Titel
5
|
The British Empire and Its Legacy
I dette forløb er der først blevet arbejdet med at skabe et historisk overblik over det Britiske Imperium og den rolle, det spillede. Der er blevet diskuteret, hvilke ideer og idealer lå bag skabelsen af et imperium, og hvilken tankegang lå bag imperialismen og kolonialismen (grådighed, magtbegærlighed, status, adgang til råvarer og markeder, pligtfølelse (pligt til at civilisere andre mennesker)), og hvilke faktorer førte til imperiets fald (økonomi, ændret indstilling i forhold til imperialisme, koloniernes selvstændighedskamp).
Derefter er der blevet arbejdet med tekster, der belyser de følelser, som repræsentanter for det Britiske Imperium havde i forbindelse med kolonialisme (hvordan påvirkes man som menneske af at stå i denne magtposition - troen på at man gør noget godt for menneskene i kolonierne/følelse af afmagt/følelse af afsky/man er nødt til at handle imod sin egen vilje for ikke at fremstå som svag).
Der også blevet arbejdet med konsekvenserne af det Britiske Imperium, efter at det gik i opløsning. Hvordan ses arven af det Britiske Imperium i dag verden over? (F.eks. i form af engelsk som globalt sprog). Hvordan ses arven af imperiet i Storbritannien i dag i form af befolkningssammensætning (som følge af open door policy efter 2.verdenskrig).
Derudover er der blevet arbejdet med 'postcolonial literature' i form af de to digte "Kidnapped" og "Listen Mr Oxford Don", hvor typiske postkoloniale temaer er blevet identificeret, og der er blevet diskuteret, hvilke konsekvenser kolonisering har for den oprindelige befolkning i et land i forhold til identitet, rødder, kultur og sprog. I forlængelse af dette er emnet sprog-hierarki kort berørt i forhold til, at der er nogle sproglige standarder, som er blevet set som den korrekte måde i forhold til sprogbrug, mens nogle af de mange sprogvarianter af engelsk måske er blevet anskuet som 'ukorrekte', og at dette er noget, som den postkoloniale litteratur har været med til at give et mere nuanceret billede af.
Læste tekster:
Thomson, James (1740): Rule Britannia. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.
Benson, Arthur Christopher (1902): “Land of Hope and Glory”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.
Kipling, Rudyard (1899): “The White Man’s Burden”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.
Orwell, George (1936): “Shooting an Elephant”
Agard, John (1985): “Listen Mr Oxford Don”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.
Petaia, Ruperake (1980): “Kidnapped”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.
Supplerende materiale:
“What is Postcolonial Literature?” (Retrieved from the website of The University of Wisconsin - http://humanities.wisc.edu/assets/misc/What_is_Postcolonial_Literature_.pdf)
|