Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Å - Ronni skemalægning skabelon 24/25
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Carl Christian Tarp, Inge Barfoed
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvamrning
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Grundtræning
Titel 5 Hip hop
Titel 6 Pickleball
Titel 7 Volleyball
Titel 8 Bordtennis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvamrning

Rytmisk opvarmning

Dette forløb er om rytmisk opvarmning og har til formål at give eleverne indsigt i principperne for, og
de grundlæggende elementer i et almindelig standard opvarmningsprogram udført til og i samspil med
musik af forskellige karakter.
Forløbet tager udgangspunkt i et standard opvarmningsprogram af 15-20 minutters varighed som
beskrevet i Idræt C side 92-93 og indeholder også en basal musikteoridel.
Teoretisk:
Betydning af opvarmning.
Bevægelseskvaliteter knyttet til de enkelte dele af opvarmningen (Idræt C side 92-93)
- Markeret
- Førende
- Svingende
Musik:
- Rytme, puls, tælle takter
- Inddeling af musik i afsnit
Praktisk:
Rytme og puls:
- Gå, løbe, hoppe, svinge, føre, klappe i takt til musik (4/4 og 3/4).
Produkt:
- Udarbejdelse og afprøvning af eget opvarmningsprogram udarbejdet i grupper.
Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne
redegøre for relevant fysiologisk teori.
- -Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for
færdighedsområdet ”musik og bevægelse. ”
- Opnå kropsbevidsthed.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Crossfit

Eleverne er blevet introduceret til forskellige styrkeøvelser samt kondititonstræning. De er blevet introduceret til forskellige øvelser (Squat, armstrækkere, forskellige coreøvelser, burpees, lunges mm,) hvor teknikken er blevet gennemgået. Derudover er de blevet introduceret for hvilke muskelgrupper, der er aktive i de forskellige øvelser. Eleverne er ligeledes blevet introduceret for forskellige træningsprincipper (Intervaltræning, kontinuerlig træning, cirkeltræning og forskellige crossfit-principper (AMRAP, EMOTM, Tabata og You go I go).
Der har været fokus på forskellige træningsformer og kunne udføre øvelser og sammensætte træningsprogrammer ved brug af egen kropsvægt, kettlebells, medicinbolde, TRX-slynger, håndvægte og sjippetorv mv, med henblik på at fremme kondition, muskeludholdenhed, styrke og balance.

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• opnå kropsbevidsthed
• udarbejde, gennemføre og et træningsprogram og kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
• kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fodbold

Der arbejdes med tekniske, taktiske og fysiske aspekter af den praktiske del af fodbold. Det samme gælder inden for den teoretiske del. Herunder fokuseres på, hvordan man fysiologisk skal træne for at blive en god fodboldspiller.

Mål
- Korrekt udførelse af korte og lange indersideafleveringer.
- At kunne drible i moderat højt tempo, uden at bolden løber fra en.
- At kunne tæmme en kort og lang bold, uden den løber fra en.
- Taktisk forståelse for at udføre modløb og fraløb på passende tidspunkter (løbe fri og placere sig korrekt på banen – forsvar, midtbane og angreb skal hænge sammen i kæderne).
- At have god verbal og nonverbal kommunikation med medspillerne.
- At kunne udføre hårde og velplacerede afslutninger.
- At være udholdende og aktivt deltagende i spillet over længere tid samt kunne udføre eksplosive løb.
- Kendskab til hvordan der skal trænes for at man bliver en god fodboldspiller

Teori
Idræt C – teori i praksis, Claus Estrup et al., 2006: s. 85-88 (spilbarhed, kommunikation, angreb og forsvar) og s. 42-44 om energisystemet (aerob/anaerob)
Træning og sundhed (inden for fodbold) s. 496-498
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grundtræning

Der arbejdes med forskellige træningsformer inden for konditionstræning og styrketræning. Inden for konditionstræning udføres kontinuerlig træning og intervaltræning. Inden for styrketræning udføres maksimal muskelstyrke, muskeludholdenhed og plyometrisk træning. Hver elev finder sit repetition max (RM) og bruger det i et pyramideprogram. Til sidst udføres en biptest. I en case udarbejdes et træningsprogram (ugeprogram) for en person, som vil forbedre sit kondital, og der diskuteres, hvordan man kan optimere træningen, og hvordan man kan have en god motivation ved træning.

Mål:

- Kendskab til forskellige træningsformer inden for konditionstræning og styrketræning
- At kunne udføre forskellige træningsformer
- At have kendskab til, hvordan de forskellige træningsformer gavner
- At finde sit repetition max (RM) inden for bestemte øvelser og bruge det i et pyramideprogram
- Evne til at planlægge og udføre et træningsprogram (ugeprogram)


Teori:

Idræt C-bogen - teori i praksis, Claus Estrup et al., Systime 2006

- Superkompensation og testning s. 96-98
- Kontinuerlig træning og intervaltræning s. 101-103
- Kondital, muskelstyrke, muskeludholdenhed og plyometrisk træning s. 105-111
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Hip hop

Der gennemføres forskellige serier af hip hop-dans. Herved opbygges evnen til at udføre forskellige trin. De og evt. andre trin kan bruges senere i forløbet, når eleverne selv skal udtænke og udføre en hip hop-serie. Der udføres battles, hvor forskellige grupper elever repræsenterer et "hood", som kæmper mod hinanden via hip hop-dans og breakdance.

Praktiske mål:
• Kunne finde 1 i musikken og følge takten.
• Kunne vise forskellige grundtrin og poses samt enkelte basale freezes og powermoves.
• Kunne vise hip hops udtryk (grounding, attitude, power)
• Kunne sammensætte og udføre forskellige hip hop serier.
• Udvise tilfredsstillende fysisk kapacitet, herunder balance, styrke og smidighed.

Teoretiske mål:
• Kunne sekvensere og tælle takter i musik.
• Kunne redegøre for den historiske og kulturelle baggrund for hip hop. (DJ/MC/Grafitti/b-boying).
• Kunne redegøre for udtryk som grounding, attitude og power.
• Kunne redegøre for basal træningsfysiologi i hip hop og dans.


Teori:

Hiphop: Fra subkultur til populærkultur, Solveig Løvendahl Gustafsson, fra Dans 22, Mie Lykke Nielsen, Frydendal 2019 – en enkelt side
Hiphop og urban dance, Tamsin Fitzgerald, Flachs 2009 (pdf)
- Den historieske og kulturelle baggrund for hip hop og de fire grundelementer pdf-side 4-7
- Crews, breakdance og tøjmode pdf-side. 5-9

Film til hip hop-serie:
https://www.youtube.com/watch?v=ziRn-b-zZqg

Film til breakdance moves:
spin (på rumpen)
spider walk kortlink.dk/sm5t
3-step https://www.youtube.com/watch?v=k8cjtX4SMF0
6-step https://www.youtube.com/watch?v=zPdQ1gN7Ngo
bicycle step http://kortlink.dk/hr3u
pin drop http://kortlink.dk/hr3z

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Pickleball

Pickleball’s udbredelse i Danmark er relativt ny. Der fokuseres derfor ekstra på at forstå reglerne, og hvordan man bevæger sig på banen. Inden for det tekniske område arbejdes der primært med slagene serv, returnering, dink, lob og smash. Til det gennemføres forskellige slagserier. Der arbejdes også med det taktiske område, hvor det handler om at komme frem til nettet og dominere spillet. Her handler det om at vurdere, hvornår det er en god ide at gå frem til nettet. Teoretisk gennemgås regler, den hostoriske baggrund og taktik. Derudover arbejdes med fysiologi og kroppen under arbejde med fokus på musklerne, energisystemet og kredsløbet.

Mål
• Overordnede faglige mål for forløbet: Introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
• Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
• Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Teori:

Idrætsportalen, Anders Bergholdt og Kasper Bøcher, Systime 2024
- Pickleball (regler, historisk baggrund og taktik, vedlagt som pdf) – 4 sider

Idræt C-bogen – teori i praksis, Claus Estrup et al., Systime 2006
- Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde s. 39-48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Volleyball

Der arbejdes med en forsimplet udgave af spillet, da det er en relativt kompleks sport, især hvis man ikke har så meget erfaring med det. Fokus er på teknik ved udvalgte slag og på spilopbygning, hvor en modtager sender bolden hen til hæveren, som hæver bolden op til en angriber, som slår bolden over nettet.
I den forsimplede udgave af kamp gribes bolden, når den kommer over nettet. Derefter kastes den hen til hæveren, som skal slå til bolden - her må et fingerslag gerne sendes afsted med en ført bold.

Sideløbende med volley-forløbet gennemføres træningsprojektet, hvor eleverne udfører starttest, midtvejstest og sluttest. Der trænes i 7-9 uger med henblik på at forbedre det fysiske resultat. Projektet afleveres som en rapport med træningsprogram i form af ugeprogrammer og en refleksion over træningsforløbet.


Formål:

- At kunne udføre serv, fingerslag og baggerslag i isolerede øvelser og kamp.

- At kunne aflevere bolden på fordelagtig vis til sin medspiller bl.a. ved hjælp af høje buer.

- At vise taktisk forståelse i spilopbygning ved at placere sig fordelagtigt på banen og udnytte de tre berøringer.

- At kunne udnytte sin spændstighed og eksplosivitet til at nå svære bolde og hurtigt placere sig fordelagtigt i forhold til at kunne slå korrekt til bolden.

- At kunne redegøre for væsentlige elementer inden for volleyball samt kendskab til springtræning og eksplosivitet.


Teori:

-Volleyball introduktion og spændstighedstræning fra Idrætsportalen

-Teknik æstetik og funktionalitet s. 49-54 fra Idræt C-teori i praksis

Supplerende litteratur:
- Idræt C - teori i praksis kapitel 9 og 10 i forbindelse med træningsprojektet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bordtennis

Der arbejdes med basal teknik og benarbejde i bordtennis. Der spilles både single og double. Der arbejdes med, hvordan man holder på battet, med forskellige slag, og hvordan man skal placere sig. Der udføres en blanding af forskellige øvelser og kamp.

Mål:
- At holde korrekt på battet
- At udføre konkrete slag: forhåndskontra, baghåndskontra, underskru og loop
- At udføre korrekt benarbejde
- At holde bolden i gang under spil
- At kunne presse modstanderen under kamp ved at udføre velvalgte slag

Teori:

Idrætsportalen Introduktion | Idrætsportalen (systime.dk). Bordtennis teori vedlagt som worddokument.
Idræt C-bogen om motivation og flow s. 79-80. Tænk over, hvor I er i flow-grafen på s. 79.
Idræt C-bogen om idrætsskader s. 125-128.
Idrætsskader af Claus Estrup og Jan Kahr Sørensen. Fra Idræt C – teori i praksis, Systime i-bog, 2024 – Vedhæftet som worddokument.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer