Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
Carsten Vesterdal, Hans Jørgen Strand, Kurt Kristensen
|
Hold
|
2022 BT/x (1x BT, 2x BT)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Hvad er bioteknologi?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Hvad er liv. Cellernes biologi og kemi.
Formålet med forløbet er at lære grundlæggende biologi og kemi med celler som omdrejningspunkt.
- kemiske bindingstyper og opløselighedsforhold
- uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser og molekyler
- celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af lipider
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af dyre- og planteceller
Hvilken type stof.
Osmose i kartofler (salt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 Proteiner og enzymer
Formålet med forløbet er at lære om proteiners struktur og funktion - især enzymers funktion.
- kemiske bindingstyper og opløselighedsforhold
- makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer og transportproteiner.
- organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
̶ enzymer: hydrolaser
- Lactoseintolerans
Eksperimentelt arbejde:
Lactose i mælk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 Se på DNA
Formålet med dette forløb er at introducere eleverne til DNA og dets opbygning samt celledelinger; herunder replikation. Desuden gennemgås proteinsyntesen og forskellige perspektiver og anvendelsesmuligheder af vores kendskab til DNA drøftes.
-faser i en eukaryotisk cellecyklus, mitose
-replikation, transskription og translation.
Eksperimentelt arbejde:
Oprensning af DNA fra Kiwi
Mikroskopi af løgrodsceller
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Bioethanol
Introduktion til kemiske mængdeberegninger, (stofmængde, molare masse, stofmængdekoncentration)
Cellevækst af prokaryoter og eukaryoter i kultur og vækstkurver
Eksperimentelt arbejde:
Fremstilling af bioethanol ud fra alternative carbonkilder (bananskræl, klementinskal, papir).
-sur hydrolyse ved trykkogning
-enzymatisk hydrolyse
-fermentering
-ethanolbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#6 Probiotika, fordøjelse og yoghurt
I dette forløb har I arbejdet med probiotika og syrer og baser, herunder:
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion.
- Stofmængdekoncentration (herunder forskellen på formel og aktuel stofmængdekoncentration).
- Definitionerne af syrer, baser og syre-basereaktioner.
- Introduktion til pH-begrebet inkl. vands ionprodukt.
- Mikroøkosystemer i fordøjelsessystemet.
- Yoghurtproduktion, herunder traditionel pasteurisering samt UV-pasteurisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7Genetik
Formålet med forløbet er at forstå hvordan arv foregår på individniveau, dvs. klassisk genetik. Vi har arbejdet med:
-Genetiske grundbegreber
-Mendels 1. og 2. lov
-Forskellige nedarvningsformer
- Modeller
-Stamtæer
Desuden har vi arbejdet med kønnet og ukønnet formering og kromosomtalsanomalier (byg en baby). Herunder etisk debat om abort på baggrund af prænataldiagnostik.
Eksperimentelt arbejde:
Majsmutanter (Mendels 1. lov)
Blodtypebestemmelse (antistoffer)
Film:
Fosterdiagnostik Batavia Media 2012
Dødelige gener - den Færøske forbandelse DR2 2011
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtype_Rapport
|
01-09-2023
|
Hæmoglobin og EPO_skr eks
|
15-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#8 Fremtidens fødevarer
Kort forløb om fremtidens fødevarer set i et klimaperspektiv med fokus på formidling af emnet. Der arbejdes med 4 små eksperimenter med henblik på formidling af problemet og eventuelle løsninger på problemet med CO2 udledning fra produktion af fødevarer.
Desuden afholdes Klimahandledag med tema om proteiner.
Eksperimenter:
Respiration hos melbillelarver
Fødekædeeffektivitet hos melbillelarver
Dyrkning af alger
Filtrering af vand med blåmuslinger
Ekskursion:
Naturvidenskabsfestival i Aalborg Zoo (aktør)
Foredrag:
Af Jannick Schmidt fra AAU om Den Store Klimadatabase
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#9 Undersøg DNA
Med udgangspunkt i et forsøget Biodiversitet i jordprøver undersøges to jordtyper for biodiversitet ved isolering af DNA, PCR og gelelektroforese samt sekventering. Forløbet om DNA og proteinsyntese kobles herved til forløbet om genetik.
Vi arbejder desuden med sekvensering og restriktionsenzymer samt en række andre DNA-analyser (ASO-, Microarray-, RFLP- og STR-analyse) på teoretisk niveau. Herunder også kortlægning af det humane genom og forskellige former for gentagne DNA-sekvenser (Alu, STR osv).
Eksperimentelt arbejde:
Biodiversitet i jordprøver (udført på AAU): DNA-oprensning, PCR og gelelektroforese samt sekventering.
Film:
Biostriben fra Biotech academy om gelelektoforese og PCR
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering AAU
|
29-10-2023
|
Gelelektroforese og Alu-elementer_skr eks
|
17-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
#10 Biosensor
I dette forløb blev der arbejdet med udgangspunkt i forsøget Biosensor fra Biotech Academy (Case 1 og Case 2).
I forsøget transformeres en E.coli stamme med et plasmid, der fluorescerer rødt (case 1) og med et plasmid, der bliver blåt ved detektion af acetylsalicylsyre. Eleverne opnår derved praktisk erfaring i arbejde med GMO-organismer herunder sikkerhedsforanstaltninger. Desuden forståelse for teorien bag; genmodificering, transformation, restriktionsenzymer, plasmider, PCR, selektion.
Forsøget afsluttes med en innovativ vinkel ifht. anvendelse af biosensorer; hvordan kan de anvendes til at løse forskellige problemstillinger? Fremvises på en poster.
Desuden gennemgås teknikker til genmodificering af menneskeceller; RNA-interferens, dobbelstrenget DNA, Short-hairpin RNA, genterapi, CRISPR-Cas9 og kloning. Ligeledes snakker vi kort om etiske problemstillinger i forbindelse med GMO.
Eksperimentelt arbejde:
Biosensor Case 1 og Case 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#11 Ligevægte i biologiske systemer
Der blev arbejdet med indstilling af ligevægte; fuldstændige og ufuldstændige reaktioner, men hovedsageligt homogene ligevægte. Ligevægtsloven blev opstillet og simple beregninger på ligevægtskontanter og aktuelle stofmængdekoncentrationer udregnet derudfra. Betydningen af ligevægtskonstanten samt hvorledes en reaktion vil reagere på en forskydning (Le Chateliers princip/"Teenageprincippet") blev gennemgået. Herudover kiggede vi på temperaturs betydning for ligevægtskonstanten i forhold til om reaktionens retning var endoterm eller exoterm.
Eksperimentelt arbejde:
Demo: Magnesium i saltsyre (eks på en fuldstændig irreversibel reaktion), BTB i syre og base (eks på en reversibel reaktion).
Indgreb i en ligevægt; jern(III) og thiocyanat.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ligevægte_Rapport
|
23-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
#12 Marvin Sketch
Træning i brug af Marvin Sketch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
#13 Organisk kemi
Kort forløb om carbonhydriders (alkaner, alkener, alkyner og aromater) opbygning og navngivning samt forskellige repræsentationsformer. Desuden gennemgås carbonhydridernes egenskaber og funktionelle grupper introduceres. Herunder carboxylsyrer og estere i forbindelse med estersyntese.
Program anvendt:
Marvin Sketch
Eksperimentelt arbejde:
Syntese af ester (frugtduftende)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
#14 Lægemiddelfremstilling
I dette forløb om organisk kemi har der været fokus på syntese af acetylsalicylsyre og generelt hvad man skal tænke på ved fremstilling af kemiske lægemidler samt hvorledes nervesystemet fungerer og derved påvirkes af lægemidlet. Der er arbejdet med:
- Nervesystemets opbygning og funktion. Herunder aktionspotentiale, synapseoverførsel via transmitterstoffer.
-Kemisk syntese (acetylsalicylsyre)
-Isomeri - overblik over isomerityper samt diskussion af betydning for lægemiddelfremstilling
_renhedsbestemmelse (spektrofotometri)
Eksperimentelt arbejde:
- Syntese af acetylsalicylsyre
- Spektrofotometrisk renhedsbestemmelse (undersøgelse for rester af salicylsyre)
Film:
Viden Om 2001: Den spejlvendte verden.
Film om intermolekylære bindinger:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/nedbrydning-af-plastik/intermolekylaere-bindinger/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Organisk kemi_opg
|
26-01-2024
|
Coffein i drikkevarer_Skr opg
|
11-02-2024
|
Slangemodgift_Skr eks
|
01-03-2024
|
Hørfrø_Skr eks
|
13-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
#15 Ølbrygning
Bryggeprocessen gennemgås med udgangspunkt i egen bryg; maltning, mæskning, urtkogning, gæring og carbonering. Detaljer vedrørende de enkelte processer blev gennemgået og herunder blev blandt andet enzymer, kulhydrater, gærvækst og isomeri repeteret.
Eksperimentelt arbejde:
Ølbrygning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
#16 Antibiotika og resistens
I dette forløb arbejdes der med problematikken antibiotikaresistens - hvorfor er det så stort et problem?
Der arbejdes med: Antibiotikas virkning på bakterier, bakteriers resistensmekanismer, udvikling af resistens, overførsel af resistens, test af resistens samt alternativer til antibiotika.
Eksperimentelt arbejde:
Undersøgelse af resistens hos mikroorganismer samt undersøgelse af alternativer til antibiotika
Film:
Videnskabsdokumentar af Peter Gauvain, Vært:Michael Mosley: Kampen mod superbakterierne (60 min) DR2, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Honning_Skr eks
|
03-05-2024
|
Antibiotika_Rapport
|
20-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
#17 Virus og smitte
I dette forløb har vi arbejdet med virus og smittespredning. Virus og bakteriers opbygning samt formering er gennemgået. Derudover hvordan smittespredning foregår bla. vist med modelberegninger hvorledes restriktioner virker. Vi har kigget på antistoffer og immunrespons samt hvordan vi opnår flokimmunitet ved smitte og vacciner. Vacciners virkning i kroppen er gennemgået og vi har snakket om hvorfor/hvorfor ikke man skal blive vaccineret.
Film:
Sundhedsmagasinet om mæslingevaccinen
Din indre læge (https://www.youtube.com/watch?v=fyHsHvT9H3Y)
Eksperimentelt arbejde:
Coronatest - både antigen- og antistoftest
ELISA-test
Mikroskopi af leukocytter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Årsprøveforberedelse_Glycinreceptor_Skr eks
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103059",
"T": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103059",
"H": "/lectio/5283/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71804103059"
}