med fokus på omfang og aktør og strukturorienteret forklaringer på horisontal kønsarbejdsdeling
-       Vertikal kønsarbejdsdeling på det danske arbejdsmarked med fokus på omfang og aktør og strukturorienteret forklaringer på vertikal kønsarbejdsdeling herunder er der arbejdet med repetition af  en række mikrosociologiske samt fænomenerne glasloftet, glasrulletrappen)

Slutteligt er der sat fokus på uligheds samfundsmæssige konsekvenser med fokus på politisk deltagelse og ulighed, nedsivning- og opsivning og relativ indkomstuligheds påvirkning på livslængde.

Faglige mål
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller
– anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til kritisk at vurdere undersøgelser og til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
– formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
– argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
- ”forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser”

Bearbejdet kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2: Bæredygtig økonomi 06-10-2023
Aflevering 3 - Bekæmpelse af ulighed 26-11-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dansk politik i forandring

Dette forløb strækker sig over 20 moduler af 90 minutters varighed.

Forløbet ligger fagligt i forlængelse af forløbet ”Folketingsvalg 2022” i 1.g. I forløbet er partiernes adfærd blevet repeteret med fokus på at anvende Kaare Strøms model og Molins model til at analysere forskellige partiers måde at forholde sig til spørgsmålet om regeringsdannelse ved valget i 2022 før, under og efter valget. Dernæst er der arbejdet med politiske skillelinjer, herunder hvordan nye skillelinjer gør sig gældende i nutidig dansk politik. Der er arbejdet med at inddele de politiske partier efter ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik, magtpolitik og holdning til EU. Vi har arbejdet med valgsystemer, parlamentarisk demokrati og præsidentialsystem, herunder valgmåderne forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse, hvor vi har arbejdet med dansk valgdata (partiernes stemmetal i opstillingskredsene fra valget i 2022), og opgjort hvordan mandatfordelingen ville se ud, hvis Danmark havde flertalsvalg i enkeltmandskredse og hvordan valgmåderne lægger op til hhv. flerpartisystem og topartisystem. I forbindelse hermed har vi arbejdet med den parlamentariske styringskæde, Folketing og regeringsdannelse i Danmark. Populismebegrebet er blevet introduceret med fokus på højre- og venstrepopulisme og populismens konsekvenser for demokrati.

Dernæst har vi, i forlængelse af 1.g-forløbet om Folketingsvalget 2022, arbejdet med vælgeradfærd, herunder Michigan-modellen, Colombia-skolen og Issue-voting, herunder fokus på valens- og positions issues - rational choice teori med fokus på valiens/saliens.
Dernæst var fokus på mediernes rolle i politik med særligt fokus på begreberne priming/framing, nyhedskriterier, medialisering, spin og issue-mapping, hvor Statsministerens nytårstale 2024 og en selvvalgt nyhedsudsendelse blev analyseret. Der blev arbejdet med politisk deltagelse og gruppepolitik, herunder alders betydning for typen af politisk deltagelse og gruppearbejde om forskelle/ligheder mellem interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.

I forløbet blev der desuden arbejdet med magt og demokrati. Der blev arbejdet med magtens tredeling og direkte- og indirekte magt ifm. FE-sagen (Forsvarets Efterretningstjeneste) gennem analyse af DR Debatten-afsnittet ”Clausen og Findsen” med fokus på om politikerne er blevet for magtfulde. Dahls demokratikriterier blev repeteret og vi satte fokus på demokratiteori, herunder pluralisme, elitisme, korporatisme og fremtidens demokrati gennem meritokrati og deliberativt demokrati.

Afslutningsvis bød forløbet på et inkorporeret mini-forløb om velfærdsstat, herunder fokus på velfærdsmodeller (universel, residual, korporativ), velfærdsprincipper og den danske velfærdsstats interne og eksterne udfordringer. I forlængelse heraf et fokus på den amerikanske velfærdsstat og komparativ analyse af Danmark og USA med fokus på komparation af DK og USA med fokus på velfærdsmodeller og økonomisk ulighed gennem Gini-koefficienten.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Bearbejdet kernestof:

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 EU og europæisering

Dette forløb strækker sig over 20 moduler af 90 minutters varighed.

Forløbet sætter fokus på EU’s udvikling og betydning for dansk politik såvel som grænseoverskridende problemstillinger.

Forløbet begyndte med en gennemgang af EU’s historie med vigtige nedslag på tidslinje. I relation hertil introduceredes integrationsbegrebet og integration i dybden og i bredden med nedslag i tidslinjen med eksempler herpå – herunder en diskussion af om integration i bredden er fortid og det nu går modsatte vej efter Bexit. Hernæst arbejdede vi med begreberne: spill-over effekter, mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde, suverænitet (herunder formel suverænitet (de jure/juridisk) og f(aktuel) suverænitet (de facto/faktisk)) og danskernes forhold til suverænitetsafgivelse. Dernæst arbejdede vi med danskernes EU-skepsis over tid, herunder det nationale kompromis og EU-forbeholdene, herunder fordele og ulemper ved afskaffelse af forsvarsforbeholdet. Vi arbejdede med EU-skepsis som politisk skillelinje med reference til ideologi, hvor EU-skepsis er gået fra at være primært venstrefløjen til at være primært højrefløjen i dansk politik. Vi arbejdede med EU’s institutioner med primært fokus på EU-kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet, men arbejdede også kort med Det Europæiske Råd, EU-domstolen, Formandskabet, Europaudvalget og Den Europæiske Centralbank. Vi arbejdede med EU’s beslutningsproces, herunder forordninger og direktiver og lovgivningsprocessen med fokus på magtens tredeling – herunder størst fokus på den almindelige lovgivningsprocedure og triloger. Vi arbejdede med lobbyismes betydning for EU’s beslutningsproces gennem en case om lobbyismes betydning ift. lovgivning om engangsemballage. Her introduceredes forskellige typer af lobbyaktører (virksomheder/brancheorganisationer og aktivister), herunder hvem der har størst magt og fordele og ulemper ved lobbyisme diskuteredes.

Hernæst arbejdede vi med integrationsteorierne føderalisme, neofunktionalisme og intergovernmentalisme med fokus på centrale begreber, integrationens dynamik og målsætning og interessefelt. Vi arbejdede med teoriernes fokus- og anvendelsesområder/forklaringskraft ift. europæisk integration. Vi arbejdede med EU’s fælles asylpolitik med fokus på flytningekrisen, herunder et fokus på samspillet mellem politik på nationalt niveau og EU-niveau ved at sammenligne hvad Danmark gjorde for at stoppe flygtningestrømmen samt EU’s politik med fokus på den aktuelle EU asyl- og migrationslovgivning. Hernæst satte vi fokus på fælles valutapolitik og EU’s indre marked, herunder hvordan et lands centralbank kan påvirke landets valuta, Danmarks fastkurspolitik over for euroen (valutasystemer), konvergenskrav, de fire friheder, kvantitative og tekniske handelshindringer og fordele og ulemper ved EU’s indre marked. Slutteligt arbejdede vi med det forestående EP-valg, hvor vi satte fokus på demokratisk deltagelse, herunder udviklingen i stemmeprocent over tid og hvordan særligt unge er blevet mere deltagende ved EP-valg og med fokus på danske partiers opstillede kandidater, herunder et fokus på valgplakater og hvordan disse er præget af dansk politik (partiformænd på plakaterne).

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Bearbejdet kernestof
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 6: EU 19-04-2024
Aflevering 7 - EU og migration 24-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Er du fri til at forme din tilværelse?

Dette forløb strækker sig over cirka 15 moduler af 90 minutters varighed. Forløbet bygger ovenpå følgende to forløb: ”Ungdom i senmoderniteten” fra 1.g og ”Social ulighed” fra 2.g.

Forløbets hovedformål er at kortlægge i hvilket omfang social baggrund og køn udgør en barriere for at unge i det senmoderne samfund kan forme deres tilværelse som de vil, herunder hvilke teoretiske forklaringer, der ligger til grund for sådanne barrierer. Der er i forløbet arbejdet med:
- Grundlæggende introduktion til sociologi som forskningsfelt og herunder voluntaristisk (aktør) perspektiv versus deterministisk (struktur) perspektiv
- Centrale mikrosociologiske begreber i tilknytning til identitetsdannelse (delvis repetition fra 1.g)

Social baggrund
- Senmoderne samtidsdiagnoser med særligt fokus på hvad der ifølge Anthony Giddens kendetegner senmoderniteten + strukturationsteori
- Identitetsdannelse i det senmoderne samfund under inddragelse af Anthony Giddens, Peter L. Berger og David Riesman socialkarakterer (den indrestyrede og den gruppestyrede)
- Social arv og herunder social generationsmobilitet og mønsterbrud samt den teoretiske forklaring bag social arv under anvendelse af Pierre Bourdieus begrebsapperat (kapitaler, felt, habitus, den socialiserede krop, symbolsk vold, sprog som klassemarkør og meritokratisk illusion)
- Spørgsmålet om hvorvidt uddannelsessystemet reproducerer eller modvirker social ulighed
- Scott Lash syn på differentieret individualisering med særligt fokus på hvorvidt øget refleksivitet og institutionaliseret individualisering skaber nye differentierings- og polariseringsformer i form af refleksivitetsvindere og refleksivitetstabere

Køn
- Kønsroller og rollekonflikt
- Kønsarbejdsdeling og det danske arbejdsmarked med skelnen mellem horisontal kønsarbejdsdeling og vertikal kønsarbejdsdeling og herunder loven om stigende ulighed
- Ubevidst bias og kønssymbolik
- Forskellige kønsopfattelser (det biologiske køn, det socialiserede køn og det konstruerede køn). Delvist i forlængelse af det konstruerede er der kort introduceret til Judith Butlers ide om køn som performativt, kønningsprocesser og køn som diskursivt skabt

Materiale

Lærebøger
- 1.2 Hvad er sociologi? Sociologiens kernestof Columbus (2021) s. 15-16
- 1.1 Hvorfor bliver folk overvægtige? To perspektiver Sociologiens kernestof Columbus (2021) s. 12-14
- 3. "Hvem er jeg … og hvem kan jeg blive?” (s. 35) til og med s. 42, Sociologiske set – en grundbog i sociologi (2.udg), Systime 2015  
-  ”2.2 Normer, sociale roller og social kontrol” (s. 36) til og med s. 37, Luk Samfundet Op (3.udg) Columbus, 2017 (genlæsning fra 1.g)
- 7. Individualisering i det senmoderne samfund, Sociologi - Viden, teori og metode (2. udg.) Systime 2017 s. 101-113
- 3. Identitet, individualisering og etnicitet, SociologiNU (1.udg) Systime 2015 s. 62-68
- 7.2 Den senmoderne ungdom - en ændret socialkarakter, Fri eller fortabt - en bog om ungdomssociologi, Columbus 2019 s. 116-117
- 10. Social arv og social mobilitet, Sociologi - Viden, teori og metode, 2. udgave, Gyldendal, s. 154-170
- 6.4 Hvilke forhold forklarer ifølge Bourdieus praksisteori, at mennesker handler, som de gør? Sociologibogen (2. udg.) Columbus 2020 s. 199-220
- Del 3 Køn i økonomisk perspektiv, Køn og ligestilling Columbus 2017 s. 139-142
- ubevidst bias Den ’uforklarede’ del af forskellen mellem kvinders og mænds timeløn, VIVE (Viden til Velfærd Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd), 2020
- kønssymbolik (Word-fil) Del 3 Køn i økonomisk perspektiv, Køn og ligestilling Columbus 2017 s. 144-145
- ”14.3 Jo højere stilling jo færre kvinder - om uddannelse og erhverv” Sociologiens kernestof Columbus 2021 s. 183-184
-"14.4 Kønsforskelle - et par teoretiske perspektiver” s. 184 til afsnittet der starter med ”Der er fokus på det, Butler kalder den heteroseksuelle matrice.” s. 189 Sociologiens kernestof Columbus 2021  

Artikler
- På med studenterhuen!_uddrag Berlingske, 22. juni 2016
- Brød med social arv  Julie er familiens første akademiker, DR.dk 29.02.2016
- Mønsterbrydere har nok succes – men også hjemve Ugebrevet A4 d. 23-03-2009
- Forsker i ulighed Politikerne konstaterer, at Jeppe drikker, men interesserer sig alt for lidt for, hvorfor Jeppe drikker Politiken d. 29-09-2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Medier, magt og demokrati - Præsidentvalg USA 2024

Dette undervisningsforløb strækker sig over ca. 10 moduler af 90 minutters varighed. Forløbet bygger delvist ovenpå 1.g-forløbet ”Dansk politik i forandring”, hvor der er arbejdet med dansk politik, parti- og vælgeradfærd. Forløbet omhandler det amerikanske politiske system og præsidentvalget 2024.

I forløbet er der arbejdet med det amerikanske politiske system, herunder magtens tredeling (checks and balances), opbygningen af de centrale politiske institutioner, Kongressen (Senatet og Repræsentanternes Hus), Præsidenten (og hans embede) og Højesteret og disses muligheder for at kontrollere hinanden. Der er arbejdet med det amerikanske valgsystem flertalsvalg i enkeltmandskredse (og valgmandskollegiet) og perspektiveret til forholdstalsvalg. Ift. valg er der desuden arbejdet med sikre stater og svingstater og Gerrymandering, herunder diskussioner af demokratiske udfordringer ved det amerikanske valgsystem. I forlængelse heraf er der arbejdet med de to store amerikanske partier, Demokraterne og Republikanerne, partiernes funktioner og værdier, og den strukturelle og ideologiske forklaring på, at der kun er to store partier i USA (strukturel: winner takes it all, partiernes uvilje til at ændre dette, der ses ved f.eks. gerrymandering. Ideologisk: den klassiske liberalistisk ideologi koblet med den amerikanske drøm). De Republikanske og Demokratiske vælgere er blevet opdelt i vælgertyper, hvor der er arbejdet med disse ift. placering på de politiske akser.

I forlængelse heraf et fokus på vælgeradfærd- og partiadfærd med inddragelse af rational choice teori (Downs), og i forlængelse heraf Morris Fiorinas begreb om pocketbook-voting, og Michigan-modellen. Der er arbejdet med negative partisanship og negative campaigning og hvordan dette kom til udtryk i valgkampen 2024 med inddragelse af kampagnevideoer, nyhedsklip og citater fra hhv. Donald Trump og Kamala Harris. Der blev sat fokus på polarisering, herunder negativ og positiv polarisering, under inddragelse af statistisk materiale og med kobling til konsekvenser af polarisering.

Der blev arbejdet med medier og politisk kommunikation, herunder begreberne medialisering, framing, priming, spin (offensivt, defensivt, proaktivt og reaktivt) og de amerikanske vælgeres tillid til medierne. Der blev desuden arbejdet med demokratiteori, herunder teorierne: elitisme, pluralisme og korporatisme og hvordan disse kommer til udtryk i USA. Forløbet afrundedes med et fokus på sammenhængskraft og tillid under inddragelse af Emile Durkheims begreber om mekanisk og organisk solidaritet, T. H. Marshalls medborgerskabsbegreb og opdeling ml. civile, politiske og sociale rettigheder og Robert Putnams begreber om tillid (generaliseret, partikulær, institutionel) og brobyggende social kapital, herunder analyse af forskellig statistisk materiale om faldende tillid i USA.

Bearbejdet kernestof:

Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
-statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 På vej mod en ny verdensorden

Dette forløb dækker over 20 moduler af 90 minutters varighed og inkluderer en flerfaglig uge med samfundsfag/historie om dansk udenrigspolitik.

Med afsæt i begreber om magt og teorier (idealisme, realisme og neorealisme) om international politik søger forløbet at forstå Kinas opstigning i international politik. I bestræbelserne herpå ser forløbet særligt nærmere på:

a) Kinas økonomiske udvikling fra 1970’erne til i dag og kinesisk udenrigspolitik, herunder udvikling af hhv. hård og blød magt, b) de kinesisk-amerikanske brydninger og c) teoretiske perspektiver og analyser af hvad power shifts betyder i international politik. Dette med henblik på at vurdere, hvordan fremtidens verdensorden i international politik vil se ud.

Forløbet tager en kort afstikker til dansk udenrigspolitik, hvor der er fokus på Danmarks mål og muligheder i udenrigspolitikken som småstat med særligt fokus på Rusland-Ukraine konflikten og Kina. Globaliseringen har også indgået i forløbet med fokus på globaliseringsopfattelser og international politisk økonomi (liberalisme, merkantilisme og marxisme) er koblet til handelskrigen mellem USA og Kina.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 09-12-2024
Samf 5: udled + notat 22-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Globalisering og det danske arbejdsmarked

Med udgangspunkt i globaliseringen fokuserer forløbet på, hvordan international konkurrence påvirker Danmark. Forløbet er en overbygning til "Makroøkonomi og bæredygtig udvikling" (2g).

I forløbet er der arbejdet med forskellige globaliseringsopfattelser (optimister, pessimister og skeptikere), hvor diskussionen om globaliseringens betydning er blevet behandlet med kobling dokumentaren ”Tyveriet af Afrika” og Wallersteins Verdenssystemteori. Spørgsmålet om udvikling er desuden behandlet gennem liberalistisk moderniseringsteori med udgangspunkt i Adam Smiths tanker om frihandlens betydning for udvikling af Europa og David Ricardos teori om komparative fordele, og gennem Rostows faseteori.

Forløbet sætter fokus på det danske arbejdsmarked med udgangspunkt i konkurrencestatens påvirkning på den danske Flexicurity-model, herunder også et fokus på den danske aftalemodel og fagforeningernes rolle. I forløbet har vi behandlet den danske konkurrenceevne, herunder priskonkurrenceevne, strukturel- og institutionel konkurrenceevne. Slutteligt er dette koblet til dansk strukturpolitik (arbejdsmarkedspolitik, erhvervspolitik, skattepolitik og uddannelses- og forskningspolitik) med særligt fokus på udviklingen i arbejdsmarkedspolitikken i Danmark de sidste 30 år og hvordan økonomiske- og strukturpolitiske mål kommer til udtryk i SVM-regeringens regeringsgrundlag.

Faglige mål

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

International politik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer