Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Gitte Gustavsen
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up - "To Kill a Mockingbird"
Titel 2 Aspects of the British system of education
Titel 3 Multicultural Britain
Titel 4 The American Dream
Titel 5 The British Empire and Its Legacy
Titel 6 Big City Life
Titel 7 South Africa
Titel 8 The Lost Generation
Titel 9 Kulturmøder - flerfaglig uge
Titel 10 Global English
Titel 11 Man and Nature
Titel 12 Love

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up - "To Kill a Mockingbird"

Dette forløb er en fortsættelse af grundforløbet i engelsk, hvor emnet også var 'Growing Up'. I dette forløb har der været fokus på værklæsning af "To Kill a Mockingbird". I arbejdet med romanen har der været fokus på characterization, setting (the American South in the 1930s during the Great Depression), main themes. symbolism, style of language.

Text:
Harper Lee (1960): "To Kill a Mockingbird"



Grammatik: kongruens, utællelige substantiver, ordstilling,


Forløbets samlede omfang: ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Aspects of the British system of education

I dette forløb er der blevet introduceret til det britiske skolesystem i forhold til opdeling mellem 'independent schools' og 'state schools', og der er blevet lagt vægt på diskussion af fordele og ulemper ved denne opdeling. Der er blevet arbejdet med spørgsmålet om, hvad en skoles opgave er - er det at give eleverne mulighed for at udvikle sig selv bedst muligt, eller er det at forme/klæde eleverne på på en bestemt måde, sådan at de kommer til at klare sig godt i konkurrencen om den bedste karriere. Derudover er der blevet diskuteret, hvorvidt skolesystemet er med til at opretholde social ulighed i Storbritannien.

Texts:

-‘Education in the UK. Some Facts about the State System and the Private or Independent System’ (2008)
Fra: Flensted, Sibbernsen & Toft: What’s up, Britain? (Gyldendal, 2008)

Fra: E. Hovgaard & J. Bøgh: Children Our Future:

   - Penelope Lively: ‘’The Happiest Days of Your Life’ (1986)

   - A.S. Neill: ‘The Idea of Summerhill’ (1968)




- David Nath (2010): "Too Poor for Posh School" (britisk dokumentar om optagelsesprøver på kostskolen Harrow School)

Video clips about Summerhill:

Summerhill School:
https://www.youtube.com/watch?v=yvZMLzgzFBY

The boy who did not want to learn to read - children of Summerhill:
https://www.youtube.com/watch?v=o58xTHGYzIY



Grammatik: genitiv, apostrof ved sammentrækninger, do-omskrivning


Forløbets samlede omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Multicultural Britain

Formålet med forløbet ”Multicultural Britain” er at opnå viden om befolkningssammensætningen i det moderne Storbritannien (ethnic diversity). Der skal også opnås en forståelse for baggrunden til det multikulturelle Storbritannien, og derfor har vi i begyndelsen af forløbet talt lidt om omfanget af og betydningen af det britiske imperium, som led i denne udvikling (the British Empire + open door policy + labour shortage after WWII).
Der er blevet arbejdet med spørgsmålet om, hvad multikulturalisme vil sige (kulturer, der lever side om side? eller et samfund, der består af mennesker, der formår at rumme og kombinere forskelligartethed?).
Definitionen af ’Britishness’ er også kort berørt, skal denne defineres ud fra etnicitet eller ud fra fælles værdier/tilhørsfølelse.
De læste tekster omhandler udfordringer, der kan opstå ved at leve i et multikulturelt miljø – identitetsspørgsmål (torn between two cultures, hyphenated identity) værdier (collectivistic culture and individualistic culture), værdi- og kultursammenstød (clash of cultures), fordomme/stereotype opfattelser og generationsforskelle. Teksterne omhandler også positive aspekter ved multikulturalisme så som mangfoldighed og tolerance.


Texts:

• Caryl Phillips: “The Pioneers – Fifty Years of Caribbean Migration to Britain” (excerpt) (1998)


• Hanif Kureishi: “My Son the Fanatic”(1997)


• Rahila Khan “Pictures” (1984)


• Robin Cook: "Chicken Tikka Masala Speech" (extract) (2001)


• Gurinder Chadha: "Blinded by the Light" (2019)



Supplerende materiale:

• ‘Immigration to Britain’ (baggrundstekst)
Adapted from: http://ndla.no/en/node/93538



Forløbets samlede omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 The American Dream

Der er blevet arbejdet med at opnå en forståelse af begrebet ‘The American Dream’ - hvor stammer det fra, og hvad indebærer det? Dette er gjort ved at se på Truslow-Adams’ definition af den amerikanske drøm og på ’The Declaration of Independence’ (The Preamble). Derudover har der været fokus på amerikanske værdier.
Igennem analyse af de læste tekster i dette emne er der også blevet diskuteret, hvorvidt man kan have forskellige og individuelle fortolkninger af den amerikanske drøm.
I forløbet er den amerikanske borgerkrig og the Reconstruction Era (herunder Jim Crow Laws/ og tanken om ’separate but equal’) også kort blevet berørt, og derudover også det faktum, at en hel befolkningsgruppe – African Americans - var udelukket fra at have en del i den amerikanske drøm. Der er derfor også blevet læst lidt baggrundstekst om the civil rights movement og arbejdet med ”The I Have a Dream Speech’ af Martin Luther King, Jr. Der er også blevet arbejdet med racistiske og stereotype fremstillinger af afrikansk-amerikanere f.eks. i forbindelse med minstrel shows og i tegnefilm.
Til sidst i forløbet er der blevet arbejdet med spørgsmålet om, hvordan det ser ud med den amerikanske drøm i dag. Landet har oplevet valget af den første afrikansk-amerikanske præsident, men er den amerikanske drøm opnåelig for alle? Vi har diskuteret, hvorvidt den amerikanske drøm befinder sig i en krise og set på bevægelser som "Black Lives Matter" som reaktion på, at der stadigvæk findes racediskrimination eller systemic/institutionel racisme i USA. Derudover er der blevet arbejdet med romanen ”The Hate U Give”, og hvordan den blandt andet belyser tematikker som systemic racism, police brutality, racial stereotypes, racial injustice, THUG LIFE.


Læste tekster:

- James Truslow Adams and “The American Dream” i Kelli Nørgaard: The American Dream, Gyldendal, 2013

-  Brøndum, Peter; Rasmussen, Annergrete; Clausen Birgitte (2014): “Nation, Unity and Identity” i “USA Now”, Columbus (pp. 27-33)
- Arnold Schwarzenegger interview (1980): “ The Dream of Being Best”

- Amy Tan (1989): “Two Kinds” (et kapitel fra romanen “The Joy Luck Club) i Kelli Nørgaard: The American Dream, Gyldendal, 2013

- Obama, Barack (2009): “Remarks by the President in a national address to America’s schoolchildren” (Obama’s back to school speech)
Fra: https://www.whitehouse.gov/video/President-Obamas-Message-for-Americas-Students#transcript

- Universal/Walter Lantz (1941): "Scrub Me Mama with a Boogie Beat" (cartoon)

-  Martin Luther King, Jr. (1963): “I Have a Dream” (excerpt) i Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016

- Interview with Robert Putnam on CBSN (2015): "US Children have little chance of 'American Dream' "
https://www.youtube.com/watch?v=qatRLFdL3I8

- Al Sharpton (2020): “Eulogy at George Floyd’s Memorial”

- Angie Thomas (2017): “The Hate U Give” (værklæsning)

- Tupac Shakur: “The Rose That Grew from Concrete”


Supplerende materiale:
- ‘Separate but Equal – Introduction’ i Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016 (pp. 59-63)
- An Introduction to ’The Civil Rights Movement’ i Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016 (pp. 96-98)

- ”Minstrel Shows and the Jim Crow Character” i Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016 (pp.74-75)

- “Post-Racist America – Introduction” i Bianca Erlich-Møller & Mathilde Thomsen: Black Voices, Gyldendal, 2016 (pp. 140-144).

- Blackface: a cultural history of a racist art form (CBS Sunday Morning):
https://www.youtube.com/watch?v=pqlD-eZm1ck




Forløbets samlede omfang: ca. 300 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The British Empire and Its Legacy

I dette forløb er der først blevet arbejdet med at skabe et historisk overblik over det Britiske Imperium og den rolle, det spillede. Der er blevet diskuteret, hvilke ideer og idealer lå bag skabelsen af et imperium,  og hvilken tankegang lå bag imperialismen og kolonialismen (grådighed, magtbegærlighed, status, adgang til råvarer og markeder, pligtfølelse (pligt til at civilisere andre mennesker)), og hvilke faktorer førte til imperiets fald (økonomi, ændret indstilling i forhold til imperialisme, koloniernes selvstændighedskamp).
Derefter er der blevet arbejdet med tekster, der belyser de følelser, som repræsentanter for det Britiske Imperium havde i forbindelse med kolonialisme (hvordan påvirkes man som menneske af at stå i denne magtposition - troen på at man gør noget godt for menneskene i kolonierne/følelse af afmagt/følelse af afsky/man er nødt til at handle imod sin egen vilje for ikke at fremstå som svag).
Der også blevet arbejdet med konsekvenserne af det Britiske Imperium, efter at det gik i opløsning. Hvordan ses arven af det Britiske Imperium i dag verden over? (F.eks. i form af engelsk som globalt sprog). Hvordan ses arven af imperiet i Storbritannien i dag i form af befolkningssammensætning (som følge af open door policy efter 2.verdenskrig).
Derudover er der blevet arbejdet med 'postcolonial literature' i form af de to digte "Kidnapped" og "Listen Mr Oxford Don", hvor typiske postkoloniale temaer er blevet identificeret, og der er blevet diskuteret, hvilke konsekvenser kolonisering har for den oprindelige befolkning i et land i forhold til identitet, rødder, kultur og sprog. I forlængelse af dette er emnet sprog-hierarki kort berørt i forhold til, at der er nogle sproglige standarder, som er blevet set som den korrekte måde i forhold til sprogbrug, mens nogle af de mange sprogvarianter af engelsk måske er blevet anskuet som 'ukorrekte', og at dette er noget, som den postkoloniale litteratur har været med til at give et mere nuanceret billede af.

Læste tekster:

Thomson, James (1740): Rule Britannia. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.

Benson, Arthur Christopher (1902): “Land of Hope and Glory”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.

Kipling, Rudyard (1899): “The White Man’s Burden”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.

Orwell, George (1936): “Shooting an Elephant”

Agard, John (1985): “Listen Mr Oxford Don”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.

Petaia, Ruperake (1980): “Kidnapped”. In Finderup, Anne Mette & Fog, Agnete: “Worlds of English”, Systime, 2010.


Supplerende materiale:

“What is Postcolonial Literature?” (Retrieved from the website of The University of Wisconsin - http://humanities.wisc.edu/assets/misc/What_is_Postcolonial_Literature_.pdf)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Big City Life

Tværfagligt samarbejde mellem engelsk og andet fremmedsprog (tysk, spansk, fransk), hvor der er blevet arbejdet med analyse og fortolkning af tekster med fokus på at undersøge, hvordan teksterne portrætterer individets oplevelse af livet i storbyen

Formålet med forløbet er at skabe en forståelse af sprogfagenes fællesmetoder og genstandsfelt og dermed også en forståelse af, hvordan man arbejder videnskabeligt i sprogfagene.

Der er blevet arbejdet med følgende videnskabsteoretiske begreber: idiografisk-nomotetisk,  diakron-synkron, intentionel (herunder også med begrebet hermeneutik).

Tekster:

Rene Bühlman (2001): Preface from  "New York City - The Making of the Urban Individual"

Siri Hustvedt (2006): "Living with Strangers

Charles Higson (1993): "The Red Line"


Forløbets samlede omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 South Africa

The focus of this course has been on South Africa during the apartheid era (1948-1994) and on the consequences of and reactions to the abolition of apartheid. The course started with the students trying to get an overview of the history of South Africa from the time of European settlement and up until today. The students have been introduced to apartheid policies and have worked with some of the key terms which characterized the apartheid system – terms such as race laws, categorization of races, pass laws, townships/homelands. The texts that have been read in this course revolve around the impact that the apartheid system had on people’s everyday lives and on people’s reactions in relation to the system – how people reacted differently to being oppressed (some people accepted the situation because of fear, whilst others rebelled and were prepared to sacrifice their lives in the struggle for equal rights and democracy). The texts that have been read in this course also focus on how the apartheid system complicated relationships between people of different races since people were always first and foremost defined by race. Moreover, the situation in South Africa today in the post-apartheid Rainbow Nation and people's reactions to a post-apartheid S.A. have been discussed.

Kernetekster:

Justin Chadwick (2013): ”Mandela -  Long Walk to Freedom”.

James Matthews (1962): ”The Park”.

Trevor Noah (2016): ”Born a Crime” (Chapter 2 in the book ”Born a Crime – Stories from a South African Childhood”).

David Evans (2006): ”The Silver Bell”.

”Trevor McDonald - Return to South Africa” (2018), ITV (documentary)

Cyril Ramaphosa (2019) “Address by President Cyril Ramaphosa on the occasion of the Presidential Inauguration”


Andet materiale:

"A short history of the colonization of South Africa" in Claus Skovbjerg & Lis Ramberg Beyer: "Timeless Themes", L&R.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 The Lost Generation

I dette forløb er der blevet arbejdet med the Lost Generation som litterær bevægelse ved især at fokusere på to af bevægelsens kendte forfattere – Ernest Hemingway og F. Scott Fitzgerald.
Eleverne har som indledning til forløbet kort læst om ’the Roaring Twenties’ som historisk periode. Derefter er der blevet arbejdet med Woody Allens film ”Midnight in Paris” med fokus på, hvordan den portrætterer medlemmerne af the Lost Generation, men også hvordan filmen centrerer omkring tematikken at skabe mening i sit eget liv og at håndtere de svære aspekter ved livet igennem det at skrive.
I forbindelse med analyse af Hemingways tekster har der været fokus på ’the Iceberg Theory’ (bl.a. forskellen på ’showing’ og ’telling’) og hvad der karakteriserer ’the Hemingway Code Hero’ (grace under pressure, being courageous and honorable in a chaotic, stressful and painful world, does not believe in a higher purpose, struggles to create some sort of meaning in the middle of meaninglessness) I arbejdet med ”The Great Gatsby” er der bl.a. blevet arbejdet med, hvilket billede bogen og filmen giver af the Roaring Twenties.

Tekster:

Woody Allen (2011), "Midnight in Paris" (film)
Ernest Hemingway (1925), "Soldier's Home"
Ernest Hemingway (1936), "Une Generation Perdue" (essay)
Ernest Hemingway (1927), "Hills Like White Elephants"
F. Scott Fitzgerald (1925), "The Great Gatsby" - excerpts from chapters 3 and 9
Baz Luhrmann (2013) ,"The Great Gatsby" (film)

Supplerende materiale:

Jørgen Riber Christensen (1991), "The Roaring Twenties and the Lost Generation" (pp. 188-193) i Gyldendal Life and Literature: The English Handbook

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kulturmøder - flerfaglig uge

Dette flerfaglige forløb med temaet 'kulturmøder' er et samarbejde mellem fagene engelsk og religion. Der analyseres tekster, der belyser emnet fra en britisk kontekst (multicultural Britain).
Hovedfokus i forløbet er at eleverne skal arbejde med at udarbejde en problemformulering, der passer til emnet 'kulturmøder' og derefter udarbejde taksonomiske underspørgsmål til den overordnede problemformulering. Derudover skal eleverne tage stilling til materialevalg (hvordan kan de besvare deres problemformulering) og overveje, hvilke metoder og videnskabsteoretiske begreber, de kan inddrage for at beskrive deres arbejdsmåde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Global English

I forløbet er der blevet arbejdet med ’Global English’ og ’English as a lingua franca’. Der er blevet arbejdet med betydningen af begreber som first language, mother tongue, second language, foreign language, official language, global language og lingua franca. I forbindelse med arbejdet med engelsk som lingua franca er der blevet lyttet til optagelser af personer, der taler engelsk, men ikke har engelsk som modersmål, og eleverne har også arbejdet med optagelser af samtaler, hvor engelsk fungerer som lingua franca. Her skulle eleverne diskutere, hvad det er, der kan føre til misforståelser, når engelsk bruges som lingua franca - er det grammatiske fejl, manglende ordforråd, udtale? Og hvilke strategier kan bruges, når man bliver misforstået?


Texts:


David Crystal: "What Is a Global Language?" (2003) i Leif Frederiksen "English - Global Language Global Anguish", Forlag Malling Beck, 2007.

David Crystal: ”World Englishes”
https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY

David Crystal: "Will English Always Be the Global Language"
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc

“English as Lingua Franca” From: “The English Handbook”, Systime
https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=166&L=0

Samtaler, hvor engelsk indgår som lingua franca:
https://routledgetextbooks.com/textbooks/9780415638449/intercultural.php

Lytteøvelser fra:
https://www.dialectsarchive.com/

Forløbets samlede omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Man and Nature

Fokus i dette forløb har været på, hvordan menneskets forhold til naturen portrætteres i forskellige typer af litteratur. I forløbet er der blevet arbejdet med digtet ”The Tables Turned” af Wordsworth, der repræsenterer romantikkens/de romantiske digteres opfattelse af naturen. Derudover er der blevet læst et uddrag fra Dickens’ roman ”Hard Times”, som repræsenterer den victorianske periode og industrialiseringen. Der er også blevet arbejdet med ”Into the Wild” (uddrag fra bogen samt med filmen) og med novellen ”The Valley”, og i disse tekster er der fokus på spørgsmål som: hvad kan naturen (the wilderness) tilbyde mennesket, som man ikke kan finde i bylivet? Hvorfor vælger nogle mennesker at forlade civilisationen til fordel for naturen? Hvilke udfordringer kan livet i naturen give mennesket? Hvad skal der til for at overleve i den vilde natur? I forløbet har der også været fokus på magtforholdet mellem menneske og naturen (who rules – man or nature?) i forbindelse med digtet ”The Moment”. Klimaforandringer, og hvordan mennesker bør reagere/eller reagerer i forbindelse med udfordringer i forbindelse med ændringer i naturen og klimaet er belyst i David Attenboroughs tale.

Tekster:

William Wordsworth (1789) "The Tables Turned"

Margareth Atwood  (1995) "The Moment"

Conservation International "Nature Is speaking - Julia Roberts is Mother Nature" (campaign film)
https://www.conservation.org/nature-is-speaking/julia-roberts-is-mother-nature


Charles Dickens (1854) "Coketown" (an excerpt from "Hard Times")

Rick Bass (1992) "The Valley"

Jon Krakauer (1992), "Into the Wild" (excerpts from the book - Author's Note, Chapter One, Alex's Letter to Ron)

Sean Penn (2007) "Into the Wild"

David Attenborough (2021) "Speech at the COP26 Climate Summit in Glasgow"

Supplerende materiale:

"The Romantic Period 1789-1832"  https://supplerendematerialer.systime.dk/?id=319#c716
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Love

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer